کد خبر: ۳۳۸۰۳۴
زمان انتشار: ۱۱:۵۴     ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
یک منبع ایرانی با رد هرگونه توافق با آمریکا بر سر موضوع سوریه، شایعات اختلاف تهران و مسکو در این خصوص را شیطنت رسانه‌ای دانست و گفت: هماهنگی افزایش هم یافته است.

به گزارش پایگاه 598، یک منبع ایرانی در گفت‌و گو با روزنامه الرأی کویت، با اشاره به شایعاتی که برخی رسانه‌های عربی و غربی در مورد توافق ایران و‌امریکا برای عبور از «بشار اسد» انجام داده‌اند؛ این گونه شایعات را بی اساس و دور از واقعیت خواند.

این روزنامه در این گزارش به نقل از این منبع ایرانی که هویت آن را فاش نکرد نوشت: تهران سیاست ترسیم شده خود را دنبال می‌کند؛ بشار اسد، سوپاپ اطمینان جبهه مدافع از اسلام اعتدالی است؛ کسی که با تکفیری‌ها در حال جنگ است و در مقابل جنگ منطقه‌ای و بین‌المللی که علیه کشورش تحمیل شده، ایستاده و این جنگ برای تخریب سوریه و رویارویی حقیقی جریان مقاومت و سازش است.

این منبع ایرانی همچنین به شایعه اختلاف بین ایران و روسیه که رسانه‌های جریان سعودی این روزها آن را مکرر تبلیغ می‌شود نیز پاسخ داد و گفت: هیچ‌گونه اختلافی بین ایران و روسیه حول سرنوشت «بشار اسد» وجود ندارد، کسی که حضورش برای دو کشور لازم و ضروری است؛ مخصوصا برای مقابل تهدیدات گروه‌های مسلح چون داعش و جبهة النصره.

وی در این باره توضیح داد: هرگونه عبور از بشار اسد، باعث تقویت افراطی‌گری و تروریسم خواهد شد و آن را به نزدیکی مرزهای ایران و روسیه خواهد کشاند و باید توجه داشت که نظام کنونی سوریه نیازمند اصلاحات و مبارزه با فساد و پذیرش برخی از معارضان است و در مورد ایران و روسیه نیز باید گفت که این دو کشور (در کنار هم) وارد جنگ استراتژیکی شده‌اند که به امنیت منطقه مرتبط است.

این منبع در مورد حضور ایران و روسیه در سوریه نیز گفت: روسیه از دهها سال پیش، پایگاه نظامی در ساحل طرطوس و لاذقیه داشته و در یک سال و نیم گذشته آن را توسعه داده است.

هماهنگی میان ایران و روسیه افزایش یافته است

وی افزود: ... سقوط ادلب و دخالت خارجی که خطوط قرمز را نقض کرد، باعث شد تا روسیه و ایران کمک‌های نظامی خود را افزایش دهند. اما ورود روسیه هیچ زمانی ورود مستقیم در میدان جنگ نبوده و نخواهد بود، بلکه صدها مستشار نظامی روس درون پایگاههای نظامی و در اتاق‌های عملیات الکترونیکی و راداری حضور دارند. در کنار این نظام سوریه نیز توانایی به کارگیری نظامیان خود برای استفاده از تجهیزات پیشرفته نظامی را داراست و خلبانان سوری توانسته‌اند دقت عملیات‌های خود را از 40 و 50 درصد به 90 درصد برسانند و تعداد عملیات‌ها نیز از روزی 80 الی 90 عملیات به 200 حمله هوایی افزایش یافته است.

این منبع ایرانی در ادامه گفت: همکاری بین ایران و روسیه برای حمایت از نظام سوریه و جلوگیری از سقوط آن، استراتژیک است و هماهنگی تاکتیکی بین روسیه، ایران و سوریه افزایش پیدا کرده است؛ مخصوصا پس از این اینکه کشورهای منطقه اصرار داشتند تا گروه‌های مسلح به سمت لاذقیه حرکت کنند.

وی تأکید کرد: باید نقاط ضعف بدنه ارتش سوریه را شناسایی و بخش نیروی هوایی و موشکی را تقویت کرد و از جبهه‌های جنگ حمایت کافی را انجام داد؛ مخصوصا در جنوب «درعا» که خطر در آن‌جا بیشتر احساس می‌شود؛ اما اینکه روسیه نیروی نظامی در سوریه پیاده کرده، تبلیغات رسانه‌ای بیش نیست؛ سوریه به هواپیماهای جنگی نیاز دارد، نه به نیروی پیاده نظامی روسیه که بیایند و در شهرهایی که هیچ شناختی از آن‌ها ندارند، بجنگند؛ این مسأله در مورد ایران نیز صدق می‌کند و حضور نظامی ایران در سوریه نیز از مستشاران نظامی و افسران خبره در زمینه جنگ‌های چریکی و شهری فراتر نمی‌رود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها