أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۹۱۳۳۸
زمان انتشار: ۱۴:۲۴     ۰۹ شهريور ۱۳۹۵
جین وایلدر بازیگر مشهور آمریکایی فیلم‌هایی چون «ویلی وانکا و کارخانۀ شکلات‌سازی»، «فرانکشتاین جوان» و «زین‌های شعله‌ور» در 83 سالگی چشم از جهان فروبست.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرآنلاین، پس از انتشار خبر درگذشت این بازیگر مل بروکس نویسنده، کارگردان و بازیگر سرشناس آمریکایی در توییتر نوشت: «جین وایلدر، یکی از استعدادهای حقیقتاً بزرگ دوران ما بود. او با جادوی حضور خود هر فیلمی را گیرا می‌کرد و دوستی‌اش برای من مایه خوشبختی بود.»

بهترین کارهای سینمایی این بازیگر سرشناس در همکاری با مل بروکس و ریچارد پریور کمدین مشهور آمریکا شکل گرفته بود.

خانواده این بازیگر در بیانیه‌ای اعلام کردند که وایلدر پس از مدت‌ها درگیری با بیماری آلزایمر، دوشنبه  گذشته در منزل شخصی خود در کانتیکت از دنیا رفته است.

از نقش‌آفرینی‌های ماندگار وایلدر در کنار ریچارد پریور می‌توان به فیلم «حرکت دیوانه‌وار» به کارگردانی سیدنی پوآتیه اشاره کرد.

این بازیگر پس از درگذشت همسرش بر اثر بیماری سرطان تخمدان در سال 1989 نقش مهمی در آگاهی‌رسانی درباره این بیماری ایفا کرده بود.

پدر و مادر وایلدر از روسیه به آمریکا مهاجرت کرده بودند. او با نام جروم سیلبرمن در میلواکی به دنیا آمد و در تئاتر بریستول اولدویک انگلستان درس خواند.

وایلدر نخستین بار سال 1967 در فیلم «بانی و کلاید» به کارگردانی آرتور پن نقش کوتاهی ایفا کرد. او سال بعد در فیلم «تهیه‌کنندگان» به کارگردانی مل بروکس خوش درخشید و نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. این بازیگر در دو فیلم بعدی بروکس «زین‌های شعله‌ور» و «فرانکشتاین جوان» نیز بازی کرد.

او یکی از نویسندگان فیلمنامه «فرانکشتاین جوان» بود و برای آن نامزد اسکار بهترین فیلمنامه هم شد، اما اسکار فیلمنامه آن سال در نهایت به فرانسیس فوردکاپولا و ماریو پوزو خالقان فیلمنامه «پدرخوانده 2» رسید.

فعالیت‌های این بازیگر سرشناس در عرصه سینما به نویسندگی و بازیگری محدود نماند و او سال 1975 نخستین فیلم بلند خود را با عنوان «ماجراهای برادر باهوش‌تر شرلوک هلمز» کارگردانی کرد.

یکی از به یادماندنی‌ترین فیلم‌های جین وایلدر «ویلی وانکا و کارخانۀ شکلات‌سازی» بود که نامزد شدن برای جایزه گلدن گلوب سال 1971 را برای او به ارمغان آورد.

وایلدر سال 2003 به عنوان بازیگر مهمان در سریال کمدی «ویل و گریس» حضور پیدا کرد و برای نقش‌آفرینی خود در این سریال جایزه امی گرفت.

خاطرات این بازیگر سال 2005 در کتابی با عنوان «مرا همانند یک غریبه ببوس: جستجوی من برای عشق و هنر» منتشر شد.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها