کد خبر: ۳۹۲۵۰۷
زمان انتشار: ۱۴:۳۹     ۱۷ شهريور ۱۳۹۵
رئيس جمهور تركيه در سخنراني اختتاميه نشست گروه ۲۰ در چين با بيان اينكه عمليات نظامي تركيه در سوريه ادامه خواهد داشت، گفت: پيشنهاد ايجاد "منطقه پرواز ممنوع" بر فراز شمال سوريه را به «باراك اوباما» و «ولاديمير پوتين» ارائه داده ام.
به گزارش پایگاه 598، خراسان نوشت: رئيس جمهور تركيه در سخنراني اختتاميه نشست گروه 20 در چين با بيان اينكه عمليات نظامي تركيه در سوريه ادامه خواهد داشت، گفت: پيشنهاد ايجاد "منطقه پرواز ممنوع" بر فراز شمال سوريه را به «باراك اوباما» و «ولاديمير پوتين» روساي جمهور آمريكا و روسيه ارائه داده ام. اين پيشنهاد تاكنون بارها توسط مقامات تركيه مطرح شده است اما هر بار با مخالفت واشنگتن و مسكو مواجه بوده، روز گذشته نيز «لري كورب» معاون پيشين وزير دفاع آمريكا در توجيه مخالفت كشورش با ايجاد منطقه پرواز ممنوع در سوريه گفت:‌ اين امر عدم ورود داعش يا جبهه النصره به اين مناطق را تضمين نمي‌كند.اما ظاهرا آنكارا دغدغه هاي ديگري غير از داعش و جبهه النصره دارد. دغدغه هايي كه با اولويت هاي واشنگتن همخوان نيست . ورود نظامي تركيه در شمال سوريه كه باعث درگير شدنش با كردهاي سوريه شد آمريكا را در موضع سختي قرار داده است. هر دو طرف هم پيمان واشنگتن هستندو  هر گرايشي به اين طرف يا آن طرف هزينه هاي سياسي و نظامي جدي براي كاخ سفيد در بر خواهد داشت. آمريكا تلاش دارد تا با يك بازي دوگانه اوضاع را كنترل كند. از همين رو همزمان با اعلام سفر نماينده اوباما به سوريه و ديدار با فرماندهان كرد، رسانه ها از سفر دبير كل ناتو به تركيه خبر داده اند.

آنتوني كورديسمن كه در گذشته به عنوان مشاور سياسي وزارت دفاع آمريكا در امور سوريه فعاليت مي كرد، معتقد است: «آمريكا استراتژي آشوب را در سوريه دنبال مي كند.» استراتژي كه مبناي اصلي آن بر جنگ نيابتي و پرهيز از ورود مستقيم به بحران سوريه قرار گرفته بود. با اين حال آنكارا استراتژي متفاوتي را دنبال مي كند. استراتژيست هاي حزب عدالت و توسعه به خوبي مي دانند كه اوباما در اين روزهاي باقي مانده از دوران حضورش در كاخ سفيد دست به هيچ اقدام جدي نخواهد زد. از همين رو آنكارا تصميم گرفته تا فرصت را مغتنم شمرده و با يك چرخش سياسي و نزديك شدن به مسكو، اهداف و اولويت هاي خود در خاك سوريه را دنبال كند، اهداف و اولويت هايي كه طي سال هاي گذشته به دليل مخالفت هاي واشنگتن قابل اجرا نبود.تركيه از طريق مداخله نظامي اخيرش در سوريه سه هدف استراتژيك را دنبال مي كند.

هدف اول اين است كه اين عمليات در پي ايجاد يك پايگاه نظامي دائمي در منطقه جرابلس است كه بتوان از طريق آن به نقل و انتقال و ارسال تجهيزات براي ارتش آزاد سوريه كمك كرد. اين پايگاه مي‌تواند از طريق هوايي به تركيه متصل باشد. كارهاي لجستيكي كه در حال حاضر ارتش تركيه در جرابلس مشغول به انجام آن است، احتمال ايجاد چنين كريدور هوايي را تقويت مي‌كند. همچنين اگر تركيه، نسبت به اعزام شماري از كماندوهاي خود به جرابلس اقدام كند بايد آن را نشانه‌اي جدي مبني بر ايجاد يك پايگاه نظامي در شمال سوريه دانست.

هدف استراتژيك دوم تركيه آن است كه با اين عمليات، بتواند  مانع شكل گيري يك اقليم كردي مستقل تحت حاكميت «پ ك ك» در مرزهايش شود. براي اين منظور نيروهاي نظامي تركيه طي روزهاي اخير به سوي منطقه راي‌الاعزاز حركت كرده و محدوده اي به عرض 98 كيلومتر و طول 45 كيلومتر(برد توپ هاي هويتزر تركيه، با نام «توفان فرتينا،»  45 كيلومتر است) را در داخل خاك سوريه به اشغال خود در آورده است. اين تسلط باعث مي‌شود تا تركيه بتواند از سمت شرق به عفرين، منطقه كردنشيني كه اكنون تحت كنترل حزب كُردي اتحاد دموكراتيك است فشار بياورد.
سومين هدف استراتژيك تركيه كه پرخطرترين هدف نيز به شمار مي‌آيد، پيشروي از جرابلس به سوي الباب در شمال حلب است. اين در حالي است كه اين روزها نيروهاي مقاومت حلقه محاصره حلب را بارديگر تكميل كرده و در حال تسلط بر ورودي جنوبي اين شهر هستند.  نكته ماجرا اينجاست كه نيروهاي محاصره شده در حلب نيروهاي همسو با ارتش آزاد و تركيه مي باشند. از همين روست كه سخنگوي رياست جمهوري تركيه روز گذشته از تلاش هاي اين كشور براي دستيابي به يك آتش بس 48 ساعته در حلب خبر داده است. به بيان ديگر پيروزي هاي مقاومت در حلب تمام دستاوردهاي تركيه در چند سال اخير در عرصه ميداني را در آستانه نابودي قرار داده است. استراتژي سوم تلاش براي نجات تروريست هاي حلب مي باشد.
رصد اقدامات نظامي تركيه در سوريه نشان مي دهد، ترك ها به دو هدف اوليه خود دست يافته اند و در حال برنامه ريزي براي هدف استراتژيك سوم هستند.  هدفي كه دستيابي به آن نيازمند ايجاد يك منطقه پرواز ممنوع براي كاهش تلفات و هزينه هاي تركيه و همپيمانانش مي باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها