کد خبر: ۳۴۳۱۳
زمان انتشار: ۱۸:۴۳     ۱۹ دی ۱۳۹۰
مدیر عامل برای تداوم همکاری با سرمربی شرط گذاشت؛
مظلومی باید حداقل یک جام بگیرد که در استقلال بماند
علی فتح‌اله‌زاده برای هواداران تیم آبی‌پوش پایتخت، نامی آشنا محسوب می‌شود كه همیشه یادآور موفقیت‌های این تیم و جذب بازیكنان تراز اول فوتبال ایران به باشگاه استقلال است؛ عملی كه فتح‌اله‌زاده از آن به عنوان «تركاندن بمب» یاد می‌كند! وی امسال در استقلال بمب‌های زیادی تركاند و موفق شد جمعی از ستاره‌های فوتبال ایران را در تیم خود گرد هم بیاورد. گفته می‌شود كه او برای آوردن این ستاره‌ها از چك شخصی خودش هم خرج كرده است؛ او البته این مساله را انكار نمی‌كند و می‌گوید: " اگر از چك شخصی خودم استفاده نمی‌كردم، اكنون نه خسرو حیدری در تیم بود، نه كرار، نه رحمتی، نه پژمان منتظری و نه تیموریان و اكنون تیم ما هم در رده دهم جدول دست و پا می‌زد ."

فتح‌اله‌زاده معتقد است موفقیتش در انجام وظایف مدیریتی حاصل همفكری اعضای هیات مدیره باشگاهش است، اما در همین حال از كسانی كه برای تیمش حاشیه درست می‌كنند به شدت گله دارد. آن‌چنان كه می‌گوید: " انسجام ما باعث شده است كه در اوج باشیم و برخی بخواهند به ما سنگ بزنند .‌"

در حالی كه استقلال در آستانه كسب جام قهرمانی حذفی كشور است، كاپیتان محبوب آبی‌ها از جمع تیم جدا شد و به قطر رفت. فتح‌اله‌زاده كه ناراحتی‌اش را از این بابت كتمان نمی‌كند در این باره می‌گوید: "اگر یك درصد احساس می‌كردم كه قضیه "تیام" مطرح نیست، در ازای 100 میلیارد تومان هم نمی‌گذاشتم مجیدی برود و به همین دلیل هم امیدوارم نیت خیر ما باعث شود كه در ادامه راه به مشكلی برنخوریم ."

فتح‌اله‌زاده كه عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال هم هست، به این فدراسیون در دوره چهار ساله اخیر نمره 12 می‌دهد ولی در همین حال معتقد است این فدراسیون در كارهای زیربنایی خوب عمل كرده است و مهم‌تر از همه این كه وی اعتقاد راسخ دارد كه برای كسب نتایج خوب باید علی كفاشیان در سمت ریاست فدراسیون باقی بماند. سخنی كه البته در تضاد آشكار با نظر برخی دیگر از اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال است .

علی فتح‌اله‌زاده، ساعتی میهمان خبرگزاری دانشجویان ایران بود و درباره باشگاه استقلال، حاشیه‌های این باشگاه، اساس‌نامه فدراسیون فوتبال، بحث‌های حاشیه‌ای درباره زمان انتخابات فدراسیون فوتبال، دلالی، ادبیات فوتبالی، كاهش سهمیه‌های ایران در لیگ قهرمانان آسیا و مسائلی از این دست به گفت‌وگو پرداخت .

به گزارش سایت رسمی باشگاه استقلال دکتر فتح‌اله‌زاده گفتگوی مفصلی با ایسنا انجام دادند که در زیر می خوانید:

*اجازه بدهید ابتدا از استقلال شروع کنیم. عملکرد تیم را در نیم فصل اول لیگ برتر چگونه دیدید؟

در نیم فصل اول بازیكنان ما بسیار تلاش كردند و ما توانستیم در این رقابت‌ها موفق باشیم. هرچند می‌توانستیم بهتر از این هم عمل كنیم. به نظر من امتیاز چند بازی را در نیم فصل به راحتی از دست دادیم اما همین كه در پایان نیم فصل با شش امتیاز فاصله نسبت به تیم دوم صدرنشین بودیم، یك ركورد محسوب می‌شد. مطمئنا وقتی تیمی قهرمان نیم فصل می‌شود، طبیعی است كه عملكرد تیم و كادر فنی آن مثبت بوده و ما هم از آن راضی هستیم .

*از ابتدای این فصل و پس از اضافه شدن برخی ستاره ها به استقلال، رسانه‌ها از تیم شما با نام «کهکشانی» یاد می کردند ولی از همان زمان هم شما در برابر این تعبیر، موضع منفی گرفتید. اکنون نظرتان راجع به این مساله چیست؟

متاسفانه در كشور ما از آنجایی كه تحلیل‌ها سبقه رنگی دارند، از واقعیت‌ها فاصله می‌گیرند و این هم منحصر به ما نیست بلكه كل فوتبال ما به این شكل است. اگر بخواهیم حرفه‌ای فكر كنیم، تیم های دیگری مانند سپاهان هم از مهره‌های ارزنده‌ای برخوردارند و حتی من موافق نیستم كه بگوییم پرسپولیس بازیكنان خوب ندارد. اگر پرسپولیس بازیكن خوب ندارد، پس چگونه است که هفت ملی‌پوش دارد؟ پیشترها اگر تیمی چهار ملی‌پوش داشت تیم خوبی محسوب می‌شد. این در حالی است كه به عنوان نمونه اکنون مهرداد اولادی جزو ملی‌پوشان پرسپولیس نیست. البته زمانی تیم‌ها دچار استرس می‌شوند و خوب نتیجه نمی‌گیرند. اگر بخواهیم فوتبال پیشرفت كند، نباید علایق شخصی را در تحلیل‌ها دخالت دهیم. رسانه‌ها اهرم محرك فوتبال هستند و بدون آن‌ها نمی‌شود باری را از زمین برداشت. متاسفانه اختلاف‌های بیهوده‌ای بین ما و مطبوعات رخ می‌دهد. مثلا استقلال از این بهتر كه نمی‌تواند باشد اما دو روزنامه شدیدا به ما حمله می‌كنند و وقتی چیزی پیدا نمی‌كنند به مسائلی می پردازند كه تاسف‌آور است. من نمی‌خواهم این مسئله را خیلی باز كنم اما خوانندگان خود عاقل هستند و می‌بینند كه مثلا تیمی كه اكنون دهم یا نهم جدول است، به اندازه ما مورد حمله قرار نمی‌گیرد. به نظر من برخی افراد مغرضانه می‌نویسند و همین جا به آنها می‌گویم كه رفتارشان را تغییر دهند چون اگر این بار كار به شكایت بكشد، دیگر بخششی از سوی ما در كار نخواهد بود. این حق من نیست كه پایمال می‌شود بلكه این افراد، یك تیم مردمی را تخریب می‌كنند. البته این را نیز باید بگویم كه اکثریت قریب به اتفاق روزنامه‌نگارها آدم‌های شریفی هستند ولی در بین آن‌ها معدود افرادی هستند كه طور دیگری رفتار می‌كنند .

*آیا آن گونه که گفته می شود برای جذب ستاره‌های جدید، علاوه بر اعتبار باشگاه از چک شخصی خود هم استفاده کرده‌اید؟ این کار حاصل تجربه مدیریتی است یا ریسک؟

یك بخش از این كار به تجربه برمی‌گردد و بخش دیگرش ریسك است. من آدم ریسك‌پذیری هستم. مثلا در ابتدای فصل كه مشغول بستن تیم بودیم، كار كمپ را هم شروع كردم. این كار نزدیك به 2 میلیارد تومان هزینه داشت و شاید اگر كس دیگری جای من بود، می‌گفت اول تیم را درست می‌كنم و بعد به سراغ كمپ می‌روم. این در حالی بود كه احساس كردم اگر این كار را شروع نكنم، ممكن است آن كمپ را از ما بگیرند و 70 میلیارد سرمایه باشگاه از بین برود. خدا می‌داند كه من با چه سختی آن زمین را گرفتم. من تصور می‌كنم كه ریسك‌پذیری من در ابتدای فصل جواب داد. من می‌دانستم كه هواداران كاری به این ندارند كه ما پول داریم یا نداریم. آن‌ها از مدیرشان بازیكن خوب می‌خواهند. این در ذات استقلال و پرسپولیس است. من از تجربه گذشته‌ام استفاده كرده‌ و از چك شخصی خودم هم خرج كردم. از این‌ها گذشته اعتماد بازیكنان هم برای جذب آن‌ها بسیار مهم است. بازیكنانی مثل مهدی رحمتی، خسرو حیدری و جاسم كرار به دلیل اعتمادی كه به من داشتند، به تیم آمدند. حتی فرهاد مجیدی سال گذشته قراردادش با ما تمام شده بود و یك تیم اماراتی قراردادی را جلوی او گذاشته بود تا امضا كند، اما خوشحالم كه كارهایم جواب داد و اكنون این نتایج خوبی كه كسب كرده‌ایم، به دلیل همان كارهاست. یقین بدانید كه اگر از چك شخصی خودم استفاده نمی‌كردم، اكنون نه خسرو حیدری در تیم بود، نه كرار، نه رحمتی، نه پژمان منتظری و نه تیموریان و اكنون تیم ما هم در رده دهم جدول دست و پا می‌زد .

*پیش از آن که استقلال و پرسپولیس صاحب هیات مدیره شوند گفته بودید که این دو باشگاه را به تنهایی، راحت‌تر می شود اداره کرد. آیا هنوز هم به این حرف معتقدید؟

طبیعی است كه وقتی برای انجام كاری، یك گروه داشته باشید، بهتر عمل می‌كنید. تنهایی فشار زیادی به آدم می‌آید. هیات مدیره باشگاه استقلال و به ویژه رییس هیات مدیره بسیار خوب كار می‌كنند و در كارها پا به پای من می‌آیند. ما اوایل خیلی متفرق بودیم اما به تدریج فكر‌هایمان یكی شد. امیدوارم این ثبات و همفكری تا جایی ادامه پیدا كند كه بتوانیم جام‌های قهرمانی را به هواداران تقدیم كنیم .

*به نظر می‌رسد که هواداران استقلال به خاطر نتایجی كه این تیم گرفته برای اولین بار در این فصل بیشتر از پرسپولیسی‌ها شده‌اند .

هواداران نسبت به سالیان گذشته، تفاوت پیدا كرده‌اند. این طبیعی است كه هواداران ما اكنون بیشتر از پرسپولیسی‌ها باشند چرا كه هواداران جوان و نوجوان به قهرمانی و نتایج خوب توجه می‌كنند و هر تیمی كه قدرتمندتر باشد، به سمت آن می‌روند. البته هواداران سن و سال دار و قدیمی هم هستند كه چه پرسپولیسی و چه استقلالی باشند، برایشان فرقی نمی‌كند كه تیم‌شان كجای جدول باشد اما بهتر بودن و نتایج خوب گرفتن و همچنین حضور ستاره‌ها در جذب تماشاگران جدید موثر است .

*از عملکرد کادر فنی تیم راضی هستید؟

من از قدیم به ثبات مدیریت معتقد بودم. قرارداد آقای مظلومی با باشگاه استقلال دو ساله است و این یعنی مظلومی قراردادی برای سال آینده با ما ندارد اما اگر او در تیم موفق باشد و حداقل یك جام كسب كند، چرا از دستش بدهیم؟ تا زمانی كه كادر مربی‌گری در تیم موفق باشد، دست به تركیبش نمی‌زنم مگر اینكه خود آقای مظلومی نخواهد با ما ادامه دهد .

*به خوبی می دانید که همیشه از امیر قلعه نویی به عنوان جانشین احتمالی سرمربی استقلال نام برده می شود. در این باره چه نظری دارید؟

می‌دانید كه من قلعه‌نویی را خیلی دوست دارم و اگر اكنون استقلال در شرایطی بود كه خوب نتیجه نمی‌گرفت و می‌خواستیم كادر فنی را تغییر دهیم، او اولین گزینه من بود اما اكنون که در آستانه گرفتن جام هستیم چرا باید كادر فنی را تغییر دهیم؟ حتی می‌گویم كه خود قلعه‌نویی هم به این مساله اذعان دارد. من هر گاه كمبودی در تیم احساس كنم، در زمان خودش آن كمبود را برطرف می‌كنم. به عنوان نمونه وقتی كه دیدم در خط حمله مشكل داریم، یك بازیكن خوب جذب كردیم و همچنین یك مدافع بسیار خوب كه سابقه بازی در آستون ویلا و بولتون را دارد به تیم آوردیم .

*اجازه بدهید کمی هم درباره حاشیه‌های تیم صحبت کنیم. با وجود صدرنشینی استقلال و نتایج خوب این تیم در فصل جاری همچنان علیه این تیم هجمه‌هایی صورت می‌گیرد. شما علت این هجمه‌ها را چه می‌دانید؟

من پیش از این فكر می‌كردم كه اگر تیمی در صدر جدول باشد، حاشیه‌های كمتری دارد اما حالا می‌بینم كه استقلال و پرسپولیس هر جای جدول كه باشند، از حاشیه‌ها در امان نیستند. البته من نمی‌خواهم به پرسپولیسی‌ها توهین كنم اما الان بین ما كه صدرنشین هستیم و پرسپولیس كه نهم است، از نظر حاشیه چه فرقی وجود دارد؟ بنابراین نتیجه می‌گیریم كه عده‌ای می‌خواهند برای ما حاشیه درست كنند ولی ما باید مقاومت كنیم و با دور كردن حاشیه‌ها به فكر كسب جام باشیم .

*این درست است که می گویند شما حاشیه‌های تیم را جمع می کنید نه پرویز مظلومی؟

بله. جمع كردن حاشیه‌ها یك كار مدیریتی است كه من با كمك كادر فنی و بازیكنان آن را انجام دادم. من همین جا از بازیكنان باتجربه تیمم تشكر می‌كنم كه در این راه من را كمك كردند. من همیشه گفته‌ام كه اگر بازیكنی رضایت‌نامه بخواهد به او می‌دهم. پس از پایان نیم فصل گفتند كه رحمتی و تیموریان مصاحبه كرده‌اند و علیه من چیزی گفته‌اند اما آن‌ها چون باتجربه هستند، پیش از آنكه من بخواهم چیزی بگویم، مصاحبه كردند و آن صحبت‌ها را تكذیب كردند و گفتند هیچ گاه علیه من موضع نمی‌گیرند. من هیچ وقت نمی‌گذارم ارتباطم با بازیكنان قطع شود تا برخی از این فرصت برای سم‌پاشی استفاده كنند. اما شما تصور كنید اگر آندو و رحمتی آن صحبت‌ها را تكذیب نمی‌كردند، چه حاشیه‌ای در تیم درست می‌شد! یا درباره مسئله جباری و كرار هم اگر آن حاشیه‌ها را جمع نمی‌كردیم و جباری به تیم بازنمی‌گشت، ممكن بود ضرر كنیم و حتی فاتح داربی نباشیم. این بازیكنان سرمایه‌های باشگاه هستند. من حتی درباره كرار هم تلاش زیادی كردم كه در تیم بماند اما گاهی تلاش‌ها بی‌نتیجه می‌مانند. در موفقیت مدیریتی من پورحیدری، مظلومی، نظری و امیری بسیار من را یاری كردند. مجموعه باشگاه با هم یكدل هستند و بارها را به كمك هم به دوش می‌كشند. همین انسجام هم باعث شده است كه در اوج باشیم و برخی بخواهند به ما سنگ بزنند. من مطمئن هستم که در نیم فصل دوم حاشیه‌های سخت‌تری در انتظارمان است .

*درباره دوری کردن از حاشیه‌ها چقدر با بازیکنان تیم صحبت می‌کنید؟

هم من با بازیكنان درباره دوری از حاشیه‌ها صحبت می‌كنم و هم آن‌ها مراقب این مسائل هستند. مثلا روزی كه با عمران زاده برخورد و از تمرین اخراجش كردم، رحمتی به من گفت كه او دلش بسیار پاك است و كاش می‌گذاشتم در تیم بماند. من آن روز به رحمتی گفتم كه اگر به جای حنیف پسر خودم هم بود همین كار را می‌كردم. من به بازیكنانم مانند پسرم نگاه می‌كنم. حنیف بازیكن كوچكی نیست كه برای بازگشت به تیم نیاز داشته باشد به من زنگ بزند چون ما به حضورش نیاز داریم اما با این حال بعدازظهر همان روز با من تماس گرفت و به دلیل صحبت‌هایش عذرخواهی كرد و حتی به دلیل معرفت بالایی كه دارد به من گفت حاضر است قرارداد سفید امضایی را برای پنج سال با ما ببندد. به هر حال خاصیت فوتبال این است كه بازیكنان تحت فشار روانی بازی، گاهی پرخاش كنند و در این میان اگر تیمی ببازد، بازیكنی كه بزرگ‌تر است، فشار بیشتری احساس می‌كند و ممكن است صحبت‌هایی خلاف عرف بر زبان بیاورد .

*مصدومیت خسرو حیدری و ادامه‌دار شدنش هم بسیار در رسانه‌ها پیگیری شد .

وقتی حیدری برای بازگشت به میادین عجله كرد، طبیعی بود كه مصدومیتش تشدید شود. بازیكن، مربی و پزشك حرفه‌ای می‌دانند كه پارگی همسترینگ خود را نشان نمی‌دهد و حتی ممكن است این پارگی 9 سانت باشد و بازیکن متوجه نشود و اگر دو روز تمرین نكند احساس كند كه هیچ مشكلی ندارد اما اگر در آن حال فوتبال بازی كند، ممكن است آن پارگی تشدید شود. حیدری هم همین اشتباه را كرد و دچار مشكل شد. امیدوارم این بار كاملا مراقبت كند و با آمادگی كامل بازگردد. شرایط امروز او خوب است ولی ما گفته‌ایم كه اگر احساس می‌كند باید بیشتر استراحت كند این كار را بكند چون فینال جام حذفی برای ما بسیار مهم است و به حضور او در آن بازی نیاز داریم .

*می گویند شما پول زیادی در باشگاه استقلال خرج کرده‌اید. حتی گفته می‌شود برخی‌ها به وزارت ورزش آمار داده‌اند كه استقلال 15 تا 20 میلیارد هزینه كرده است. این حرف را تایید می کنید؟



من همیشه غصه می‌خوردم و از رسانه‌ها گله‌مند بودم كه چرا این مسئله در هیچ جا مطرح نمی‌شود. مسئله دقیقا این است كه پولی كه ما و پرسپولیس در ابتدای فصل گرفتیم، یكسان بود. من با آن پول این بازیكنان را گرفتم و آن‌ها آن بازیكنان را. حتی یك بار مسئولی از من پرسید كه آیا 20 میلیارد تومان برای باشگاه خرج كرده‌ام؟ كه من در جوابش گفتم مگر قرار نیست كه به ما و پرسپولیس 6 میلیارد تومان بدهید؟ پس دو حالت پیش می‌آید. یا من مدیریت كرده‌ام و بازیكنان بزرگ را ارزان خریده‌ام كه همین هم هست و باید از من تشكر كنید و یا بازیكنان را گران خریده‌ام و پول اضافه را از جیب خودم خرج كرده‌ام؛ یعنی از جیب خودم به جیب دولت ریخته‌ام، پس باز هم باید از من تشكر كنید. ما باید تراز مالی خود را هر سال به وزارت ورزش بدهیم و تایید آن‌ها را بگیریم. من برای استقلال زحمت كشیده‌ام و با مدیریت پولی كه در اختیار داشتم، بازیكنان خوبی خریده‌ام اما برخی می‌خواهند زحمات من را خدشه‌دار كنند. نمونه بارز این تلاش‌ها، جذب خسرو حیدری است. من در روز آخری كه با او صحبت كردم از 12 شب تا 6 صبح با یكدیگر مذاكره می‌كردیم. در این زمان مبلغ قرارداد او 200 میلیون تومان كم شد و من اگر این تخفیف را از هر كدام از بازیكنان جدید گرفته باشم، همان 6 میلیارد تومان می‌شود .

*آقای رویانیان در جایی گفته است که پرسپولیس هم اندازه استقلال پول گرفته است ولی مدیرانش بلد نیستند مانند استقلالی‌ها از بی پولی ناله کنند. نظر شما چیست؟

من اهل ناله و گریه نیستم ولی حرف‌هایم را می‌زنم. با این حال می‌گویم حاضرم گریه كنم اما تیمم گریه نكند! همچنین ضمن احترامی كه برای آقای رویانیان قائلم، می‌گویم كه او درست می‌گوید. از آن جایی كه من برای استقلال پول گرفته‌ام، پرسپولیس هم همان اندازه پول گرفته است اما از آن جاهایی كه آقای رویانیان برای پرسپولیس پول گرفته است، به ما پولی داده نشده است! آن جاها هم دست خود آقای رویانیان بود كه توانست این كار را انجام دهد .

*جریان آن 50 درصد هزینه‌ای که گفته می‌شود قرار بوده وزارت ورزش به شما بدهد ولی هنوز نداده چیست؟

در زمان هیات مدیره قبلی گفته شده بود كه اگر آن‌ها 50 درصد هزینه‌های باشگاه را تامین كنند، وزارت ورزش نیز 50 درصد باقی مانده را تامین می‌كند اما آن‌ها قبول نكردند. با این حال اكنون كه من و هیات مدیره جدید توانسته‌ایم 50 درصد خودمان را تامین كنیم، وزارت ورزش آن 50 درصد سهم خودش را هنوز نداده است! البته وزارتخانه قول‌هایی داده است و در حال پیدا كردن راهكارهایی هستیم كه مشكل را حل كنیم. مجلس هم در این راه به ما یاری می‌دهد. فكر می‌كنم تا پایان فصل مشكلات مالی حل شود. من و آقای رویانیان همچنین جلسه‌ای با آقای لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی داشتیم كه آنجا به ما گفتند هیات دولت می‌تواند با تصویب قانونی، به دو باشگاه كمك كند و مجلس هم آن قانون را خواهد پذیرفت .

*فرهاد مجیدی هم که با رفتنش از استقلال موجی از حرف و حدیث به راه انداخت !

از رفتن مجیدی خیلی ناراحتم. ما دو بازی پیش رو داشتیم كه پس از آن بتوانیم یك جام كسب كنیم. او نزدیكی‌های كسب جام از تیم رفت. من ساعت‌ها نشستم و با او صحبت كردم كه اگر شرح مذاكرات من را بشنوید، به حال من گریه می‌كنید. از سوی دیگر مسئله دختر فرهاد، من را متاثر كرده بود و ما با اینكه از رفتن او ناراحت و حتی ترسان بودیم، با این كار موافقت كردیم. حالا هم امیدوارم نیت خیر ما به ما كمك كند كه در ادامه راه به مشكلی برنخوریم. این را نیز بگویم كه اگر یك درصد احساس می‌كردم كه قضیه "تیام" مطرح نیست، در ازای 100 میلیارد تومان هم نمی‌گذاشتم مجیدی برود. ضمن اینكه ما یك سال دیگر با او قرارداد بستیم تا پس از الغرافه بار دیگر به استقلال بازگردد .

* گفته می‌شود كه رفتن مجیدی به الغرافه سیاست شما بوده است که او در آن تیم به پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا گل بزند !

(با خنده و به شوخی) جنگ دو گونه است؛ یكی كلاسیك و دیگری پارتیزانی. در جنگ پارتیزانی شما كماندوهایتان را می‌فرستید كه به حریف ضربه بزنند و بازگردند .

* آینده استقلال را در پایان این فصل چگونه پیش بینی می‌کنید؟

بارها در رسانه‌ها گفته‌ام كه اگر مدیری سه سال فرصت داشته باشد، احتمال موفقیت در آسیا را دارد. اكنون هم پای حرفم هستم و می‌گویم كه سال آینده به فینال لیگ قهرمانان آسیا راه پیدا می‌كنیم. البته امسال هم ناامید نیستیم. اگر پلی‌آف‌ها را ببریم و به مرحله گروهی صعود كنیم فكر می‌كنم كه ما بهترین نماینده ایران می‌شویم. لیگ قهرمانان آسیا رقابت بزرگی است و رفته رفته سخت‌تر هم می‌شود. شما در بازی‌های ملی مثلا می‌دانید كه با قطر بازی می‌كنید یا ژاپن، یا كره شمالی. اما در لیگ قهرمانان، ما باید با تیم‌هایی بازی كنیم كه بازیكنان برزیلی یا اروپایی دارند .

*گویا شما از نحوه برخورد دوگانه کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال با آندرانیک تیموریان و علی کریمی هم گله داشتید؟

من نمی‌خواستم از علی كریمی اسم ببرم اما شما دیدید كه وقتی آندرانیك تیموریان در یك بازی حرفی به هم‌بازی‌اش زده بود، اخراج شد و یك بازی هم كمیته انضباطی او را محروم كرد و در مجموع دو بازی و نیم در تركیب ما نبود. اما با علی كریمی كه آن صحبت‌ها را درباره سازمان لیگ انجام داده بود، هیچ برخوردی نشد. ضمن اینكه دو روز پس از داربی برای ما بازی گذاشتند ولی پرسپولیس چهار روز بعد بازی كرد. آن وقت می‌گویند كه من دوست عزیز محمدی هستم! البته راست می‌گویند اما عزیز محمدی از این دوستی سوء استفاده می‌كند. نمونه‌اش همین فینال جام حذفی است كه ابتدا قرار بود در تهران برگزار شود ولی وقتی ما به فینال رسیدیم، گفتند باید جای دیگری برگزار شود. ما مطلقا با بازی در شیراز موافق نبودیم چرا كه انصاف می‌گفت هر تیم یك شهر را بگوید و بعد قرعه‌كشی كنیم اما این طور نشد و ما هم برای آنكه حرف و حدیثی پیش نیاید و به مردم بوشهر هم احترام گذاشته باشیم، قبول كردیم كه در شیراز بازی كنیم. مخالفت ما هم با بازی در شیراز بیشتر به خاطر زمین ناهموار آن شهر بود چون می‌ترسیم در آن بازی به مصدومان تیم ما اضافه شود .

*تاریخ بازی شما برابر ذوب آهن هم تغییر كرد. شنیده می‌شود كه داربی هم یك روز جلوتر می‌افتد و شما مجبورید چهار روز بعد از فینال جام حذفی با پرسپولیس در داربی بازی كنید .

به هر حال این هم در راستای مشكلاتی است كه ما تاكنون داشته‌ایم. اكثر تیم‌ها در جام حذفی كنار رفتند و ما و شاهین مانده‌ایم. وضعیت ما هم كه مشخص است. باید در لیگ قهرمانان آسیا هم برابر ذوب آهن بازی كنیم. بازی پرسپولیس هم كه اهمیت فراوانی برای ما دارد. جز این كه زجر بكشیم و این شرایط را تحمل كنیم، چه كار دیگری می توانیم انجام دهیم .

*یعنی شما قبول می كنید كه چهار روز بعد از فینال حذفی به مصاف پرسپولیس بروید؟

ما نمی توانیم این شرایط را تحمل كنیم. به هر حال توانایی بازیكنان ما حدی دارد. نهایتش این است كه در یك بازی حاضر نمی‌شویم و سه بر صفر می‌بازیم. شما شرایط تیم ما را در برابر تیم سپاهان دیدید. ما در شرایطی به مصاف این مدعی رفتیم كه هفت بازیكن اصلی‌مان را در اختیار نداشتیم و تنها به خاطر غیرت كادر فنی و بازیكنان توانستیم مساوی كنیم. اگر هر تیم دیگری به جای ما بود ، سه تا چهار گل از سپاهان می‌خورد. چون رفاقتی هم با عزیز محمدی داریم نمی‌توانیم حرفی بزنیم، اما شرایطی كه به وجود آمده منصفانه نیست .

*استقلال در شرایطی كرار را به شاهین بوشهر داد كه گفته می‌شد شرط شما بازی نكردن كرار در فینال است. خودتان كمتر درباره این مساله صحبت كرده‌اید. قضیه چك 100 میلیونی شاهین بوشهر كه دست شماست چیست؟

من برای افراشته احترام بسیاری قائلم. ما با ایشان صحبت‌هایی كردیم و درباره این مساله به توافق‌هایی رسیدیم، اما متاسفانه برخی‌ها كه معلوماتی ندارند، انتقاداتی كردند و گفتند مگر می‌شود بازیكن را به شرط بازی نكردن در یك بازی به تیم دیگر منتقل كرد، اما آنها باید بدانند كه در زمستان سال گذشته پاركر به شرطی از چارلتون به چلسی رفت كه در بازی رودر روی دو تیم بازی نكند. یا كرسپو با این شرط از چلسی به میلان رفت كه در بازی رو در رو در لیگ قهرمانان بازی نكند. رئال هم برای گرفتن یك بازیكن چنین شرایطی را پذیرفت .

*یعنی این توافقی كه انجام شده كتبی است؟

اصلا قرارداد كتبی برای ما اهمیتی ندارد. صحبتی با افراشته انجام دادیم و ایشان هم پذیرفت. من اطمینان دارم كه حرف افراشته معتبرتر از یك قرارداد كتبی است .

*حالا این شرطی كه گذاشته‌اید به خاطر چه بود؟

ما تنها می خواستیم اختلافاتی كه وجود داشت به زمین بازی كشیده نشود وگرنه حضور یك بازیكن در تیم حریف نمی‌تواند برای تیم بزرگی مانند استقلال مشكل‌زا باشد. با این حال من حتی یك جا هم ندیده‌ام كه افراشته بگوید كه زیر قولشان می‌زنند و از كرار استفاده می‌كنند. اگر قرار به ایجاد چالش بود ما همان طور كه اختیار داشتیم درباره زمین محل برگزاری فینال اظهار نظر كنیم، با انتخاب شیراز به عنوان میزبان فینال مخالفت می‌كردیم. ما به احترام مردم بوشهر پذیرفتیم كه در آنجا بازی كنیم .

*باشگاه پرسپولیس اخیرا تمام لیدرهای خود را اخراج کرده است. وضعیت لیدرهای باشگاه استقلال به چه صورت است؟

لیدرهای ما خیلی خوب هستند و خیلی خوب هم از ما حمایت كرده‌اند. آن‌ها سربازانی هستند كه در سرما و گرما كار می‌كنند و ما از آن‌ها راضی هستیم اما قصد داریم ساختارمان را به‌روز كنیم. وقتی ساختار درست شود، لیدر هم جایگاه خود را پیدا می‌كند. امروز می‌بینید كه پرخاشگری تماشاگران نسبت به قبل خیلی كمتر شده است .

*این روزها پدیده «دلالی» نقل محافل ورزشی است. شما به عنوان کسی که سال‌ها در فوتبال حضور داشته‌اید در این باره چه دیدگاهی دارید؟

چون خودم با دلال‌ها كار نمی‌كنم، هیچ مشكلی از این بابت ندارم. من در مذاكره با بازیكنان حتی با مدیر برنامه‌ی آن‌ها هم كاری ندارم و می‌گویم كه مستقیم باید با بازیكن صحبت كنم. در برخورد با مسئله دلالی هم درست نیست كه فقط یك طرف قضیه را نگاه كنیم. آن كس كه پول می‌گیرد مقصر است و آن كس هم كه پول می‌دهد تقصیر دارد. ضمن اینكه نباید با آبروی افراد بازی كنیم. اگر كسی قتل انجام دهد یا دزدی كند، قوه قضاییه او را دادگاهی و محكوم می‌كند و ممكن است او را به زندان بفرستد اما دیگر بر سر در خانه آن فرد تابلو نمیزنند كه این فرد دزد است یا قاتل! تا زمانی كه مراجع قضایی علیه كسی حكمی صادر نكرده‌اند نباید از او نام ببریم. به عنوان نمونه سر مسئله آكادمی استقلال، فردی كه گفته بود 10 میلیون تومان پول داده است، سندی آورده بود که بعدها معلوم شد برای خودش اتومبیل خریده و آن حرف‌ها را می‌زند. ما هم با او برخورد كردیم و حكم جلبش را گرفتیم. آبروی افراد خیلی ارزش دارد و با نشان دادن تصاویر متهمان در تلویزیون مشكلی حل نمی‌شود. من هم خیلی از این دلال‌ها را می‌شناسم اما آن‌ها نتوانستند سر من كلاه بگذارند. آن‌ها خیلی به من فشار می‌آوردند و اوایل فصل بازیكنانی را می‌خواستند به من تحمیل كنند اما من نپذیرفتم و این حاشیه‌سازی‌ها كه اكنون می‌شود هم تركش همان نپذیرفتن‌هاست .

*برخی می‌گویند که فدراسیون در قبال کلاهبرداری دلالان مقصر است. میزان وجود دلالی را در فوتبال ما را چه اندازه می‌دانید؟

برخی از این كلاه‌برداری‌ها به فدراسیون ربطی ندارد. مثلا بازیكنی كه عشق خارج رفتن دارد، فریب كسی را خورده و هرچه او گفته انجام داده است و حالا می‌گوید كه سرش كلاه گذاشته‌اند. این دیگر به فدراسیون چه ربطی دارد؟ فوتبال ما كم‌آلوده‌ترین فوتبال دنیاست. البته حرف من به این معنی نیست كه همه چیز فوتبال ما پاك است ولی در مجموع نسبت به سایر كشورها بهتر است .

* شما جایی گفته اید که ادبیات آقای رویانیان را نمی پسندید. منظورتان از این حرف چه بود؟

من رویانیان را دوست دارم اما گفتم كه او با ادبیات ورزشی آشنا نیست و زود به او برمی‌خورد! مثلا آن‌ها گفتند دنیزلی را آورده‌اند و من گفتم پرسپولیس را با دنیزلی می‌بریم. شما می‌دانید كه این حرف در دنیای فوتبال حرف بدی نیست. اما رویانیان به من گفت كه چون ما با هم دوست هستیم نباید این حرف را می‌زدم! یا مثلا اگر به كسی بگویید مثل تراكتور است بدش می‌آید اما اگر در فوتبال به یك بازیكن بگویید مثل تراكتور همه را كنار می‌زند و پیش می‌رود، خوشش هم می‌آید. یا مثلا رویانیان گفت كه پرسپولیس كهكشانی شده است و من گفتم تیم كهكشانی پرسپولیس را می‌بریم. این‌ها كری‌خوانی است. البته رویانیان خیلی زحمت می‌كشد و من این زحمات را درك می‌كنم و امیدوارم موفق باشد .

*واقعا معتقید که در داربی 74 هم پرسپولیس را می‌برید؟

بله! با تمام احترامی كه برای پرسپولیسی ها قائل هستم می‌گویم كه آن‌ها را در بازی برگشت هم خواهیم برد ولی مطمئنم كه دنیزلی سال آینده پرسپولیس را درست می‌كند .

*از بحث تیم فوتبال استقلال که بگذریم بار دیگر مساله واگذاری سهام این باشگاه مطرح می‌شود. بالاخره تکلیف این واگذاری به کجا انجامید؟

ما در كمیته‌ خصوصی سازی كارهایمان را كرده‌ایم، اسناد و استانداردهای خصوصی سازی را انجام داده‌ایم و با كمك سازمان لیگ به دنبال اجرای این برنامه هستیم. استقلال و پرسپولیس در كش و قوس واگذاری هستند و من فكر می‌كنم امسال بتوانیم 30 درصد سهام این دو باشگاه را واگذار كنیم .

*خودتان هم جزو مشتریان این 30 درصد سهام هستید؟

خیر! من گفته بودم كه اگر 100 درصد سهام واگذار می‌شود، مقداری سهام خواهم خرید كه بتوانم در باشگاه به عنوان عضو هیات مدیره حضور داشته باشم. این 30 درصدی هم كه فعلا واگذار می‌شود احتمالا به هواداران می‌رسد، ولی در پایان پروژه‌ قرار است حدود 70 درصد سهام دو باشگاه به بخش خصوصی واگذار شود. به هر حال ما اگر بخواهیم خصوصی بودن استقلال و پرسپولیس واقعی باشد، باید سهام دو باشگاه را واگذار كنیم .

*اینكه شما برای بعضی از اعضای هیات مدیره استقلال جهت حضور در برخی كمیته‌ها حكم صادر كرده‌اید، خلاف قانون نیست؟

اعضای هیات مدیره باشگاه باید رییس كمیته‌های مختلف باشند ، بنابراین بر اساس حكمی كه صادر كردیم، جواد زرینچه به عنوان رییس كمیته‌ استعدادیابی باشگاه و آقای فرزامی به عنوان رییس كمیته‌ اقتصادی منصوب شدند .



*اگر اجازه بدهید روند بحث را از باشگاه استقلال به فدراسیون فوتبال انتقال دهیم. شما به عنوان یکی از اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال، عملكرد این فدراسیون را در دوره خیر چگونه ارزیابی می کنید؟

سیستمی كه اكنون در حال اجرا است برای بار اول است كه اجرا می‌شود. پیش از تشكیل ساختار كنونی، فوتبال ما یك سال در تعلیق به سر می‌برد. اكنون و با جمیع شرایط، فدراسیون فوتبال به نظر من نمره قبولی 12 می‌گیرد، اما در مسایل زیربنایی و زیرساختی نمره‌اش 17 است. منظورم از مسایل زیربنایی، آموزش، آكادمی‌ها و تیم‌های پایه است. همچنین استخدام كی‌روش در تیم بزرگسالان نیز در همین دسته قرار می‌گیرد. در مجموع من فكر می‌كنم سال آینده بهتر می‌شود درباره عملكرد فدراسیون نظر داد .

*درست است که گفته‌اید به دلیل درگیری در کارهای باشگاه استقلال، تمایلی برای کاندیداتوری ریاست فدراسیون ندارید؟

من نگفتم درگیر هستم، بلكه گفتم اگر كفاشیان جلو بیاید من نمی‌آیم. بحث حامی كفاشیان بودن یا نبودن هم نیست. من همیشه به ثبات مدیریت اعتقاد داشتم و اكنون نیز پای حرف خودم هستم. من معتقدم اگر كفاشیان را حفظ كنیم، نتیجه‌ خوبی خواهیم گرفت. چهار سال زمان كمی برای ارزیابی عملكرد یك فدراسیون است و به نظر من باید دور دوم را نیز به كفاشیان فرصت دهیم، اما اگر كفاشیان نخواهد كار را ادامه دهد، ممكن است من برای ریاست فدراسیون نامزد شوم .

*به نظر شما صف بندی اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال در برابر یکدیگر و شائبه دخالت دولت در تصمیمات مجمع، به فوتبال ما آسیب نمی‌زند؟



ما به عنوان اعضای مجمع باید تلاش كنیم كه از كسی تاثیر نپذیریم و كسی كه از خانواده‌ فوتبال است و زحمت می‌كشد، را مورد حمایت قرار دهیم. به عقیده من كفاشیان پس از چهار سال مدیریت در فوتبال دیگر جزوی از خانواده‌ فوتبال شده است. ضمن این كه وی پیش از این نیز سابقه ورزشی داشته است و باید بگوییم بسیار بهتر از كسانی است كه به یكباره از بیرون به ورزش می‌آیند .

* اما به نظر می‌رسد هنوز بسیاری از اعضای مجمع شرح وظایف و اختیارات خود را به خوبی نمی‌دانند .

من فكر می‌كنم در دور بعد اعضای مجمع كاملا سوار بر كار خواهند شد و به وظایفشان كاملا آشنا می‌شوند. البته این را نیز بگویم كه اساسنامه اصلاح شده حاضر، باز هم جای كار دارد و به عقیده من چند بند آن باید تغییر كند كه البته وقت برای این كار زیاد است .

* گویا شما طرح دیگری برای تغییر اساس نامه و نحوه انتخاب نواب رئیس فدراسیون داشته‌اید. درباره این طرح توضیح می دهید؟

من تنها كسی بودم كه در هیات رییسه بر روی این مساله طرفدار نداشتم! اعتقادم این است كه رییس فدراسیون نباید سه نایب رییسش را انتخاب كند و طوری هم نباشد كه او نتواند هیچ كدام را انتخاب كند. در اساسنامه آمده است كه رییس فدراسیون می‌تواند به نایب رییس اولش اختیارات بدهد و یا این كار را نكند. به نظر من رییس باید بتواند نایب رییس اولش را انتخاب كند تا در صورت نیاز اختیارات تام به او بدهد و خود بر كارها نظارت كند، اما نایب رییس دوم چون بر طبق اساسنامه رییس سازمان لیگ هم هست، باید استقلال داشته باشد و از كسی دستور نگیرد. در این باره می‌توان به اتحادیه فوتبال انگلیس اشاره كرد. دومین دلیل من برای ارائه این طرح این است كه وقتی رییس، سه نایب رییسش را انتخاب كند، به اضافه خودش می‌شوند چهار نفر و آن وقت كافی است رای یك نفر دیگر از اعضای هیات رییسه را به خود جلب كنند؛ در آن صورت تمام لایحه‌هایی كه وارد هیات رییسه ‌شود، تصویب می‌شوند و سایر اعضا عملا بیکار می‌شوند .

* قبول دارید که در حال حاضر بین اعضای هیات رئیسه فدراسیون، اختلاف سلیقه زیادی وجود دارد؟

نمی‌دانم چرا دوستان ما اصرار دارند كه اختلاف سلیقه‌ها را كتمان كنند. اختلاف سلیقه باعث رشد فوتبال می‌شود. ما می توانیم در عین اختلاف سلیقه از یكدیگر حمایت كنیم. اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال با یكدیگر اختلاف سلیقه دارند، اما دشمن هم نیستند و اگر این اختلاف سلیقه‌ها به دشمنی تبدیل نشوند، سازنده و خوب هستند. این اختلاف سلیقه ها، فعلا از اعتدال خارج نشده اند. به عنوان نمونه در آخرین جلسه هیات رییسه، نظر من برای اولین بار با اكثریت آرا تصویب و 15 اسفند به عنوان زمان برگزاری انتخابات فدراسیون تعیین شد .

*این روزها زیاد می‌شنویم که از «ادبیات فوتبالی» به عنوان واژه‌ای برای توصیف کلام سخیف استفاده می‌شود. به نظر شما برای برطرف کردن این نگاه چه باید کرد؟

من فكر می‌كنم كه این بخش از كار، وظیفه رسانه‌ها است. آن‌ها باید به ما یاد بدهند كه چطور صحبت كنیم، چرا كه رسانه‌ها در حوزه ادبیات قلم فرسایی می‌كنند .

*ولی برخی از اهالی ورزش انتظار دارند عین گفته‌هایشان چاپ شود !

این حرف شما هم درست است، ولی امیدوارم این مسایل هم در فوتبال ما حل شوند .

*آیا كاهش سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا به حق بود؟ به عنوان نمونه اگر ما در کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا نماینده داشتیم، اوضاع تفاوت نمی‌کرد؟

حق ما این بود كه سه سهمیه در آسیا داشته باشیم و وقتی سهمیه‌های خود را با سهمیه‌های كشوری مثل ازبكستان مقایسه می‌كنیم، متوجه می‌شویم كه به ما كم لطفی شده و حقمان را ضایع كرده‌اند. درست است كه برخی باشگاه‌ها در تامین استانداردها كم كاری كرده‌اند، ولی در واقع سهمیه‌های ما باید بیش از این می‌بود. من مطمئن هستم كه اگر در كمیته‌ اجرایی كنفدراسیون فوتبال آسیا نماینده داشتیم، حداقل یك سهمیه بیشتر می‌گرفتیم. به هر حال امیدوارم آیندگان ما به جای آن كه بهانه به دست AFC بدهند كه سهمیه‌های ما را كم كند ،‌ كاری كنند كه سهمیه‌های ما بیشتر شوند .
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها