کد خبر: ۴۸۴۶۲
زمان انتشار: ۱۹:۴۶     ۲۰ فروردين ۱۳۹۱
پرپر شدن اخلاق در سال ۹۰
ورزش کشور از بعد اخلاقی سال نسبتا پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت به طوری که چندین اتفاق غیر اخلاقی ورزش کشورمان، ورزش ایران را به سوژه خبری بسیاری از روزنامه ها و سایت های خارجی تبدیل کرد.

صراط، سال ۱۳۹۰ بر خلاف سال های آخر دهه ۸۰ که از لحاظ اخلاقی در ورزش سال های نسبتاً خوبی به شمار می آمد آبستن رویدادها و حوادث های غیر اخلاقی نسبتاً فراوانی بود و می توان گفت ورزش کشور بر خلاف سال های گذشته از لحاظ اخلاقی در سطح بسیار پایین تری قرار داد.

در واقع آن چیزی که باعث ماندگاری یک قهرمان در دل مردم می شود قهرمانی ها و مدال های رنگارنگش نیست بلکه روحیه جوانمردی و التزام به موازین اخلاقی آن جامعه است. چه بسیار قهرمانانی که علی رغم کسب مدال های طلا هیچ نام و نشانی از آنان در خاطر مردم باقی نیست.

در سال ۸۹ امین متوسل زاده فوتبالیست ارزشمند ایرانی عنوان برترین ورزشکار اخلاق جهان را در سال ۲۰۱۰ کسب کرد. همچنین در کنار این اتفاق خوشایند ورزش کشورمان، موضوع دست ندادن الهه منصوریان بانوی ووشوکار ایرانی دارنده مدال برنز بازی های آسیایی گوانگ جو، به دست اندرکاران مسابقات باعث سرافرازی ورزش کشورمان شد اما در سال گذشته بی اخلاقی های کشور بیش از هر چیزی به ذوق می زد به طوری که به نظرمی رسد باید عنوان بد اخلاق ترین ورزشکار سال ۹۰ را به دو تن از فوتبالیست های کشورمان داد.

*شیث رضایی و نصرتی

حرکت زننده و غیر اخلاقی شیث رضایی و محمد نصرتی مدافعان پرسپولیس تهران در بازی مقابل داماش گیلان پس از به ثمر رساندن گل های این تیم بی شک زننده ترین حرکت غیر اخلاقی سال ۹۰ به حساب می آمد. این حرکت بازیکنان پرسپولیس که جریمه نسبتاً سنگینی برای آنان نیز داشت بازتاب فراوانی در رسانه های غربی داشت و باعث لکه دار شدن آبروی ورزش کشور شد.

*دستشویی کردن بازیکنان کنار زمین

مهدی کیانی و میثم منیعی دو بازیکن تیم شاهین بوشهر زمانی که در نیمه دوم مشغول گرم کردن بدنهای خود بودند اقدام به رفتارهای ناشایست و غیراخلاقی کردند. این دو بازیکن تیم فوتبال شاهین بوشهر در دیدار این تیم برابر شهرداری تبریز کنار زمین رفتند و در اقدامی غیراخلاقی اقدام به دفع ادرار در کنار زمین فوتبال کردند، اقدامی که قبل از این توسط یک بازیکن خارجی در مشهد انجام شده بود!

* کتک زدن داور

سعید شمس داور ایرانی در حاشیه دیدار شهرداری دزفول با چوکای تالش که در شهر تالش برگزار شد به شدت مورد ضرب و شتم بازیکنان و دست اندرکاران تیم میزبان قرار گرفت. در این درگیری که موجب آبروریزی دوباره ورزش کشور در جهان شد یک بازیکن و سپس سایر بازیکنان و مربیان تیم چوکای تالش به سمت داور حمله کردند و پیش از آنکه ماموران انتظامی خود را به محل حادثه برسانند داور این دیدار را به شدت کتک زنند.

*خالکوبی بازیکن استقلال

خالکوبی نیز به عنوان یکی دیگر از مصادیق قبیح و غیر اخلاقی در ورزش کشورمان محسوب می شود. عیان شدن خالکوبی روی بدن آرش برهانی مهاجم استقلال در ابتدای سال گذشته که شایعه منشوری شدنش را به وجود آورد یکی دیگر از مباحث غیر ارزشی کشورمان به شمار می رود.

*بی حیایی و اختلاط در مسابقات والیبال

اختلاط تماشاچیان زن و مرد در ورزشگاه ۱۲ هزار نفری آزادی در مسابقات والیبال قهرمانی آسیا که بدون هیچ ضابطه و قانونی انجام گرفت با انتقاداتی فراوانی همراه شد. تعدادی از افراد سودجو در حاشیه بازی های تیم ملی والیبال ایران از این اختلاط سوء استفاده کردند و به انجام حرکات غیر اخلاقی پرداختند.

* زدن ضربه به توپ فوتسال

آذر ماه سال گذشته یک اتفاق ناخوشایند دیگر این بار در فوتسال صورت گرفت. در ثانیه پایانی مسابقه تیم های فوتسال گیتی پسند و فیروز صفه اصفهان که آذر ماه سال ۹۰ در سالن ورزشی پیروزی شهر اصفهان برگزار شد در حالی که بازیکن تیم گیتی پسند در یک موقعیت مناسب پا به توپ بود و در موقعیت تک به تک با دروازه بان تیم فیروز صفه قرار داشت یکی از تماشاگران، توپ مسابقه را با بطری آب هدف قرار داد و بطری آب پس از برخورد با توپ، از جلو پای بازیکن تیم گیتی پسند دور و مانع گلزنی این بازیکن شد که این اتفاق موجب اعتراض شدید کادر فنی و بازیکنان گیتی پسند شد.

*پرواز صندلی های ورزشگاه یادگار امام

تراکتور سازی در اردیبهشت ماه سال ۹۰ و در دیدار هفته سی و دوم دهمین دوره لیگ برتر در یک بازی جنجالی از تیم صبای قم شکست خورد. تصمیات داور این دیدار که به ضرر تراکتور سازان به نظر می رسید موج تنش ها از زمین چمن به نیمکت ذخیره ها و سپس به سکوهای تماشاگران انتقال داد و در نهایت این اعتراضات پس از پایان بازی نیز با پرتاب صندلی های شکسته شده به داخل زمین ادامه داشت و تا پارکینگ خودروها پیش رفت که اتفاقی بس ناگوار برای ورزش کشورمان محسوب می شود.

*دست دادن بازیکنان والیبال با داور زن

در حالی که عدم تمکین الهه منصوریان مدال آور کشورمان در بازی های آسیایی به نقل محافل ورزشی کشورمان در سال ۸۹ تبدیل شده بود برخی بازیکنان تیم ملی والیبال ایران با دست دادن به داور زن قزاقستانی دیدار با افغانستان موجبات ناراحتی مردم انقلابی کشورمان را فراهم آوردند.

*اعزام تیم مختلط ووشو

حضور مختلط تیم ملی موی تای ایران در مسابقات جهانی ازبکستان یکی از ان موارد غیر اخلاقی کشورمان بود که در سکوت خبری رسانه های کشور مسکوت ماند.

*ماجرای تبانی در فوتسال

یکی از آخرین اتفاقات ورزشی کشور، در هفته پایانی سیزدهمین دوره رقابت های فوتسال کشور رخ داد که با ادعای تبانی به پایان رسید. از یک سو سرمربی منصوری معتقد بود که خوردن ۹ گل (پرسپولیس از گیتی پسند) در یک نیمه نمی‌تواند نتیجه قابل قبولی باشد و با تبانی قهرمان امسال مشخص شده و از سوی دیگر نیز حسین شمس، مدیرفنی گیتی‌پسند اعتقاد داشت فولادماهان با بازیکنان اصلی خود به میدان نرفته و فقط ۵ بازیکن را برای این بازی آماده کرده بود و بازیکنان کلیدی خود را به منزل فرستاده بود(!) تا تیم منصوری بتواند با پیروزی در این دیدار به عنوان قهرمانی دست یابد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها