أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۸۰۲۷۰
زمان انتشار: ۱۲:۵۶     ۱۵ آبان ۱۳۹۹
سفیر ایران در «تاشکند» گفت: ایران بهترین و کوتاه‌ترین راه برای دسترسی ازبکستان به آب‌های آزاد است و در آینده نزدیک، با تکمیل خطوط راه آهن زمینه دسترسی این کشور به بنادر کشورمان فراهم خواهد شد.
«نیرآبادی»: ایران بهترین راه برای دسترسی ازبکستان به آبهای آزاد است

به گزارش پایگاه 598، در تاشکند، «حمید نیرآبادی» سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در جمهوری ازبکستان در مصاحبه با مطبوعات این کشور ضمن پاسخ به برخی سوالات خبرنگاران گفت: «تهران» و «تاشکند» از ظرفیت بسیار بالای همکاری‌های متقابل برخوردارند.

نیرآبادی در آغاز این مصاحبه با اشاره به تصورات مقدماتی خود درباره تاشکند اظهار داشت: تاریخ ،  فرهنگ و تمدن باشکوه دو کشور برای همه شناخته شده و باعث افتخار است. اشتراکات تاریخی، فرهنگی و ادبی، تمدن این دو کشور را به گونه‌ای در هم آمیخته است که می‌توان آن را یک فرهنگ یگانه دانست.

وی افزود: بسیاری از شهرهای ایران از جمله مشهد، سبزوار، اصفهان، ری، تهران، تبریز، شیراز، نیشابور و کرمان برای هر یک از ساکن ازبک همانقدر شناخته شده و عزیز است که شهرهای سمرقند، بخارا، خیوه، ترمذ، نسف، فرغانه و تاشکند برای ملت و فرهنگ ایران و هر فردی با دیدن بناهای تاریخی و باستانی شهرهای سمرقند، بخارا و خوارزم به یاد هنر معماری در شهرهای اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد می‌افتد.

این دیپلمات ارشد خاطرنشان کرد: همچنین بسیاری از شاعران و نویسندگان، دانشمندان و عارفان، ریاضی دانان و ستاره شناسان که سهم بزرگی در تمدن بشری گذاشته‌اند در همین شهرها زاده شده و به کمال رسیده‌اند و نام‌های آنان تا ابد، نماد دوستی و همبستگی پایدار دو ملت خواهد ماند. در واقع در میان کشورهای جهان، شاید نتوان دو کشور دیگر به همانندی و نزدیکی ایران و ازبکستان پیدا کرد.

نیرآبادی در پاسخ به سوال اقدامات وی در راستای اجرایی کردن موضوعات تاکید شده در خصوص توسعه بیش از پیش همکاری‌های دو کشور هنگام تقدیم استوارنامه خود اظهار داشت: همان گونه که «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور محترم ازبکستان اشاره نمودند ظرفیت بسیار بالایی همکاری بین طرفین وجود دارد ضمن این که وی برای نمونه به بخش‌های بازرگانی، صنعت، کشاورزی و حمل و نقل اشاره نمود.

وی ادامه داد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر، بازرگانی دوجانبه از رشد بالایی برخوردار بوده و تنها در چند ماه اخیر، شروع ویروس کرونا مانعی در این زمینه ایجاد کرد. امیدوارم این موضوع نیز به زودی حل شود.

 نیرآبادی یادآوری کرد: برای رشد بازرگانی یکی از مهم‌ترین اقدامات مدنظر، نهایی نمودن سند تعرفه‌های ترجیحی است که زمینه صادرات بیشتر کالاهای دو طرف را فراهم می‌نماید. در سال گذشته بازرگانان و فعالان صنعتی دو کشور دیدارهای خوبی در چارچوب همایش بازرگانان دو کشور داشتند که منجر به امضاء قراردادهایی بین طرفین شد. ما در نظر داریم این توافقات کماکان ادامه یابد.

سفیر ایران در تاشکند گفت: در واقع سفارتخانه امر تسهیل ارتباط بین بخش‌های مختلف دو کشور را انجام می‌دهند و ما در این زمینه بسیار مصمم هستیم. فعال نمودن ظرفیت‌های فراوان همکاری بین استانها و مناطق آزاد دو کشور و همچنین ایجاد بسترهای‌های لازم حقوقی و قانونی همکاری اقتصادی و بازرگانی دو کشور نیز یکی دیگر از اولویت‌ها و برنامه‌های ما جهت تسهیل شرایط و افزایش حجم تجارت بین دو کشور است.

نیرآبادی تاکید کرد: افزایش ارتباطات و حمل ونقل نیز به رشد بازرگانی کمک می‌نماید. خوشبختانه پرواز مستقیم بین تهران و تاشکند در چند ماه گذشته برقرار شد اما به دلیل  شیوع کرونا قطع گردید و ارتباط طرفین تنها به صورت پروازهای اختصاصی ادامه یافت. امیدواریم هر چه زودتر این موضوع حل و پروازها دوباره به صورت منظم و هفتگی برقرار شود. طرف ایرانی آمادگی افزایش این پروازها را نیز دارد.

سفیر ایران در تاشکند اظهار داشت: ایران بهترین و کوتاه‌ترین راه برای دسترسی تاشکند به آب‌های آزاد است و در آینده نزدیک، با تکمیل خطوط راه آهن زمینه دسترسی این کشور به بنادر ایران و آب‌های آزاد فراهم خواهد شد. این موضوع مورد تاکید مقامات دو کشور است. فعال سازی کریدورهای حمل و نقلی از جمله موافقتنامه عشق آباد، اتصال تاشکند به بنادر جنوبی ایران از طریق افغانستان و استفاده از ظرفیت بنادر شمالی ایران جهت ترانزیت کالاهای ازبک در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: طرف ایرانی تجربه بالایی در زمینه خدمات فنی و مهندسی دارد و در حال حاضر شرکت‌های ایرانی در این حوزه نیز کار می‌کنند. ازبکستان به سمت مدرنیزاسیون اقتصادی می‌رود و آمادگی بالایی از سوی تهران برای همکاری در طرح‌های اقتصادی صنعتی به ویژه در حوزه احداث پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌های برق آبی، پتروشیمی، راه سازی و ... وجود دارد.  

نیرآبادی تصریح کرد: همچنین ما پروژه‌های کشت فراسرزمینی را در کشورهای گوناگون به انجام رسانیده‌ایم و آمادگی برای انجام این پروژه‌ها در تاشکند نیز وجود دارد. ایران از ظرفیت بالایی در حوزه آبزی پروری، پروش طیور و همچنین احداث و تولید محصولات گلخانه‌ای برخوردار است و زمینه‌های بسیاری خوبی برای همکاری دو کشور در حوزه کشاورزی وجود دارد.  در حال حاضر کشاورزان ایرانی به صورت مستقل و از طریق اجاره زمین، در زمینه تولید محصولات گوناگون کشاورزی و باغداری در این کشور فعال هستند.

وی گفت: گفت‌وگوهای امنیتی نیز برای حفظ ثبات و امنیت دو کشور و منطقه بین طرفین وجود دارد و همکاری‌ها در زمینه صلح و  ثبات در کشور همسایه ما افغانستان نیز سازنده و فعال است. به نظر ما موضوعات منطقه‌ای را می‌توان از طریق رایزنی‌ها و ساختارهای منطقه‌ای و با مشارکت همه کشورهای منطقه به بهترین شکل مورد رسیدگی قرار داد.

نیرآبادی در پاسخ به برنامه‌هایش برای توسعه بیش از پیش همکاری‌های بازرگانی و اقتصادی بین دو کشور با توجه به ظرفیت‌های موجود، افزود: حرکت به سمت کاهش تعرفه‌ها و رفع موانع گمرکی، تسریع در انجام پروژه‌های حمل و نقلی و افزایش پروازهای منظم بین دو کشور، توسعه مناسبات گردشگری و لغو روادید و ویزا برای مردم دو کشور، ایجاد زمینه بیشتر ارتباط میان فعالان اقتصادی و بازرگانان دو کشور از طریق برگزاری همایش‌های بازرگانی و ارتباطات آنلاین و توسعه همکاری در زمینه خدمات فنی و مهندسی، پزشکی و فناوری‌های نوین از جمله برنامه‌هایی است که با همکاری طرف ازبک می‌تواند به رشد همه جانبه مناسبات دو کشور کمک نماید.

وی در مورد مشاوره به کارآفرینان ازبک برای کشف بازارهای جدید و افزایش حجم صادرات ازبکستان به ایران گفت: بازار بزرگ 80 میلیونی ایران مورد توجه و علاقه فعالان اقتصادی و بازرگانان همه کشورهای دنیا است. در تاشکند محصولات با کیفیتی در زمینه‌های گوناگون تولید می‌شود. افزایش ارتباطات فعالان اقتصادی و بازرگانان ایرانی و ازبک در این زمینه کمک می‌نماید.

این دیپلمات ارشد افزود: نفت و پتروشیمی و سایر فرآوردهای نفتی، مرکبات فراوان و بی‌نظیر ایران، ماشین آلات و کالاهای واسطه‌ای و سایر محصولاتی که در بازار رقابت جهانی دارای مزیت نسبی هستند، می‌تواند مورد توجه بازرگانان ازبک جهت واردات از ایران قرار گیرند. شایان ذکر است در تارنماهای ایرانی مربوط به وضعیت صادرات و واردات، نیازهای جمهوری اسلامی ایران هم وجود دارند که می‌توان به آن‌ها مراجعه نمود.

وی ادامه داد: انجام برخی اقدامات از سوی دولت‌های دو کشور در زمینه کاهش تعرفه‌ها، رفع موانع گمرکی و افزایش زمینه‌های حمل و نقل و ارتباطات نیز بسیار مفید است.

نیرآبادی عنوان کرد: مردم ایران بسیار علاقه مند به ازبکستان و شهرهای تاریخی این کشور هستند. بدون تردید در صورت افزایش زمینه‌های ارتباطی و تسهیل روادید شاهد رشد گردشگری طرفین، به صورت بی‌سابقه‌ای خواهیم بود. سالانه میلیون‌ها ایرانی با اهداف گردشگری به کشورهای مختلف جهان سفر می‌کنند و تاشکند نیز می‌تواند یکی از مقاصد مهم گردشگری ایرانیان باشد. همچنین طرف ایرانی آمادگی کاملی برای استقبال از گردشگران ازبک دارد و پذیرای آنها در شهرهای تاریخی و طبعیت بی‌همتای خود است.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با کمک رسانه‌ها، امروزه اطلاعات مردم مختلف جهان در زمینه فرهنگ و آداب و رسوم ملل دیگر افزایش یافته است. همچنین سفارت در نظر دارد برخی از آثار فاخر نویسندگان ازبک را به فارسی بازگرداند که می‌تواند در این راستا سودمند است.

نیرآبادی در پایان اظهار داشت: ما هر چه بیشتر در مورد همدیگر اطلاعات و آگاهی داشته باشیم به شباهت‌ها و نزدیکی دو ملت بیشتر پی خواهیم بود. اهل فرهنگ و هنر این نزدیکی بی‌همتای دو ملت را تایید می‌کنند. امیدوارم زمینه رفت و آمد شهروندان و اندیشمندان دو کشور روز به روز بیشتر شود و همانند گذشته‌های دور، مفاخر مشترک دیگری را به فرهنگ و تمدن بشری اهدا کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها