کد خبر: ۳۹۶۵۲۳
زمان انتشار: ۱۵:۱۲     ۱۵ مهر ۱۳۹۵
روزنامه الاخبار فاش كرده است كه رئيس‌جمهور تركيه پيش از افزايش مواضع مداخله‌جويانه اين كشور در عراق در نامه‌اي به حيدرالعبادي خواسته‌هايي مطرح كرده كه با مخالفت شديد العبادي مواجه شده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، روزنامه الاخبار لبنان عامل افزايش تنش در بين عراق و تركيه را به نامه‌اي ارتباط داده است كه پيش از اين از سوي اردوغان به العبادي نوشته شده و درخواست‌هايي در آن مطرح شده كه اين نامه با پاسخ تند و رد درخواست از سوي العبادي مواجه شده بود.

بنا به اين گزارش، دليل مصوبه جنجالي پارلمان تركيه در ابقاي يك ساله نيروهاي اين كشور در عراق و سوريه كه خشم نمايندگان عراقي را برانگيخت و سخنان عجيب اردوغان در يك مصاحبه كه گفته بود ما بايد در موصل باشيم، به دليل همين دست رد العبادي به سينه رئيس‌جمهور تركيه است

الاخبار به نقل از منابع مطلع در دولت عراق نوشته است: اردوغان نامه‌اي را به واسطه يك شخصيت سياسي بزرگ به العبادي نوشته و از او خواسته بود تا چيزي شبيه يك منطقه نفوذ براي تركيه در استان نينوي در نظر گرفته شود.

همچنين در اين نامه اردوغان از العبادي خواسته بود تا اجازه داده شود كه افرادي خاص بتوانند از موصل فرار كنند كه برخي فرماندهان و شخصيت‌هاي داعش و افرادي از تركيه بين اين اشخاص بودند.

به نوشته الاخبار، العبادي به تندي پاسخ اين نامه را داده و اجابت درخواست اردوغان را محال و غير ممكن دانسته است.

***

دولت تركيه در 20 سپتامبر گذشته از پارلمان اين كشور خواست تا حضور نيروهاي تركيه در عراق و سوريه را براي يك سال ديگر تمديد كند تا در صورت نياز عمليات نظامي انجام شود و پارلمان نيز شنبه گذشته درخواست دولت را اجابت و آن را تصويب كرد.

وزارت خارجه عراق نيز روز دوشنبه در واكنش به صحبت‌‌هاي اردوغان درباره عمليات آزادسازي موصل گفت: رهبران تركيه دست از مداخله و سخنان تحريك‌آميز بردارند.

اردوغان در يك گفت‌و‌گوي مطبوعاتي گفته بود كه نيروهاي تركيه حتما در عمليات موصل حضور خواهند داشت و ما اجازه نمي‌دهيم تركيب مذهبي و مردمي موصل دستخوش تغيير گردد.

اين اظهارنظرها سرانجام باعث شد تا روز سه شنبه (13 مهر) نيز پارلمان عراق با اكثريت قاطع خواستار خروج نيروهاي تركيه از شمال عراق و پايگاه بعشيقه شود و پارلمان عراق حضور نيروهاي تركيه در شمال استان نينوي و پايگاه بعشيقه را اشغالگري ناميد.

فرماندهان الحشد العشبي همچون «هادي العامري» دبيركل سازمان بدر و «ظافر الألقوشي» سخنگوي يگان «بابليون» آمادگي الحشد الشعبي باري مقابله با نيروهاي تركيه را اعلام كرده‌اند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها