يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۹۴۴۱
زمان انتشار: ۰۹:۵۸     ۲۸ مهر ۱۳۹۹
ریسک‌های سیستمی در تیم ملی
یک سوال مهم بعد از تعطیلی طولانی تیم ملی فورمیشن مورد استفاده از طرف دراگان اسکوچیچ برای آرایش بازیکنان ملی بود.
به گزارش پایگاه 598، تیم ملی ایران در اولین بازی تدارکاتی خود با سرمربی جدید با سیستم پایه ۴-۴-۲ لوزی وارد میدان شد. در این روش بازی احمد نوراللهی با شماره شش به عنوان تک هافبک دفاعی بازی می‌کرد و در سمت چپ و راست او وحید امیری و احسان حاج صفی انجام وظیفه می‌کردند و وظیفه بازی سازی در پشت دو مهاجم اصلی تیم ملی را نیز علی قلی زاده با شماره ۱۷ بر عهده داشت.

 

انتخاب سیستم ۴-۴-۲ لوزی برای بازی مقابل ازبکستان یک تصمیم ریسکی از طرف اسکوچیچ بود که البته تحسین بسیاری از مربیان شاغل در فوتبال ایران را برانگیخت اما با توجه به اینکه بازی با این سیستم احتیاج به تمریناتی بسیار بیشتر از زمان اردویی تیم های ملی دارد نگرانی هایی نیز در این زمینه وجود دارد.

 


 

با توجه به کیفیت مهره های تهاجمی و همچنین تعدد نیروها در بخش هافبک دفاعی به نظر نمیرسد که سرمربی تیم ملی از بابت بازیکن دچار مضیقه باشد، اما نکته مهم هماهنگی بازیکنان با این آرایش است. کما اینکه در دیدار مقابل ازبکستان ایران پیش از پایان نیمه اول سیستم بازی خود را تغییر داد.

 

اسکوچیچ در پایان مسابقه، وقتی که از او درباره روش بازی تیم ملی سوال شد، اشاره کرد که در این بازی با سیستم ۴-۴-۲ آغاز کرده است و در ادامه گفت احتمالا در مسابقات رسمی از سیستم پایه ۴-۲-۳-۱ استفاده میکند که بازیکنان بیشتر آن را بازی کرده اند. البته برای دراگان استفاده از دو مهاجم (طارمی- سردار) از پایه های چیدمانش به شمار می‌آید و به همین دلیل بازگشت به سیستم ۴-۲-۳-۱ به معنای حضور طارمی در یکی از گوش ها خواهد بود که این چندان به مذاق اسکوچیچ سازگار نیست. جالب اینکه کارلوس کی روش هم در تیم ملی با چنین مسئله ای دست و پنجه نرم میکرد و حتی گاهی از سه مهاجم در ترکیب تیم ملی استفاده میکرد.

 

 

تیم ملی فرانسه هم از روش 442 لوزی استفاده می‌کند اما بازیکنان این تیم زمان کافی را برای اخت شدن با این سیستم بازی داشته اند.

 

به این شکل که به عنوان مثال حتی کریم انصاری فرد در پستی مثل هافبک دفاعی یا هافبک پشت فوروارد به میدان می رفت. اسکوچیچ قبلا زمانی که سرمربی نفت بود از این که در لیگ فوتبال ایران همه با فورمیشن ۴-۲-۳-۱ بازی میکنند انتقاد کرده بود.

 

اما روی دیگر صحبت های سرمربی تیم ملی علاقه او به امتحان روش های متفاوت برای بازی است که قصد دارد این رویه را در بازی های دوستانه به کار گیرد. کما این که بنا بر شنیده ها قراره بوده تیم ملی در دیدار مقابل مالی با سیستم سه پنج دو بازی کند که این روش مدت های مدیدی است در فوتبال ایران استفاده نمی شود و تنها آندره آ استراماچونی سرمربی استقلال در روزهای اوج گیری آبی ها در فصل گذشته از آن استفاده کرده بود.

 

 

این مسئله که تیم ملی از کدام روش برای بازی در دیدارهای رسمی استفاده کند موضوع بسیار مهمی است و البته با توجه به شرایط خاص فوتبال ایران و کم توانی در انجام اردوها و بازی‌های تدارکاتی و هم‌چنین مسائل مربوط به کرونا که فعالیت‌های ملی را محدودتر می‌کند شاید بهتر باشد ریسک تغییرات سیستمی کنار گذاشته شود.

 

شاید فعلا و در این مرحله بهتر باشد بازیکنان تیم ملی به همان روشی که عادت دارند بازی کنند. بعدها با گذر از دوره سختی که دو پیچ دشوار (دیدار با عراق و بحرین) در پیش دارد می‌شود به اصلاح شیوه بازی تیم ملی فکر کرد. اگر چه مشخص است که اسکوچیچ تیم ملی را تهاجمی تر و رو به جلوتر می‌خواهد و سیستم ۴-۴-۲ لوزی او را به این هدف نزدیک تر خواهد کرد.

 

 

به هر حال بحث درباره سیستم ها و چیدمان بازیکنان و آرایش تیمی و تمرینات نیاز فعلی این تیم ملی است. تیمی که بیشتر حواس ها در مورد آن متوجه به مسائل حاشیه ای و اتفاقات دیگر آن است نه این که تیم اسکوچیچ واقعا چگونه بازی کرده و خواهد کرد.

 

در فیفا دی پیش رو در آبان ماه و انجام دو بازی تدارکاتی دیگر احتمالا فرصت بیشتری برای صحبت در این زمینه مهیا خواهد بود.

منبع : ورزش سه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها