کد خبر: ۴۲۴۶۱
زمان انتشار: ۲۰:۱۲     ۰۳ اسفند ۱۳۹۰
بولتن نیوز: در حالی که بر طبق 4 قرارداد تنظیمی بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی،بازرسی سایت نظامی پارچین خارج از مقررات فی ما بین است،رسانه های غربی در اقدامی، بیانیه های نه چندان سازنده مقام های آژانس درباره «مایوس کننده» و «بی نتیجه» بودن مذاکرات با ایران را با آب و تاب پوشش داده اند.

به گزارش بولتن نیوز،در طی سفر پیشین  و کنونی "هرمان ناکرتیس" بازرس ارشد آژانس بین المللی انرژی اتمی- بلژیکی با دیدگاه دیکته شده اتحادیه اروپایی- و"رافائل گروسی" معاون آرژانتینی اش  که دارای پایین ترین روابط دیپلماتیک با ایران در میان کشورهای امریکای لاتین است، این دو مقام آژانس تاکید زیادی به بازدید و بازرسی سایت نظامی پارچین که وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است و هیچگونه ارتباطی با پرونده هسته ای ایران ندارد داشته اند که این درخواست غیر قانونی و خارج از مقررات و متن 4 قرار داد تنظیمی بین ایران و آرژانس بین المللی انرژی اتمی است.

اما پس از آنکه تیم آژانس بین المللی انرژی اتمی شامگاه سه شنبه 2 اسفند 1390 (21 فوریه 2012) ایران را ترک کرد، یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بدون توجه به قراردادهای فی ما بین به سرعت بیانیه ای صادر کرد و از شکست مذاکرات این تیم با ایران خبر داد.

به گزارش ایران هسته ای، در این بیانیه آمه است: «برای دستیابی به سندی که در روشن شدن موضوعات حل نشده در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران تسهیلاتی ایجاد کند تلاش های فشرده‌‌ای صورت گرفت به ویژه در ارتباط با مواردی که به ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران مربوط می شود اما متاسفانه ما به چنین سندی دست نیافتیم».

آمانو در ادامه افزود: «در هر دو سفر کارشناسان آژانس به ایران آنها تقاضای دسترسی به تاسیسات نظامی پارچین را داشتند اما ایران با این درخواست موافقت نکرد که این امری ناامید کننده است.»

این اظهارات آمانو در حالی است که  طی 7 سال گذشته چندین بار سایت نظامی پارچین از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی تحت بازرسی قرار گرفته است و  آژانس از کلیه امکانات و تجهیزات و نقشه های ساختمانی سایت پارچین اطلاع دارد و حتی در مواردی آژانس برخی از اطلاعات محرمانه نظامی کشورمان را نیز به طور غیرقانونی به مقامات غربی داده اند و به نظر می رسد آژانس در بازدید از تاسیسات پارچین در راستای همین امر صورت می پذیرد.

در همین حال هرمن ناکارتس، در اظهاراتی ملایم تر از «نزدیک شدن به یک فضای سازنده» در این مذاکرات خبر داده اما او هم تاکید کرده است که دو طرف نتوانستند درباره یک «برنامه کاری» توافق نهایی انجام بدهند.

ناکارتس روز چهارشنبه پس از بازگشت به اتریش در فرودگاه وین درجمع خبرنگاران گفت: «ما تلاش کردیم که برای رسیدن به یک توافق درخصوص راهی جهت حل و فصل همه مسائل باقی مانده برسیم و بویژه ما درخصوص ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران بحث کردیم».

معاون مدیرکل آژانس گفت: «ما تلاش کردیم به یک سایتی که مرتبط با تحقیقات ما بود، دسترسی داشته باشیم اما باوجودی که در این سفر به یک روح سازنده ای نزدیک شدیم، توافقی بر روی این مسئله صورت نگرفت».

 وی با بیان اینکه «ما نتوانستیم راه های رو به جلو را نهایی کنیم»، افزود: «ما گزارش خود را به مدیرکل می دهیم و متعاقبا به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که قرار است در اوایل ماه مارس برگزار شود ارائه خواهیم کرد و بعد باید منتظراقدامات بعدی باشیم».

این اظهارات و بیانیه ها در حالی به طور وسیع منعکس شده است که کارشناسان عقیده دارند مذاکرات ایران و آژنس رو به جلو بوده و به کار گیری این لحن سازنده نیست.

بویژه توجه به این نکته مهم است که تفاوتی محسوس میان لحن ناکارتس و آمانو وجود دارد. آمانو به وضوح لحنی منفی اتخاذ کرده است در حالی که ناکارتس تلاش کرده بگوید توافقات نهایی نشده نه اینکه اصلا توافقی انجام نشده است. این امر تایید کننده برخی حدس و گمان هاست که می گوید ناکارتس این بار با اختیارات کمتر و محدودیت های بیشتری به ایران آمده بود.

در همین حال، یک کارشناس مطلع درباره علت به کار گیری ادبیات خصمانه از جانب آمانو آن هم در حالی که مذاکرات هنوز ادامه دارد به «ایران هسته ای» گفت: «ظاهرا آمانو در حال مقدمه چینی برای گزارش آینده خود است و می خواهد منفی بافی ها و دروغ گویی های جدید را پیشاپیش توجیه کند».

منابع مطلع می گویند گزارش آمانو به اجلاس ماه مارس 2012 شورای حکام در یکی دور وز آینده نهایی خواهدشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۴
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
اشنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۱ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۰
۰
۰
شاید فکر کردندنخود سیاهی که امریکا همه را دنبالش میفرسته و تو افغانستان و عراق پیداش نکردن اونجا قایمش کرده باشن!
پاسخ
خسرو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۴ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۰
۲
۰
تاسيسات نظامي ما پارك يا موزه نيست كه يك مشت جاسوس .... بياند ازش بازديد كنند
پاسخ
ف
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۱۷ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۰
گل گفتی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۷ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۰
۰
۰
آنهادنبال جاسوسی هستند ومیخواهند اسراروسلاحهاوتوان نظامی مارا بدست بیاورند.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها