يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۹۲۷۷۵
زمان انتشار: ۱۰:۳۳     ۲۰ شهريور ۱۳۹۵
اگر یک روز صبح از خواب بیدار شدید و دیدید که چشمانتان دچار خون‌گرفتگی شده است، این مسئله می‌تواند نشان‌دهنده طیف گسترده‌ای از اختلالات باشد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از الودکتر، چشم‌های شما، پنجره‌ای رو به روح شما هستند. وقتی ناراحت، نگران و یا عصبانی باشید، چشم‌های شما اولین جایی‌ است که این حالت‌ها را نشان می‌دهد. اگر دچار خون‌گرفتگی یا قرمزی چشم بشوید، چشم‌هایتان شما را خسته و سرشار از استرس نشان می‌دهد. با این همه، اگر یک روز صبح از خواب بیدار شدید و دیدید که چشمانتان دچار خون‌گرفتگی شده است، این مسئله می‌تواند نشان‌دهنده طیف گسترده‌ای از اختلالات باشد.

دکتر سانجیو گوپتا، مدیر بیمارستان تخصصی چشم جیپی در نویدا در این مطلب درباره دلایل شایع خون‌گرفتگی چشم و قرمزی آن با شما صحبت خواهد کرد.

۱.التهاب ملتحمه
چشم‌پزشک معتقد است که التهاب ملتحمه یا کنژنکتویت که آنچه که به طور عامیانه به آن قرمزی چشم می‌گویند، یکی از شایع‌ترین عفونت‌‌هایی است که منجر به خون‌گرفتگی چشم می‌شود. این بیماری خصوصا در میان کودکان شایع بوده و به خاطر التهاب ملتحمه چشم یا غشای بیرونی حدقه چشم رخ می‌دهد. اگر کودکتان دچار قرمزی چشم شد، سعی کنید او را به مدرسه نفرستید چرا که التهاب ملتحمه می‌تواند به دیگران منتقل شود.

۲.یوئیت یا تورم رنگینه چشم
این هم نوعی التهاب لایه میانی چشم است که بین شبکیه و سفیدی چشم رخ می‌دهد. سایر علائم تورم رنگینه چشم شامل درد و تیرگیِ بینایی بوده و اگر در طولانی‌مدت درمان نشود، می‌تواند به از دست دادن دائمی بینایی بیانجامد. با این حال، علت یوئیت هم‌چنان ناشناخته بوده و چشم‌پزشکان معتقدند ممکن است به خاطر عفونت یا زخم باشد.

۳.زخم قرنیه‌
در این اختلال چشمی، جراحت بارزی در قرنیه شکل گرفته که آن هم به خاطر استفاده نادرست از لنزهای تماسی و یا عفونت است. سایر علائم شامل ترشحات چشم، درد، تورم و تیرگی بینایی است.

۴.خشکی چشم
ممکن است زمانی دچار سندروم خشکی چشم شوید که چشم‌هایتان به منظور روان‌سازی حرکت، اشک کافی تولید نکند. در برخی مواقع، نداشتن کیفیت مناسب اشک‌ هم می‌تواند منجر به خشکی چشم شود. در واقع در این حالت چشم‌ها به جای قرمز شدن، دچار خارش و حساسیت می‌شوند.

۵.صرف زمان زیاد جلوی صفحه مونیتور
اگر ساعت‌های زیادی را مقابل صفحه‌های مونیتور لپ‌تاپ یا کامپیوتر یا دستگاه‌هایی از این دست سپری می‌کنید، چشمانتان کم‌کم دچار خون‌گرفتگی می‌شود. بهتر است در فواصل کار، کمی استراحت کرده و سعی کنید هنگام کار با لپ‌تاپ، زیاد پلک بزنید. از طرفی به منظور حفظ سلامت چشم‌ها، سعی کنید زیاد با گوشی‌های هوشمند خود، وقت‌گذرانی نکنید.

۶.لمس مداوم چشم‌ها
از دیگر عادت‌هایی که می‌تواند منجر به قرمزی چشم‌ها و نیز عفونت شود این است که به طور مکرر چشمانتان را دست زده و لمس کنید. هم‌چنین استفاده از محصولات آرایشی نیمه‌استاندارد هم می‌تواند منجر به بروز حساسیت و عفونت چشمی شود. اگر می‌خواهید چشمانتان را بمالید یا آن را تمیز کنید، بهتر است از یک دستمال کاغذی استفاده کرده و تا حد امکان دستتان را به آن نمالید.

۷.لنزهای تماسی
استفاده از لنزهای تماسی به مدت طولانی و عدم مراقبت کافی از آنها در هنگام استفاده می‌تواند منجر به قرمزی چشم شده و چشم را تحریک کند و یا سبب بروز عفونت‌های قارچی چشم شود.

۸.تبخال
تبخال‌ چشمی نوعی عفونت ویروسی است که به خاطر ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۱ رخ داده که اگر برای مدت طولانی درمان نشود، می‌تواند به زخم قرنیه بیانجامد. سوای قرمزی چشم، علائم تبخال چشمی شامل تورم، درد،  ترشح مواد آبکی و حساسیت به نور است.

۹.انواع آلرژی
مواد و ذرات خارجی مانند گرد و خاک، گرده گل‌ها، مواد شیمیایی و در برخی موارد حتی محلول لنزهای تماسی هم می‌تواند سبب آلرژی در برخی افراد شود و این مسئله به قرمزی چشم می‌انجامد. اگر در فصل‌های خاصی از سال دچار قرمزی چشم می‌شوید سعی کنید برای درمان حتما به چشم‌پزشک مراجعه کنید.

۱۰.آب سیاهِ چشم
اگر چشمانتان درد دارد و علاوه بر قرمزی چشم، قدرت بینایی‌تان کم شده و حالت تهوع هم دارید، همه این‌ها می‌تواند نشانه آب سیاهِ چشم باشد. سایر علائم آن شامل دیدن هاله نور در اطراف منبع روشنایی و لامپ‌هاست. آب سیاه چشم اگر درمان نشود می‌تواند به از دست دادن دائمی بینایی بیانجامد.

۱۱.شنا
اگر عادت دارید مرتبا به استخر بروید و شنا کنید، کلرین و برخی باکتری‌های موجود در آب می‌توانند منجر به خون‌گرفتگی چشم‌ها شوند. سعی کنید با عدم استفاده از لنزهای تماسی هنگام شنا از چشم‌هایتان مراقبت کنید.

۱۲.کمبود خواب
این یکی از شایع‌ترین علل خون‌گرفتگی چشم‌هاست. اگر تنها ۳ تا ۴ ساعت در شبانه‌روز بخوابید، هنگام بیداری چشمانتان قرمز خواهد بود. اگر هیچ علائم دیگری ندارید، سعی کنید حداقل ۷ تا ۸ ساعت در شبانه‌روز بخوابید تا این مشکل برطرف شود.

۱۳.سرماخوردگی و آنفولانزا
اگر دچار سرماخوردگی و آنفولانزا شده‌اید، تا زمانی که سایر علائم آن مثل سرفه و عطسه برطرف شود، چشمانتان دچار خون‌گرفتگی خواهد بود.

۱۴.قطره‌های چشم
اگر عادت دارید از قطره‌های تمیزکننده چشم استفاده کنید، بهتر است بدانید استفاده طولانی از آنها ممکن است تأثیرات منفی و مضری به همراه داشته باشد و منجر به قرمزی چشم‌ها شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها