کد خبر: ۳۷۱۰۳۱
زمان انتشار: ۱۱:۱۰     ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
مجتهد، افشاگر سعودی اعلام کرد توافقی که بین سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر بر سر دو جزیره تیران و صنافیر به وجود آمد، آغاز روابط عربستان با اسرائیل است.
به گزارش پایگاه 598، افشاگر سعودی که خود را با نام مجتهد معرفی کرده است و حدود یک سال است از طریق شبکه های اجتماعی به افشاگری در مورد پشت پرده اقدامات مقامات عربستانی می پردازد این بار از طریق شبکه توئیتر اعلام کرد در حال حاضر به دلیل به فرجام رسیدن پروژه پل بین مصر و عربستان، فرصت برای اعلام رسمی آغاز روابط عربستان با اسرائیل مهیا است.

وی در ادامه از این هم فراتر رفت و گفت بعید نیست دیدار فرزند سلمان با پادشاه اردن در راستای هماهنگی با مسئولان اسرائیلی باشد.

این افشاگر سعودی از پایبندی عربستان به معاهده کمپ دیوید خبر داد و نوشت این پایبندی به معنای این است که عربستان به الحاقیه «ج» این معاهده نیز متعهد است. الحاقیه‌ای که تصریح می‌کند برای هر گونه اقدام در این دو جزیره و پیرامون آنها لازم است موافقت اسرائیل را اخذ کند.

وی در ادامه این موضوع را اینگونه تشریح می‌کند که مسیر مناسب کشتیرانی این دو جزیره که غرب جزیره تیران است جزء آب های مصر محسوب می شد اما در حال حاضر با واگذاری حاکمیت تیران به عربستان، جزء آب های بین المللی خواهد بود و از سیطره عربستان و مصر خارج خواهد شد و این یعنی اینکه براساس قوانین بین المللی ساخت بخش غربی پل نامبرده جز با موافقت اسرائیل و اردن که از نظر جغرافیایی از تنگه نزدیک به آن استفاده می‌کنند صورت نخواهد گرفت.

مجتهد در پایان اشاره می‌کند که حکومت های سعودی و مصر پس از این توافق جز با قطعنامه شورای امنیت نمی‌توانند در تنگه خلیج عقبه کشتیرانی کنند یا بر آن حاکمیت داشته باشند؛ زیرا این منطقه جزء آب های بین المللی است. التزام به کمپ دیوید و تبدیل تنگه خلیج عقبه به آب های بین المللی به این معنا است که عربستان جز با هماهنگی اسرائیل نمی تواند هیچ نیروی نظامی ولو به صورت سمبلیک در آنجا مستقر کند.


منبع: تسنیم
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها