أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۷۷۸۲۸
زمان انتشار: ۱۲:۳۰     ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
وزیر خارجه عراق در مصاحبه با یک شبکه آمریکایی به توضیح خط مشی سیاسی خارجه کشورش در قبال آمریکا و ایران پرداخت و درباره امکان عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی موضع‌گیری کرد.

به گزارش پایگاه 598، به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق در یک مصاحبه تلویزیونی درباره مسأله توافق عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، اهداف سفر اخیرش به پاریس و رویکردهای سیاست خارجه عراق در قبال تهران و واشنگتن سخن گفت. وی همچنین از امکان کمک گرفتن از ناظران بین‌المللی در انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق خبر داد.

توضیح وزیر خارجه عراق درباره سیاست خارجه بغداد و رابطه با تل‌آویو

اهداف سفر به پاریس

وی در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «الحره»، درباره جزئیات سفرش به پاریس و دیدار با همتای فرانسوی‌اش گفت: دیدار با «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه پس از سفر «ایمانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و لودریان به بغداد طی یک ماه گذشته و در چارچوب سفرهای دوره‌ای اروپا برای دیدار با مقامات مسئول اروپایی در پایتخت‌های مختلف صورت گرفت.

وزیر خارجه عراق افزود که مهم‌ترین مسائل طرح شده در این دیدار حول محور تداوم همکاری اقتصادی و امنیتی میان دو کشور، یافتن شیوه‌هایی برای حمایت فرانسه از عراق که از بحران مالی رنج می‌برد و نیز زمینه‌سازی برای سفر ماه آینده مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر به پاریس بود.

نظارت خارجی بر برگزاری انتخابات زودهنگام

حسین درباره انتخابات زودهنگام پارلمانی نیز گفت که در سفر به پاریس مسأله کمک گرفتن از ناظران فرانسوی و اروپایی برای نظارت بر شفافیت روند انتخابات نیز بررسی شد. ضمن اینکه بحران اعتماد میان ملت عراق و احزاب سیاسی و دولت‌های متوالی وجود دارد و راهکار آن می‌تواند برگزاری انتخابات زودهنگام با تضمین پاکی و شفافیت باشد.

وی مدعی شد که انتخابات پارلمانی سابق عراق که در سال ۲۰۱۸ برگزاری شد دارای مشکلات متعددی بود که به ایجاد اختلال آشکار در روابط احزاب حاضر در پارلمان و دولت و نیز تعامل شهروندان با دولت و احزاب سیاسی منجر شد.

داعش

وزیر خارجه عراق درباره جنگ با داعش، گفت که جنگ با این سازمان یک مسأله بین‌المللی است و تنها عراقی نیست. فرانسه نقشی مهم در نبرد با داعش در عراق چه با نیروهای ویژه خود و چه با سلاح و حتی تبادل اطلاعات با سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی داشت. این سازمان هنوز وجود دارد و در تلاش است که بار دیگر صفوف خود را سازمان‌دهی کند.

وی در ادامه هشدار داد که در پایگاه نظامی «الهول» (واقع در شمال سوریه) ۷۰ هزار تروریست داعشی حضور دارند که باید مراقب آن بود زیرا تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) قرار دارد زیرا این خطر وجود دارد که تحت تاثیر تداوم حملات اخیر ترکیه علیه نیروهای کُرد، از امنیت این پایگاه کاسته شود و در صورت خارج شدن این پایگاه از کنترل، فاجعه‌ای حقیقی روی خواهد داد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر خارجه عراق درباره احداث نیروگاه اتمی برای اهداف مسالمت‌آمیز در عراق نیز گفت که این پیشنهاد از سوی الکاظمی برای تولید برق مطرح شد که با استقبال فرانسه همراه شد اما احتمالا با واکنش‌های بین‌المللی همراه خواهد شد و این  امر موضوع ساده‌ای نیست ضمن اینکه شرایط مالی عراق در حال حاضر اجازه اجرای چنین طرحی را نمی‌دهد زیرا هزینه آن به بیش از ده میلیارد دلار می‌رسد. امری که موجب می شود تا دولت به راه‌های کم‌هزینه‌تری برای حل بحران برق بیندیشد.

خط مشی سیاست خارجه بغداد در قبال واشنگتن

فؤاد حسین درباره خط مشی سیاست خارج عراق و سفر اخیر نخست‌وزیر این کشور به واشنگتن گفت: در این سفر توافق شد که روابط امنیت و نظامی میان دو کشور به صورت دیگری ادامه یابد و در ابعاد آموزش و تجهیز و تبادل اطلاعات امنیتی تقویت شود. همچنین یک برنامه زمان‌بندی شده مشخص برای عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی باقی‌مانده در عراق که شمار آنها به سه هزار و پانصد نفر می‌رسد، تنظیم شده است.

وی درباره تهدیدهای موجود علیه هیأت‌های دیپلماتیک فعال در عراق و شلیک خمپاره به سوی مناطق مشخصی در بغداد به ویژه منطقه سبز نیز گفت که این امر یک خطر حقیقی برای همه عراقی‌ها محسوب می‌شود. به عنوان مثال هرگونه خسارت وارد آمدن به فرودگاه بغداد خسارت به همه مردم عراق به شمار خواهد آمد.

وزیر خارجه عراق در ادامه کنترل این تهدیدها و عملیات‌ها را منوط به کنترل سلاح بی‌ضابطه که خطری بزرگ برای همه عراقی‌ها است، دانست و از دولت فدرال در بغداد و دولت منطقه کردستان را مسئول کنترل این سلاح‌ها در چارچوب قانون اساسی دانست.

صلح با رژیم صهیونیستی

وی درباره امکان و احتمال چرخش عراق به سوی امضای توافق صلح با اسرائیل، مشابه آن چیزی که اخیرا در واشنگتن برای کشورهای امارات و بحرین روی داد، گفت: عراق با جدیت روند تحولات را پیگیری می‌کند اما تا به این لحظه همچنان به قطعنامه‌های نشست‌های اتحادیه عراق که  یکی از آنها در سال ۲۰۱۲ در بغداد برگزار شد، درباره این مسأله  پایبند است. 

حسین در ادامه این اقدام را بسیار «حساس» توصیف کرد و گفت باید به صورت جمعی درباره آن تصمیم‌گیری شود.

وزیر خارجه عراق در حالی در قبال این موضع حساس این‌چنین موضع‌گیری می‌کند که «احمد ملا طلال» سخنگوی نخست‌وزیر عراق، طی یک کنفرانس خبری در ۲۶  آگوست گذشته، تاکید کرد:  قانون عراق، عادی‌سازی روابط با اسرائیل را ممنوع می‌کند. اما [عادی‌سازی روابط میان امارات و اسرائیل] یک امر داخلی مربوط به آن کشورها است.

ا​ز زمان اعلام توافق عادی‌سازی روابط میان ابوظبی و تل‌آویو در ۲۳ مرداد گذشته ( ۱۳آگوست)، اغلب شخصیت‌های سیاسی، نمایندگان و احزاب عراقی آن را به شدت محکوم کردند، اما دولت عراق و شخص مصطفی الکاظمی در قبال آن موضعی نگرفت تا اینکه نزدیک به ده روز بعد، (۲۲ آگوست - اول شهریور)، الکاظمی در مصاحبه با «واشنگتن پست» در پاسخ به سوالی ناگزیر شد درباره این توافق، اظهارنظر کند.

وی گفت: عادی سازی روابط امارات - اسرائیل تصمیمی است که به امارات مربوط است و نباید در آن دخالت کرد.

روابط بغداد با ایران

وزیر خارجه عراق درباره رابطه با ایران نیز گفت که کشورش بر اصل توازن در روابط تکیه می‌کند. بغداد در سایه وجود منافع جغرافیایی و اقتصادی با کشور‌های همسایه از جمله ایران، منافع امنیتی و سیاسی نیز با ایالات متحده آمریکا دارد. لذا باید تلاش کند که اختلاف میان تهران و واشنگتن بر عرصه داخلی عراق تاثیر نداشته باشد.

حسین افزود: ما تلاش می‌کنیم تا سیاست خارجی مبتنی بر شفافیت با کشور همسایه خود ایران و همپیمان آمریکایی خود داشته باشیم.

محکومیت نقض حاکمیت عراق از سوی ترکیه

فواد حسین در ادامه دخالت نظامی ترکیه در عراق را محکوم کرد و گفت که باید به حاکمیت ملی عراق احترام گذاشته شود و با وجود آنکه این کشور در شرایط دشواری به سر می‌برد و شاهد دخالت‌های سیاسی خارجی در امور داخلی است باید ترکیه با عراق به عنوان یک کشور مستقل و غیروابسته رفتار کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها