کد خبر: ۳۴۰۰۵۵
زمان انتشار: ۰۱:۵۹     ۲۷ شهريور ۱۳۹۴
آمریکا قادر به منزوی کردن روسیه نیست، زیرا روسیه همیشه عضو فعال جامعه بین‌الملل بوده، هست و خواهد بود و عملکرد سیاستمداران روسیه در جامعه بین‌الملل نشانگر عدم توانایی غرب و آمریکا برای به انزوا کشیدن این کشور است.

به گزارش پایگاه 598، روزنامه روسی «وزگلاد» در گزارشی ضمن اشاره به اظهارت اخیر پوتین در تاجیکستان به تحولات سوریه و موضع روسیه در قبال این کشور پرداخت.

به نوشته این روزنامه روسی، ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهوری روسیه) روز دوشنبه 14 سپتامبر در اجلاس سران سازمان پیمان امنیت جمعی در شهر دوشنبه در تاجیکستان خاطرنشان کرد که به حمایت خود از بشار اسد در مبارزه با گروه تروریستی داعش ادامه خواهد داد. این در حالی است که کاخ سفید، روسیه را تهدید به انزوا می‌کند، چراکه واشنگتن برای گسترش تحریم‌ها علیه فدراسیون روسیه، به دلایل جدید نیاز دارد که ورود نظامیان روسیه به سوریه بهترین بهانه برای این اقدام است.

پوتین در جمع سران سازمان پیمان امنیت جمعی گفت: «کمک فنی نظامی روسیه به سوریه به‌منظور مبارزه با گروه تروریستی داعش ادامه خواهد یافت. مسکو خواهان پیوستن جامعه بین‌الملل برای شرکت در جنگ علیه داعش است. ما نباید نگران تهدیدات غرب و آمریکا باشیم بلکه باید به سیاست خود مبنی بر حمایت از بشار اسد ادامه دهیم. سوریه در حال حاضر در وضعیت بحرانی بسر می‌برد، چراکه گروه تروریستی داعش بخش قابل‌توجهی از مناطق عراق و سوریه را اشغال کرده است. تروریست‌ها علناً اعلام کردند که فعالیتشان را در مکه، مدینه، بیت‌المقدس، اروپا، آسیا، روسیه، آسیای مرکزی، جنوب شرق آسیا گسترش خواهند داد و این برای ما نگران‌کننده است.»

وی افزود: «بنابراین ما دولت سوریه را در مقابله با تهاجم و تجاوز تروریست‌ها حمایت می‌کنیم. دولت سوریه نیازمند به اصلاحات است که بشار اسد نیز آمادگی خود را دراین‌باره اعلام کرد. اما بدون تلاش مشترک و کمک جامعه بین‌الملل، مبارزه با تروریسم در سوریه دشوار است، درواقع علت اصلی فرار پناهندگان از سوریه به اروپا، خود اتحادیه اروپا است. مردم سوریه به دلیل جنگ و عملیات تروریستی در کشورشان فرار می‌کنند.»

او ادامه داد: «ایالات‌متحده انواع سلاح‌های پیشرفته را در اختیار تروریست‌ها قرار می‌دهد که بارها دراین‌باره گزارش‌شده است. فرار پناهندگان سوریه به اروپا، پیامد بحران ناشی از آمریکا و غرب در سوریه است. اگر روسیه از سوریه پشتیبانی نمی‌کرد، وضعیت سوریه اکنون از وضعیت لیبی وخیم‌تر بود و سیل مهاجران به اروپا گستردگی بیشتری پیدا می‌کرد. گفتنی است، بدون ارتش و نیروی مردمی سوریه، نمی‌توان تروریست‌ها را از این کشور و از کل منطقه پاک‌سازی کرد و شکی در این نیست».

در ادامه این گزارش آمده است، روسیه همچنان با تهدیدهای مداوم ایالات‌متحده روبرو است. چراکه «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه 15 سپتامبر گفت اگر روسیه به حمایت از بشار اسد ادامه دهد، به انزوای بین‌المللی گرفتار خواهد شد و اگر به ائتلاف ضد تروریستی آمریکا در عراق و سوریه نپیوندند چیزی بدتر از انزوا در انتظار آن خواهد بود.

ارنست افزود اقدامات روسیه در سوریه برای آمریکا نگران‌کننده است، ارنست حتی این نکته که منافع مسکو در سوریه با منافع آمریکا و غرب در تضاد است را انکار نکرد. این در حالی است که «دمیتری پیسکوف» سخنگوی کاخ کرملین اظهارت ارنست را نیز بی‌جواب نگذاشت و تأکید کرد که آمریکا قادر به منزوی کردن روسیه نیست، زیرا روسیه همیشه عضو فعال جامعه بین‌الملل بوده و هست و خواهد بود و عملکرد سیاست‌مداران روسیه در جامعه بین‌الملل نشانگر عدم توانایی غرب و آمریکا برای به انزوا کشیدن این کشور است.

پیسکوف افزود مسکو حل‌ و فصل بحران سوریه و تشدید مبارزه با گسترش تروریسم و تلاش همگانی برای ریشه‌کن کردن پدیده موسوم به داعش را ضروری می‌دانسته و حمایت خود را در تحقق این مهم از سوریه دریغ نخواهد کرد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز در مورد ورود نظامیان روسیه به سوریه سکوت نکرد و گفت ما از ورود نظامیان روسی به سوریه خوشحالیم، اما روسیه نباید به‌طور مستقیم به ارتش سوریه و بشار اسد کمک کند.

وزگلاد در تحلیل تحولات سوریه نوشت: «گفتنی است که اعضاء ائتلاف ضد داعش، بشار اسد را مقصر هجوم پناهندگان به اروپا می‌دانند، اما گویا غرب فراموش کرده است که بشار اسد از مدت‌ها پیش مبارزه با تروریسم را در رأس کار خود قرارداد و با ورود غرب و آمریکا به آفریقا و غرب آسیا، هم شمار تروریست‌ها افزایش پیدا کرد و هم شمار پناهندگان. لازم به یادآوری است که سرگئی لاوروف (وزیر امور خارجه روسیه) پیش‌تر در مورد عملکرد دوگانه ائتلاف ضد تروریستی به رهبری آمریکا هشدار داده بود. لاوروف معتقد است که هدف آمریکا از تشکیل این ائتلاف، تغییر رژیم در سوریه و برکنار کردن اسد است و به‌هیچ‌وجه از موضع خود نیز دست‌بردار نیست.»

روزنامه روسی گزارش خود را این‌گونه پایان داد: «اکنون چهار سال است که سوریه دچار جنگ و به‌ تبع آن درگیر بحران شده است و گویی این جنگ تمام‌شدنی نیست. آمریکا با ایجاد ائتلاف ضد تروریستی که بیش از 60 کشور جهان در آن عضو هستند نتوانست آتش جنگ را در سوریه و عراق خاموش کند. آمریکا و غرب از یک سو به دشمنی رجب طیب اردوغان (رئیس‌جمهور ترکیه) و بشار اسد دامان می‌زنند و از دیگر سو کشورهای عربی از جمله قطر، عربستان سعودی را برای فشار به اسد تحریک می‌کنند. اما روسیه، سوریه را تنها نمی‌گذارد و حمایت خود را از اسد نیز قطع نخواهد کرد.»


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها