کد خبر: ۴۰۵۱۲۹
زمان انتشار: ۱۱:۵۵     ۲۴ آذر ۱۳۹۵
رئيس سابق مركز توسعه سازمان انرژي اتمي در گفتگو با پايگاه٥٩٨:
مهندس آبنیکی گفت: بنا بود در صورت نقض برجام، در طي دو سال ظرفيت غني سازي خود را به ١٩٠ هزار سو افزايش دهيم و اين اقدام نه در سطح برنامه ريزي بلكه در سطح اقدام بود و بايد مدتها پيش و پس از نقض عهد هاي مكرر برجام اين اقدامات را صورت مي داديم.
مهندس آبنيكي رئيس سابق مركز توسعه سازمان انرژي اتمي در گفت و گو با خبرنگار سياسي پايگاه 598 در خصوص دستورات ديروز رئيس جمهور در مقابل نقض برجام اظهار داشت: مدتهاست و حدوداً از زمان اجرايي شدن برجام، نقض آن توسط آمريكايي ها صورت گرفته است و اين اقدام بسيار ديرهنگام انجام شده است اما جاي شكرش باقي است كه بالاخره رئيس جمهور به اين نتيجه رسيدند كه برجام نقض شده است زيرا مدتها بود كه طرف مقابل برجام را نقض و طرف ايراني هم اقدام به توجيه آن مي نمود. از اين جهت اين نامه را ميتوانيم حركتي مثبت و رو به جلو بدانيم.



وي افزود: اما با توجه به قانون مجلس بنا بود در صورت نقض برجام اتفاقات ديگري صورت بگيرد و ما نيز در حال حاضر بايد متناسب با آن قانون كار ميكرديم در صورتي كه اين دستورات با قانون مجلس منافات دارد.

مهندس آبنيكي گفت: بند اول اقداماتي كه در نامه رئيس جمهور به آقاي صالحي آمده است جنبه برنامه ريزي براي طراحي و ساخت پيشران هاي هسته اي و بند دوم آن هم مطالعه و طراحي است و هيچ كار اجرايي صورت نميگيرد و در حد مطالعه، برنامه ريزي و طراحي است و قطعا اقدام متناسبي نيست.

ايشان اظهار داشتند: در خصوص اقدامات متقابل بايد بنابر قانون مجلس برنامه هسته اي خود را خيلي جدي تر و سريعتر جلو ببريم چرا كه بنا بود در صورت نقض برجام ، در طي دو سال ظرفيت غني سازي خود را به ١٩٠ هزار سو افزايش دهيم و اين اقدام نه در سطح برنامه ريزي بلكه در سطح اقدام بود و بايد مدتها پيش و پس از نقض عهد هاي مكرر برجام اين اقدامات را صورت مي داديم.

آبنيكي در خصوص اينكه "آيا دستورات رئيس جمهور با تعهدات ايران در برجام منافات دارد يا خير" بيان داشت: اقدامات دستور داده شده منافاتی با برجام ندارد و همچنین در راستاي قانون مجلس هم نمي باشد.

وي افزود: ضمن اينكه اصلا چرا ما بايد برجام را محترم شماريم و به تعهدات خود وفادار بمانيم ؟! چرا كه طرف هاي مقابل به صورت مكرر تعهدات خود را اجرا نكرده و در حال حاضر ديگر چيزي از برجام باقي نمانده است.

مدير ارشد سابق صنعت غني سازي تصريح كرد: به هرحال نكته مورد توجه اين است كه مقامات مسئول رسما نقض برجام را پذيرفته و رئيس جمهور به آقاي ظريف دستور پيگيري داده اند چرا كه تا به امروز حتي اعتراض و پيگيري قابل توجهي نيز انجام نداده ايم و به نوعي مسئولان، مدافع طرف غربي و به دنبال توجيه كردم نقض عهدهاي طرف غربي بودند.

وي افزود: اجراي برجام مي بايست طبق نظرات رهبري و شروط نه گانه ايشان صورت گيرد از جمله اينكه ايشان فرموده بودند در صورت نقض برجام دولت موظف است طبق بند ٣ مصوبه مجلس اقدامات لازم را انجام دهند در نتيجه ما بايست اقدامات لازم جهت رسيدن به ١٩٠ هزار سو را از مدتها پيش و هنگام نقض عهدهاي مكرر طرف مقابل انجام مي داديم.

آبنيكي اظهار داشت: به نظر بنده بهترين و قانوني ترين اقدام عمل به دستورات رهبري و قانون مجلس بود هرچند كه ديرهنگام است. اميدواريم دستورات اخير رئيس جمهور بستري براي اجراي دستورات مقام معظم رهبري و قانون مجلس شود.

ايشان در پايان خاطر نشان ساخت: متاسفانه ما در برجام ضرر قابل توجهي را پذيرفتيم چرا كه حجم قابل توجهي از سانتريفيوژها كه جمع شده ، تخريب شده و قابل استفاده مجدد نيست همچنين قلب راكتور اراك نيز نابود شده و به نوعي صنعت هسته اي چندين سال به عقب برگشته است. هرچند كه اين هزينه ها را ميتوان تجربه اين دانست كه هيچگاه نمي توان به آمريكايي ها اعتماد كرد.


* مصاحبه از احسان اشرفی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها