کد خبر: ۳۹۰۰۱۲
زمان انتشار: ۱۴:۳۴     ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
بد خوابي، نگراني و اضطراب، سوء هضم، يبوست مزاج، پرخوري، خوردن مواد مختلف به فاصله هاي كم، زياد خوردن ماست ترش و دوغ، خوردن زياد پنير، سيب ترش، مقدار زيادي گشنيز هر كدام به طريقي فعاليت هاي فكري را دشوار يا حافظه را موقتا كند مي كند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تبيان، بي خوابي، بد خوابي، نگراني و اضطراب، سوء هضم، يبوست مزاج، پرخوري، خوردن مواد مختلف به فاصله هاي كم، زياد خوردن ماست ترش و دوغ، خوردن زياد پنير، سيب ترش، مقدار زيادي گشنيز هر كدام به طريقي فعاليت هاي فكري را دشوار يا حافظه و سرعت انتقال را موقتا كند مي كند.

بر عكس خواب مناسب، استراحت، اطمينان خاطر، تغذيه مناسب و منظم، مزاج مرتب، مطالعه در زمان مناسب (نه بلافاصله بعد از صرف غذا) خوردن مقدار مناسبي از خرما يا كشمش، عسل و گردو به همراه پنير، آجيل به مقدار كم، تنفس عميق در هواي سالم و ورزش صبحگاهي، استفاده از شير يا شير كاكائو در صورت امكان، استراحت نيم ساعته در نزديكي ظهر، بيدار ماندن بعد از نماز صبح يا بعد از طلوع آفتاب، خودداري از خواب نزديك غروب آفتاب موجب نشاط و فعاليت مغز و افزايش حافظه و آمادگي براي كارهاي فكري مي شود.

خوردن صبحانه در ساعات اوليه بامداد (صبح نسبتا زود) به اين مقصود كمك مي كند. استفاده از مقدار كمي زنجبيل در غذاها (به جاي ادويه ديگر يا همراه آنها) نيز مفيد است.

براي تقويت حافظه، مصرف آنتي اكسيدان ها (مثل ميوه و سبزي ها) كه از سلول هاي بدن دفاع و آنها را تغذيه مي كند، پيشنهاد شده است. آنتي اكسيدان ها همچنين از رسوب كردن چربي در رگ هاي خوني جلوگيري مي كنند و باعث مي شوند كه خون به راحتي جريان پيدا كند و به مغز برسد.

مغز براي انجام فعاليت هاي طبيعي خود به استيل كولين نياز دارد كه منشأ آن از لسيتين مي باشد. وقتي لسيتين از طريق غذا دريافت مي شود طي مراحل جذب وهضم به كبد وارد شده، شكسته و كولين كه جزئي از ساختمان لسيتين است از آن جدا مي شود كه از اين كولين آزاد شده بسياري از مواد حياتي و ضروري بدن ساخته خواهد شد.

يكي از نقش هاي مهم كولين در ساختن استيل كولين است. استيل كولين اهميت بسياري براي فعاليت مغز و مركز حافظه دارد و با بودن استيل كولين، مغز و مركز حافظه توانايي ضبط و نگهداري صحبت ها، نوشته ها و ديده ها را خواهند داشت و تا زماني كه اين ماده حياتي يعني استيل كولين ساخته شده از لسيتين به اندازه كافي به مغز برسد ما دچار فراموشي نمي شويم و برعكس در اثر كاهش مقدار استيل كولين به دنبال كمبود لسيتين، حتي به مدت كوتاه، قدرت حافظه كاهش يافته و فرد قدرت حفظ طولاني صحبت ها و ديده ها را از دست خواهد داد و يا مطالب و مسائل جديد را به سختي به خاطر مي سپارد.
منابع غذايي لسيتين
استيل كولين اهميت بسياري براي فعاليت مغز و مركز حافظه دارد و با بودن استيل كولين، مغز و مركز حافظه توانايي ضبط و نگهداري صحبت ها، نوشته ها و ديده ها را خواهند داشت و تا زماني كه اين ماده حياتي يعني استيل كولين ساخته شده از لسيتين به اندازه كافي به مغز برسد ما دچار فراموشي نمي شويم و برعكس در اثر كاهش مقدار استيل كولين به دنبال كمبود لسيتين، حتي به مدت كوتاه، قدرت حافظه كاهش يافته و فرد قدرت حفظ طولاني صحبت ها و ديده ها را از دست خواهد داد و يا مطالب و مسائل جديد را به سختي به خاطر مي سپارد.

لسيتين درعدس، ذرت، شير، زرده تخم مرغ، تخم آفتابگردان، جوانه گندم، بادام زميني، آرد جو دو سر، كبد (جگر) گوساله و... وجود دارد ولي از همه بيشتر در لوبياي سويا يافت مي شود. مقدار لسيتين موجود در لوبياي سويا بسيار بالاتر از لسيتين ساير مواد ذكر شده مي باشد و به همين علت در سازمان بهداشت جهاني (WHO) سويا را، سلطان لسيتين معرفي كرده اند. به عبارتي كيفيت لسيتين گرفته شده از سويا از ساير تركيبات بهتر و بالاتر مي باشد.

گزارش هايي وجود دارد كه مي گويد ويتامين هاي E,C,B و بتاكاروتن و منيزيم مي تواند قدرت مغز را تقويت كنند. اما هيچ كس ثابت نكرده كه قرص هاي حاوي اين مواد بتوانند باعث تقويت حافظه و تمركز شوند. در ضمن وقتي مقدار زيادي از اين مواد در غذاهاي طبيعي وجود دارند، چرا به سراغ قرص هاي آنها برويم؟

ويتامين C را به راحتي در مركبات مي توان يافت. بتاكاروتن در هويج، اسفناج و ديگر سبزيجات برگ دار سبز وجود دارد. قرص هاي ويتاميني و مكمل موارد مصرف خاصي دارند و هيچ وقت نمي توانند جاي مواد غذايي را بگيرند.

به تازگي نظريه هايي مطرح شده كه قابل توجه است. مثل مواد غذايي حاوي اسيدهاي چرب امگا 3(مثل ماهي)، وين پوستين (كه در يك گياه وجود دارد) يا كولين (ماده مغذي اصلي موجود در لسيتين) داراي اثرات خاصي هستند و بر سلامت ذهن، تاثيرات مثبتي دارند و محققان در تلاشند تركيبي از اين مواد را در اختيار افراد بگذارند تا قدرت حافظه آنها تقويت شود.

فكر نكنيد اگر غذاي خاصي مصرف كنيد، تمركز و حافظه شما قدرت فوق العاده اي پيدا مي كند. اگر امتحان يا مصاحبه اي در پيش داريد و دوست داريد حافظه و تمركز شما قدرت خوبي داشته باشند، نكات زير را به خاطر بسپاريد:

- كارهاي لازم را براي آمادگي خود، از قبل انجام دهيد، سر فرصت و بدون عجله.

- شب قبل، خوب بخوابيد.

- ورزش را در برنامه زندگي خود به طور منظم در نظر بگيريد.

- يك رژيم غذايي متعادل و حاول تمامي گروه هاي غذايي مصرف كنيد. به هيچوجه از ماده غذايي خاصي به منظور تقويت حافظه استفاده نكنيد؛ چون ممكن است وضعيت شما را بدتر كند. از غذاهاي طبيعي و سالم در حد معقول استفاده كنيد تا ذهن شما براي هر كاري آماده باشد.

در روايات پيغمبر اكرم صلي الله عليه وآله فرمودند: سه چيز قوّه ي حافظه را افزايش داده و بيماري را از بين مي برند: شير، مسواك و قرائت قرآن.

 


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها