يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۵۵۴۱
زمان انتشار: ۱۱:۲۳     ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
وزیر خارجه عراق در تماس تلفنی با چند مقام اروپایی خواستار ایفای نقش فعال آنها برای متوقف کردن حملات ترکیه علیه حاکمیت کشورش شد.
به گزارش پایگاه 598، «فواد حسین» وزیر خارجه عراق از کشورهای فرانسه، آلمان و بریتانیا خواست تا برای توقف تجاوزهای مکرر ترکیه به حاکمیت عراق و نیز عقب‌نشینی نیروهای آن از اراضی عراقی نقشی فعال ایفا کنند.

در بیانیه وزارت خارجه عراق که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «شفق نیوز» منتشر شد، آمده است: وزیر خارج عراق با «ژان ایو لودریان» و  «هایکو ماس» همتایان فرانسوی و آلمانی خود و «جیمز کلیفرلی» عضو پارلمان و  معاون وزیر خارجه انگلیس در امور خاورمیانه و شمال آفریقای دولت انگلیس تماس تلفنی برقرار کرد و طی این گفت‌وگوی تلفنی درباره مهمترین تحولات سیاسی و امنیتی در عراق که آخرین آنها تجاوز اخیر ترکیه و شهادت دو افسر و یک سرباز ارتش عراق بود، با آنها رایزنی کرد.

بر اساس این گزارش، فواد حسین  تجاوزهای مستمر ترکیه به حاکمیت عراق را رد و  تجاوز اخیر آن به منطقه «سیدکان» در استان اربیل واقع در منطقه کردستان را به شدت محکوم کرد و بر اهمیت ایفای نقش فعال کشورهای مذکور برای توقف تجاوزهای مستمر و مکرر ترکیه و عقب‌نشینی نیروهای آن از اراضی عراقی تاکید کرد.

وزرای مذکور نیز به نوبه خود ضمن تسلیت به دولت عراق برای قربانی شدن عراقی‌ها طی این تجاوزها تاکید کردند که کشورهایشان با عراق اعلام همبستگی و این تجاوز را محکوم می‌کنند و بر ضرورت احترام به اصول حسن هم‌جواری و قطعنامه‌های بین‌المللی سازمان‌دهنده روابط میان کشورهای جهان و نیز احترام به حاکمیت عراق و سلامت اراضی آن تاکید دارند.

حمله سه‌شنبه پیش ترکیه به منطقه سیدکان از توابع استان اربیل در منطقه کردستان عراق تاکنون با محکومیت‌های گسترده داخلی و خارجی در عراق همراه شده است زیرا به گفته مقامات رسمی عراق، این حمله به کشته شدن دست‌کم ۱۶ نفر از جمله دو افسر ارشد مرزبانی و دو نظامی دیگر عراقی منجر شده است.

 وزیر خارجه عراق پیش‌تر در پی این تجاوز آشکار ترکیه، با دبیرکل اتحادیه عرب و وزرای خارجه سعودی، کویت، مصر و اردن تماس تلفنی برقرار کرد و جزئیات این حمله را به اطلاع همتایان عرب خود رساند.(جزئیات بیشتر)

 ترکیه ،  از ۱۴ ژوئن گذشته عملیات گسترده با نام «پنجه عقاب» و از ۱۷ ژوئن عملیات «چنگال ببر» را در شمال عراق،  با هدف نابودی عناصر حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) آغاز کرده است که با اعتراض شدید دولت بغداد و مقامات مسئول عراقی مواجه است اما آنکارا بی‌توجه به این اعتراض‌ها به نقض حاکمیت عراق، تاکید دارد که به عملیات خود ادامه دهد.

به اعتقاد کارشناسان، بغداد برای متوقف کردن حملات ترکیه در شمال عراق از برگه‌های فشار متعددی برخوردار است که قطع روابط اقتصادی یا دست‌کم محدود کردن آن، اخراج شرکت‌های ترکی فعال در عراق، بستن سفارت عراق در ترکیه، اخراج سفیر ترکیه در بغداد و ارائه دادخواست رسمی به شورای امنیت به منظور برگزاری نشستی فوق‌العاده درباره این مسأله از جمله آنهاست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها