کد خبر: ۳۴۲۳۵۱
زمان انتشار: ۱۴:۱۶     ۰۷ مهر ۱۳۹۴
دولت عربستان همچنان نسبت به تبعات فاجعه ناگوار منا بي‌تفاوت مانده و همچنان خود را سرگرم جنگاوري در يمن و تقويت گروه‌هاي تروريستي كرده است و حاضر به پاسخگويي و قبول سوءمديريت در اين ماجرا نيست.
به گزارش پایگاه 598، علي‌رغم گذشت چند روز از فاجعه منا و قرباني و زخمي شدن بيش از 3 هزار نفر از مسلمانان در اين مناسك ديني، هنوز هم ذهن و دل مؤمنان جريحه‌دار است و بي‌صبرانه منتظر پاسخگويي و انجام اقدامات مسئولانه از سوي دولت آن سعود هستند.

اما بيان ابعاد اين فاجعه انساني، انتشار عكس‌هاي متفاوت و دلخراش از اتفاقات صورت گرفته در صحراي منا،‌ اعلام انزجار مسلمانان و دولتمردان كشورهاي مختلف و ... تأثيري در رفتار مقامات سعودي نگذاشته و تاكنون هيچ اقدام عملي و سياسي در قبال اين مسئوليتي انجام نداده‌اند.

بدون شك برقراري امنيت در برگزاري مناسك حج تمتع و حفاظت از جان زائران بيت‌الله به صورت مستقيم برعهده دولت ميزبان است اما در فجايع اخيري كه در مكه صورت گرفته است خلاف اين امر مشاهده شد و دولت آل‌سعود شرايط جوي را مهم‌ترين عامل در بروز اين رويدادها عنوان كرده؛ طوري كه در حادثه سقوط جرثقيل وقوع طوفان و در فاجعه منا گرماي هوا و ازدحام دليل اصلي عنوان شد؛ دلايلي كه به هيچ وجه قابل توجيه نبوده و با بررسي بيشتر خطاي انساني و عدم مديريت بيش از هر عامل ديگري نمود پيدا مي‌كند.

پس از وقوع فاجعه منا، دولتمردان كشورهاي اسلامي خواستار پيگيري حقوقي اين مسأله از طريق مجامع حقوقي و بين‌المللي و سازمان كنفرانس اسلامي شدند كه تاكنون درحد طرح و سخن باقي مانده و هيچ بيانيه و اعتراض رسمي در اين خصوص صادر نشده است و حكام سعودي نيز با سوءاستفاده از اين امر و پس از گذشت 5 روز از وقوع اين حادثه جانكاه سكوت اختيار كرده و از يك عذرخواهي ساده به دليل اين قصور بزرگ سرباز زده‌اند.

عناد دولت عربستان با ملت‌هاي مسلمان به ويژه ايران اسلامي فراتر از اين رفته و در اين چند روز شاهد انواع كارشكني‌ها از سوي رياض بوده‌ايم كه از جمله آنها مي‌توان به عدم صدور رواديد براي هيأت اعزامي كشورمان رد درخواست آقاي ظريف از سوي وزير امور خارجه عربستان سعودي، ممانعت از ورود پزشكان و تيم امدادي ايران به صحراي منا و همچنين عدم همكاري لازم با عوامل بعثه در شناسايي مفقودين و اجساد درگذشتگان اشاره كرد.

در اين سو نيز دولت عربستان راه ديگري جز قبول مسئوليت اين فاجعه بزرگ را پيش گرفته و در اوج بي‌اخلاقي بازي رسانه‌‌اي غير حرفه‌اي را آغاز كرده و طي آن درصدد اثبات اين دروغ بزرگ است كه مسئوليت اصلي اين فاجعه متوجه حجاج ايراني است كه خلاف جهت حركت ساير حجاج اقدام به حضور در رمي جمرات كرده‌اند.

اين داعا كه ريشه در توهم عربستان و دشمني وي با شيعيان و كشور ايران -كه همواره حامي اصلي كشورهاي مظلوم منطقه است- دارد در شرايطي مطرح مي‌شود كه حقايق موجود بيانگر واقعيت‌‌هاي ديگري از جمله سپردن اين مسئوليت خطير به افراد كم تجربه، تخلف گارد محافظتي مقام سلطنتي و عدم هماهنگي در بستن خيابان‌هاست اين حادثه غمبار كه داغ بسيار بزرگي بر دل بازماندگان زائران و منتظران آنها گذاشته است تا حدي توسط حكام سعودي عادي جلوه داده شده است كه وليعهد عربستان از خدمات متوليان حج قدرداني كرده و مفتي اعظم عربستان وقوع فجايع اخير را قضا و قدر الهي دانسته است البته عزل وزير حج، شهردار منطقه مكه مكرمه، مدير امنيت عمومي و چند مقام ديگر از سوي ملك سلمان‌بن عبدالعزيز ابعاد ديگري از اين فاجعه را هويدا كرده و اين سؤال را به ذهن متبادر مي‌كند كه اگر خدمات ارائه شده مطلوب و قابل تقدير است اين عزل‌ها به چه دليلي صورت گرفته و چرا سلمان‌بن عبدالعزيز پادشاه عربستان سعودي دستور جمع‌آوري همه دوربين‌هاي موجود در منا و نگهداري آنها را در مكاني امن داده است؟ به نظر مي‌رسد دولت عربستان بنا دارد همچنان نسبت به تبعات اين مسأله مهم بي‌تفاوت مانده و خود را سرگرم جنگاوري در يمن و تقويت گروه‌هاي تروريستي كند تا اين مسأله نيز همچون كشتار خونين حجاج، اذيت و آزار شيعيان در مناسك حج و تخريب و شبه افكني عقايد شيعيان به فراموش سپرده شود.

خيال باطلي كه ولي امر مسلمين با تأكيد مجددشان بر اينكه مسئوليت اين فاجعه بزرگ متوجه عربستان است و آل سعود مي‌بايست از كشورهاي اسلامي در خصوص كوتاهي‌هاي صورت گرفته عذرخواهي كند،‌نقش بر آب شد اما انفعال برخي از مسئولان كشور بر گستاخي رياض افزوده است و آنها نسبت به وظايفشان در اين خصوص بي‌تفاوت هستند.

لذا بر مسئولان ما نيز واجب است كه اين روزها تمركز اصلي خودشان را معطوف بر حل اين بحران كرده و اقدامات خود را تنها به اظهار تأسف و انتقاد كلامي محدود نكنند بلكه با لغو سفرهاي غيرضروري الويت سياست خارجي كشور را سازماندهي وضعيت مفقودين و انجام مقدمات بازگشت اجساد مطهر در گذشتگان منا قرار دهند تا خانواده‌هاي داغدار و چشم انتظار نيز با تمام وجود همدردي دولتمردان در اين خصوص را درك كنند.

بماند كه در اين ميان آقاي روحاني هم روغن ريخته را نذر امامزاده كرده و نقطه پايان سفر 5 روزه خود را در پايان نام قربانيان حادثه منا نوشته است. ـ خبرگزاري دولت به طور رسمي اعلام كرد سفر رئيس‌جمهور به نيويورك 5 روزه خواهد بود ـ اما با همه اين تفاسير اميد است رئيس جمهور با اقدام عملي به موقع و راه‌اندازي كميته حقيقت‌ياب ابعاد اين فاجعه را روشن كرده و بر همه شايعات مرتبط با اين رويداد پايان دهد.

تأكيد علما، مراجع و بزرگان كشورهاي اسلامي بر واگذاري امور حج به سازمان كنفرانس اسلامي و مشاركت همه دولت‌هاي اسلامي در اين امر مبين اين نويد است كه خون اين زائران زمينه‌ساز اداره صحيح اماكن متبركه مسلمانان خواهد شد تا خداي ناكرده مكه و مدينه نيز همچون بيت‌المقدس در چنگال نالايقان اسير نشود چراكه بررسي عملكرد دولت سعودي نشان مي‌‌دهد كه حكام اين كشور دست نشانده آمريكا و در خدمت اهداف صهيونيزم جهاني هستند. چاره‌انديشي صحيح و به موقع در خصوص فاجعه منا در اين مقطع زماني بسيار حساس است چراكه برخي از معاندان اين حادثه را مستمسك اهداف غير ديني و انساني خود قرار داده و با طرح شبهات مختلف به وهن‌پراكني در خصوص وجوب حج و اُمي بودن مسلمان پرداخته‌اند از همين رو مسئولان بايد با اقدامات پيگيرانه و ديپلماتيك مانع تحقق اهداف اين گروه شوند كه تفكرات مشتركي با وهابيون داشته و خواستار انزواي مسلمانان در جهان هستند.

و در پايان با بازخواني فرمايشات امام روح‌الله متوجه عمق درك ايشان از مسائل جهان اسلام مي‌شويم كه در بخشي از بياناتشان چه زيبا فرمودند:‌ ان‌شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امريكا و آل سعود برطرف خواهيم ساخت و داغ و حسرت حلاوت اين جنايت بزرگ را بر دلشان خواهيم نهاد، و با برپايي جشن پيروزي حق بر جنود كفر و نفاق و آزادي كعبه از دست نااهلان و نامحرمان به مسجدالحرام وارد خواهيم شد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها