کد خبر: ۳۹۱۸۴۴
زمان انتشار: ۱۴:۳۸     ۱۳ شهريور ۱۳۹۵
در حاليكه مسئولان تصميم‌گير و ارشد كشور در شوراي عالي فضاي مجازي مصوب كردند تا اطلاعات شهروندان ايراني عضو پيام‌رسان‌هاي خارجي به داخل كشور منتقل شود اما معاون وزير ارتباطات انتقال سرورهاي تلگرام به ايران را بي‌فايده مي‌داند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنيم، شوراي عالي فضاي مجازي در خرداد ماه دستور جلسه‌اي را به تصويب رساند كه براساس آن "شركت‌هاي خارجي پيام‌رسان كه در داخل ايران فعاليت مي‌كنند، ملزم شدند براي ادامه فعاليت خود همه اطلاعات و فعاليت مرتبط با شهروندان ايراني را به داخل كشور منتقل كنند."

با اين مصوبه زمزمه انتقال اطلاعات كاربران ايراني تلگرام كه در حال حاضر محبوب‌ترين پيام‌رسان نزد ايراني‌هاست، مطرح شد.

بيش از 80 درصد كاربران تلگرام كه حدود 12 درصد پهناي باند اينترنت كشور را اشغال مي‌كند، ايراني هستند.

بعد از مصوبه مذكور، محمود واعظي –وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات- در نشست خبري افتتاح مركز NIX (مركز تبادل ترافيك داده) مشهد، با اشاره به پروژه انتقال سرورهاي شبكه اجتماعي تلگرام به داخل كشور گفت: سياست دولت و شوراي عالي فضاي مجازي اين است كه اهتمام ويژه‌اي به اين قائل شويم تا مردم اطمينان داشته باشند اطلاعات حريم شخصي آنها حفظ مي‌شود.

وزير ارتباطات اذعان كرد: اين اطمينان در مورد آن شبكه‌هاي اجتماعي كه سرورشان در خارج از كشور است، وجود ندارد و لذا در دولت تصميم بر اين گرفته شده كه از شبكه‌هاي اجتماعي داخل كشور حمايت داشته باشيم.

وي بيان كرد: موضوع انتقال سرورهاي شبكه اجتماعي تلگرام در شوراي عالي فضاي مجازي مطرح شده  و معمولا نوعي ارتباط بين‌المللي بين وزارت ارتباطات و افرادي كه به نوعي در حوزه سايبر فعاليت دارند، هست.

علاوه بر اين در زمان راه‌اندازي نخستين ديتاسنتر ابري بخش خصوصي كشور، فريدون قاسم‌زاده –مدير ديتاسنتر مذكور- خبر از فراهم شدن مقدمات انتقال سرور شبكه پيام‌رسان تلگرام به ايران داد و گفت: هم‌اكنون كه براي برخي شركت‌ها از جمله تلگرام، انتقال سرور به ايران الزامي شده و تا پايان سال بايد سرور خود را در ايران مستقر كنند، دولت ايران چند شركت از جمله افرانت را به عنوان ارائه دهنده خدمات ديتاسنتري خصوصي ايراني، براي ميزباني انتقال سرورهاي تلگرام به ايران تعيين كرده است.

نكته قابل تأمل و البته عجيب اين است كه اميرحسين دوايي –معاون فناوري وزارت ارتباطات- در آيين گشايش نمايشگاه بين‌المللي كامپيوتر و ماشين‌هاي اداري مشهد گفته است كه انتقال سرورهاي تلگرام به داخل كشور مطرح نيست و با وجود شبكه‌هاي جهاني اطلاعات اين كار فايده‌اي هم ندارد.

به گزارش تسنيم، از آن حيث كه شوراي عالي فضاي مجازي نهادي حاكميتي در كشور است و علاوه بر رؤساي سه قوه، مسئولان ارشد و متخصصان زبده در آن عضويت حقوقي و حقيقي دارند، مصوبات آن مرّ قانون و اطاعت از آنها توسط مسئولان اجرايي كشور الزامي است.

حال چطور شده كه با گذشته سه ماه از اين تصميم ويژه براي حفظ و حراست از اطلاعات و حريم خصوصي كاربران ايراني عضو پيام‌رسان‌هاي خارجي، چنين حرفي زده مي‌شود، جاي سوال دارد.

در حاليكه مقام عالي وزارت ارتباطات هم خبر از اجراي اين مصوبه داده بود اما اكنون معاون وي ابراز بي‌ميلي كرده و اين كار را بي‌فايده دانسته است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها