أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۸۹۷۸۳
زمان انتشار: ۱۳:۱۸     ۰۳ مرداد ۱۴۰۰
شاکری با اشاره به ابر چالش فرو نشست شهرهای بزرگ ایران در سایه خشکسالی:
عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: بحران بی آبی از پایتخت تا زاینده رود امروزه بیش از هر زمان دیگری در سرسبزترین جلگه جنوب کشور خوزستان نمایان تراست که در سایه بی تدبیری ها بهشت ۱۲۰ هزار هکتاری کشور را به سمت خشکی کشاند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از نماینده، اقبال شاکری در مورد فقر آبی در پایتخت گفت: خشکسالی که امروزه شاهد آن هستیم محصول عملکرد نادرست دولت‌ها در حوزه مدیریت آبی کشور بوده است که در ماههای اخیر خود را به صورت بحران نشان داده است، یکسری تدابیری برای کاهش این بی آبی وجود دارد که به صورت برنامه‌های راهبردی به وزارت نیرو  ارائه شده است.نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم افزود: مصرف سنگین آبهای سفره‌های زیرزمینی، کاهش بارندگی، سد سازی بی برنامه، اجرای پروژههای نامناسب با شرایط اقلیمی کشور در کنار سوء مدیریت موجب خشکی کشور شده است که یکی از عواقب این خشکی ها خود را در قالب فرو نشست زمین در کلانشهرهایی همچون تهران و اصفهان نشان داده است، مقرر گردید کمیسیون عمران در راستای مقابله با فرونشست پایتخت جلساتی را برگزار کنند.

پسابها یکی از مهمترین منابع آبی کلانشهرها هستند

وی ادامه داد: در حال حاضر پسابها یکی از مهمترین منابع آبی در کلانشهرها محسوب می‌شوند، در شهرهای توسعه یافته جهان شبکه موازی با آب خانگی مثل شبکه آب خاکستری تشکیل شده است که از تصفیه آب‌های فاضلاب خانگی و صنعتی شکل می‌گیرد. در کشور ما هم نباید پساب فاضلابهای خانگی و صنعتی به دشتها و بیابان‌ها هدایت شوند، بلکه باید از همه آنها به درستی استفاده کنیم به ویژه برای استحمام و آبیاری فضای سبز؛ در حال حاضر نه تنها پایتخت بلکه کل ایران  علی الخصوص شهرهای جنوبی با بحران آب مواجه هستند.

نماینده مردم تهران با اشاره به زیرساخت‌های پایتخت در جهت هدایت آبها افزود: پوشاندن جوی آبها، آسفالت شدن آنها مسیری برای نفوذ آبها قرار نداده است، پایتخت در کنار فقر بی آبی با تهدید فرونشست هم روبرو خواهد بود، باید در  راستای حل این مشکل اقدامات اساسی صورت پذیرد. در چنین شرایطی باید مصرف بهینه آب را بیش از اندازه فرهنگسازی کنیم.

انرژی هدر رفت را دریابید

شاکری تصریح کرد: در کشور آب تولید می‌کنیم و مقداری بسیاری از آن به هدر می‌رود که اصطلاحا به انرژی بدون درآمد و هدر رفت اطلاق می‌شود که به علت خراب بودن اتصالات و شیرآلات این میزان آب بیشتر هدر می‌رود، نکته قابل توجه اینجاست که ما در تلاش هستیم تا آب تولید کنیم به دست مصرف کننده برسد اما  به فرسودگی شبکه آبرسانی که منجر به هدر رفت بسیار آب می‌شود توجه ای نداریم. میزان هدر رفت آب تولیدی به میزان ۲۰ درصد است که در جای خود حجم زیادی از آب تولیدی را در برمی‌گیرد، باید به شبکه فرسوده سیستم آبرسانی در حوزه خانگی و شهری توجه ویژه‌ای شود، تمام این اقدامات در زیر مجموعه مدیریت منابع آبی کشور قرار می‌گیرد.عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم تاکید کرد: بحران بی آبی از پایتخت تا زاینده رود امروزه خود را بیشتر از هر زمان دیگری در خوزستان نشان داده است، چرا اقداماتی که در حال حاضر برای جبران خشکی جلگه خوزستان صورت می‌گیرد قبل از این حوادث  انجام نشد که در سایه بی تدبیری ها بهشت ۱۲۰ هزار هکتاری کشور را به سمت خشکی پیش نرود؟!عضو مجمع نمایندگان استان تهران در پایان خاطر نشان کرد: امروزه برای مقابله با بی آبی و خشکسالی می توان اقداماتی انجام داد که به سمت بحران کشیده نشود اما با پاس کاری و نامه نگاری در کنار برگزاری جلسات بدون هدف به سمت بی نتیجه بودن پیش می‌رود و در نتیجه مردم برای واخواهی ابتدایی ترین حقوق خود از آب گرفته تا قطعی برق به صورت اعتراض آمیز تجمع می‌کنند. چرا قبل از وقوع بحران اقدامی موثر صورت نمی پذیرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها