امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۴۹۰۷۳۰
زمان انتشار: ۰۸:۵۶     ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
قطعی برق، مانعی جدی بر سر راه تولیدکنندگان؛
فقط با اضافه کردن سیکل بخار به نیروگاه‌های فعلی (بدون ایجاد نیروگاه‌ جدید و بدون تزریق سوخت اضافی) 7.5 هزارمگاوات برق به ظرفیت تولید برق کشور افزوده می‌شود.

راهکارهایی در جهت تامین برق موردنیاز شهرک‌های صنعتیبه گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، احداث و توسعه نیروگاه‌های تولید برق یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های رونق بخشیدن به واحدهای تولیدی است اما متاسفانه این موضوع از سال 1389 تاکنون روند نزولی داشته است.

چنانچه به طور نمونه از بین بخش‌های تولیدی فقط شهرک‌های صنعتی را در نظر بگیریم خواهیم دید که افزایش ظرفیت برق کشور تا چه میزان در رونق تولید موثر است. در حال حاضر 822 شهرک و ناحیه صنعتی در کشور فعال است و 174 شهرک نیز مصوبات قانونی را طی کرده اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده است، اینک 45912 واحد تولیدی و خدماتی در شهرک‌ها به بهره‌برداری رسیده و در حال فعالیت است و "برق" یکی از ضروری‌ترین نیازهای این واحدها به حساب می‌آید.

طبق آماری که از سوی معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور در تیرماه سال جاری اعلام شد، کل انرژی موردنیاز شهرک‌های صنعتی 18 هزارمگاوات است که 10 هزارمگاوات آن تامین شده است، با این حساب شهرک‌های صنعتی در حال حاضر با کسری 8 هزارمگاواتی برق روبرو هستند.

راهکارهایی در جهت تامین برق موردنیاز شهرک‌های صنعتی

یکی از راهکارهای کوتاه‌مدت برای افزایش بازدهی نیروگاه‌های برق، ایجاد سیکل بخار در نیروگاه‌های حرارتی است، با در نظر گرفتن ظرفیت تولید برق نیروگاه‌های مذکور و همچنین برآوردهای صورت گرفته در حوزه انرژی می‌توان دریافت که فقط با اضافه کردن سیکل بخار به نیروگاه‌های فعلی (بدون ایجاد نیروگاه‌ جدید و بدون تزریق سوخت اضافی) 7.5 هزارمگاوات برق به ظرفیت تولید برق کشور افزوده می‌شود. به عبارتی فقط با اجرای این سیاست در حوزه انرژی می‌توان بخش تولیدی کشور را از معضل قطعی برق نجات داد.

راهکار دیگری که می‌توان در راستای حل مسئله کمبود برق در بخش‌‌های صنعتی و تولیدی مورد پیگیری قرار داد، توسعه نیروگاه‌های کوچکِ خورشیدی است که طی سال‌های گذشته در کشورهای پیشرفته با اقبال خوبی همراه بوده استو از لحاظ زیست‌محیطی نیز چاره‌ای جز حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر وجود ندارد.

با توجه به شرایط اقلیمی ایران و قرارگیری در منطقه خشک جهان، نباید نسبت به بهره‌گیری از انرژی خورشیدی غافل شد اگرچه توسعه زیرساخت نیروگاه‌های خورشیدی نیازمند تکنولوژی پیشرفته می‌باشد و هزینه‌های زیادی به همراه دارد اما باید بپذیریم که نفت و گازِ مصرف‌شده در نیروگاه‌های حرارتی نیز جزو سرمایه‌های کشور و متعلق به نسل‌های آینده است لذا مصرف این ذخایر نیز برای کشور گران تمام خواهد شد.

در این خصوص پیشنهاد می‌شود سیاست‌ها و مشوق‌هایی در نظر گرفته شود تا واحدهای فعال در شهرک‌های صنعتی به سمت راه‌اندازی پنل‌های خورشیدی حرکت کنند و در یک چشم‌انداز بلندمدت به نقطه‌ای نگریسته شود که شهرک‌های صنعتی برق موردنیازشان را خودشان تامین کنند؛ در مناطق مختلف کشور متناسب با شرایط اقلیمی می‌توان سوله‌های کارگاهی و صنعتی را به گونه‌ای ساخت که در جهت بیشترین میزان تابش خورشید قرار گیرند و پشت‌بام این سوله‌ها را با پنل‌های خورشیدی مجهز کرد تا بدین صورت بخشی از برق مصرفی شهرک‌های صنعتی بدون ایجاد کوچک‌ترین آلودگی محیط‌ زیستی تامین گردد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها