کد خبر: ۳۹۲۵۲۳
زمان انتشار: ۱۵:۲۰     ۱۷ شهريور ۱۳۹۵
ننگين‌نامه «FATF» تعهد شاه سلطان‌حسيني و كاپيتولاسيون دوم است/
وزير اسبق نفت بابيان اينكه «FATF» تعهد شاه سلطان حسيني است ادامه داد: در عصر قاجار هم ما شاهد چنين تعهد استعماري نبوديم و عاملان اين تعهد بايد محاكمه و استيضاح شوند زيرا قرار بود تحريم‌هاي خارجي لغو شوند نه اينكه تحريم داخلي هم به آن اضافه شود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، انقلاب اسلامي در آستانه چهارمين دهه خود قرار دارد و اين امر از تنومندي درخت انقلاب است اما تورق تاريخ انقلاب نماي ديگري را هم پديدار مي‌كند؛ وجهي كه «نسيان» نام دارد و اصلاً خوشايند نيست. اگر سال 57 را اوج غليان تفكر ديني در ميان مردم و بالأخص انقلابيوني بدانيم كه نقش مؤثري در به ثمر رسيدن بذر انقلاب داشتند، امروز به نظر مي‌رسد كه فاصله 40 ساله با نقطه كانوني انقلاب، فراموشي‌هايي را براي برخي از خواص در پي داشته است.
امضاي ناباورانه تعهدنامه‌هايي چون IPC،FATF، JCPOA توسط دولتمردان كنوني، تنها مؤيد اين مسئله است كه برخي كارگزاران اين نظام، يا از ابتدا ازلحاظ ايدئولوژيك با انقلاب نبوده‌اند و يا در طي اين چهار دهه دچار نسيان فكري شده‌اند.
امروز نه‌تنها كارشناسان بلكه عامه مردم نيز با نگاهي اجمالي مي‌توانند به اين حقيقت پي ببرند كه هيچ‌يك از قراردادهاي مزبور غير از تحميل انبوهي از تعهدات ظالمانه و ننگين، نه‌تنها عايدي ديگري براي ملت ايران ندارد؛ بلكه دور از ذهن نيست كه تاريخ آينده به خاطر همين قراردادها اسلافش را نفرين كند.
كما اينكه مردم كنوني نيز خاطره خوشي از تعهدات ننگيني چون تركمانچاي ندارند و هنوز صداي فرياد بنيان‌گذار انقلابشان در اعتراض به كاپيتولاسيون را در چهارم آبان 1343 از ياد نبرده‌اند.
به همين منظور اين گفت‌وگو به بررسي چرايي و چگونگي انجام قراردادهايي ازاين‌دست پرداخته و معضلاتي چون اشرافي‌گري و فيش‌هاي نجومي مديران را آسيب‌شناسي و مورد مداقه قرار مي‌دهد.

سيد مسعود ميركاظمي وزير اسبق نفت و نماينده سابق مردم تهران در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با اشاره به قراردادهايي چون FATF و IPC اظهار داشت: بعد از پيروزي انقلاب كشوري به نام جمهوري اسلامي ايران به رهبري امام بزرگوار به وجود آمد كه شعار نه شرقي نه غربي را سررشته كار خود قرارداد. كشوري كه نفت فراواني داشت نفتش را صادر و كالا وارد مي‌كرد.
وي بابيان اينكه وقوع انقلاب در كشوري كه ژاندارم منطقه است و كشورهاي استعماري را به‌واسطه تسري يافتن انقلاب آن به ساير كشورها استعمار را به وحشت انداخت و ازاين‌رو شروع به دسيسه كردند، گفت: ما 8 سال جنگ تحميلي داشتيم. با سازمان‌هايي نظير گروهك منافقين و اتفاقاتي كه در كردستان و خلق عرب افتاد مواجه شديم شروع كردند و دسايس مختلف اعم از ترور نخست‌وزير و رئيس‌‌جمهور و شهادت بزرگاني چون شهيدان بهشتى، رجايى، باهنر، مفتح و مطهري و اتفاقاتي كه در مسئله هسته‌اي افتاد را تجربه كرده‌ايم و اين بيانگر اين مطلب است كه دشمنان به اين نتيجه رسيده‌اند كه ورود نرم به انقلاب ايران و اضمحلال آن شايد راهبرد اصولي‌تري نسبت به مقابله سخت باشد.

*برنامه دشمن ورود به حوزه‌هاي تصميم‌سازي و تصميم‌گيري انقلاب است

ميركاظمي ادامه داد: آمريكايي‌ها به اين نتيجه رسيده‌اند كه هرچه تخاصم خود را بيشتر كنند ايران قدرت بيشتري پيدا مي‌كند. انواع تحريم‌ها را هم امتحان كردند و آخرين چيزي كه دنبال مي‌كنند، ورود به حوزه‌هاي تصميم‌سازي و تصميم‌گيري انقلاب است؛ كه اذهان برخي به‌واسطه افراد وابسته به خودشان و افرادي كه ازنظر ذهني وابسته هستند را به سمت تمايل به آمريكا ببرند. اين همان مطلبي است كه مقام معظم رهبري از قبل هشدار نفوذ را داده بودند كه به‌جا و مناسب هم بود و بايد خواص، توجه بيشتري به آن مي‌كردند.
وي افزود: نفوذ از طريق افرادي صورت مي‌گيرد كه واقعاً وابسته‌اند؛ گاهي هم مي‌ديديم كه مي‌گويند فلاني و فلاني را دستگير كردند كه اين‌ها عمال استعمال در كشور هستند و با يك عايدي بسيار ناچيزي كشور و منافع ملي را معامله مي‌كنند.

*برخي جاده‌صاف‌كن سناريوي دشمن در داخل كشور هستند

وزير اسبق نفت با تأكيد بر اينكه عده‌‌اي هم در حلقه اول قرار دارند و همراهي مي‌كنند، اظهار داشت: آن چيزي كه مسجل است و شاهد آن هستيم سناريوي برخورد نرم با ايران است؛ به شكلي كه بتوانند به انقلاب ورود كنند و ارزش‌ها را زير سؤال ببرند. همچنين بزك كردن آمريكا را به‌گونه‌اي در دستور كار خود قرار دهند كه جوان امروز ما آمريكا را آمال خود بداند نه به‌عنوان دشمن و كشوري كه بيش از 220 هزار هم‌وطنش را شهيد كرده است. برخي در داخل به اين سناريو كمك مي‌كنند و جاده‌صاف‌كن اين سناريو در داخل كشور هستند. نه‌تنها مقابله‌اي صورت نمي‌دهند بلكه باارزش‌ها مقابله كرده و فرش قرمز جلوي آمريكا پهن مي‌كنند.
ميركاظمي بابيان اينكه اگر موضوعات كشور را در سه يا چهار سال گذشته پيگيري كنيد خواهيد ديد كه خيلي چيزها كه به‌عنوان ارزش مطرح بود امروز توسط عده‌اي با تمسخر مطرح مي‌شوند، تصريح كرد: چيزهايي كه ضد ارزش بودند به مردم به‌عنوان ارزش معرفي مي‌شوند. اشرافي‌گري كه  مسئله منحوسي بود و امروز جايگاه پيدا مي‌كند و يا غرب‌زدگي كه مسئله مطرودي بود امروز مي‌گويند اشتباه كرديم و بايد به آمريكايي‌ها وصل مي‌شديم.

*آمريكا سناريويي را از موضوع هسته‌اي شروع كرده و در بحث‌هاي ديگر ادامه مي‌دهد

 
وي بابيان اينكه كشوري كه امام (ره) آن را شيطان بزرگ خطاب مي‌كرد امروز كدخدا شده و كشوري عنوان مي‌شود كه مي‌تواند ايران را نجات دهد، اظهار داشت: اين نشان‌ مي‌دهد كه سناريويي شروع‌شده و اجرا مي‌شود و عده‌اي نيز در داخل خواسته يا ناخواسته به آن كمك مي‌كنند. آمريكا براي اينكه ايران را تحت تسلط خود درآورد بايد تضعيفش كند. اين سناريو را از موضوع هسته‌اي شروع كرده و بعد موشك و بحث‌هاي ديگر را پيش كشيده است. فعاليت هسته‌اي را تعطيل كردند و در فاصله كوتاهي تعهدات ايران باذوق فراوان توسط عده‌اي در داخل انجام مي‌شود و اين در حالي است كه كوچك‌ترين ضمانتي براي اجرا توسط طرف مقابل گرفته نشده است؛ اما برخي باكمال ناباوري مطرح مي‌كنند كه ما به خودمان نمره 20 مي‌دهيم ولي به‌طرف مقابل نمره قبولي نمي‌دهيم.

*برخي يك صحبت آقا در مورد مذاكره كنندگان را مي‌گيرند و 10 صحبت ديگر را كنار مي‌گذارند

وي در پاسخ به آن دسته از افراد كه حمايت رهبري از مذاكره‌كنندگان را دليلي بر لزوم عدم انتقاد از برجام مي‌دانند تصريح كرد: رهبري مطالب زيادي مطرح كردند و سؤال اين است كه چرا مطلب اخير رهبري در مورد برجام و آمريكا را مطرح نمي‌كنند؟ مگر مي‌شود يك صحبت آقا را بگيريم و 10 صحبت ديگر را بي‌توجه بگذاريم. اينكه منتقدان امروز كمتر صحبت مي‌كنند و كمتر از ايرادات برجام سخن به ميان مي‌آورند دليلش اين است كه رهبري عنايتي داشته‌اند كه آقايان بتوانند مذاكره كنند.

*عده‌اي بدعهدي‌هاي آمريكا را ماله مي‌كشند

ميركاظمي ادامه داد: رهبر انقلاب اشاره كردند كه اگر به شما اعتماد داريم، به‌طرف مقابل اعتمادي نيست. طرف مقابل به تعهدات خود در 50 تا 100 سال گذشته در قبال هيچ كشوري عمل‌نكرده است. جاي تأسف است كه عده‌اي به بدعهدي آمريكايي‌ها ماله‌كشي مي‌كنند. اتفاقاً اكنون شاهد هستيم كه نكات مطرح‌شده توسط مقام معظم رهبري دقيقاً اتفاق مي‌افتد. ايشان گفتند مانع نمي‌شوند؛ كما اينكه در دولت قبل هم كه مذاكره مي‌شد ايشان وارد نشدند چون اين مسئله را بحثي اجرايي مي‌دانند. ولي ايشان سياست‌هاي كلان را ارائه كرده‌اند.
وزير اسبق نفت با طرح اين سؤال كه چرا نمي‌گويند خطوط قرمز رهبري اين‌ها بوده و در برجام اين‌ها را رعايت كرده‌ايم، اظهار داشت: يكي از اين خطوط قرمز هم رعايت نشده است و سؤال اين است كه چرا خواص و دولتمردان به صحبت‌هاي آقا در مورد بي‌اعتمادي به آمريكا توجه نمي‌كنند؟ درحالي‌كه رهبري فرموده‌اند آمريكا اصلاً قابل‌اعتماد نيست و جوانان ما نيز اين را متوجه شده‌اند، چرا مسئولان به اين امر توجه نكردند؟

*آمريكا دنبال تغيير جمهوري اسلامي است نه حذف صنعت هسته‌اي ايران

ميركاظمي بابيان اينكه مي‌گفتند آب خوردن مردم هم به تحريم وصل است ولي امروز مردم گشايشي را نمي‌بينند، تصريح كرد: يكي از فعالان اقتصادي به من مي‌گفت وضع هرروز بدتر مي‌شود و هيچ دورنمايي روشن در پسابرجام نمي‌بينيم. اين را بايد بدانيم كه آمريكا به دنبال تغيير جمهوري اسلامي است نه به دنبال حذف صنعت هسته‌اي ايران. كما اينكه عراق و ليبي به آمريكا اعتماد كردند ولي آمريكا توان دفاعي آن‌ها را تضعيف كرد و سپس با يك حمله، كشورشان را غارت كرد.

*آمريكايي‌ها به دنبال تصميم‌سازي به نفع خود در داخل ايران هستند

وي بابيان اينكه آمريكايي‌ها بحث نرم را دنبال مي‌كنند و مي‌گويند با ايران بايد هوشمند برخورد كنيم، گفت: الآن چيزي كه مي‌گويند اين است كه حتي بدون شليك يك گلوله هسته‌اي ايران تعطيل كرده‌ايم و يا فلان جاسوس را بدون هيچ درگيري از ايران خارج كرديم. به خواسته‌هايشان مي‌رسند و همين را مي‌خواهند. آن‌ها مي‌خواهند چيزي كه به نفع آمريكا است در ايران تصميم‌گيري و تصميم‌سازي شود.

*هر قدم آمريكا بر اساس سناريويي از پيش طراحي شده است

ميركاظمي افزود: اگر مستندات آمريكا را ببينيد، هم حوزه‌هاي امنيت، هم دولت و هم كنگره آمريكا به‌اتفاق بعد از برجام اعلام كردند نوعي برخورد مي‌كنيم كه ايران نتواند نفس اقتصادي بكشد و اين تا رسيدن به اهدافمان ادامه خواهد يافت. اهداف آن‌ها نيز تغيير نظام و برگشت به قبل از انقلاب است. آن‌ها هر قدمي كه برمي‌دارند بر اساس سناريويي است كه طراحي كرده‌اند.

*دولت بيش از حد اقتصادش را به آمريكا گره زده است

وي بابيان اينكه بازي دولت در پازل دشمن بابيان اينكه آن‌ها تصميم‌سازي مي‌كند و دولت انجام مي‌دهد، تصريح كرد: دولت بيش‌ازحد اقتصاد خود را به سرنوشت آمريكا گره‌زده و اين اشتباه بزرگي است. روز اول نگفتند برجام بيش از سه سال طول مي‌كشد بلكه گفتند صدروزه خواهد بود. بعد گفتند سه ماه، دو ماه و 4 ماه ديگر. امضا كه شد گفتند زمان مي‌برد و 20 روز ديگر، يك ماه ديگر و تا امروز نيز ادامه دارد.
وزير اسبق نفت ادامه داد: اگر روز اول مي‌گفتند شما كارهايتان را انجام دهيد و ما مذاكره‌مان را مي‌كنيم، سرمايه‌گذار تكليفش مشخص بود. سرمايه‌گذار بايد مطمئن باشد و بعد سرمايه را به كارمي اندازد. وقتي مرتب از رئيس‌جمهور تا وزرا مي‌گويند منتظر اتفاق خوب باشيد، به معناي گره زدن مسائل اقتصادي به مسائل سياسي كشور است.

*يكي از آسيب‌هاي غيرقابل جبران برجام انتظاري است كه ايجاد كرد

نماينده سابق مردم تهران در مجلس بابيان اينكه يكي از مشكلات مملكت اين است كه مسائل اقتصادي را كه بايد با ابزارهاي اقتصادي حل شود به مسائل سياسي بيرون از كشور گره مي‌زنند، گفت: يكي از آسيب‌هاي غيرقابل‌جبران در برجام انتظار است. انتظار باعث شده است كه فعال اقتصادي دست روي دست بگذارد و منتظر يك اتفاق باشد؛ چراكه دولتمردان هرروز مي‌گويند اتفاقي خواهد افتاد.

ميركاظمي ادامه داد: برخي فعالين اقتصادي سؤال مي‌كردند كه سرمايه‌گذاري بكنيم يا نكنيم؟ من در جوابشان مي‌گفتم سرمايه‌گذاري كنيد. مي‌گفتند نه دلار بعداً هزار تومان مي‌شود؛ يعني در ذهن فعال اقتصادي جا انداخته بودند كه همه‌چيز گل‌وبلبل خواهد شد. اين باعث مي‌شود كه سرمايه‌گذاري‌ها به تأخير بيفتد.

*مقابله نرم با جمهوري اسلامي به FATF رسيده است

وي بابيان اين نكته كه مقابله نرم با جمهوري اسلامي امروز به FATF رسيده است، تصريح كرد:  دشمن همين‌ها را مي‌خواست. بايد لشكركشي مي‌كرد تا به اين مرحله مي‌رسيد و بخش اقتصادي را در تنگنا قرار مي‌داد. او مي‌خواست اين كار را انجام دهد و اگر مي‌خواست ما را تحريم لجستيكي كند يكي از بحث‌هايش نظامي بود. ما به دست خودمان انجام مي‌دهيم و ضرورتي ندارد كه او بخواهد اقدامي كند.

*آمريكا امروز امنيت كشور را هدف‌گيري كرده است

وزير اسبق نفت اظهار داشت: آمريكايي‌ها بايد هم خوشحال باشند كه امروز امنيت ما را درست در حوزه‌اي كه به همت نيروهاي مسلح، ارتش و سپاه شكل‌گرفته است، هدف‌گيري كرده‌اند.

*FATFعلاوه بر خودتحريمي حركت بر مبناي سناريوي نرم براندازي نظام است

ميركاظمي بابيان اينكه FATF علاوه بر خودتحريمي حركت بر مبناي سناريوي نرم براندازي نظام است، گفت: تحريم يكي از حلقه‌ها بوده و حلقه‌هاي بعدي هم همين‌ها هستند. محدود كردن صنعت دفاعي كشور به نفع چه كسي است؟ دشمنان ما تا خرخره زرادخانه نظامي دارند و مجهز به چند هزار كلاهك هسته‌اي هستند. در اين شرايط چطور مي‌توانيم از يك دفاع موشكي ساقط شويم و اين در حالي است كه چنين اتفاقات و ناامني‌هايي در پيرامون كشور رخ مي‌دهد.

وزير اسبق نفت بابيان اينكه اطلاعات غلطي است كه برخي از آقايان مي‌گويند ما اصلاً توان نظامي براي چه داشته باشيم، گفت: كشورهايي را كه سهم بالايي از بودجه‌شان را به مسائل دفاعي گذاشته‌اند مثال مي‌زنند و مي‌گويند اين‌ها سيستم دفاعي ندارند.

*  Fatf تعهد شاه سلطان حسيني و كاپيتولاسيون دوم است

ميركاظمي بابيان اينكه Fatf  تعهد شاه سلطان حسيني است ادامه داد: در عصر قاجار هم ما شاهد چنين تعهد استعماري نبوديم و عاملان اين تعهد بايد محاكمه و استيضاح شوند چراكه قرار بود تحريم‌هاي  خارجي لغو شوند نه اينكه  تحريم داخلي هم به آن اضافه شود.

وي بابيان اينكه ننگين نامه FATF كاپيتولاسيون دوم است افزود: عده‌اي از ترس مرگ دست به خودكشي و اين خودزني را بايد از آن به‌عنوان  تعهدنامه ذلت يادكرد روي آورده‌اند.

*افرادي كه در سال88 گفتند تقلب شده امروز براي براندازي نظام FATF را مطرح مي‌كنند

وي بابيان اينكه سناريوي براندازي حلقه به حلقه انجام مي‌شود، گفت: همين آقايان 6 ماه مانده به انتخابات 88 تقلب را مطرح كردند و سناريويي انگليسي را كليد زدند و امروز نيز دشمنان براندازي را با برجام، FATF و فشار بر صنعت نظامي كشور پي مي‌گيرند.

*FATF بازي سياست‌مداراني است كه فكر مي‌كنند خيلي مي‌فهمند

ميركاظمي بابيان اينكه FATF بازي سياست‌مداراني است كه فكر مي‌كنند خيلي مي‌فهمند، اظهار داشت: رفتند برجام را با شرايطي بسيار نامناسب‌تر ازآنچه درگذشته مذاكره مي‌شد، پذيرفتند. مطلعم مذاكراتي كه درگذشته مي‌شد تا چه حد امتياز مي‌خواستند و تا چه حددربرجام از ايران امتياز گرفتند. طوري شد كه خود آن‌ها هم اعتراف كردند كه فكر نمي‌كرديم اين مقدار امتياز به ما بدهندوتااين حد سخاوتمندانه برخورد كنند.
نماينده سابق مردم تهران در مجلس بابيان اينكه وقتي رئيس‌جمهور و دولتي‌هاي ما همه‌چيز را به تحريم گره زدند آمريكايي‌ها به ضعف ما در برابر تحريم‌ها پي بردند، تصريح كرد: بعد گفتند در روز اجرا همه تحريم‌ها برداشته مي‌شود؛ ولي همه تحريم‌ها سر جايش است و اتفاقي هم نيفتاده است.
 

*اسم برجام 2و3 را نمي‌‌آورند ولي اجرايش مي‌كنند

وي ادامه داد: غربي‌ها متوجه شده‌اند كه با فشار و تحريم مي‌توانند حلقه‌هاي ديگري در ايران دنبال كنند و اين سناريو به برجام ختم نشد. درست است كه اسم برجام 2 و 3 نمي‌آورند ولي عملاً اجرا مي‌كنند.


*دشمن سناريوهايش را حلقه به حلقه اجرا مي‌كند

ميركاظمي تأكيد كرد: آقايان شروع كرده‌اند و مي‌گويند كه اصلاً ما توان نظامي را براي چه مي‌خواهيم؟ برخي كشورها ندارند و اين مانع رشد ما شده است. همه اين‌ها سناريوي دشمن است و حلقه به حلقه اين را مطرح مي‌كنند و حجب‌ها و ارزش‌ها جاي خود را با ضد ارزش‌ها عوض كرده است.

*اگر هدف از برجام رفع تحريم نبود، پس چه بود؟

وي بابيان اينكه يكي از دلايل اينكه رئيس‌جمهور در مناظره‌ها مي‌گفت چرخ سانتريفيوژ بچرخد و چرخ زندگي مردم هم بچرخد همين مسائلي است كه اكنون شاهدش هستيم، اظهار داشت: از رييس‌جمهور تا وزير امور خارجه مي‌گفتند همه تحريم‌ها رفع مي‌شود ولي امروز باكمال ناباوري اين را مطرح مي‌كنند كه هدفمان رفع تحريم نبود. سؤال اين است كه اگر رفع تحريم نبود چه بود؟ هدف تعطيلي هسته‌اي يا تضعيف نظامي كشور بود؟

*در حوزه‌هايي كه به آمريكا نزديك شديم آسيب مي‌بينيم

وزير اسبق نفت افزود: ايران در حوزه‌هايي توانست رتبه‌هاي جهاني پيدا كند كه ارتباط سيستماتيك خود را با غرب قطع كرد، اظهار داشت: در حوزه دفاع موفق بوديم چون به توان خوداتكا كرديم. در سلول‌هاي بنيادي، ماهواره و هوافضا، صنايع دفاعى هم همين‌طور است. ولي بالعكس در حوزه‌هايي كه به آمريكا نزديك شدند هنوز مردم آسيب مي‌بيند و براي مثال در صنعت خودرو مشاهده مي‌كنيم مردم هنوز از آسايش كافي برخوردار نيستند. برخى چهل سال است منتظرند پژو فرانسه بيايد مشكل راحل كند.

*امروز به جاي بيكاري و رشد منفي اقتصاد، كنسرت را مسئله اصلي كشور كرده‌اند

ميركاظمي با تأكيد بر اينكه چيزي كه آمريكا مي‌خواست در برخورد سخت با ايران پيش ببرد امروز باسياست‌هاي نرم پيش مي‌برد، تأكيد كرد: امروز با بزك كردن آمريكا و تضعيف ارزش‌ها، اولويت‌ها را عوض مي‌كند و امروز كنسرت مسئله اول كشور مي‌شود. بيكاري اصلاً مهم نيست. اشتغال مهم نيست. گراني مهم نيست و رشد منفي اقتصاد و تحريم‌هاي رفع نشده اهميت خاصي ندارند.

نماينده سابق مردم تهران در مجلس با اشاره به نقش نظارتي مجلس در برخورد با عقد قراردادهايي چون FATF، گفت: مجلس در رأس امور است و اگر به وظيفه‌اش خوب عمل كند و اگر عده‌اي در مجلس بگذارند نظارت انجام مي‌شود.
 

*عده‌اي در دفاع از برجام خيلي تندتر از روحاني حركت كردند

وي ادامه داد: عده‌اي به‌خصوص در دفاع از برجام خيلي تندتر از روحاني حركت كردند و در آينده بايد پاسخگو باشند چون خسارت‌هايي كه به كشور مي‌زنند بعدها مشخص خواهد شد. اگر هر نماينده خارج از فراكسيون و جو حاكم بر مجلس نسبت به عدم تعهدات آمريكا در برجام رسيدگي كند مشكل حل خواهد شد. بايد پيگير باشد كه چرا آمريكا به تعهدات خود عمل نمي‌كند و چرا اسم برجام 2 و 3 را نمي‌آورند ولي انجامش مي‌دهند.

نيروي انساني صنعت هسته‌اي بيكار شده و امنيت شغلي، جاني و انگيزه كار ندارد/ آسيب نيروى انسانى در بحث هسته‌اي به‌مراتب مهم‌تر از تجهيزات هسته‌اي است كه از اين مهم نبايستى غفلت كرد

ميركاظمي بابيان اينكه دولت به حساسيت‌هاي منتقدين توجهي نكرد، گفت: در متن برجام اين‌طور است كه اگر شما شكايت كنيد و اگر حق با شما باشد برجام متوقف و تحريم‌ها برمي‌گردد. البته اين در حالى است كه تحريم‌ها را برمي‌داشتند كه در حال حاضر تحريم‌ها به‌جاى خود هستند و هيچ اتفاقي براي كشورمان نيافتاده و فقط 3 تا 5 سال هسته‌اي را عقب انداختند.

وي با تأكيد بر اينكه نيروي انساني بزرگ‌ترين سرمايه ما در صنعت هسته‌اي بود، تصريح كرد: وقتي اين نيروي انساني بيكار مي‌شود و تحقيق را از او مي‌گيرد از آن‌طرف برايش چراغ سبز نشان مي‌دهند و وقتي شناسايي‌اش مي‌كنند و اطلاعاتش را به سرويس‌هاي بيگانه مي‌دهند، نه امنيت شغلي و جاني و نه انگيزه‌اي براي كار دارد. اين‌ها مصيبت‌هايي است كه در آينده با آن‌ها مواجهيم.
 

*شكايت در برابر بدعهدي آمريكا در برجام به ضرر ايران است

نماينده سابق مردم تهران در مجلس بابيان اينكه شكايت در برابر بدعهدي آمريكا در برجام به ضرر ايران است، تصريح كرد: 12 مورد تحريم اضافه‌شده است و اگر فرض تحريم‌ها را برمي‌چيدند و به دليلى شكايت مي‌كرديم كه آمريكايي‌ها يك تعهد را عمل نكردند برجام خودكار لغو مي‌شد و كل تحريم‌ها برمي‌گشت.

ميركاظمي تصريح كرد: يكي از نقدهاي جدي منتقدين اين بود كه شما به‌جايي شكايت مي‌بريد كه آخرش برگرداندن تحريم‌هاست. هسته‌اي را تعطيل كرديد، بتن را هم‌ريختيد و نيروي انساني را هم بيكار كرديد؛ غافل از اينكه حداقل 5 تا 10 سال بايد تلاش كرد تا اين نيروي انساني برگردد و به نقطه‌اي كه قبل از برجام داشتيم برگرديم.
 

*قوه قضائيه و دادستاني بايد به عنوان مدعي‌العموم در ماجراي FATF وارد شوند

وي با تأكيد بر نقش قوه قضائيه در برخورد با قراردادهاي مغاير با منافع ملي، تصريح كرد: دادستاني بايد در هر چيزي كه منفعت ملي ما را به خطر بيندازد ورود كند و قوه قضاييه بايد تصميم بگيرد چون مدعي‌العموم است و  اين مسئله شخصي نيست.
وي تأكيد كرد: امروز تضعيف توان دفاعي به معناي به خطر انداختن امنيت كشور است و دادستان بايد به‌عنوان مدعي‌العمومي وارد شود كه چرا بايد اطلاعات امنيتي كشور را به غربي‌ها بدهند؟

 

نماينده سابق مردم تهران در مجلس بابيان اينكه كرسنت كه يك فساد اقتصادي بود امنيتي مي‌شود ولي از كنار مسائل مهم امنيتي مي‌گذرند، گفت: اين مسئله را چطور مي‌شود براي يك جوان توجيه كرد؟ اگر دانشجو هم اين سؤال را بكند چه جوابي به او بدهيم؟ اگر بگويد كرسنت كه يك فساد اقتصادي بود امنيتي است و ورود به آن مجاز نيست ولي اطلاعات نظامي ما را به اين‌ها بدهند، اين قابل توجيه است.

*وزير اقتصاد نمي‌تواند FATF را امضا كند

ميركاظمي در پاسخ به اين سؤال كه آيا وزير اقتصاد مي‌تواند براي امضاي چنين توافقنامه‌هايي ورود كند، اظهار داشت: قاعدتاً وزير نمي‌تواند و اين اجازه‌اي است كه سيستم به او داده است و اين را از دولت بايد پرسيد چون كساني كه رفته‌اند، قطعاً با هماهنگي دولت رفته‌اند. حال سؤال اين است كه چه اطلاعاتي به دولت  داده‌اند، چون ما در سابقه دولت اصلاحات داريم كه اطلاعات درستي نمي‌دادند و تصميماتي مي‌گرفتند كه خودشان مي‌خواستند.

*تصميماتي كه در كرسنت گرفته شده برمبناي اطلاعاتي غلط بوده است

وي ادامه داد: در كرسنت نيز اطلاعاتي غلط داده بودند و تصميمي متناسب با همان اطلاعات غلط اتخاذشده بود. بعداً گفتند بر اساس اين اطلاعات اين تصميم را گرفته‌ايم و بعد متوجه شدند اطلاعات از اساس غلط بوده است.
ميركاظمي با اشاره به دليل پذيرش توافق برجام توسط دولت گفت: وقتي خود آقاي روحاني برجام را جزو موفقيت‌هاي خود مي‌داند و احساس مي‌كند هرروز گشايشي در كشور اتفاق مي‌افتد و جنگ را از روي ايران برداشته، نمي‌دانم چه كساني اين احساس را به او انتقال داده‌اند.
 

*FATF سايه جنگ را بر كشور گستراند

وي بابيان اينكه امروز اتفاقاً احساس مي‌كنم امنيت كشور به خطر مي‌افتد و سايه جنگ بالاي سر ايران است، اظهار داشت: امروز و با چنين توافق‌هايي داعش قوي مي‌شود. اين‌ها را الآن احساس مي‌كنيم و قبلاً چنين چيزي نبود و توافقاتي چون FATF سايه جنگ را بر سر كشور مي‌گستراند.

* در زمان اصلاحات نيز اروپايي‌ها به تعهداتشان عمل نكردند

وزير اسبق نفت با اشاره به تعليق داوطلبانه هسته‌اي در زمان اصلاحات و در زمان مسئوليت روحاني به‌عنوان دبير شوراي عالي امنيت ملي، اظهار داشت: آن زمان قرار بود اروپايي‌ها يك سري اقدامات اقتصادي را براي گشايش اقتصادي در ايران انجام دهند ولي هرچه پيگيري كردند اروپايي‌ها جلسه نمي‌گذاشتند و به تعهداتشان عمل نكردند.

ميركاظمي افزود: در كتاب آقاي روحاني نيز هست كه نامه‌اي را به آقاي البرادعي مي‌نويسد كه ما تعهداتمان را انجام داديم. كارهايي كه انجام شد مثل الآن است. بازرسي‌هاي بيش‌ازحد، بازديد از مراكز نظامي و تعطيلي هسته‌اي جزو تعهدات ما بود. بعد آقاي روحانى به البرادعى طى نامه‌اي اعلام مي‌كند همه كارها را كه خواستيد انجام داديم و هسته‌اي حتى چرخه كامل ساخت سانتريفوژ را تعطيل كرديم ولى حاضر نشدند حتى قول‌هايي را كه دادند، بررسي كنند كه بعد هم گاز را تزريق كردند و تعليق را نيز شكستند.

*اگر از حلقه برجام خارج شويم بار ديگر  ما را تهديد نظامي مي‌كنند

وي بابيان اينكه آمريكايي‌هاواروپايى ها پس از شكستن تعليق تهديدهاي نظامي را شروع كردند، تأكيد كرد: پرونده را براي تهديدهايي چون بحث نظامي به شوراي حكام، ارسال كردند و اتفاقاً درحال حاضر نيز چنين است چراكه ما را در حلقه‌اي به نام برجام انداخته‌اند كه خودشان تعهدات‌شان را عمل نكنند و اگر ما بخواهيم خارج شويم، تهديد نظامي مي‌كنند.

وزير اسبق نفت با تأكيد بر اينكه امروز تهديد نظامي ما از دو جهت جدي است، اظهار داشت: اگر بخواهيم از حلقه برجام خارج شويم، كمافي‌السابق طبق تجربه‌اي كه در شكستن تعليق در دوران اصلاحات داريم ايران را دوباره تهديد نظامي مي‌كنند. همين قدم‌هايي كه در برجام شروع كرده‌اند و اين سناريوي تضعيف نظام كه تضعيف تسليحاتي ما را دنبال مي‌كنند. امروز صحبت‌هاي آقاي هاشمي كه گفتند نيازي به صنعت نظامي نداريم و اقداماتي كه برخي بانك‌ها بي‌تدبيرانه در راستاي تضعيف حوزه نظامي كشور انجام مي‌دهند، همگي تهديدند. اگر اين روند ادامه پيدا كند، تهديد نظامي جدي است.

*عدم سرمايه‌گذاري طي سه سال گذشته نتيجه اطلاعات غلط در حوزه نفت است

وي بابيان اينكه، مشكل عدم سرمايه‌گذاري در نفت طي سه سال گذشته نتيجه اطلاعات غلط در حوزه نفت است، اظهار داشت: اطلاعات درستي به دولت و كشور و مجلس نمي‌دهند. در بيش از سه سال گذشته، كم‌ترين مقدار سرمايه‌گذاري در ميادين نفتي صورت گرفته است و علت آن هم اين است كه آقايان با ذوق‌زدگي بيش از حد اعلام كردند كه دولت عوض شده و اروپايي‌ها براي سرمايه‌گزاري به كشور سرازير مي‌شوند.

*دولت با قرارگاه سازندگي و چيني‌ها برخورد كرد ولي براي اروپايي‌ها فرش قرمز انداخت

وزير اسبق نفت ادامه داد: به آن‌ها هشدار داده شد كه چنين اتفاقي نخواهد افتاد و تا زماني كه تحريم‌ها باقي است، هيچ شركت بزرگي از كشورهاي اروپايي جرأت ورود به ايران را ندارد ولي با يك بي‌تدبيري و اقدام عجولانه با سپاه و قرارگاه خاتم برخورد كردند و با چيني‌ها نيز به همين صورت برخورد شد و فرش قرمز انداختند كه اروپايي‌ها بيايند اما اكنون بيش از سه سال گذشت و اروپايي‌ها نيامدند.

*وزارت نفت توضيح دهد در دولت يازدهم ميزان سرمايه‌گذاري در نفت چقدر بوده است؟

ميركاظمي خاطرنشان كرد: در اين مدت يك دلار هم پول نيامده و از طرفي نيز قيمت نفت پايين آمده و سهم 14.5 درصدنفت هزينه‌هايش را پوشش نمي‌دهد كه به معناي توقف پروژه‌هاست. وزارت نفت بايد توضيح دهد در دولت يازدهم ميزان سرمايه‌گذاري در نفت چقدر بوده است؟
وي با تأكيد بر اينكه ناكارآمدي به اين دليل است كه توجه به هشدار منتقدان و مجلس نكردند، اظهار داشت: به وزارت نفت اعلام شده بود كه راهكارهاي خلاقانه و مبتكرانه‌اي را براي چنين وضعيتي پيدا كنيد. همان‌طور كه تحريم را دور مي‌زدند، جذب سرمايه در شرايط تحريم هم راهكار دارد. فكر مي‌كردند كه با‌ آمدن آقاي روحاني همه چيز تغيير كرده است ولي اين اتفاق نيفتاد و صنعت نفت ما آسيب ديد.

* علت اصلي تحريم نفتي نداشتن راهبرد براي جذب سرمايه در نفت در اوضاع تحريم است

وي بابيان اينكه علت اصلي تحريم نفتي نداشتن راهبرد براي جذب سرمايه در نفت در اوضاع تحريم است، اظهار داشت: تا زماني كه اين‌ها حل نشود اگر بهترين قرارداد را بنويسيد، مشكل حل نخواهد شد.

ميركاظمي با اشاره به برخورد آمريكا با شركت‌هاي نفتي كه با ايران همكاري كردند، اظهار داشت: شاهديم كه با برخي از شركت‌هاي اروپايي برخورد شد و مديرعامل آن‌ها را بازداشت و  آن شركت‌ها را به‌راحتي جريمه‌ و از بورس نيويورك خارج كردند. شركت‌هاي اروپايي از اين مسائل وحشت دارند.
 

*طبق IPCريسك تحريم با ايران است

نماينده سابق مردم تهران در مجلس ضمن تأكيد بر اينكه شكل قرارداد امروز حل�'ال مشكل ما نيست، تصريح كرد: اين قرارداد ريسك را به ايران داده نه به طرف قرارداد. فرمت قرارداد را كنار مي‌گذاريم، چون مشكلات فراواني دارد ولي اينكه فكر كنيم يك شركت اروپايي با يك قرارداد ميدان را برمي‌دارد، بايد گفت تا زماني كه تحريم است، نخواهد آمد و به آن ميدان دست نخواهد زد.
وي ادامه داد: وقتي وارد وزارت نفت شدم، بهترين فازهاي پارس جنوبي كه خط مرزي ما را شكل مي‌داد، با شركت‌هاي اروپايي بسته شده بود كه 8 سال بود كه وارد اين فازها نشده بودند ولي قراردادها بسته شده بود. مي‌گفتند اصلاً نمي‌توانيد اين قرارداد را نقض كنيد و 8 سال قرارداد بسته بودند ولي به ايران وارد نمي‌شدند.
ميركاظمي ادامه داد: همان زمان با تغيير مدير حقوقي، قراردادها لغو و به شركت هاى ايراني‌ها واگذار شد. همين‌ها كه الآن تك‌به‌تك فازها را افتتاح مي‌كنند، نتيجه همان‌ كار بود وگرنه اگر همان سيستم دولت اصلاحات بود، امروز هيچ كدام از فازها راه نمي‌افتاد.
وي با اشاره به مدل جديد قراردادهاي نفتي اظهار داشت: اگر يك ميدان را 32 سال با آن‌ها قرارداد ببندند كه در اختيارشان قرار گيرد و در شرايط تحريم نيايند، طبق IPC ريسك تحريم هم با ايران است و شركت ملى نفت نه اجازه ادامه كار دارد ونه اجازه واگذارى به غير

* قراردادهاي نفتي نفوذي در عرصه اقتصادي كشور هستند

وي با تأكيد بر اينكه قراردادهاي نفتي نفوذي در عرصه اقتصادي كشور هستند، اظهار داشت: وقتي شما مالكيت يك ميدان را اعم از مديريت حقوقي، مالي و فني به يك كميسيون مشترك مي‌دهيد كه شركت ملي نفت ايران و آن شركت خارجي در اين كميسيون 50-50 هستد، چه معنايي دارد؟
نماينده سابق مجلس در همين زمينه خاطرنشان كرد: چيزي كه در مجلس پيرامون IPC تصويب شده، مصوبه دولت است و دولت چارچوبي را تصويب كرده كه بر اساس آن وزارت نفت فرمت قرارداد را تدوين كند. بعيد مي‌دانم كسي در مجلس فرمت قرارداد را ديده باشد، چون اين مصوبه تازه به ظاهر اصلاح شده و متأسفانه گيرهاي اصلي‌اش هنوز رفع نشده است.

*قراردادهاي نفتي از كرسنت هم بدتر است

وزير اسبق نفت بابيان اينكه قراردادهاي نفتي از كرسنت هم بدتر است، تصريح كرد: وقتي مالكيت ميدان نفتي را 32 سال به اشتراك مي‌گذاريم، مالك به ظاهرشما هستيد، ولي عملاً مالك چه اختياري دارد؟ وقتي كليه موضوعات مالى فنى وحقوقى با شركت خارجى به اشتراك مي‌گذاريم مگر چيزي از مالكيت مي‌ماند؟

نماينده سابق مردم تهران در مجلس با اشاره به فيش‌هاي نجومي برخي مقامات دولتي اظهار داشت: در برنامه پنج ساله، بندي وجود دارد كه به دولت اجازه مي‌دهد كارگروهي تشكيل دهد كه بتواند پرداخت‌هاي برخي از افراد را در شرايط خاص بيش‌تر كند. در دولت سابق آقاي فروزنده معاون منابع انساني رئيس‌جمهوراعلام كرد، چنين كارگروهي را تشكيل ندادند و چنين مجوزي به كسي داده نشد ولي در اين دولت اين كارگروه ظاهراً تشكيل شده است، چون اگر تشكيل نشده بود نمي‌توانستند اجازه دهند.
وي افزود: به همين دليل مي‌گويند اين دريافت‌ها قانوني است ولي به طرف گفته‌اند برو كلاه را بياور ولي سر را بريده است.

*برخورد با فيش‌هاي نجومي در حد شعار و دهن‌كجي به مردم بوده است

ميركاظمي بابيان اينكه تاكنون برخورد با فيش‌هاي نجومي در حد شعار و نوعي تمسخر و دهن‌كجي به مردم بوده است، اظهار داشت: جواني كه امروز در خانه بيكار است  وقتي حقوق نجومي را مي‌بيند، از انقلاب و كشورش بيزار مي‌شود و خداى ناكرده فردا حتي بيگانگان مي‌توانند بر او تأثير بگذارند.
وزير اسبق نفت با انتقاد از رويكرد دولت در مواجهه با فيش‌هاي نجومي گفت: دولتي‌ها بازتاب اجتماعي اين مسئله را در نظر نمي‌گيرند و به‌جاي اينكه مديران را عزل كنند، ذخاير وسرمايه خطابشان مي‌كنند.
وي ادامه داد: در دولت گذشته اين اعداد و ارقام نبود. ما حقوق هيأت علمي‌مان را مي‌گرفتيم و بيش‌ترين حقوق در آن سال‌ها حدود 4 تا 5 ميليون تومان بود.
 

*دستگاه‌هاي نظارتي بيش‌ازحد با دولت راه مي‌آيند

ميركاظمي بابيان اينكه آقايان وزرا بگويند كه چقدر حقوق مي‌گيرند و اين شركت‌ها و بانك‌ها،‌ با چه مجوزي پرداخت كرده‌اند، گفت: دستگاه‌هاي نظارتي بيش‌ازحد با دولت راه مي‌آيند و اين اجحاف به مردم است؛ بايد دقيقاً بگويند با چه مستنداتي اين تصميم را گرفتند و چه كسي اين استناد را در اختيار دولت قرار داده است. كدام كارگروه تشكيل شده است و چه كسي در دولت اجازه ورود به اين پرداخت‌ها را داده كه مي‌گويند قانوني عمل كرده‌ايم.
نماينده سابق مجلس بابيان اينكه گستاخي را به حدي رسانده‌اند كه نه‌تنها با طرف مقابل برخورد نشده، بلكه فرد مدعي هم هست، گفت: سؤال اين است كه كدام مصوبه دولت اين قانون را تأييد كرده چون قانون مي‌گويد بايد كارگروهي به رياست رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي تشكيل شود.

*نوبخت توضيح دهد كارگروهي براي افزايش حقوق افراد خاص تشكيل داده يا نه.

وي ادامه داد: آقاي نوبخت توضيح دهد اين كارگروه را تشكيل داده يا نداده است و اگر تشكيل نداده، همه اين‌ها خلاف قانون عمل مي‌كنند و چرا عزل نمي‌شوند. اگر در چارچوب قانون بوده، افرادي كه اين مجوز را داده‌اند بايد پاسخگو باشند.

*مديراني كه حقوق‌ نجومي مي‌گيرند براي مردم كار نمي‌كنند

ميركاظمي بابيان اينكه نمي‌شود به‌جاي برخورد و بركناري متخلف را ذخاير نظام ناميد، تصريح كرد: شك نكنيد كساني كه اين حقوق‌ها را مي‌گيرند براي مردم كار نمي‌كنند چون اگر كسي همه كار اقتصادي‌اش را كنار بگذارد و بگويد مي‌آيم تا 4 سال به مردم خدمت كنم، او خدمت مي‌كند.
وي ادامه داد: در دولت سابق، وزرايي كه آمده بودند تمام كارهايشان را تعطيل كرده بودند و فقط براي خدمت آمده بودند. از صبح زود مي‌آمدند تا آخر شب كار مي‌كردند و اكثراً هم هيأت علمي بودند. هم سطح علمي‌شان بالاتر از دولت فعلي بود و هم هيأت علمي بودند ولي اكثراً حقوق دانشگاه‌شان را مي‌گرفتند.
 

ميركاظمي در پاسخ به سوالي پيرامون نقش برادر رئيس جمهور در برخي تخلفات اقتصادي اظهار داشت: ما خط قرمزي نداريم و اگر كسي تخلفي كرده و پرونده‌اي دارد بايد قوه قضائيه قاطعانه با او برخورد كند. معني ندارد كه برخوردي با چنين افرادي صورت نگيرد.

*قوه قضائيه براي مصونيت دولت بايد با فريدون برخورد كند

وزير اسبق نفت با تأكيد بر اينكه بايد با مصونيت دولت برخورد شود و قانون نبايد فرقي قائل باشد، گفت: فرد نزديك رئيس‌جمهور، وزير و يا خود وزير باشد بايد با او برخورد شود. قوه قضائيه براي مصونيت دولت بايد با فريدون برخورد كند و اگر ايشان يا هركسي پرونده فسادي داشته باشد، خط‌ كشيدن دور آن‌ها معنايي ندارد.

*FATF و بحث‌هايي كه درمورد توان نظامي مطرح مي‌شود، در راستاي پازل آمريكا است

ميركاظمي بابيان اينكه دشمن پازل‌هايي را طراحي كرده و تك‌به‌تك قطعات را مي‌چيند، اظهار داشت: اين پازل از تعطيلي هسته‌اي شروع شد و به بحث دفاعي كشور مي‌رسد و بعد هم حمله نظامي و تغيير نظام را پي مي‌گيرند و FATF و بحث‌هايي كه در راستاي نداشتن توان نظامي مطرح مي‌شود، در همين راستاست.
 

 

وي بابيان اينكه آمريكايي‌ها همان چيزي را كه به‌عنوان برجام 1 و 2 و 3 مطرح مي‌كنند، امروز كاملاً‌ انجام مي‌دهند، تصريح كرد: آقايان دولت بايد توضيح دهند چرا طرف مقابل به تعهداتش عمل نمي‌كند و با تاسف بايد گفت كه خواسته يا ناخواسته در پازل دشمن بازي مي‌كنند.
ميركاظمي افزود: منتقدان برجام همه اين ايرادات را گفتند ولي در آن 20 دقيقه مجلس به مردم اجحاف شد. عده‌اي در مجلس خواستار دريافت ضمانت‌هايي بودند تا در برابر آمريكا دست‌مان باز باشد. آمريكا به تعهداتش عمل نمي‌كند و دولت نه‌تنها برخوردي نمي‌كند، بلكه صورت‌مسئله را هم پاك كرده و حلقه‌هاي بعدي برجام 2 و 3 را به آرامي اجرا به اجرا درمي‌آورد.

*در مجلس سابق با پيگيري‌هاي صورت گرفته راي به نفع ايران صادر مي‌شد

نماينده سابق بابيان اينكه در دولت قبل ارتباط بين دولت و مجلس خوب بود، گفت: در كميسيون انرژي كرسنت را دنبال مي‌كرديم و تمام اطلاعات فساد از نهادهاي بين‌المللي جمع‌آوري شده بود؛ حتي سازمان مبارزه با فساد انگلستان، برخي از اسناد فساد «عباس يزدان‌پناه يزدي» را در اختيار ما قرار داده بود و تقريباً رأي به نفع ايران صادر مي‌شد.

*دولت تمام  متهمان كرسنت را به كار گرفت

وي ادامه داد: با آمدن اين دولت تمام اين روند به هم ريخت و تمام كساني كه روي اين پرونده كار مي‌كردند، عزل شدند و كساني كه متهم پرونده بودند، روي كار آمدند.

*داوران بين‌المللي گفتند وقتي كه برائت داديد و متهمان سركار آمدند، چرا شكايت كرديد؟

وزير اسبق نفت خاطرنشان كرد: متأسفانهدر زمان رأى اعتماد مطلبي هم در روزنامه جمهوري اسلامي منتشر كردند كه قوه قضائيه برائت داده است. اطلاع دارم كه داوران بين‌المللي گفتند شما كه برائت داديد و متهمان هم سر كار آمدند؛ پس چه شكايتي داريد؟ كرسنت مي‌گفت كه در ايران سياسي برخورد مي‌شود و اين درست است و ايران را متهم كردند. اين از اتفاقاتي بود كه هزينه‌اي را بر نظام تحميل كرد.

*3پرومنده‌اي از 4پرونده كرسنت كه هنوز بررسي نشده مربوط به مسببان اصلي كرسنت است

وي با اشاره به لزوم پيگيري سه پرونده از چهار پرونده كرسنت تصريح كرد: 4 پرونده در ايران وجود دارد كه تنها يكي از آن‌ها باز شده و 3 پرونده ديگر در كرسنت پيگيري نشده و خواهش ما از قوه قضائيه اين است كه اين 3 پرونده را هم فعال كند.
وي بابيان اينكه اين سه پرونده در مورد كرسنت و مسببان اصلي كرسنت است، گفت: كساني كه الآن متهم‌اند وحكم عليه آنهاصادر شده است  مي‌گويند ما كاره‌اي نبوديم و به ما دستور داده‌اند كه اين كار را انجام دهيم. سؤال اصلي اين است كه منشأ اصلي ورود كرسنت به ايران چه كسي بوده است؟ وچه كسى مديريت كلان رابه دست داشته؟ وهرمانعى را از سرراه انعقاد قرارداد برمى داشته؟

*بايد بدانيم كساني كه در كرسنت منافع ملي را عمداً به خطر انداختند چه كساني هستند

وي در پايان تأكيد كرد: سازمان بازرسي كل كشور، وزارت اطلاعات، ديوان محاسبات، وزارت نفت، بازرسي حراست رياست جمهوري، قوه‌قضائيه و مجلس در مورد كرسنت اطلاعات كامل دارند.
ميركاظمي در پايان اظهار داشت: كساني كه گرداننده اصلي كرسنت بودند، امروز آزادند و بايد به اين رسيدگي شود. بايد ببينيم كساني كه نفوذ بيگانه را آوردند منافع ملي را عمداً به خطر انداختند چه كساني هستند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها