کد خبر: ۳۵۰۵۹
زمان انتشار: ۱۵:۲۶     ۲۳ دی ۱۳۹۰
عصر امروز: جمال شورجه، یکی از کارگردانان ارزشی سینمای ایران می گوید: تحرکات سیاسی موجب شد تا خانه سینما یا به عبارتی لانه جاسوسی فتنه سبز به دستور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی بسته شود.

وی که خود فیلم 33 روز را روی پرده سینما دارد ، تاکید می کند : یک درصد از کسانی که  مدعی فعالیت در سینما هستند با سیطره فرهنگی بر این مقوله فرهنگی برای خود کاخ هایی پوشالی تهیه کردند، متاسفانه حالا خود را ولی نعمت و پدر خوانده  سینما اعلام می دانند.

آنچه در ادامه مي آيد ما حاصل گفتگوي جمال شورجه، کارگردان سینمای کشورمان با خبرنگار عصرامروز است كه با هم از نظر مي گذرانيم:

* نظارت بر کلیه فعالیت های مراکز فرهنگی و هنری حق مسلم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و زمانی که این مراکز در جهت مصالح نظام حرکت نکنند و  از مسیرشان منحرف شوند ،وزارت ارشاد به عنوان متولی امور فرهنگی کشور  می تواند وارد صحنه شود و با قانون شکنان برخورد کند.

 *هیئت مدیره خانه سینما به طور غیرقانونی و بدون این که از موسسه ثبت شرکت ها و وزارت ارشاد مجوز بگیرد ، اساسنامه خانه سینما را تغییر داده استبر این اساس وزارت ارشاد نیز بنا بر وظایفش وارد این بحث شد و انحلال این موسسه غیر قانونی را اعلام کرد. 

* همان طور که اگر هر روزنامه یا مجله ای که برای یک موضوع خاص (به طور مثال رویکرد ورزشی و یا هنری) مجوز بگیرد، هر زمانی که وارد جهت گیریهای دیگری شود وزارت ارشاد و شورای نظارت بر مطبوعات می تواند آن مجموعه را تا موعد دادگاه و بررسی تخلفات صورت گرفته توقیف کند، وزارت ارشاد، خانه سینما را از این قانون مستثنی ندانست و حکم انحلال آن را صادر کرد.

* تخطی خانه سینما از قانون، وجود موارد انحرافی در اساسنامه این نهائ و حرکات کاملا سیاسی آنان موجب شد تا خانه سینما یا به عبارتی لانه جاسوسی فتنه سبز به دستور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی بسته شود.

* اگر حکم انحلال از سوی وزارت ارشاد اعلام نمی شد، حتما وزیر محترم  از سوی کمیسون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مورد بازخواست قرار می گرفت که چرا در مقابل این فتنه انگیزی ها سکوت و از ادامه فعالیت های غیرقانونی این مجموعه جلوگیری نکرده است.

* تعداد زیادی از اهالی هنر هفتم با نوع فعالیت های غیرقانونی و تحرکات سیاسی خانه سینما موافق نبودند و طرفداران بقا خانه سینما تعداد اندکی از هنرمندنما هستند که با استفاده از این فضای فرهنگی به دنبال کسب خواسته های شخصی خود می باشند.

* در خصوص تحریم جشنواره فجر از سوی این افراد باید گفت که اکثریت اهالی سینما با این حکم هیچ مشکلی ندارند و از این اقدام قانونی حمایت می کنند اما تعدادی اندکی از افراد که در فتنه 88 دستی بر آتش داشته اند با مطرح کردن موضوع تحریم جشنواره ضمن نمایش چهره بی هویت خود؛ درصدد ایجاد حاشیه جدید برای هنر اسلامی هستند تا با این واسطه سوژه مناسب به رسانه های بیگانه تهیه کنند.

* برای حل این مشکلات قرار است به زودی شورایی متشکل از افراد شاخص هنر هفتم به عنوان شورای حل و فصل تا زمان بررسی موارد غیرقانونی این محفل هنری در خانه سینما مستقر شود . قاعدتاً اساسنامه اصلی مصوب سال ۶۶باید دوباره احیا شود تا ضمن فراخوان به مجمع عمومی اساس نامه لازم تصویب شود . همچنین باید موارد محذوف اساسنامه از قبیل التزام اعضای خانه سینما به قانون اساسی و دیگر قوانین که در آن حذف شده با همان جهت گیری هنر و هنرمندان متعهد دوباره باز گردد.

*گفتنی است مجمع عمومی قاعدتاً باید به دعوت همین شورا و یا هیات موسسی که انتخاب می شود دوباره تشکیل ، تا اولاً اساسنامه جدید را تصویب و سپس هیات مدیره جدید را با شرکت همه اعضای نه افراد خاصی از آنان انتخاب کند .

* به هیچ وجه اهالی سینما نباید احساس نگرانی کنند زیرا خانه سینما با همان شدت سابق و چه بسا بیشتر از گذشته فعالیت خواهد کرد. اعضای جدیدی که در این خانه خواهند آمد خیلی فراگیرتر و بهتر به مطالبات صنوف رسیدگی خواهند کرد زیرا در گذشته خانه سینما به غیر از بحث بیمه ها که آن هم وزارت ارشاد آن را تقبل کرده بود ، کار دیگری انجام نداده است.

* در خصوص بیانیه چند تن از کارگردانان سینما باید بگویم یک درصد وجود دارد که بیشترین حجم سالیانه سینما به این افراد اختصاص داده می شود و اخیراً فیلمی توسط یکی از همین افرادی که زیر بیانیه را امضاء کرده در حال تولید است که ۱۰ ها میلیارد تومان از بودجه حکومت به آن ها اختصاص داده شده است.  بیانیه ای که bbc ، voa و همچنین وزیر مخلوع و فراری این کشور (مهاجرانی) و تمام عناصر ضد انقلاب از آن حمایت کردند نشان از به نا حق بودن و منحرف بودن این اقدامات دارند.

*دوستان باید بصیرت بیشتری می داشتند و زیر این بیانیه را امضاء نمی کردند و خودشان را در معرض اتهام های مختلف قرار نمی دادند. این افراد هر آن قدر که از مواهب این حکومت و نظام استفاده کنند باید قدردان و شاکر حکومت باشند. همین افراد کاخ نشین  توانسته اند برای خود محیط امنی بدون توجه به اعمال کثیفشان در قبل از انقلاب درست کنند متاسفانه حالا خود را ولی نعمت، پدر خوانده خود خوانده سینما اعلام می کنند که قطعاً این غلط است. در واقع متولی سینما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت سینمایی است و  وظیفه خانه سینما رسیدگی به مسائل صنفی است .
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
dd
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۳ - ۲۳ دی ۱۳۹۰
۱
۱
واقعا متاسفم واسه این آقا با این تهمتاش.
پاسخ
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۴ - ۲۳ دی ۱۳۹۰
۰
۱
همون بهتر این خانه ی فساد بسته شد با اون جشن های مستهجنش
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها