أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۷۳۵۸۹
زمان انتشار: ۱۱:۰۳     ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
پس از انتقاد رهبر انقلاب از واردات خودروهای آمریکایی:
پس از هشدار اخیر رهبر انقلاب درباره واردات خودروهای آمریکایی، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: «من خودم نمی‌دانستم که خودروهای آمریکایی وارد شده و اکنون دستور پیگیری دادم»/ در حالی وزیر صنعت، معدن و تجارت از تصمیم ابطال مجوز ورود خودروهای آمریکایی خبر می‌دهد که ۲۴ مدل واردات شورلت همچنان در فهرست خودروهای مجاز وارداتی به چشم می‌خورد.
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، پس از هشدار اخیر رهبر انقلاب درباره واردات خودروهای آمریکایی، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: «من خودم نمی‌دانستم که خودروهای آمریکایی وارد شده و اکنون دستور پیگیری دادم و ظاهراً در سال ۹۳ یک شرکت برای ورود خودروهای آمریکایی که از طریق کشور ثالث وارد ایران شوند، از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز نمایندگی گرفته است و اواخر سال ۹۴ هم این مجوز داده شد و البته هنوز نمی‌دانم که این خودرو وارد شده است یا نه. اما به هرحال، یا باید مجوز این شرکت را لغو کنیم یا بگوییم از آن استفاده نکند.»
 
در حالی وزیر صنعت، معدن و تجارت از تصمیم ابطال مجوز ورود خودروهای آمریکایی خبر می‌دهد که ۲۴ مدل واردات شورلت همچنان در فهرست خودروهای مجاز وارداتی به چشم می‌خورد.
 
علیرغم تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از ورود کالاهای لوکس به خصوص از نوع آمریکایی‌اش، برخی مسئولان دولتی به ورود آنها چراغ سبز نشان داده‌اند؛ آن هم در سالی که نامش اقتصاد مقاومتی است و قرار است ارزهای اندک کشور که هر دلار آن از فروش نفت به پایین‌ترین قیمت جمع شده است، در راهی به غیر از مصرف‌گرایی کالاهای خارجی هزینه شود.
 
ماجرا البته به بیستم دی ماه سال ۹۴ برمی‌گردد. زمانی که سازمان توسعه تجارت ایران در نامه‌ای به مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک ایران، اعلام کرد: «با توجه به نامه دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه درباره خودروی سواری قابل ورود با نشان تجاری Chevrolet با رعایت آیین‌نامه ضوابط فنی واردات خودرو و رعایت سایر مقررات و مطابق با مدل‌های مندرج در گواهی نمایندگی صادره مرکز اصناف و بازرگانان با اعتبار دوره زمانی ۲۹ آذرماه ۹۸، اقدام شود.» در واقع، دفتر نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود که واردکننده در نظر دارد دو مدل خودرو را در حجم موتورهای ۱۴۰۰ تا ۱۸۰۰ در دو گروه شاسی‌ بلند و هاچ‌بک وارد کشور کند.
 
همان روزها بود که مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت مدام در معرض انتقاد افکار عمومی قرار می‌گرفتند که چرا درست پس از تاکید مقام معظم رهبری برای جلوگیری از ورود کالاهای لوکس و مصرفی آمریکایی، دولت باید اجازه ورود این خودروی لوکس و گران‌قیمت آمریکایی را صادر کند.
 
خبرگزاری دانشجوی نوشت: آن زمان، مجتبی خسروتاج، قائم‌مقام محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت به صراحت اعلام کرد که خودرو جزو لیست کالاهای صنعتی ممنوعه که به سازمان توسعه تجارت معرفی شده، قرار نگرفته است و بنابراین مشمول محدودیت نیست. او البته به این نکته هم اشاره کرده بود که داشتن نمایندگی، یکی از پیش‌شرط‌های صدور مجوز واردات خودرو است و از آنجایی که هیچ برند آمریکایی در ایران نمایندگی مجاز ندارد، یک واسطه عمانی نمایندگی این دو برند شورلت را در ایران ایجاد کرده و توانسته است، امکان واردات را فراهم آورد.
 
موضوع اما به این مجوز که برخلاف سایر مجوزهای ورود خودروهای وارداتی از سایر کشورها که حداکثر یک‌ساله صادر می‌شود هم ختم نشد، بلکه وزارت صنعت به این واسطه ورود خودروهای آمریکایی، امتیازی داده بود که نمایندگی‌اش، تا سال ۹۸ اعتبار داشته باشد. همین امر، چراغ سبزی بر این شد که پای خودروهای آمریکایی به بازار ایران باز شود. ورودی که شاید برای کمپانی‌های آمریکایی در ورود به بازار پرتقاضا و جذاب ایران، میلیون‌ها دلار پول به همراه داشته باشد.
 
در عین حال، محمود نوابی، معاون نعمت‌زاده هم در خصوص واردات خودروی آمریکایی به کشور گفته است: بر اساس ماده (۴) قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان هم، عرضه کالاهای سرمایه‌ای و مصرفی بادوام نظیر خودرو مستلزم وجود نمایندگی رسمی و شبکه خدمات پس از فروش است. اما در خصوص ورود خودروهای آمریکایی باید متذکر شد مصوبه ممنوعیت ورود کالاهای آمریکایی منحصر به کالاهای مصرفی بوده که لیست این اقلام به سازمان توسعه تجارت و گمرک ابلاغ شده است.
 
نوابی همچنین در یک فرافکنی آشکار به این موضوع هم اشاره کرده که با توجه به اینکه خودرو در قوانین ایران، به عنوان کالای سرمایه‌ای یا مصرفی بادوام تلقی می‌شود، شامل مصوبه مذکور نیست و باید قوانین و مقررات یاد شده به شرح فوق در مورد آن رعایت شود. همچنین موافقت ورود یا اصطلاحاً اخذ مجوز ورود در اختیار هیچ انجمن یا تشکلی نیست. گفتنی است هرچند وزیر صنعت از واردات خودروهای آمریکایی اظهار بی‌اطلاعی می‌کند ولی پس از هشدار قبلی رهبر انقلاب درباره واردات کالاهای مصرفی آمریکایی هر گونه سهل‌انگاری در این رابطه پذیرفتنی نبوده است و این بار هم با سخنان صریح رهبر انقلاب جای هیچ‌گونه شبهه‌ای باقی نمی‌ماند و وزیر باید با بهانه‌هایی همچون مصرفی نبودن خودرو که به واردات این محصولات لوکس دامن می‌زنند با قاطعیت برخورد کند.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
اسداله پیشدار
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۱ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۵
۰
۰
جناب اقای وزیر چطور شما نمی دانستید . مگر برای واردات ثبت سفارش نمیشود . شما نمیدانستید معاونین محترم همه نمیدانستند . جای تعجب دارد . چرا کاری انجام میشود اگر صدائی درامد که دستور پیگیری میدهید وگرنه هیچ . این موارد یعنیچه.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها