کد خبر: ۳۳۵۵۴
زمان انتشار: ۱۳:۴۷     ۱۳ دی ۱۳۹۰
سخنگوی وزارت خارجه نوسانات اخیر در بازار ارز را مرتبط با تحریم‌ها علیه کشورمان و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ندانست.
فارس، رامین مهمان‌پرست سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه نشست هفتگی امروز (سه‌شنبه) با خبرنگاران درباره تشدید تحریم‌ها علیه ایران و همچنین بستن تنگه هرمز توسط کشورمان که سؤال خبرنگار خبرگزاری فرانسه بود، گفت: آن چیزی که در رابطه با تحریم‌ها اظهار شده همه حاکی از این است که این تحریم‌ها کشورهای تحریم ‌کننده را بیشتر تحت فشار قرار خواهد داد. اولا وضعیت انرژی در دنیای امروز به گونه‌ای نیست که بتوان کشوری مثل ایران را که چهارمین دارنده ذخایر نفت دنیا و دومین دارنده ذخایر گاز دنیا است را حذف کرد.  

وی افزود: در حال حاضر کمترین میزان صادرات نفت و گاز ما به کشورهای اروپایی و غربی صورت می‌گیرد و با توجه به نیاز فراوان به انرژی، فکر نمی‌کنم کشورهایی که صحبت از تحریم نفت می‌کنند خیلی روی حرف خود جدی باشند و اختلاف نظرها بین آنها زیاد است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه اولین کسی که از موضوع تحریم نفتی ایران ضرر خواهد کرد، کشورهای غربی خواهند بود، اظهار داشت: شما شاهد اختلاف نظر جدی آنها در این زمینه هستید. آن چیزی که در رابطه با تنگه هرمز صورت می‌گیرد و رزمایش نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در این منطقه نشانگر عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای حفظ ثبات و امنیت خلیج فارس با همه توان و آمادگی کامل است.

مهمان‌پرست با تأکید بر اینکه امنیت این منطقه حساس باید به بهترین شکل حفظ شود، گفت: حضور نیروهای خارجی را در منطقه خلیج فارس مغایر ثبات و امنیت منطقه می‌دانیم و توانایی بالای دفاعی کشور ما نشانگر آمادگی کامل ما برای ایجاد ثبات و امنیت در این منطقه حساس است.

وی در خصوص نوسانات موجود در بازار ارز با بیان اینکه ممکن است مسائل مختلفی در این مسئله دخالت داشته باشد، گفت: یکی از آن موضوعات مدیریت نقدینگی در داخل کشور است. شاهد بودیم که در گذشته این نقدینگی گاهی اوقات در بحث مسکن، بعضی‌ وقت‌ها در بحث سکه و گاهی در ارز متمرکز می‌شد و دولت جمهوری اسلامی ایران برای کنترل نرخ تورم و جلوگیری از افزایش قیمت مسکن تدابیری را صورت داد که تا الان مؤثر بوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: اینکه این اواخر نوساناتی در نرخ ارز صورت گرفته بحث‌هایی است که به صورت کارشناسی و فنی در حال پیگیری است و حتما با تدبیر و عزم جدی که وجود دارد به زودی این مسئله حل خواهد شد و تأثیری در ثبات اقتصادی کشور نخواهد داشت.

مهمان‌پرست اضافه کرد: شاهد بودید که رشد اقتصادی کشور ما در شرایطی که اکثریت کشورهای دنیا با وضعیت بد اقتصادی و بحران‌های جدی رو به رو بودند روند صعودی داشت و در زمانی که کشورهای مطرح و بزرگ اروپایی به خاطر درخواست وام ۱۰۰ میلیارد دلاری با بحران جدی رو به رو شدند و دولت‌های آنها عوض و ساقط شد، جمهوری اسلامی ایران در اوج این مسئله، طرح بزرگ هدفمند کردن یارانه‌ها را اجرا کرد که حدود سالیانه ۶0 میلیارد دلار یارانه‌ها از این سیستم جدا و به صورت هدفمند در جهت دیگری هدایت می‌شود.

وی ادامه داد: زمانی که این طرح به صورت کامل در دوره ۵ ساله به اجرا دربیاید بدین معناست که ما سالانه ۱۰۰میلیارد دلار از یارانه‌ها را حذف و در جهت مناسب خود به کار می‌گیریم.

مهمان‌پرست افزود: مقایسه بین شرایط اقتصادی کشورهای غربی که محتاج ۱۰۰ میلیارد دلار هستند تا اقتصاد خود را نجات دهند و برای کوتاه مدت بتوانند کار را ادامه دهند با کشوری که سالیانه ۱۰۰ میلیارد دلار از سوبسید را حذف می‌کند نشانگر آن است که وضعیت اقتصادی ما بسیار مناسب است.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: آخرین آماری که از وضعیت بورس‌های دنیا داده شد نشان داد که بورس جمهوری اسلامی ایران به لحاظ رشد در رتبه اول قرار دارد و این در حالی است که بورس‌های کشورهای غربی و منطقه همگی شاهد سقوط شاخص‌های خود هستند.

وی تأکید کرد:‌ باید با یک بررسی کارشناسانه موضوع نوسان نرخ ارز دنبال شود تا ریشه‌های آن مشخص گردد. این مسئله ارتباطی به بحث‌های تحریم و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ندارد. بعضی از افراد ممکن است به دنبال سودهایی باشند چه مشروع و چه نامشروع که باید زمینه استفاده مناسب از این نقدینگی در داخل کشور به وجود آید.

فیلتر شدن سایت سفارت انگلستان در تهران سؤال یکی از خبرنگاران از مهمان‌پرست بود که وی در این باره گفت: اینکه بعضی سایت‌ها فیلتر می‌شود یا نمی‌شود در حوزه کاری ما نیست. مسئولان بخش‌های مختلف که وظیفه دارند این موضوعات را پیگیری کنند با توجه به اقداماتی که در جهت خصومت با منافع ملت ما صورت می‌گیرد تصمیماتی را اتخاذ می‌کنند، ولی ما امیدواریم که کشورهای مختلف و سفارتخانه‌های این کشورها از فعالیت و سایت‌های خودشان در جهت توسعه و همکاری روابط و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها استفاده کنند و اقداماتی را صورت ندهند که تأثیر منفی بر ذهنیت مردم ما نسبت به فعالیت آنها بگذارد.

تهدید کشورمان به حمله نظامی سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و سخنگوی وزارت خارجه در این باره اظهار داشت: طرح این گونه مسائل بخشی از سناریوی تبلیغاتی غرب است. مقامات آمریکایی بعد از شکست‌های سنگینی که در سیاست خارجی خود متحمل شدند و موج بیداری اسلامی در منطقه آنها را با فشار زیادی رو به رو کرد و بحران‌های اجتماعی و اقتصادی در کشورهای غربی به ویژه آمریکا باعث شد که اقداماتی را در جهت جاسوسی و لطمه زدن به منافع کشور ما دنبال کنند. از جمله هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین و فعالیت برخی جاسوسان آمریکایی در ایران که با دستگیری این افراد و مهار آن هواپیما، آمریکایی‌ها با یک نوع بی اعتباری جدی در صحنه بین‌الملل رو برو شدند و می‌خواهند فضای موجود را تغییر دهند.

وی تهدیدات جنگی و ورود برخی از کشورها و... را سناریوهایی خواند که آمریکایی‌ها می‌خواهند با آن بپردازند تا موضوعات جدیدی جایگزین مسائلی شود که حیثیت آمریکایی‌ها را در روابط خارجی و حضور آن را در منطقه خاورمیانه زیر سؤال می‌برد.

اظهارات جو بایدن مبنی بر اینکه آمریکا طالبان را دشمن خود نمی‌داند و تأسیس دفتری در دوحه برای طالبان و کمک صد میلیون دلاری آمریکا برای تشکیل این دفتر سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد که سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه این موارد تازگی ندارد، اظهار داشت: وجود تناقض در رفتار، اقدامات و اظهارات مقامات آمریکایی مسبوق به سابقه است. یک زمان مقامات آمریکایی اعلام می‌کردند که طالبان و القاعده گروه‌های افراط گرا هستند و زمینه ساز تروریسم در منطقه می‌باشند و برای از بین بردن ریشه‌های تروریسم به منطقه لشکرکشی کرده و نیروهای سنگین نظامی را به منطقه اعزام کردند و از درآمد کشورشان و از محل مالیات‌های مردم آمریکا، هزینه‌های هنگفتی را برای اهداف نامشروع خود در منطقه ما هزینه کردند.

مهمان‌پرست خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها در حال حاضر فکر می‌کنند باید با طالبان و برخی گروه‌های افراط گرا ارتباط داشته باشند. آنچه برای آمریکایی‌ها اهمیت ندارد واژه‌های مقدسی مثل مبارزه با تروریسم و افراط گرایی است. آنها در مورد حقوق بشر نیز به همین گونه عمل می‌کنند.

وی افزود: هر زمانی که آمریکایی‌ها توانستند در داخل کشور خودشان و در رفتار ضد حقوق بشری که در دیگر کشورها دارند تغییر ایجاد کنند می‌توانند ادعای حقوق بشر کنند. هنوز زندان گوانتانامو و رفتارهای غیرانسانی با زندانیان ادامه دارد.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: مقامات آمریکایی برای تأمین منافع خود و امنیت رژیم صهیونیستی حاضر به هرگونه اقدامی هستند. مردم منطقه ما هوشیارند و متوجه این رفتار متناقض می‌باشند و به هیچ وجه برای سیاست‌های آمریکایی‌ها در منطقه حسابی باز نکردند.

مهمان‌پرست گفت: مردم در کشورهای منطقه معتقدند خروج مقامات آمریکایی و کشورهای غربی از منطقه می‌تواند ثبات، امنیت و پیشرفت را به دنبال داشته باشد. تا زمانی که مقامات آمریکایی در این منطقه حضور دارند و هر بار با یک گروه را تقویت و یک جریان را فعال ‌کنند و ناامنی و بی ثباتی ایجاد و از گروه‌های تروریستی حمایت به عمل آورند فقط می‌تواند خشم مردم منطقه را به دنبال داشته باشد و اینها بهانه‌هایی را برای حضور نیروهای آمریکایی در منطقه ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه دست آمریکایی‌ها رو شده، افزود: بهتر است که آمریکایی‌ها به کشورشان برگردند و به مشکلات داخلی خود بپردازند انتخابات این کشور نزدیک است و آنها استفاده‌های تبلیغاتی را از این قضیه برده‌اند و بهتر است به مسائل داخلی خود بپردازند.

خبرنگاری از مهمان‌پرست پرسید که آیا با مرگ رهبر کره شمالی روابط تهران و پیونگ یانگ تغییری خواهد یافت؟ که وی با اشاره به اعلام مقامات رسمی کره شمالی مبنی بر اینکه با جابه‌جایی صورت گرفته هیچ تغییری در سیاست این کشور صورت نگرفته، گفت: روابط ما با همه کشورها دوستانه و بر اساس همکاری برای بهره‌مند شدن ملت‌ها از ظرفیت‌هایی است که وجود دارد.

مهمان‌پرست افزود: فکر نمی‌کنم تغییر خاصی صورت گرفته باشد که اثر خود را در روابط ما با کره شمالی بگذارد. ما به آرای مردم کره شمالی احترام می‌گذاریم. تا زمانی که مردم کشوری با تمام وجود از نظامی حمایت کنند ما باید به رأی و نظر آنها احترام بگذاریم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: کشورهایی که عادت دارند نظرشان را به نظر مردم یک کشور ترجیح دهند، زیاده‌خواه هستند و مفهوم دموکراسی را خوب متوجه نشده‌اند. تا زمانی که سیستم در یک کشور توسط مردم آن کشور مورد حمایت قرار دارد ما حق نداریم نظر خودمان را تحمیل کنیم و مواردی را که فکر می‌کنیم از نظرمان مفید است را به کشور دیگری تحمیل کنیم.

به گفته وی این رفتار غلطی است که برخی کشورهای غربی به ویژه آمریکایی‌ها به آن عادت کرده‌اند و فکر می‌کنند می‌توانند به هر کشوری نظرات خود را تحمیل کنند. آنها باید یاد بگیرند که به آراء مردم در هر کشوری احترام بگذارند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها