يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۲۸۷۵۶
زمان انتشار: ۱۲:۴۶     ۲۹ مرداد ۱۳۹۶
جلیل مختار نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز (28 مرداد 96) در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو گفت: ضمن احترام به وزیر محترم پیشنهادی وزیر نیرو جناب آقای مهندس بیطرف میزان سنجش وزرای پیشنهادی براساس عملکرد و سوابق گذشته، برنامه‌های پیشنهادی، تطبیق برنامه‌های پیشنهادی با برنامه‌های توسعه ششم و اقتصاد مقاومتی صورت می‌گیرد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از عوامل ایجاد ریزگردها تصمیمات مدیریتی غیرعلمی آقای «بیطرف» بوده است.

 جلیل مختار نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز (28 مرداد 96) در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو گفت: ضمن احترام به وزیر محترم پیشنهادی وزیر نیرو جناب آقای مهندس بیطرف میزان سنجش وزرای پیشنهادی براساس عملکرد و سوابق گذشته، برنامه‌های پیشنهادی، تطبیق برنامه‌های پیشنهادی با برنامه‌های توسعه ششم و اقتصاد مقاومتی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در مطالعات و تحقیقات مهندسی طرح‌ها و پروژه‌های سدسازی و انتقال آب در کشور جنابعالی به عنوان مسئول بلندپایه در امور آب وزارت نیرو در دولت‌های پنجم و ششم در اجرایی کردن طرح‌های مطالعاتی به عنوان وزیر نیرو در دولت هفتم و هشتم حضور داشتید که منجر به پروژه‌های ناموفق و مخرب زیست محیطی شده است.

مختار با ذکر نمونه‌هایی از اقدامات مخرب در طر‌ح‌های قبلی که توسط آقای بیطرف انجام شده است خاطرنشان کرد: مشکلات فنی برخی از پروژه‌های سدسازی مثل سد سیوند که تهدید زیست محیطی و آثار تاریخی در استان فارس داشته است، سد 15 خرداد که تاکنون نشت آب آن مهار نشده است،‌ سد زرینه که دریاچه ارومیه را خشکانیده است،‌سند بناب مرند که در کوتاهترین زمان تخلیه شد و سد زنوز مرند که در مدت سه سال 3.5 میلیون مترمکعب رسوب گرفته است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در پروژه قمرود و محرومیت مردم استان لرستان از آب شرب کشاورزی را موجب گردیده است، سد بتوند،‌ سد کوه‌های نمکی که جزء فاجعه‌های زیست محیطی جهان است از این جمله هستند.

مختار خطاب به بیطرف افزود: شما با همکاران ما در فراکسیون امید نیز صادق نبودید، فاجعه سد گتوند را بر گردن دیگری انداختید و گفتید رئیس‌جمهور قبل آن پروژه را زود اجرا کرد البته در کار نادرست رئیس‌جمهور قبل در اجرای پروژه‌ گتوند شکی نیست ولی احداث سد از نظر فرایندی به چند مرحله تقسیم می‌گردد مرحله اول مطالعات پروژه سد، مرحله دوم اجرا و احداث سد و در مرحله آخر آبگیری سد است.

وی بیان داشت: جنابعالی در مرحله اول به عنوان مسئول بلند پایه در امور آب وزارت نیرو و در مرحله دوم وزیر نیرو بودید اولاً سد گتوند تنها یک اشکال دارد جانمایی اشتباه آن است که در دوران وزارت شما انجام گرفت، ثانیا پتوی رسی را پیشنهاد کردند که با بودجه 80 میلیارد تومانی بیت‌المال اجرا گردید.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: آیا در شان انسان مومن و متعهد است که برای وزیر شدن به گفتار خلاف قانون متوسل شود، اساس رای اعتماد صداقت شما و اعتماد نمایندگان به صداقت جنابعالی است که متاسفانه صداقت و اعتماد را زیر سوال بردید.

مختار تصریح کرد: آسیب ریزگردها، بحران‌های خشک شدن ارومیه،‌مغان، حورالعظیم، شادگان،‌ هامون و داخلون و زاینده‌رود و بیابانی شدن بیش از حد استان‌های مرکزی مانند سمنان، فارس اکثر مشکلات وزیر پیشنهادی در کشور ایجاد کردند و حاصل آن ریزگردها که اکنون 14 استان گسترش یافته است و غلظت ریزگردها به بیش از 9300 میکروگرم بر متر مکعب افزایش یافته است.

وی خطاب به بیطرف گفت: چرا در برنامه پیشنهادی وزیر نیرو خبری از حل بحران ریزگردها نیست زیرا یکی از عوامل ایجاد ریزگردها تصمیمات مدیریتی غیرعلمی  جناب آقای بیطرف بوده است، مگر در برنامه توسعه ششم وزارت نیرو مکلف به مهار کردن ریزگردها نشد.

مختار درمورد آسیب‌های انتقال آب تصریح کرد: انتقال آب از مناطق مستعد کشاورزی که قطب کشاورزی کشور هستند به مناطق کم آب برای توسعه کشاورزی بیانگر سیاست‌ غیرآمایش سرزمینی و عدم توجه به توان  و ظرفیت ذاتی مناطق جغرافیایی کشور شد که این امر باعث تحمیل هزینه‌های بسیار زیاد به مردم و اتلاف منابع آب و بحران اکولوژی، تخریب محیط زیست کشاورزی در مناطق مبدا و درنتیجه بروز آسیب‌ها و بحران‌های هیدروپلیتیکی و مناقشات درون سرزمینی می‌شود که متاسفانه مبنا و بنای این اقدام غیردینی در دوران مدیریت آقای بی‌طرف بوده است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی مسئولین مسئولیتی می‌گیرند با امکاناتی که در اختیار دارند فقط به فکر آباد کردن استان محل زندگی خودشان باشند چرا که این خدمت نیست بلکه خیانتی است به کشور.

مخالف وزیر پیشنهادی وزیر نیرو اشاره کرد: شما در مصاحبه 28 اسفند 91 با روزنامه آفتاب یزد اعتراف نکردید که با کمک آقای علی‌اکبر اولیا طرح آمایش سرزمینی استان یزد را که در آن فقط به ظرفیت جهانگردی و صنایع دستی تایید شده بود را تغییر داده و با تحمیل هزینه گزاف اجتماعی و مادی در کشور و به ویران رفتن اکوسیستم فلات مرکزی با انتقال آب‌های گسترده امکان ایجاد صنایع و کارخانه‌های مصرف آب مانند فولاد و سرامیک‌سازی را در یزد فراهم آوردید.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: آیا شما در این مصاحبه اقرار نکردید که به محض دست گرفتن سکان وزارت نیرو در سال 76 موضوع انتقال آب را به عنوان یک دغدغه شخصی دنبال کردید، تاوان این انتقال صنایع از سواحل خلیج فارس به مناطق یزد چه بوده است، غیر از اینکه موجب محروم شدن مردم سواحل خلیج فارس از فرصت‌های شغلی و محروم شدن مردم خوزستان، چهارمحال و بختیاری،  اصفهان و سایر استان‌ها بخصوص مردم شیراز، آبادان و خرمشهر از آب شرب سالم شدید.

وی اضافه کرد: برای دلخوشی مرزنشینان به کسب آرا نمایندگان مرزنشین چه برنامه‌ای دارید، مهار آب‌های مرزی شاید اصلا جنابعالی برنامه‌هایی که برایتان آماده کردند را اصلا مطالعه نکرده‌اید. در کشور ما فقط 6 درصد آب‌های مرزی داریم که ساماندهی آنها کار واجبی است اما وقتی می‌گویید مهار آب‌های مرزی معلوم است از دیپلماسی حیاتی آب چیزی نمی‌دانید. در حال حاضر کشور ترکیه از یک طرف پروژه گپ و احداث سدهای غول‌آسا را دنبال می‌کند و در آینده باعث خشک شدن دجله و فرات و حتی اروندرود خواهد شد، از طرف دیگر افغانستان با ایجاد سدهای متعدد آب را بر روی مردم سیستان و بلوچستان می‌بندند. آقای بیطرف با چه زبانی با کشورهای بیگانه وارد مذاکره می‌شوید.

مختار درمورد چالش‌های موجود در انتقال آب گفت: تغییر مرز جغرافیایی انسانی به دلیل مهاجرت‌های اجباری، نابودی تغییراتی آبادان، خرمشهر و خرمشهر و سایر شهرهای دیگر که میلیاردها دلار به کشاورزان زیان رساندند،‌ از بین رفتن کیفیت رودخانه‌ها و مسائل اجتماعی از این جمله است. اگر آقای بی‌طرف در مدیریت چند ساله خود به صورت علمی منابع موجود آب را مدیریت کرده بود پس چرا اکنون درگیر مشکلات ریزگردها و بحران آب هستیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها