کد خبر: ۳۸۹۸۱۷
زمان انتشار: ۱۴:۳۵     ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
انتفاضه قدس كه از اكتبر سال گذشته ميلادي آغاز شده و تاكنون نيز ادامه دارد، تمامي مؤسسات نظامي رژيم صهيونيستي را بر آن داشته است تا از همه ابزارها براي خاموش‌كردن اين انتفاضه استفاده نمايند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از شبكه خبري فلسطين اليوم، استمرار انتفاضه قدس همچنان خواب و آرامش را از صهيونيست‌ها ربوده است و آنها ترس از اين دارند كه رويارويي با ملت فلسطين را گسترش دهد و در همين رابطه آويگدور ليبرمن وزير رژيم صهيونيستي از استفاده از سياست «هويج و چماق» خبر داد.

وزير جنگ رژيم صهيونيستي از سياست جديد خود با عنوان "طرح چماق و هويج" عليه فلسطينيان ساكن اراضي اشغالي سال 1967 فلسطين پرده برداشت.

ليبرمن در جريان گفت‌وگو با خبرنگاران در دفتر خود در شهر تل‌آويو اعلام كرد كه هدف از اين طرح تغيير اوضاع سياسي و امنيتي در كرانه باختري است و پايه و اساس اين طرح مبتني بر اين است كه هر كس آمادگي همزيستي با اسرائيل را داشته باشد، برنده خواهد بود و هر كس از مقاومت حمايت كند، بازنده خواهد بود، به‌عنوان مثال، در راستاي اين طرح امتيازاتي به شهرك‌هايي كه اهالي آنها در عمليات‌هاي مقاومتي مشاركت نداشته باشند، داده خواهد شد و در مقابل، محدوديت‌هاي بيشتري عليه روستاها و شهرك‌هايي كه اهالي آنها در عمليات‌هاي مقاومتي حضور پررنگ‌تري داشته باشند، اعمال خواهد شد و مجوزهاي كار و فعاليت اهالي آنها سلب خواهد شد. علاوه بر اين، هر كدام از مقامات فلسطيني كه از مقاومت (يا به‌تعبير وي "تروريسم") حمايت كنند، امتيازاتشان سلب خواهد شد.

وي مدعي شد كه در منطقه "ج" كرانه باختري 15 روستا و شهرك وجود دارد كه اهالي آنها در عمليات‌هاي مقاومتي مشاركتي نداشته‌اند و از همين رو، به‌زودي از "تسهيلات فوري" مانند توسعه نقشه‌هاي اساسي روستاهاي واقع در وسط كرانه باختري و شهرك قلقيليه، احداث گذرگاه اقتصادي ميان اريحا و اردن، احداث منطقه صنعتي در غرب نابلس، احداث بيمارستان در بيت ساحور و مهدكودك و ورزشگاه در وسط كرانه باختري برخوردار خواهند شد.

سياست هويج و چماق ابتكاري قديمي و نخ‌نماشده است

كساني كه با شيوه‌هاي رفتاري رژيم صهيونيستي در تعامل با فلسطينيان آشنايي دارند، مي‌دانند كه اين سياست از قديم وجود داشته است و آنچه را ليبرمن اعلام كرد، دربردارنده چيز جديدي نيست بلكه تكرار سياست‌هاي قبلي است.

تحليلگران اسرائيلي از اين شيوه ليبرمن انتقاد كرده آن را بازگشت به منطق «پيوند روستاها» كه در دهه هفتاد قرن گذشته شكست خورد، برشمردند.

بر اساس اين گزارش، ليبرمن به فرماندهان ارتش اسرائيل ابلاغ كرده كه نقشه‌اي را براي مناطق كرانه باختري بر اساس رنگ‌هاي مختلف ترسيم كرده است كه در آن «فلسطينيان خوب» و «فلسطينيان بد» تفكيك شده‌اند و منظور ليبرمن در اين نقشه از «فلسطينيان خوب» آنهايي هستند كه آمادگي همزيستي با اسرائيلي‌ها را دارند و از اين نظر شايسته دريافت تسهيلات هستند اما «فلسطينيان بد» كساني هستند كه در برابر اشغالگران مقاومت مي‌كنند و بايستي به‌اشكال مختلف مجازات شوند.

بر پايه اين گزارش، اين باور در اسرائيل وجود دارد كه ليبرمن از تأثيرگذاري در سياست‌هاي ارتش كه خلاصه‌اي از تجربه طولاني‌مدت در تعامل با اراضي اشغالي بر اساس آرام‌سازي اوضاع و عدم‌سوق داده شدن به‌سمت تنش بيشتر است، ناتوان مي‌باشد و تصميم دارد طوري وانمود كند كه صاحب ايده تغييرات اساسي و بيانگر ديدگاه راستگراي خود است.

در همين رابطه «اليكس فيشمن» تحليلگر نظامي اسرائيل در روزنامه يديعوت آحارونوت مي‌نويسد: تمامي مشوق‌ها و تسهيلاتي كه ليبرمن از آن سخن مي‌گويد اعم از توسعه طرح‌هاي زيرساختي، ايجاد گذرگاه اقتصادي بين اريحا و اردن و ايجاد منطقه صنعتي جديد در غرب نابلس و غيره همگي به يك معناست و آن اينكه براي نخستين بار به فلسطينيان فرصت ايجاد زيرساخت‌هاي اقتصادي، شبكه‌هاي برق، آب، جاده‌ها و ساختمان‌ها داده مي‌شود و عملاً فلسطينيان اجازه ساخت‌وساز و يا تعمير ساختمان‌هايي كه بدون مجوز در مناطق تحت سيطره اسرائيل ساخته شده است، دريافت مي‌كنند.

به‌عقيده فيشمن اين طرح‌هاي كوچك هرگز چهره اقتصادي كرانه باختري را تغيير نخواهد داد و هرگز تحولي در روابط با تشكيلات خودگردان فلسطين به‌وجود نخواهد آورد با اين حال اين يك آغاز جديد است و تا حدودي ليبرمن سياست متفاوتي از اين نظر اتخاذ كرده است تا بار فشارهايي را كه اسرائيل در صحنه بين المللي به‌دليل اعمال سياست تخريب خانه‌هاي فلسطينيان با آن مواجه است، اندكي كاهش دهد.

اين تحليلگر نظامي در ادامه نوشت: فهرست تسهيلاتي كه اسرائيل ارائه مي‌دهد اندك است اما فهرست مجازات طولاني و شامل تشديد حملات عليه روستاهاي فلسطيني، تحميل محدوديت‌ها بر منطقه الخليل، لغو كارت‌هاي شناسايي شخصيت‌هاي مهم، اعمال مقررات منع آمد و شد، مسدود كردن خيابان‌ها، بازرسيهاي شديد و غيره است.

از سوي ديگر «دان مرغليت» تحليلگر سياسي ارشد روزنامه «اسرائيل امروز» كه نزديك به نتانياهوست، درباره اين طرح ليبرمن نوشت كه اين يك طرح بزرگ اسرائيل براي ايجاد رهبري جايگزين سازمان آزادي‌بخش فلسطين است.

وي نوشت: اينكه ليبرمن اعلام مي‌كند از ابومازن عبور كرده و با ديگر شخصيت‌هاي فلسطيني وارد بحث خواهد شد، به‌منزله شكست متوالي است، اسرائيل پيش از اين به‌واسطه ايجاد پيوند روستاها در كرانه باختري، اين سياست را تجربه كرده است.

وي اشاره كرد: اسرائيل نه از تجارب گذشته تعامل با فلسطينيان و نه از تجارب جهان با دولت‌هاي مزدور درس عبرت نمي‌گيرد، پيشنهاد ليبرمن عملي شدني نيست و پايدار نخواهد بود و عاقلانه نيست كه ليبرمن سياست اين‌چنيني را بدون كسب موافقت بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل اعلام كند زيرا در آن صورت جهان اين برداشت را خواهد كرد كه ليبرمن و نتانياهو براي از ميان برداشتن تشكيلات خودگردان فلسطين تلاش مي‌كنند و اين خلاف خواسته جهانيان است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها