کد خبر: ۴۷۹۷۳
زمان انتشار: ۱۱:۴۷     ۱۷ فروردين ۱۳۹۱
مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) حکیمیه تهران معتقد است: «لیلة» در «و ما ادریک ما لیلة القدر» یعنی حضرت فاطمه(س). ظرف وجودی حضرات معصومین(ع) که خود اسما و صفات حضرت حق بوده و قرآن ناطق هستند، بی‌بی دو عالم است.

 آیت‌الله روح‌الله قرهی مدیر مدرسه علمیه امام مهدی(عج) در نخستین شب از مراسم فاطمیه اول به بیان ویژگی‌های حضرات معصومین(ع) پرداخت که مشروح آن در پی می‌آید.

ذوالجلال و الاکرام اسماء و صفات خود را در قالب بهترین انسان ها خلق کرد که آن­ها حضرات معصومین(علیهم صلوات المصلّین) هستند.

کلام الله (قرآن کریم و مجید الهی) نیز در حقیقت تبیین اسماء و صفات حضرت حقّ است.

لذا می‌توان گفت: حضرات معصومین(علیهم صلوات المصلّین)، انسان های کامل و قرآن ناطق هستند.

ما دو نوع وحی داریم، یک وحی کتابی و دیگری وحی لسانی. وحی لسانی یعنی در واقع هر چه پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) می فرمایند، «ما ینطق عن الهوی» و همه وحی است.

باید توجّه داشت که هر چه در قرآن است، توصیف صفات خداست، نه ذات او. نه تنها هیچ احدی نمی تواند به ذات خدا دست یابد، بلکه اسماء و صفات حقیقی او نیز دست نایافتنی است؛ فلذا اسماء و صفات نازل شدند تا بشر آن ها را درک کند. به همین علّت خداوند علاوه بر کلام الله، قرآن دیگری نیز خلق کرده و آن قرآن ناطق است که تمام اسماء و صفات حضرت حقّ است.

یک معنای قرآن ناطق این است که تشریح، تفسیر و تبیان قرآن (کلام الله) به دست معصوم(علیه الصّلوة و السّلام) است و معنای مهمتر آن این است که همان گونه که قرآن، اسماء و صفات حضرت حقّ است، این حضرات هم اسماء و صفات خدایند، منتها به کمالش.

وقتی امیرالمؤمنین(علیه الصّلوة و السّلام) فرمودند: قرآن­ها را بزنید، نعوذبالله قصد بی احترامی به کلام الله را نداشتند؛ بلکه می توان از این فرمایش ایشان این گونه برداشت کرد:

1-قرآن ناطق حضرات معصومین(علیهم صلوات المصلّین) هستند و کلام الله، قرآن صامت است.

2-حضرات معصومین(علیهم صلوات المصلّین) می توانند برتر از قرآن صامت باشند.

این اشتباه و حماقت است که بعضی می گویند: یعنی ائمّه(علیهم صلوات المصلّین) از کلام خدا برترند؟!! باید به آن ها گفت: اصلاً عنوان کردن این مطلب اشتباه محض است چون این ها خودشان کلام و صفات خدا هستند، نه برتر از کلام خدا.

3- شرافت نطق نسبت به سکوت بیشتر است.

ناطق است که می تواند تبیین کننده صامت باشد و این همه اسماء و صفاتی را

که از روی علم و حکمت خداوند بیان شده، شرح دهد.

أمّ الخلقة

به بیان مفسّرین سوره قدر در مورد بی­ بی دو عالم(علیها الصّلوة و السّلام) بیان شده است.

«انا انزلناه فی لیلة القدر» ظرف مکانی نزول قرآن، شب قدر است. لازم به ذکر است که نزول تدریجی بدین صورت بوده که جبرائیل امین از طرف خداوند به پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) بیان می کرده که فعلاً این آیه را که از قبل می دانستی، بگو و إلّا این طور نبوده که جبرائیل قبل از پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) به آیات آگاهی داشته باشد. چون اگر آن طور بود که او اشرف مخلوقات می شد.

لذا کلام الله در شب قدر یکباره بر ظرف وجودی پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) وارد شد.

«لیلة» یعنی فاطمه(علیها الصّلوة و السّلام). یعنی به واسطه برکت فاطمه(علیها الصّلوة و السّلام) بود که پروردگار عالم همه چیز را بر پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) نازل کرد.

وقتی پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) به بی بی دو عالم(علیها الصّلوة و السّلام)، لقب أمّ ابیها را دادند، بیانگر همین مطلب است. أمّ ابیها هم یعنی همان أمّ الخلقة بودن.

شاید بعضی بگویند این شرک است که ما از ایشان به عنوان مادر خلقت نام ببریم. امّا باید گفت: مخلوق که مفعول؛ یعنی فعل فاعل است، محدود است و هیچگاه نمی تواند لایتناهی را درک کرده و بفهمد أمّ الخلقة بودن یعنی چه؟!

ما از راه های الهی استفاده نکردیم و به حقّ انسانیّت خود نرسیدیم و نفهمیدیم «خلقت الاشیاء لاجلک» یعنی چه؛ آن وقت چگونه می خواهیم بفهمیم أمّ الخلقة بودن یعنی چه؟!

 لذا طبق آیه شریفه «انا انزلناه فی لیة القدر»، ظرف نزول وحی بر پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم)، لیلة یعنی وجود مقدّس بی بی دو عالم(علیها الصّلوة و السّلام) است و  این که خداوند تمام اسماء صفات خود را در پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) قرار داد و ایشان را اسماء و صفات ناطق و صامته خود کرد که آنچه صامت است در نطق ایشان درآید؛ فقط و فقط به خاطر بی بی دو عالم(علیها الصّلوة و السّلام) بود.

«و ما ادریک ما لیلة القدر» هیچ کس درک نمی‌کند لیله چیست و بی بی دو عالم(علیها الصّلوة و السّلام) کیست. خداوند در خلقت بی بی دو عالم(علیها الصّلوة و السّلام) کاری کارستان کرده که فقط خودش می داند و حتّی حضرت حجّت(روحی له الفدا) نیز که خلّص انبیاء و اولیاء است، نمی داند.

لذا ظرف وجودی حضرات معصومین(علیهم صلوات المصلّین) که خود اسماء و صفات حضرت حقّ بوده و قرآن ناطق می‌باشند، بی بی دو عالم(علیها الصّلوة و السّلام)  است. حال، این بی بی دو عالم کیست؟ هیچ کس نمی داند، «و ما ادریک ما لیلة القدر».

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها