أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۷۵۵۱۴
زمان انتشار: ۱۴:۱۴     ۲۳ مرداد ۱۳۹۹
نگاهی به حواشی اظهارات فتاح؛
حدوداً یک هفته از اظهارات جنجالی پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان در برنامه تلویزیونی "نگاه یک" می‌گذرد، اما هنوز فضای رسانه‌ای کشور درگیر حواشی این گفت‌وگوی جنجالی است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری رسا، حدوداً یک هفته از اظهارات جنجالی پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان در برنامه تلویزیونی "نگاه یک" می‌گذرد، اما هنوز فضای رسانه‌ای کشور درگیر حواشی این گفت‌وگوی جنجالی است.

در آخرین واکنش، حسین شریعتمداری مدیر مسؤول روزنامه کیهان با نگارش یادداشتی با عنوان "سخنی با برادرم فتاح " ضمن اشاره به بازتاب اظهارات ایشان در رسانه‌های ضدانقلاب، و با گله‌مندی از رئیس بنیاد مستضعفان به دلیل بیان اظهارات غیرواقعی، می‌نویسد: با شناختی که از آقای فتاح دارم اظهارات ایشان برایم باور کردنی نیست و این احتمال وجود دارد که ماجرای یاد شده از سوی برخی مشاوران نا‌همخوان و یا کم‌دان رقم خورده باشد! و اگر از جانب خود ایشان باشد که...!

واکنش‌های رسانه‌ای یک طرف، بیانیه‌ها و تکذیبیه‌های افراد و نهادهای نامبرده شده در این گفتگو، در طرف دیگر! همه این موارد سبب شده است که تعیین و تکلیف املاک بنیاد مستضعفان، ابعاد دیگری پیدا کند و توافقات طرفین به رسانه‌ها کشیده شود.

مجمع تشخیص: در مردادماه ۱۳۹۷ کاخ مرمر را پس داده‌ایم

در نخستین واکنش‌ها، روابط عمومی مجمع تشخیص با صدور بیانیه‌ای اعلام داشت که کاخ مرمر را پس داده‌ایم و در همین رابطه نوشت: «در مردادماه ۱۳۹۷ و در زمان ریاست مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی بر مجمع، ساختمان کاخ مرمر و نیز دو ساختمان مرکز تحقیقات استراتژیک به ریاست وقت بنیاد، سعیدی‌کیا تحویل شد. پس از تحویل ساختمان‌های فوق‌الذکر به بنیاد مستضعفان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیچ گونه بهره‌برداری از ساختمان‌های مذکور نداشته است.»

بنیاد باران: یک روز هم در املاک متعلق به بنیاد مستضعفان فعالیت نداشته

بنیاد باران که متعلق که به رئیس دولت اصلاحات منتسب است نیز عنوان داشت: «بنیاد باران از ابتدای تأسیس تاکنون، حتی یک روز هم در ملکی که متعلق به دولت یا بنیاد مستضعفان بوده فعالیت نداشته و ملکی که آقای فتاح چند سال پس از تخلیه به «بنیاد باران» نسبت می‌دهد، از زمان حضرت امام و با اذن ایشان در اختیار کمیته انقلاب اسلامی قرار گرفت و در زمان رهبری کنونی نیز همین روند ادامه یافت»

دفتر رئیس جمهور پیشین: خودشان نخواستند تخلیه کنیم

دفتر «محمود احمدی نژاد» نیز عنوان داشت خودشان نخواستند تخلیه کنیم. این دفتر طی اطلاعیه‌ای نوشت: احمدی‌نژاد هیچگاه درخواستی برای در اختیار گرفتن ساختمان به بنیاد مستضعفان نداده‌اند و سال گذشته این دفتر رئیس جمهوری سابق پیشنهاد تخلیه را به مسؤولان بنیاد داده، اما از طرف آنان تاکنون هیچ درخواستی حتی تلویحی برای تخلیه ارائه نشده است، با این حال آمادگی داشته و داریم که ساختمان مذکور را تخلیه نمائیم و خواهیم کرد.»

سپاه ولی امر: احتمالاً آقای فتاح مطلع نبوده‌اند که سپاه برای استرداد ملک جماران پیش قدم بوده

سردار سرتیپ پاسدار ابراهیم جباری فرمانده سپاه حفاظت، ولی امر نیز در پاسخ به سخنان مهندس فتاح در یک برنامه تلویزیونی پیرامون ملک جماران، گفت: احتمالاً آقای فتاح مطلع نبوده‌اند که سپاه برای استرداد زمین و سوله موصوف به ملک جماران پیش قدم بوده و از مدتی پیش با معاونین بنیاد برای واگذاری آن به توافق رسیده است.

پادگان کوهک: به محض مشخص شدن ارزش کارشناسی عرصه و اعیان این پادگان، مصوبات ستاد کل نیرو‌های مسلح اجرایی خواهد شد

در آخرین واکنش‌ها، روابط عمومی پادگان کوهک به چند نکته اشاره می‌کند: 1- عرصه پادگان کوهک از پیش از انقلاب اسلامی در اختیار این نیرو بوده و بعد از انقلاب نیز به عنوان ستاد نیروی دریایی ارتش از آن بهره‌برداری می‌کند. 2- بر اساس مصوبات ابلاغی مقرر شده اراضی پادگان کوهک بالمناصفه میان نیروی دریایی ارتش و بنیاد مستضعفان تقسیم شود و در مسیر اجرای این مصوبه ستاد کل نیروهای مسلح به عنوان حَکم عمل خواهد کرد 3- مقرر گردید تمامی عوائد حاصل از اعیان اراضی پادگان کوهک (ساخت و سازهای انجام شده در محدوده پادگان) متعلق به نیروی دریایی ارتش خواهد بود و بنیاد موظف به پرداخت ارزش آن به نیروی دریایی است 4- برابر تدبیر ستاد کل نیروهای مسلح و بمنظور تعیین تکلیف نهایی این اراضی، یک هیأت کارشناسی سه‌نفره متشکل از کارشناسان ستاد کل نیروهای مسلح، نیروی دریایی ارتش و بنیاد مستضعفان در حال بررسی و ارزش‌گذاری واقعی عرصه و اعیان پادگان کوهک هستند که به محض اعلام نظریه و مشخص شدن ارزش کارشناسی عرصه و اعیان این پادگان، مصوبات ستاد کل نیروهای مسلح اجرایی خواهد شد.

سکوت اصلی‌ترین واکنش بنیاد مستضعفان به جوابیه‌های صادر شده

از زمان انتشار این جوابیه‌ها حداقل سه روز می‌گذرد و تا لحظه تنظیم این گزارش، روابط عمومی بنیاد مستضعفان، جز یک مورد آن هم در پاسخ به جوابیه دفتر رئیس جمهور سابق، دیگر به هیچ یک از بیانیه‌ها، واکنشی نشان نداده است، مسأله‌ای که افکار عمومی را با این سؤال روبرو کرده است که اگر اتهامات مطرح شده از سوی رئیس بنیاد مستضعفان به نهادهای نظامی و غیر نظامی، کاملاً صحیح بوده است، چرا مهندس فتاح این رویه شفافیت سازی را که یک سالی است آغاز کرده، ادامه نمی‌دهد و مسأله را برای مردم تبیین نمی‌کنند؟

و اگر حقیقت، آنگونه نیست که در برنامه تلویزیونی "نگاه یک" بیان شد، این سوال مطرح می‌کند که چرا جناب آقای فتاح مسائل را کلی و بدون ذکر توافقات صورت گرفته بیان کردند؟ آیا معاونین محترم بنیاد مستضعفان، آقای فتاح را از توافقات مذکور آگاه نساختند (سردار جباری فرمانده سپاه ولی امر) و یا این دست پخت مشاوران نا‌همخوان و یا کم‌دان ایشان است (حسین شریعتمداری) که سبب تلخی ماجرا شده است؟

بر کسی پوشیده نیست که شفافیت یکی از مهم‌ترین ابزارهای مقابله با فساد و پیش نیاز تحقق پایدار عدالت اجتماعی است. این مسأله علاوه بر لزوم عقلی، پشتوانه‌های دینی قابل توجهی نیز دارد.

به عنوان نمونه امیرالمومنین علی (علیه السلام) در نامه معروف خود به مالک اشتر می فرمایند: من هیچ چیز به جز اسرار نظامی را (از مردم) پنهان نمی‌دارم «أن لاأحتجز دونکم سراً إلا فی حرب». اما تحقق نظارت اجتماعی بر عملکرد کارگزاران نظام، نیاز است اولاً بر پایه حقیقت باشد و اسناد متقن ارائه شود و از کلی گویی، گزینش گویی و ارائه اطلاعات مخدوش پرهیز شود و در ثانی مردم که دریافت کننده گزارش‌های کارگزاران نظام هستند نباید چنین احساس کنند که گزارشات ارائه شده مقطعی و برای اهدافی غیر از شفافیت است که در این صورت کارکرد اصلی خود را نخواهد داشت و نظارت اجتماعی شکل نخواهد گرفت.

با وجود آنکه هیجانات اولیه گفت‌وگوی تلویزیونی جنجالی آقای فتاح فرونشسته است، اما هنوز برای قضاوت زود که نیت خوانی کنیم و رفتار ایشان را انتخاباتی و یا عوام‌فریبانه قلمداد کنیم، باید صبور بود و منتظر واکنش بنیاد مستضعفان نشست.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها