کد خبر: ۳۶۹۳۷۷
زمان انتشار: ۱۸:۴۱     ۱۴ فروردين ۱۳۹۵
نسبت سیاست اقتصاد مقاومتی دولت با واردات سير، جعفری و روغن از آمريكا:
پس از واردات لوازم بازی بولینگ، تیغ اره و خودروی شورلت، در روزهای گذشته شاهد عرضه محصولات خوراکی تولید کشور آمریکا در فروشگاه های برخی از استان های کشور هستیم که به عنوان نمونه می توان به عرضه سیر خشک شده، جعفری خرد شده و روغن کلزای آمریکایی در برخی از فروشگاه های محصولات غذایی در کشور اشاره نمود.
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، يكي از نگراني هاي عمده در پسابرجام واردات بي رويه كالا هاي مصرفي و غير ضروري به كشور و تضعیف تولیدات داخلی می باشد که به همين منظور نیز رهبر معظم انقلاب در مهر ماه سال گذشته در بند آخر نامه تایید مشروط برجام خطاب به رئیس جمهور بر پرهیز از ورود هرگونه کالای مصرفی از آمریکا تاکید نمودند، اما با این حال در ماه های گذشته شاهد واردات محصولات غذایی مختلفی از آمریکا و عرضه آن در فروشگاه های داخل کشور هستیم.

پس از تاكيد مقام معظم رهبري و بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص ممنوعيت واردات كالاهاي مصرفي و غيرضروري به كشور انتظار مي رفت كه اين دستورالعمل اجرايي شود اما بر اساس آمارهاي گمرك در سال 94 واردات كالا از آمريكا همچنان ادامه دارد و مكمل هاي غذايي، دارويي و ذرت و غلات مهم ترين كالاهاي خوراکی و مصرفي وارد شده از آمريكا بوده است. علاوه بر اين موارد كالاهايي مانند لوازم بازی بولینگ، مسواک، تیغ اره و خمیر بازی نيز در فهرست كالاهاي وارداتي از كشور آمريكا وجود داشت. همچنين چندی بعد از بخشنامه وزارت صنعت،معدن و تجارت اخباری مبنی بر صدور مجوز واردات دو نوع خودروی شورلت منتشر شد.

حال پس از واردات لوازم بازی بولینگ، تیغ اره و خودروی شورلت، در روزهای گذشته شاهد فروش محصولات خوراکی تولید کشور آمریکا در فروشگاه های برخی از استان های کشور هستیم که به عنوان نمونه می توان به عرضه سیر خشک شده، جعفری خرد شده و روغن کلزای آمریکایی در برخی از فروشگاه های محصولات غذایی در کشور اشاره نمود.



فارغ از تهدیدات بیولوژیکی مواد غذایی وارداتی، عرضه محصولات غذایی که به فراوانی در ایران یافت می شود و در سالی که به نام سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری گردیده است حکایت از برنامه ریزی برای تضعیف و تحقیر تولیدات داخلی و همچنین تحریف اقتصاد مقاومتی توسط جریانی اقتصادی دارد که این روزها به عنوان کاسبان پسابرجام از آنها یاد می شود.



 همچنین قابل توجه است كه واردات ایران از کشور سوئیس که از آن به عنوان کشوری واسطه و همچنین کشور حافظ منافع آمریکا در ایران نام برده می شود به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و باعث ورود سوئیس به جمع ۵ کشور عمده مبادی وارداتی به ایران شده است و قاعدتا مبدا بسیاری از کالاهایی که از کشور سوئیس وارد می شوند کشور آمریکا بوده که با این حساب ورود کالاهای وارداتی از آمریکا حجم بالاتری پیدا می نماید.

از دیگر نکات مهمی که باید به آن توجه شود خطر مواد غذایی آلوده و تراریخته وارداتی می باشد. در حالي که دانشگاه آمریکا محصولات تراریخته را تهدید جدی برای نسل های آینده می داند و کشورهای آمریکا، کانادا و روسیه استفاده از مواد تراریخته را ممنوع اعلام کرده اند، 80 درصد محصولات کشاورزی وارداتی به ایران تراریخته می باشند که قطعا مواد غذایی وارداتی از آمریکا هم شامل اين موضوع می باشد.

در صورتي كه دولت يازدهم به اين سياست خود در حوزه اقتصاد ادامه دهد بايد در آينده اي نزديك شاهد تبديل ايران به كشوري مصرف كننده بوده و علاوه بر آن بايد شاهد افزايش بيماري ها و در خطر افتادن سلامت مردم به علت استفاده از مواد غذايي آلوده و تراريخته وارداتي باشيم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها