أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۹۳۰۷۴
زمان انتشار: ۱۴:۴۰     ۲۱ شهريور ۱۳۹۵
دستيار ويژه رئيس مجلس در امور بين‌الملل گفت:‌ برخي از رهبران فعلي عربستان به خوبي مي‌دانند كه سعودي‌ها قادر به مقابله نظامي با ايران نيستند و قدرت ايران را به خوبي شناخته‌اند و واقعاً‌ وقتي تحليل‌هاي عربستان در پي حمله به ايران شناخته مي‌شود مثل جوك است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از صدا و سيما، حسين اميرعبداللهيان در برنامه "نگاه يك" شبكه اول سيما در زمينه بررسي آخرين تحولات منطقه و نقش عربستان سعودي در اين تحولات با اشاره به روابط ايران و عربستان بعد از روي كار آمدن دولت يازدهم افزود: عربستان سعودي چه قبل از انقلاب و چه پس از پيروزي انقلاب همواره تلاش كرده است كه نقش اول را در منطقه ايفا كند و نمايندگي جهان عرب و اسلام را به دست بگيرد اين در حالي است كه عربستان هيچگاه براي دستيابي به اين هدف چيزي براي ارائه نداشته است. 

وي تصريح كرد: در حوزه مذهبي بحث وهابيت يك مسئله بغرنج براي اين كشور به حساب مي آيد.

اميرعبداللهيان تأكيد كرد: ايران پس از انقلاب در عرصه هاي مختلف موقعيت هايي را در زمينه هاي دفاعي، دموكراسي، هسته اي و غيره بدست آورده است كه براي خاندان آل سعود قابل فهم نيست لذا در روابط خود با ايران عنصر رقابت را انتخاب كرده اند.

دستيار ويژه رئيس مجلس در امور بين الملل گفت: در سال هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي سعودي ها تلاش كردند رفتاري را دنبال كنند كه حوزه رقابت دو كشور را به حوزه تخاصم بكشاند.

وي ادامه داد: اين رفتارهاي غيرعقلايي در دو سال گذشته با روي كار آمدن ملك سلمان و فرزندش تشديد شد.

اميرعبداللهيان گفت: محمد بن سلمان با اتكاء به جايگاه پدرش يك كودتاي كشوري را پس از بدست گرفتن قدرت در عربستان انجام داد و بخش عمده اي از سران سعودي را حذف كرد و با شروع تجاوز عليه يمن تلاش كرد يك وفاق در داخل كشور خود ايجاد كند تا بتواند از كودتا جلوگيري كند.

وي تصريح كرد: سعودي ها در بحث سفارت عربستان و اعدام آيت الله نمر سعي كردند با تشديد ايران هراسي بتوانند به اختلافات درون خاندان آل سعود قدرت ببخشند و بخش ديگري از حذف عناصر سعودي را دنبال كردند.

اميرعبداللهيان گفت: محمد بن سلمان سعي كرد فعالانه كار كند و در كنار روابط با آمريكا با روسيه روابطي با نفع اقتصادي برقرار كرد و با سياست پول و ارعاب در جنگ يمن و تشديد ايران هراسي تلاش كرد به اهداف خود برسد.

وي افزود: آنان نمي توانند پيشرفت هاي موجود در ايران را در عرصه هاي علمي، فناوري، دفاعي و امنيتي ببينند.

دستيار ويژه رئيس مجلس در امور بين الملل خاطر نشان كرد: سعودي ها براي ضربه زدن به عرصه امنيت ايران برنامه هايي را در مرزهاي ايران طراحي كردند كه با هوشياري مأموران ايراني خنثي شد.

وي تأكيد كرد: وقتي از عربستان صحبت مي كنيم نمي توانيم امريكا را كنار بزنيم و در اين عرصه عربستان بازيگري مستقل نيست سياست هاي خود را با هماهنگي آمريكا به عمل مي رساند.

اميرعبداللهيان گفت: در بيداري اسلامي بخشي از سياست هاي بي اعتمادي بين عربستان و آمريكا به وجود آمد و سعودي ها مراقب هستند كه دچار سرنوشت بن علي و حسني مبارك نشوند.

وي افزود: اين در حالي اتفاق مي افتد كه آمريكايي ها در منطقه به سياست هاي نفتي و دلاري خود با عربستان اهميت مي دهند و همانطور كه ديديم در آستانه توافق هسته اي با ايران،‌ آمريكا به عربستان اجازه تجاوز به يمن را داد.

دستيار ويژه رئيس مجلس در امور بين الملل ادامه داد: توافق هسته اي در شرايطي رخ داد كه آمريكايي ها با سعود الفيصل در هواپيما مذاكره كردند و وقتي وي به آمريكايي ها مي گويد براي توافق با ايران آماده نيستيم آنان توافق را به عقب مي اندازند.

اميرعبداللهيان گفت: آمريكايي ها چراغ سبز به عربستان براي حمله به يمن نشان مي دهند و به آنان مي گويند كه ما پشت شما هستيم براي اينكه مانع از نفوذ ايران در منطقه شويم.

وي افزود: آمريكا ناچار شد در توافق هسته اي با ايران امتيازاتي به ما بدهد.

دستيار ويژه رئيس مجلس در امور بين الملل در پاسخ به سؤالي مبني بر افزايش تنش ها بين ايران و عربستان و منجر شدن اين اتفاقات به جنگ گفت: سعودي ها از اينكه با ايران به طور نظامي مواجه شوند رعب جدي دارند و در قد و قواره اي نيستند كه جنگ را به ايران تحميل كنند.

اميرعبداللهيان با اشاره به حمله عربستان به يمن و پشتيباني آمريكا از سعودي ها با دادن تجهيزات پيشرفته به اين كشور خاطر نشان كرد: آمريكايي ها در حالي اين تجهيزات را به عربستان دادند كه سعودي ها براي سوختگيري و گرفتن اطلاعات هنوز وابسته به آمريكا هستند.

وي افزود: برخي از رهبران فعلي عربستان به خوبي مي دانند كه سعودي ها قادر به مقابله نظامي با ايران نيستند و قدرت ايران را به خوبي شناخته اند و واقعاً‌ وقتي تحليل هاي عربستان در پي حمله به ايران شناخته مي شود مثل جوك است.

دستيار ويژه رئيس مجلس در امور بين الملل گفت: سعودي ها در مصاحبه ها حرف هاي بي ربطي مي زنند اما در مذاكره مي دانند كه با چه قدرتي صحبت مي كنند.

اميرعبداللهيان در ادامه در خصوص تحريك آمريكا و رژيم صهيونيستي براي ايجاد جنگ در خاورميانه افزود: از آرزوهاي آمريكا و رژيم صهيونيستي اين است كه در سايه تحولات منطقه پس از سركوبي بيداري اسلامي شرايطي را ايجاد كنند كه رژيم صهيونيستي قدرت برتر در منطقه شود و جنگي را پديد آورند كه نتيجه آن تضعيف شدن كشورهاي اسلامي منطقه باشد.

وي تصريح كرد: آمريكايي ها به دليل قدرتي كه توليدات دفاعي ايران ايجاد كرده است از ايران مي ترسند و اين مسئله در هنگام مذاكره به خوبي لمس شد.

اميرعبداللهيان ادامه داد: وقتي كه ما مذاكره مي كرديم عقبه قدرت دفاعي، علمي، قدرت رهبري و حمايت هاي مردمي به خوبي يك پشتوانه محكم براي ما در مذاكرات هسته اي بود.

وي گفت: سعودي ها در بحث مذاكرات هسته اي در سطوح مختلف كارشكني كردند و ابتدا عناصري را براي ايجاد ناامني در داخل كشور فرستادند، در بخش هاي مرزي و منطقه اي تلاش كردند ناامني ايجاد كنند و يكي از آنها ايجاد جنگ در يمن بود آنان مي خواستند قدرت نمايي كنند و بر اساس ابداع خود ظرف سه هفته يمن را فتح نمايند.

اميرعبداللهيان افزود: سعودي ها تلاش كردند در حوزه اخلال در منطقه يك بازيگري باشند و در عرصه هاي سياسي،‌ امنيتي و اقتصادي فعاليت هايي را انجام دادند.

وي با اشاره به تلاش هاي عربستان براي كاهش درآمدهاي نفتي ايران بعد از برجام گفت: امريكا و سعودي ها تلاش كردند كه ايران بالا نيايد و در سال هاي مذاكره هر اقدامي را انجام دادند.

دستيار ويژه رئيس مجلس در امور بين الملل در خصوص ماجراي فرودگاه جده افزود: متأسفانه اقدامي كه قرار بود انجام بدهند در سايه تحولات بعدي به فراموشي سپرده شد چرا كه آن مسئله ضربه اي جدي به حيثيت سعودي ها بود و در آن زمان عربستان با وعده و وعيدهايي سعي در رفع آن مسئله كرد.

اميرعبداللهيان با اشاره به مسئله فاجعه منا گفت: آنچه كه باعث اين حادثه شد ابتدا سوء‌ مديريت سعودي ها و درگيري آنان با جنگ يمن بوده است.

وي ادامه داد: در همان ابتداي مناسك با توجه به تماس هايمان متوجه شديم كه افراد بدون تجربه مديريت حج را بدست گرفته اند و اختلاف هاي موجود در خاندان سعودي منجر به اين فاجعه شد.

اميرعبداللهيان گفت: رقابت محمد بن نايف و محمد بن سلمان و سوء‌ تدبير مديران حج سعودي از جمله دلايل اين ماجراست.

وي افزود: اگر سعودي ها مي خواستند در اين زمينه شفاف عمل كنند بايد پيشنهاد تشكيل كميته حقيقت ياب را مي پذيرفتند.

اميرعبداللهيان در خصوص اقدامات انجام گرفته بعد از فاجعه منا توسط ديپلمات هاي ايراني خاطر نشان كرد: بعد از حادثه ما با بحران جدي شهادت حدود 500 زائر و تعداد زيادي مجروح مواجه بوديم.

وي ادامه داد: مداواي حجاج مجروح، شناسايي مفقودان و تعيين تكليف پيكرهاي شهدا از اولويت هاي ما در اين فاجعه بود.

اميرعبداللهيان گفت: در آن زمان به طور مستمر با دكتر ظريف كه در نيويورك بودند در تماس بوديم و از طرفي هم رئيس جمهور در ملاقات هاي خود اين مسئله را دنبال مي كردند.

وي افزود: سعودي ها نمي خواستند حتي يك جسد از عربستان خارج شود و در اين راستا برخي كشورها را با فتواها مطيع ساختند و برخي ديگر را تهديد كردند.

دستيار ويژه رئيس مجلس در امور بين الملل گفت: كارهاي زيادي براي بازگرداندن پيكر شهدا انجام شد اما اگر هشدار قاطع مقام معظم رهبري به سعودي ها نبود شايد تا امروز هم يك جسد به ما تحويل داده نمي شد.

وي افزود: بعد از هشدار رهبري ما شاهد بوديم كه سعودي ها حتي ضوابط عادي انتقال اجساد را زير پا گذاشتند و مراحل انتقال با سرعت بالا انجام شد.

اميرعبداللهيان با اشاره به شهادت آيت الله نمر و حوادث سفارت عربستان گفت: در آن زمان چند اتفاق افتاد كه منجر شد موج تنفر از عربستان سعودي در ايران افزايش يابد و در كنار آن توهين هاي مقامات عربستان به اين مسئله دامن زد و موجب شد افكار عمومي تحريك شود.

وي ادامه داد: در مسئله تجاوز به دو نوجوان در فرودگاه جده سعودي اي كه به راحتي در 24 ساعت گردن مي زند اين پرونده را روشن نكرد.

اميرعبداللهيان گفت: سعودي ها براي دور كردن بحران از خود و علي رغم قول هاي آمريكايي ها در كمپ ديويد در قبال توافق هسته اي ايران براي برهم زدن بازي در منطقه آيت الله نمر را اعدام كردند.

وي افزود: بر اساس اطلاعات، سفارت عربستان قبل از هرگونه تجمع،‌ يادداشتي مبني بر فروش ماشين هاي سفارت به برخي از سفارت هاي ديگر فرستاده بود و اولين آتش سوزي در سفارت زماني رخ داد كه كارمندان سفارت در داخل بودند و بعداً‌ مشخص شد كه خودشان در حال آتش زدن اسناد بودند. 

اميرعبداللهيان گفت: شروع حادثه و اعدام آيت الله نمر حساب شده بوده و ممكن است عناصري با هدايت سعودي ها در تشويش اذهان عمومي نقش داشته باشند.

وي در خصوص پيام مقام معظم رهبري در آستانه سالگرد منا افزود: حادثه منا قلب مسلمانان جهان را خدشه دار كرد و نگراني هاي زيادي در جهان اسلام در خصوص چگونگي انجام امن مناسك حج بوجود آورده است.

دستيار ويژه رئيس مجلس در امور بين الملل خاطر نشان كرد: سعودي ها تصور كردند كه با چمدان هاي پول مي توانند آثار اين موضوع را پاك كنند اما فرمايشات رهبري به نوعي توجه به خواسته هاي قلبي تك تك مسلمانان جهان بود و در ارائه راهكاري براي اينكه در آينده براي انجام مناسك حج و سهم كشورهاي اسلامي بايد تدبيري انديشيده شود. 

اميرعبداللهيان گفت: واكنش هاي سعودي ها و حرف هاي پرت و پلاي آنان نشان مي دهد كه رهبري روي نقاط آسيب پذير آنان دست گذاشته و راهكارهاي مناسب را ارائه داده است.

وي افزود: بخشي از رفتارهاي سعودي ها به اوهام، ‌تكبر و تفكر حاكميت بر قلب ها با پول برمي گردد، حاكمان سعودي در كاخ هاي محصورند و با يك سري اوهام خودشان را در يك مجموعه تار عنكبوتي گرفتار كردند.

اميرعبداللهيان خاطر نشان كرد: در عربستان سعودي در سطوح مختلف افرادي هستند كه مي فهمند و درك مي كنند اما به آنان ميدان داده نمي شود كه ايده هاي خود را عملياتي كنند.

وي در پاسخ به سؤالي مبني بر حمايت عربستان از تروريست ها و آتش بس در سوريه و وجود تضمين براي برقراري اين آتش بس در آينده افزود: هيچ تضميني وجود ندارد زيرا هر زماني تروريست ها نياز به زمان دارند به سازمان ملل متوسل مي شوند و به آتش بس روي مي آورند.

اميرعبداللهيان گفت: در سال هاي اخير ديديم كه هر زمان ارتش سوريه به پيروزي نزديك مي شد تحولات جديد آمريكا براي برقراري آتش بس شروع مي شد.

وي ادامه داد: دولت سوريه اما به بهانه استقبال از آتش بس، هميشه اين مسئله را پذيرفته است.

اميرعبداللهيان گفت: اميدواريم اين آتش بس به تسليح بيشتر تروريست ها نينجامد و شروعي براي گفتگوهاي گروه ها باشد.

دستيار ويژه رئيس مجلس در امور بين الملل در انتها با اشاره به وضعيت نامناسب دو شهر كفريا و فوعه افزود: چند 10 هزار نفر در اين دو شهر در محاصره تروريست ها هستند و متأسفانه دوستان ما در تركيه همكاري خوبي براي رساندن كمك به اين دو شهر انجام ندادند.

وي گفت: نزديك به پنج ماه است كه هيچ يك از اين دو شهر برق و‌ آب ندارند و بدترين شرايط انساني در اين دو شهر حاكم است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها