يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۸۶۸۵۵
زمان انتشار: ۱۵:۱۰     ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
یادداشت؛
عباس منصوری


آقای مصطفی تاجزاده در نامه ای به مقام معظم رهبری نوشتند: «بیانات جنابعالی در روز ۱۲اردیبهشت ماه درباره قانون اساسی مرا ترغیب کرد فرصت گفتگوی مستقیم با شما را در این باره مغتنم بشمارم و این نامه را خطاب به جنابعالی بنویسم...به‌نظر می‌رسد که خود جنابعالی نیز به همه اصول قانون اساسی اعتقاد ندارید...شوربختانه باید بگویم عمده انحرافات از قانون اساسی توسط نهادهایی صورت گرفته است که مستقیماً تحت‌نظر جنابعالی بود‌ه‌اند و به هیچ مرجعی هم پاسخگو نیستند».

نامه آقای تاجزاده که از موضع کاندیدای اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نوشته شده حاوی یک تجربه با مصداق تاریخی است. شاید درست نباشد هر که سودای پاستور در سر دارد، قانون اساسی را تفسیر و تأویل به رأیکند. این نامه ما را به یک مصداق تاریخی رهنمون می کند که یادآوری آن بویژه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ضروریست.

یکشنبه شب ۱۹ اردیبهشت تلویزیون شبکه خبر گزارشی تحت عنوان «طنز تاریخی ـ انتخابات» پخش نمود. در این گزارش آمده است: «مخالفت با قانون اساسی و درعین‌حال تلاش برای رئیس‌جمهور شدن بر اساس همین قانون طنز تلخی است که اولین بار منافقین سعی کردند در انتخابات دوره اول ریاست‌جمهوری اجرا کنند اما با قاطعیت و هوشمندی امام خمینی... ناکام ماند. در آن دوره مسعود رجوی سرکرده مجاهدین اعلام نامزدی کردو ضدانقلاب و منحرفین برای حمایت از او تبلیغات خاصی به راه انداختند. نکته قابل تأمل این‌که منافقین و رجوی قانون اساسی را قبول نداشتند و مستقیم و یا غیرمستقیم این مطلب را هم بیان می‌کردند...تا این‌که امام خمینی در پاسخ به سؤالی تأکید کردند کسانی که قانون اساسی را قبول ندارند نمی‌توانند نامزد ریاست‌جمهوری شوند»

در اینجا لازم است که به پیشینه صدور این تاکید امام نیز اشاره شود.

در نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری که در ۵ بهمن ۱۳۵۸ برگزار شد، ابوالحسن بنی صدر، احمد مدنی، داریوش فروهر، صادق قطب زاده، مسعود رجوي رهبر سازمان مجاهدين خلق، حسن حبیبی، کاظم سامی، حسن آیت، صادق طباطبایی، صادق خلخالی، محمد مکری، صفر علی خلیلی، از جمله نامزدهایاین دوره انتخابات ریاست جمهوری بودند.

مسعود رجوی از معدود داوطلبانی بود که علی رغم استقبال عمومی جوانان به عنوان «کاندیدای نسل انقلاب»، در این انتخابات امکان رقابت نیافت و با فشار امام(ره) مجبور به کناره گیری شد. علت رد صلاحیت آقای رجوی«ندادن رای به قانون اساسی» و در نتیجه«عدم الزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی» عنوان شد.

از ۱۳۵۸ تا ۱۴۰۰، دوازده دوره انتخابات ریاست جمهوری را پشت سر گذاشته ایم و به دوره سیزدهم رسیده ایم. باز هم می بینیم کسانی هستند که می خواهند ساز انتخابات را با الگوبرداری از انتخابات دوره اول کوک کنند.

اکنون شرایط بسا حساس تر از گذشته است. مشکلات معیشتی مردم، بیکاری و فقر، کرونا و...، بستر مناسبی را برای منافقینفراهم کرده است تا به راحتی بتوانند از میان جوانان عاصی و سرگشته، عضوگیری کنند. با قدری تأمل در نامه آقای تاجزاده، خواهیم دید که هدف از این نامه، چیزی جز ایجاد شکاف در هرم قدرت حاکمیت و دو قطبی کردن جامعه نیست؛ بهتر است که کمی عاقل باشیم چرا که دشمن، در حال رصد همین شکاف ها است. تحذیر! که ناخواسته جاده پیشروی سیل‌آسای منافقین را هموار نکنیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها