کد خبر: ۳۷۲۸۰
زمان انتشار: ۱۱:۲۳     ۱۱ بهمن ۱۳۹۰
بازرسان آژانس امروز می روند
البته به دلیل ترور دانشمندان هسته‌ای کشور بازرسان آژانس در بدو ورود به فرودگاه دانشجویان معترضی مواجه شدند که عکس تعدادی از دانشمندان هسته‌ای را که در سال‌های اخیر ترور شده‌اند، در دست داشتند.

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس، به نقل از سایت خبری شفاف؛ بالاخره بعد از حرف و حدیث‌های فراوان درباره فن آوری هسته‌ای ایران و تصویب تحریم‌های نفتی، هیات عالی‌رتبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران آمد.

صبح روز یکشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۰ (۲۹ ژانویه ۲۰۱۲) تیمی از مقام‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی به سرپرستی هرمان ناکارتس، معاون مدیر کل در امور پادمان و با همراهی رافائل گروسی دستیار مدیر کل برای مذاکره با مقام‌های سازمان انرژی اتمی کشورمان وارد ایران شدند.

این در حالی است که هنوز هیات آژانس وارد ایران نشده، جو سازی‌های رسانه‌های غربی مبنی بر اینکه به ادعای خبرگزاری‌های غربی مقامات ایرای استقبال نه‌چندان گرمی از بازرسان آژانس به عمل آوردند، آغاز شد تا از‌‌ همان ابتدا مشخص شود نیت بازرسان آژانس چندان هم خیر نیست.

البته به دلیل ترور دانشمندان هسته‌ای کشور بازرسان آژانس در بدو ورود به فرودگاه دانشجویان معترضی مواجه شدند که عکس تعدادی از دانشمندان هسته‌ای را که در سال‌های اخیر ترور شده‌اند، در دست داشتند و در شعار‌ها و پلاکاردهای خود تاکید می‌کردند: «آژانس انرژی اتمی متهم ردیف اول دانشمندان ایرانی است.» و به نظر می‌رسد همین امر به مذاق غربی‌ها خوش نیامده چرا که استقبال گرم وزارت خارجه را فراموش کرده‌اند! و معلوم نیست با وقایع پیش آمده غربی ها چگونه انتظار فرش قرمز از ایرانی ها داشته اند؟

بر همین اساس نیز آسوشیتدپرس در گزارشی از ورود هیات عالی‌رتبه آژانس به تهران مدعی شد: «نوع استقبالی که از آن‌ها در فرودگاه به عمل آمده، نشانه‌ای از دشواری‌هایی است که این هیات در راه ماموریت خود در ایران با آن مواجه خواهد بود.»

اما برخلاف این نوع استقبال که در نتیجه خشم عمومی مردم از بازرسان آژانس بوده است و چندان هم بیراه نیست چرا که بسیاری از تحلیلگران در ایران آژانس را مقصر اصلی ترور دانشمندان هسته‌ای ایران می‌دانند، هیات عالی‌رتبه آژانس که با ماموریت حل و فصل تمامی سوالات و ابهامات حول محور برنامه هسته‌ای ایران از جمله ابعاد احتمالی نظامی این برنامه به تهران سفر کرده‌اند، با استقبال گرم کلامی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مواجه شدند. آنجا که او نه در تهران بلکه در آدیس آبابا اعلام کرد که «ایران چیزی برای مخفی کردن ندارد و به همه سوالات آژانس انرژی اتمی پاسخ می‌دهیم.»

این در حالی است که به زعم تحلیل گران و کار‌شناسان، تنها اژانس به اطلاعات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران دسترسی دقیق دارد و این بازرسان آژانس هستند که از نزدیک با دانشمندان و مسوئلین هسته‌ای کشور روبه رو می‌شوند و از آنجا که ظرف سال‌های اخیر مکررا مواردی وجود داشته که اطلاعات محرمانه ایران به بیرون درز کرده و باعث سوء استفاده دشمنان ایران و به خصوص رژیم صهیونیستی از این اطلاعات و ترور عده‌ای از دانشمندان هسته‌ای کشور شده است، آژانس یکی از مته‌مان اصلی اقدامات تروریستی علیه برنامه هسته‌ای ایران است.

در هر حال مواضع غربی‌ها درباره ایران حتی با وجود قبول بازرسان آژانس چندا دوستانه نیست. منابع غربی ظرف روزهای گذشته به صراحت اعلام کرده‌اند که دستور کار این گفت‌و‌گو‌ها از دید آن‌ها بحث درباره موضوع «ابعاد احتمالی نظامی» است.

هرمان ناکارتس هم غروب روز شنبه در فرودگاه وین به خبرنگاران گفت: «ما تلاش داریم همه موضوعات باقی مانده با ایران را حل کنیم. ما بویژه امیدواریم ایران با ما در خصوص ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای خود تعامل کند. ما خواستار آغاز گفت‌و‌گو‌ها هستیم که تا امروز هم بسیار به تاخیر افتاده است».

در این میان با وجود اطلاعات خارج شده از کشور اما مواضع آرام و منفعلانه وزارت خارجه ایران قابل تامل است. وزیر خارجه کشورمان در آخرین اظهارات خود در اجلاس سران اتحادیه آفریقا در اتیوپی با تأکید بر اینکه ایران همواره به تعهدات خود در ان‌پی‌تی متعهد بوده است گفت: فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملاً شفاف است.

صالحی بر ادامه همکاری با آژانس تأکید کرد و گفت: ما همکاری خود را با آژانس ادامه می‌دهیم و هیچ چیزی برای مخفی کردن نداریم و ایران نیز پیش از این به پرسش‌های آژانس پاسخ داده است.

وی همچنین درباره مذاکرات ایران با گروه ۱ + ۵ درباره مسائل هسته‌ای ایران گفت: ما نسبت به مذاکرات خوش‌بین هستیم و این خوش‌بینی ما براساس اطلاعاتی که داریم است. ما این مسیر را ادامه می‌دهیم دیوار بدبینی باید کوتاه شود و دو طرف براساس اعتماد باید مذاکره کنند.

آنچه مسلم است، از آنجایی که کارشناسان کشور به جد تایید می‌کنند که بسیاری از اطلاعات مربوط به دانشمندان هسته‌ای از سوی بازرسان آژانس از کشور خارج شده، اعلام چند باره این موضوع از سوی وزارت خارجه که چیزی برای مخفی کردن نداریم، برای افکار عمومی که تا کنون چد از دانشمندان و خدمتگذاران هسته‌ای را از دست داده‌اند، چندان خوشایند نیست .در هر حال بازرسان آژانس امروز می روند و این سوال را باقی می گذارند که آیا باید منتظر ترور دانشمند هسته ای دیگری بود ؟ تکرار این اتفاق ناخوشایند و دردناک  به معنای مهر تایید ی است بر اظهارات تحلیلگران ایرانی.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها