أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۶۳۶۴۳
زمان انتشار: ۱۱:۴۱     ۰۲ آذر ۱۳۹۸
از ۷۰۰ میلیارد تا ۴۳۰۰ میلیارد!
این روزها برخی از سایت‌ها و کانال‌های خبری دارن آمارهایی رو منتشر می‌کنن مبنی بر اینکه قطع شدن اینترنت چقدر به کسب و کارهای اینترنتی ضرر زده. از ۷۰۰ میلیارد آمار دادن تا ۴۳۰۰ میلیارد! اما این آمارها که ظاهرا از ضرب درآمد روزانه مجموع این کسب و کارها در تعداد روزهای قطعی اینترنت به دست اومده یه اشکال اساسی دارد که با یه مثال ساده به آن می پردازیم
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، این روزها برخی از سایت‌ها و کانال‌های خبری  آمارهایی رو منتشر می‌کنند مبنی بر اینکه قطع شدن اینترنت چقدر به کسب و کارهای اینترنتی ضرر زده است. از ۷۰۰ میلیارد آمار دادند تا ۴۳۰۰ میلیارد!

اما این آمارها که ظاهرا از ضرب درآمد روزانه مجموع این کسب و کارها در تعداد روزهای قطعی اینترنت به دست اومده یه اشکال اساسی دارد که با یه مثال ساده به آن می پردازیم.

قطع شدن اینترنت تو کل کشور مثل این می‌ماند که مثلا کل فروشگاه‌های مواد غذایی سراسر کشور به هر دلیلی اعلام کنن که مثلا ۳ روز به طور کامل تعطیلند؛ و بعد بیایند ادعا کنند که چون تو این سه روز فروش نداشتند به اندازه سه روز هم ضرر کردند. در صورتی که مردم تو این سه روز نیازهاشون به مواد غذایی از بین نمی‌ره بلکه بخش زیادی از نیازهای این سه روزشون رو جمع می‌کنن و به یکباره در روز چهارم از فروشگاه‌ها خرید می‌کنن. یعنی فروشگاه‌ها اگه سه روز فروش نداشتن در عوض در روز چهارم به یکباره به اندازه دو الی سه روز فروش می‌کنن و عدم فروششون تا حد زیادی جبران میشه.

خیلی از مشتری‌های کسب و کارهای اینترنتی هم همین طورند. بعد از اتصال اینترنت به یکباره نیازهاشون رو عرضه می‌کنن و بخش قابل توجهی از عدم فروش این چند روز کسب و کارها رو جبران می‌کنن.

لذا این آمارهای عجیب، غیرواقعی و سطحیه. قطعا عده‌ای از این کسب و کارها ممکنه سود ماهانشون کاهش پیدا کنه ولی نه در این حجمی که با یه ضرب و تقسیم ساده به دست اومده.
تاکید می‌کنم، #کاهش_سود و نه لزوما ضرر.

اینترنت باید به خاطر حفظ امنیت کشور قطع می‌شد، چون اصلی‌ترین راه ارتباطی اغتشاشگران با خارج از کشور بود.

با این تفاسیر این کانال‌ها و سایت‌های خبری شفاف بگویند که اهدافشون از انتشار این آمارهای بی‌پایه و اساس چیست؟ آیا می‌خواهند اثبات کنند که قطع کردن اینترنت کار اشتباهی بوده است؟! خوب این که میشود هم‌نوایی با دشمن. اگر هم می‌خواهند مسئولین امنیت کشور رو مجاب کنند که زودتر اینترنت را وصل کنند، ازشون سوال می‌کنیم که مگر شما چقدر از شرایط امنیتی کشور آگاهی دارید که تصور می‌کنید اینترنت رو میشه وصل کرد.

در ضمن کسب و کارهای اینترنتی باید بپذیرند که چنین شرایطی ممکنه به هر دلیلی مجددا پیش بیاد و اون رو به عنوان یه واقعیت توی کارشون بپذیرند. مشکل اصلی این کسب و کارها اینه که ماهیت خودشون رو در وابستگی صددرصد به اینترنت تعریف کردند، در حالی که هیچ کسی تا کنون ضمانت برقراری مستمر و مادام‌العمر اینترنت رو نداده است.

* فريبرز حاجيوند(مدرس اقتصاد مقاومتی)
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها