يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۷۳۵۷۰
زمان انتشار: ۰۹:۳۱     ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
یادداشت/ فریدون حسن
وقتی صدای چند مربی به نشانه اعتراض بلند می‌شود و اینقدر کار بالا می‌گیرد که صراحتاً قهرمانی‌های یک تیم زیر سؤال می‌رود، آیا نباید فکری به حال داوری فوتبال کرد؟

به گزارش پایگاه 598، روزنامه «جوان» در شماره امروز خود و در یادداشتی از «فریدون حسن»نوشت:

رقابت‌های هفته بیست و هشتم لیگ برتر به پایان رسید. رقابت‌هایی که حالا سه تیم 51 امتیازی در صدر جدول دارد و همین باعث شده تا بازی‌های هفته‌ پایانی این مسابقات از حساسیت ویژه‌ای برخوردار باشد. صرفنظر از اینکه چرا سازمان لیگ از این هفته بازی‌ها را به صورت همزمان برگزار کرد باید به اشتباهات فراوان و تأثیرگذار داوری در جریان بازی‌های این هفته از رقابت‌ها اشاره کرد؛ اشتباهاتی که نه در یک مسابقه بلکه در چند دیدار تکرار شده و واکنش‌های تندی را هم در پی داشت.

این قبیل اشتباهات در طول رقابت‌ها از همان هفته‌های ابتدایی دیده و همواره با اعتراض هم روبه‌رو شد، اما هر بار کمیته داوران فدراسیون فوتبال به بهانه‌ای از قبول این اشتباهات طفره رفت و اتفاق خاصی هم رخ نداد. اشتباهاتی که باید اذعان کرد از همان ابتدا روی نتایج بازی‌ها تأثیر مستقیم داشت و کسی به آنها توجه نکرد،‌اما حالا داستان کاملاً متفاوت است. اشتباهاتی که طی دیدارهای پنج‌شنبه بعدازظهر از سوی مردان سوت و پرچم به دست رخ داد وضعیت تیم‌های صدر جدول را کاملاً به هم ریخت، تیم‌های میانه جدول را دچار چالش و فانوس به دستان لیگ را هم بابت نتایج دو هفته آخر حسابی ناراحت کرد، اگر این اشتباهات را نباید تأثیرگذار نامید چه چیز دیگری می‌توان روی آنها نام گذاشت؟

وقتی صدای چند مربی به نشانه اعتراض بلند می‌شود و اینقدر کار بالا می‌گیرد که صراحتاً قهرمانی‌های یک تیم زیر سؤال می‌رود، آیا نباید فکری به حال داوری فوتبال کرد؟

داوران ایران بدون تردید سالم‌ترین و کم‌حاشیه‌ترین داوران فوتبال دنیا هستند ولی وقتی درصد اشتباه آن هم در هفته‌ای حساس و سرنوشت‌ساز به شدت بالا می‌رود طبیعی است که نگاه‌ها و حرف‌ها حالت تند و خصمانه به خود می‌گیرد و اینجاست که دیگر حتی توجیهات کمیته داوران هم دردی را دوا نمی‌کند، چراکه باید کاری کرد. کمیته داوران در حالی که همین حالا برخی داوران ایران بازی‌های مهم بین‌المللی را سوت می‌زنند دیدارهای حساس لیگ را به آنها نمی‌دهد چراکه قبلاً مرتکب اشتباه شده‌اند، اما همین کمیته روی اشتباهات جبران‌ناپذیر داوران کم‌سابقه‌تر چشم می‌بندد تا اتفاقات تلخ تکرار و تکرار شود و کار به جایی که امروز مشاهده می‌شود، برسد.

دو هفته پیش‌رو، دو هفته حساسی است که آبروی فوتبال ایران با آن گره خورده است، اتفاقات پنج‌شنبه بعدازظهر تمام شد، هرچند که خیلی‌ها سوت‌ها و پرچم‌های زده و نزده شده را تا مدت‌ها فراموش نمی‌کنند، اما هرچه بود تمام شد و حالا در فاصله هشت روز تا مسابقات هفته بیست و نهم این فرصت وجود دارد که کمیته داوران فدراسیون فوتبال بهترین ترکیب‌های خود را برای بازی‌های حساس این هفته و هفته پایانی رقابت‌های لیگ انتخاب کند.

البته پیرامون نوع برنامه‌ریزی، ساعت بازی‌ها و مسئله داوری مسابقات ابهامات زیادی وجود دارد که بنا به حساس بودن شرایط امروز لیگ و لزوم آرامش تیم‌ها و پرهیز از هرگونه حاشیه و جنجال‌سازی می‌توان به آنها در مواقع دیگر پرداخت ولی مسلم است که فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و کمیته داوران باید نهایت تلاش خود را انجام دهند تا رقابت‌های دو هفته پایانی لیگ با کمترین تنش و حاشیه بابت مسائل داوری و هیجانات منفی برگزار و لیگ برتر به بهترین شکل ممکن به پایان برسد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها