امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۴۷۲۳۲۵
زمان انتشار: ۲۰:۴۹     ۰۲ تير ۱۳۹۹
رئیس مرکز مشارکت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در ورزش مطرح کرد:
اقتصاد ورزش، اقتصاد بزرگی است به این صورت که نزدیک به یک میلیارد از مردم جهان از سفره ورزش ارتزاق می‌کنند یعنی تقریباً 15 درصد از جمعیت کره خاکی به‌نوعی در بستر مشاغلی که در حوزه ورزش وجود دارند مشغول به کار هستند پس ازلحاظ گستردگی بسیار مهم می‌باشد.

به گزارش سرویس ورزشی پایگاه 598، عباس نظریان مادوانی رئیس مرکز مشارکت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در ورزش در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی 598 در خصوص اهداف شکل‌گیری این مرکز گفت: «مرکز مشارکت‌ها، سرمایه‌گذاری و اقتصاد ورزش» یک حلقه مفقودشده در ساختار ورزش ایران بود؛ در تمام دستگاه‌های اجرایی که اهداف خدماتی و تولیدی دارند باید چرخه اقتصاد و تولید مورد توجه قرار بگیرد. وزارت ورزش هم با توجه به ماهیتی که از آن برخوردار است و نوع فعالیت‌هایی که به آن می‌پردازد باید چنین چرخه‌ای را وارد تشکیلات خود می‌کرد.

اقتصاد ورزش، اقتصاد بزرگی است به این صورت که نزدیک به یک میلیارد از مردم جهان از سفره ورزش ارتزاق می‌کنند یعنی تقریباً 15 درصد از جمعیت کره خاکی به‌نوعی در بستر مشاغلی که در حوزه ورزش وجود دارند مشغول به کار هستند پس ازلحاظ گستردگی بسیار مهم می‌باشد.

نظریان با اشاره به مواردی که منجر به طرح تشکیل مرکز مشارکت‌ها، سرمایه‌گذاری و اقتصاد ورزش شد، خاطرنشان کرد: اصل ۴۴ قانون اساسی بر خصوصی‌سازی و برون‌سپاری فعالیت‌ها تمرکز دارد درحالی‌که در ورزش فرصت این‌گونه فعالیت‌ها خیلی کم فراهم می‌شد. به همین دلیل و درواقع در راستای تجمیع فعالیت‌های بخش خصوصی و عمومی ورزش، این مرکز تأسیس شد.

ایشان تصریح کرد: پیگیری سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی تمام فعالیت‌های اقتصادی که توسط وزیر انجام می‌شود جزو اهداف مرکز مشارکت‌ها، سرمایه‌گذاری و اقتصاد ورزش است اما قرار نیست این مرکز تولید مالی داشته باشد. این مرکز در واقع در سه بخش مشارکت‌ها، سرمایه‌گذاری و اقتصاد فعالیت دارد، برای هر بخش و بر اساس ظرفیت‌های موجود، برنامه‌ریزی‌شده و اهدافی مشخص می‌شود. سیاست‌گذاری هم بر این اساس انجام خواهد شد. ما در مرکز مشارکت‌ها ۲ رئیس گروه و ۳ کارشناس برای هر گروه تعریف کرده‌ایم. در بخش گروه اقتصاد، کارشناس اقتصاد، کارشناس اشتغال و کارشناس تأمین منابع پایدار داریم، که هر کارشناس به تنهایی به اندازه یک وزارتخانه اهمیت دارد.

دکتر نظریان افزود: ما در بخش اشتغال برای اولین بار در وزارت ورزش و جوانان، سند اشتغال ورزش را تدوین کردیم. سند اشتغال در دو بخش اصلی تولید خدمات و تولید محصولات را مدیریت می‌کند، بدین‌صورت که افرادی که به دنبال ایجاد کسب‌وکار در حوزه ورزش هستند از بودجه هزار میلیارد تومانی که برای این کاردیده شده است تسهیلات دریافت کنند. این بودجه با تفاهم‌نامه وزارت ورزش، وزارت رفاه و سازمان برنامه‌وبودجه در اختیار این مرکز قرار می‌گیرد تا از افرادی که به دنبال ایجاد کسب‌وکار در حوزه خدماتی یا تولیدی ورزش هستند حمایت ویژه‌ای بکنیم.

وی ادامه داد: در بخش گردشگری ورزشی نیز نشست‌های خوبی با وزارت خانه گردشگری برگزار کردیم که تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه امضا شد و در حال تدوین اطلس گردشگری ورزشی هستیم. گردشگری ورزشی در کشورهای مختلف جهان رشد چشمگیری دارد و در کشور ما نیز گسترش آن برای رشد صنعت گردشگری اجتناب‌ناپذیر است. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که یکی از مهم‌ترین راهکارهای توسعه گردشگری ورزشی، بازاریابی است. بسته‌های گردشگری ورزشی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پیامدهای بازاریابی، هم موجب افزایش زمان اقامت و کیفیت بازدید گردشگران ورزشی می‌شوند و هم هزینه‌های سفر را کاهش می‌دهند.

دکتر نظریان در بخش دیگری از سخنان خود از اهمیت صادرات ورزشی گفت و تأکید کرد: ما کارخانه‌های بسیار خوبی در حوزه ورزش داریم که از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار هستند، متأسفانه به دلیل تحریم‌های ظالمانه ما نتوانستیم از این ظرفیت به‌طور کامل استفاده کنیم. بنده معتقد هستم اگر شرایط محیا شود و ما از تولیدکنندگان حمایت کنیم، می‌توانیم به‌راحتی تولیدات ورزشی خود را با بهترین کیفیت به کشورهای همسایه صادر کنیم و با برندهای معروف به رقابت بپردازیم، فقط کافی است ما از تولیدکنندگان حمایت کنیم.

سرپرست مرکز مشارکت‌ها، سرمایه‌گذاری و اقتصاد ورزش در ادامه با بیان اینکه تکمیل و بهره‌برداری از اماکن ورزشی یکی از محورهایی است که می‌توانیم به آن ورود کنیم، خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود منابع مالی و گستردگی ساخت‌وسازهای ورزشی باید از کمک بخش خصوصی برای تکمیل و بهره‌مندی از آن‌ها استفاده کرد.

وی ادامه داد: همچنین افرادی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ورزش هستند چه در داخل کشور چه از سرمایه گذران خارجی اما دقیقاً نمی‌دانند چگونه و از چه مسیری وارد شوند. البته پیش‌ازاین در وزارت ورزش شرایط برای این افراد مهیا می‌شد اما اینکه در چارچوب و کاملاً قانونمند زیر نظر یک مرکز واحد باشد، نبود. مرکز مشارکت‌ها، سرمایه‌گذاری و اقتصاد ورزش می‌تواند فرصت‌های موجود در این زمینه را به‌صورت رسمی و قانونی به علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در ورزش معرفی کنند.

دکتر نظریان به نقش تسهیل گری مرکز برای رونق بخشی به تولید ملی در صنعت ورزش کشور تأکید نمود. وی بخش خصوصی را بازوی اجرایی مرکز در راستای تحقق اهداف و سیاست‌های تعیین‌شده معرفی نمود.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص انتظارات از مجلس جدید گفت: تمام کمیسیون‌های مجلس می‌توانند در حوزه ورزش نقش‌آفرینی کنند. وقتی دستگاه ورزش بزرگ است پس کمیسیون اقتصاد، کمیسیون صنایع، کمیسیون بهداشت و حتی کمیسیون امنیت ملی هم می‌تواند در این زمینه ورود کند.

مجلس جدید که مجلس جوان شناخته می‌شود باید رویکرد خود را نسبت به دستگاه ورزش عوض کنند و نقشی که ورزش می‌تواند در اقتصاد، اشتغال، پیشگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی و در دیپلماسی ایفا کند را جدی بگیرند و اهمیت ویژه دهند.

* مصاحبه و تنظیم: علی شعبانی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها