يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۰۷۵۰
زمان انتشار: ۱۳:۲۱     ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی و مدیرعامل پتروشیمی شهید تندگویان، جرئیات عملکرد این شرکت را تشریح کردند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از باشگاه خبرنگاران، احمد مهدوی ابهری دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در نشست خبری مشترک این انجمن با شرکت پتروشیمی شهید تندگویان، با اشاره به موضوع خودکفایی ایران در تولید مواد اولیه محصولات پتروشیمی (پت و پلاستیک)، بیان کرد: صنعت پتروشیمی در این دوران تحریم نه تنها توقفی نداشته بلکه رو به جلو حرکت می کند.

او افزود: در تمام زمینه های تولید صادرات و ارزآوری رشد داشته‌ایم، به طوری که در مقایسه میان سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، متوجه می شویم که حدود ۱۰.۵ درصد تولید و ۹.۵ درصد صادرات افزایش پیدا کرده است.

مهدوی ابهری ادامه داد: به جهت افزایش قیمت های جهانی، میزان ارزآوری ما در ۵ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰، بیش از ۵۰ درصد نسبت به سال ۹۹ افزایش داشته؛ زیرا، به طور متوسط ۸۰ تا ۱۰۰ دلار قیمت ها افزایش پیدا کرده است.

او اظهار کرد: با اتمام جهش سوم صنعت پتروشیمی، میزان تولیدات این صنعت به ۱۰۰ میلیون تن می رسد و اگر مجلس و دولت سیزدهم برای تامین ۲۱ میلیارد دلار منابع مالی که تا پایان ۱۴۰۰ نیاز داریم کمک کنند، ظرفیت تولید به ۱۳۷ میلیون تن می رسد که حداقل ۵۰ درصد نیاز ارزی کشور تامین خواهد شد.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی اضافه کرد: دلیل این موفقیت، تلاشگر بودن مدیریت و وجود انسجام در آن است. به گونه‌ای که اگر در این صنعت، تصمیمی گرفته شود و حتی به ضرر برخی از واحدها باشد، تمام واحد ها آن تصمیم را اجرایی می‌کنند و وحدت رویه در اجرا وجود دارد.

او گفت: آمارها نشان می‌دهد که این صنعت در چنین شرایطی موفق بوده و دولت سیزدهم باید نگاه خاصی به صنعت پتروشیمی داشته باشد زیرا این صنعت پیشران حرکت اقتصادی کشور و مقابل خام فروشی است. در جهش سوم، توسعه واحدهای تولیدی به گونه‌ای دیده شده که رشد متوازن داشته باشیم.

تکذیب ادعای وزارت صنعت، معدن و تجارت

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران اظهار کرد: پتروشیمی شهید تندگویان با تمام ظرفیت خود کار می کند. در سال ۱۴۰۰ حتی یک کیلوگرم نیز صادرات نداشته است و تمام تولید خود را برای بازار داخل مصرف کرده است اما باز هم از آن گلایه می کنند.

او تصریح کرد: به طور مثال، از کمبود پت بطری (پلی اتیلن ترفتالات) و پت نساجی یا الیاف گلایه می کنند، در حالی که باید پتروشیمی جدیدی مانند پتروشیمی شهید تندگویان راه اندازی شود.

مهدوی ابهری با اشاره به این که نیمی از طراحی ها و همچنین تست عملکرد در این شرکت به دلیل بی تعهدی های شرکت های خارجی صاحب لیسانس انجام نشده بود، گفت: مهندسان داخلی این کارها را انجام داده اند، ساخت کاتالیست پالادیوم، تعمیرات کمپرسور فاز ۲، تولید مبدل های حرارتی و ارتقاء سیستم های کنترل از جمله کارهایی است که توسط مهندسان داخلی صورت گرفته اند اما وقتی در توزیع مشکل وجود دارد، به جای قدردانی از این متخصصان، آن ها را زیر سوال می بریم.

او تاکید کرد: ظرفیت تولید پتروشیمی شهید تندگویان، در ۵ ماهه ابتدایی امسال نسبت به سال گذشته، ۱۲ درصد افزایش داشته است. یعنی سال گذشته با ۶۲ درصد و اکنون با ۷۴ درصد ظرفیت، فعالیت می کند.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ضمن تاکید بر این که موفق به مقابله با تحریم ها شده ایم، اظهار کرد: با وجود تحریم ها، برخی از محصولات را پیش فروش کرده ایم و اولویت را نیز به صنایع پایین دستی و داخل کشور داده ایم.

او با انتقاد از صحبت های مدیرکل دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صمت که اخیرا در گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما، دلیل مشکلات بازار پلیمرها را کمبود مواد اولیه صنعت پتروشیمی و فعالیت کردن پتروشیمی تندگویان با ظرفیت ۴۵ درصدی عنوان کرده بود، گفت: هیچ یک از صنایع پتروشیمی نمی توانند با ظرفیت زیر ۶۰ درصد فعالیت کنند؛ زیرا تولید آن ها به مشکل می خورد.

مهدوی ابهری گفت: وقتی چیزی از نظر فنی امکان پذیر نیست، چرا در رسانه ملی از آن سخن می گویند؟ باید ابتدا تحقیق و بررسی صورت بگیرد و سوال پرسیده شود، سپس بیان این مسائل انجام شود. هیچ گاه با ظرفیت زیر ۶۰ درصد فعالیت نکرده ایم. امسال با ظرفیت ۷۴ درصدی مشغول تولید در پتروشیمی شهید تندگویان هستیم و امید داریم که این رقم باز هم افزایش پیدا کند.

او با بیان این که کارگران این شرکت از این که زحماتشان در صداوسیما توسط مسئولان وزارت صمت زیر سوال رفته گله مند شده اند، افزود: مشکل در توزیع است و امکان تولید زیر ۵۰ درصد وجود ندارد زیرا shot down رخ می دهد و توجیه اقتصادی ندارد؛ بنابراین، این موضوع صحت ندارد.

غیرفعال بودن ۲۵ درصد ظرفیت صنعت پتروشیمی به دلیل کمبود خوراک

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در ادامه گفت: برخی از واحدهایی که مشکل خوراک ندارند، حتی با ظرفیت بالای ۱۰۰ درصد فعالیت می کنند اما برخی از واحدها مشکل خوراک دارند که باید تامین شود. 

او افزود: اکنون ۲۵ درصد از ظرفیت ما غیرفعال است که نیمی از این رقم، یعنی ۱۲.۵ درصد آن به دلیل کمبود خوراک است. وزیر نفت و دولت آینده باید به فکر این موضوع باشند. ۱۲.۵ درصد مابقی نیز به دلیل برخی مسائل فنی، تامین کاتالیست و ... است.

این فعال صنعت پتروشیمی همچنین گفت: وقتی تولید در وزارت نفت مشکل داشته باشد، مشکلاتی در تامین خوراک ایجاد می شود اما باید برنامه ریزی شود که به خاطر خوراک با مشکل غیرفعال بودن ۱۲.۵ درصدی صنعت پتروشیمی درگیر نباشیم. این درصد، تقریبا بیش از ۲ میلیارد دلار ارز صادراتی است که نصیب کشور نمی شود. متاسفانه نگاه وزارت نفت به پتروشیمی ها در مورد خوراک، با برنامه ریزی نبوده است.

ادامه دار بودن صادرات به افغانستان و ترکیه با وجود برخی مشکلات

مهدوی ابهری در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در مورد صادرات محصولات پتروشیمی به افغانستان و ترکیه با توجه به شرایط فعلی نیز، توضیح داد: صادرات به افغانستان از طریق مرزهایی که باز است، ادامه دارد مگر آن که به دلیل مسائلی که در افغانستان جریان دارد، مرزی بسته باشد.

او گفت: در رابطه با ترکیه نیز یک مقدار مشکل کمبود کامیون داریم که البته اکنون وضعیت بهتر شده است. به ویژه در برخی فصل ها این مشکل بیشتر می شود، به طور مثال اکنون که هندوانه زیاد است، مسئولان محلی کامیون ها را به آن سمت هدایت می کنند. بحث بر این نیست که آن فعالیت ها انجام نشود اما باید اولویت سنجی شود. یک کامیون پتروشیمی، برابر با ۱۰۰ کامیون هندوانه ارزش دارد.

ماهانه ۵۰ میلیون دلار ضرر به علت قطعی برق

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در مورد تامین برق صنایع پتروشیمی نیز گفت: تنها صنعتی در کشور هستیم که حدود ۹۰ درصد برق مورد نیاز خود را تامین می کنیم. واحدهای یوتیلیتی ما برق تولید می کنند و فقط در یک محدوده از شبکه برق سراسری استفاده می کنیم. یعنی فقط چند واحد در لرستان، کردستان، مهاباد، میاندوآب و کرمانشاه هستند که از برق سراسری استفاده می کنند.

او تصریح کرد: جالب توجه است که تنها از طریق شرکت انرژی فجر ۵۰۰ مگاوات برق به دولت می دهیم اما در این چند شرکت که به برق نیاز داریم، برق را قطع می کنند. این واحدها دچار مشکل شده اند، بانک مرکزی نیز از ما گزارش خواست که اعلام کردیم، ماهانه ۵۰ میلیون دلار به دلیل قطعی برق، کاهش صادرات داریم.

مهدوی ابهری گفت: متاسفانه وزارت نیرو با انصاف برخورد نمی کند زیرا با وجود این که ۵۰۰ مگاوات برق از صنایع پتروشیمی می گیرد، ۹۰ مگاوات برق دریافتی این شرکت ها را قطع می کند.

مالیات بر صادرات مواد نیمه خام، مشکل ساز شده است

او در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با تاکید بر این که جلوگیری از خام فروشی در تمامی صنایع اقدام لازمی است، در مورد مالیات بر صادرات مواد خام و نیمه خام در صنعت پتروشیمی مطابق قانون بودجه امسال، گفت: مواد خام در قانون رفع موانع تولید تعریف شده و نه تنها در صنعت پتروشیمی، در هیچ صنعت دیگری نیز نباید صادرات مواد خام صورت بگیرد. مگر آن که امکان تبدیل آن به ماده دیگری وجود نداشته باشد.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی اظهار کرد: برخلاف مواد خام، نیمه خام هیچ تعریفی ندارد؛ اکنون با مصوبه مجلس، هم مسئولان اجرایی و هم صنایع پتروشیمی سردرگم شده اند. به طور مثال، گاز یک ماده خام است که می تواند تبدیل به آمونیاک شود و خود آمونیاک نیز قابل تبدیل به اوره است. برخی آمونیاک را خام محسوب می کنند و برخی دیگر، نیمه خام. 

او اضافه کرد: به عنوان یک مثال دیگر، متانول نیز چنین شرایطی را دارد. ما یکی از بزرگترین تولیدکنندگان متانول دنیا هستیم اما فقط ۵ درصد آن در کشور مصرف و مابقی را صادر می کنیم. متانول یک ماده خام نیست و اگر به عنوان نیمه خام محسوب و شامل مالیات بر صادرات شود، در حقیقت به رقبای ما کمک شده است. 

مهدوی ابهری ادامه داد: اگر بودجه و تکنولوژی ایجاد واحدهای MTO یا MTP وجود داشته باشد و باز هم بخواهیم متانول را صادر کنیم، آنگاه پرداخت مالیات حرف درستی است، اما اکنون که سرمایه و تکنولوژی تبدیل متانول به مواد دیگر وجود ندارد، این دریافت مالیات، بازی کردن در زمین رقباست.

او همچنین خبر داد: با پیگیری هایی که انجام دادیم، نمایندگان مجلس نیز یک طرح دو فوریتی ارائه کردند که این قانون اصلاح شود، یعنی نیمه خام از آن حذف شود زیرا تعریف مشخصی ندارد. نباید در بودجه های سالیانه این موارد ذکر شود، بلکه جای آن ها در برنامه های چندساله توسعه است.

 

ادغام پالایش و پخش با پتروشیمی کارشناسی شده نیست

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در پاسخ به سوال بعدی خبرنگاران باشگاه خبرنگاران جوان درباره طرح ادغام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: معتقد به توسعه از طریق احداث پتروپالایشگاه‌ها هستیم و حتی برخی از هلدینگ‌های پتروشیمی اکنون در حال احداث پتروپالایشگاه‌ها هستند،  اما این به معنای آن نیست که بخواهیم مدیریت شرکت پالایش و پخش را که وظیفه اصلی آن تامین و توزیع فرآورده‌های نفتی داخل کشور است، با پتروشیمی ادغام کنیم و این کار اصلا معنی ‌نمی‌دهد.

به ۸۷ درصد از برنامه دست یافته ایم

در ادامه این نشست خبری، سید رضا قاسمی شهری مدیرعامل شرکت پتروشیمی شهید تندگویان نیز به بیان جزئیات بیشتر از فعالیت‌های این شرکت پرداخت و گفت: پتروشیمی شهید تندگویان بیش از ۱۶ سال است که فعالیت می‌کند و به دلیل نوع محصولات تولیدی اش، بر خلاف واحدهای آمونیاک و ... که متعدد هستند، یک واحد منحصر به فرد است.

او افزود: به واسطه تحریم، بسیاری از تجهیزات را نتوانستیم تامین کنیم و تعمیرات اساسی درستی طی این مدت در این شرکت انجام نشده است، اما طی سال‌های اخیر، فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است. بزرگترین کمپرسور شرکت MHI توسط متخصصان شرکت پتروشیمی شهید تندگویان، طی دو سه ماه گذشته اورهال و تعمیر اساسی کامل شد. پیچیده‌ترین کاتالیست را نیز در داخل کشور بومی سازی کردیم.

قاسمی شهری ادامه داد: از نظر ظرفیت‌های تولید نیز در سال گذشته به ۸۷ درصد از برنامه خود رسیده ایم که آمار تولید، قابل عددسازی نیست. هر ماه یک بار، یک کف عرضه را برای ما مشخص می‌کنند که بر اساس این کف عرضه که برای گریدهای بطری و نساجی تعیین می‌کنند، موظف به عرضه محصول تولیدی خود هستیم.

تخریب وجهه شرکت داخلی، با هدف واردات محصول دارای مشابه داخلی!

او با انتقاد از سخنان مطرح شده در گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما از سوی معاون وزیر صمت، اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون، حتی یک گرم نیز صادرات نداشته ایم. به عنوان یک تولیدکننده، از عملکرد همکارانم که در شرایط طاقت فرسای خوزستان و کرونا فعالیت کرده اند، دفاع می‌کنم. تمام کارکنان یکی از شیفت‌های این شرکت، مبتلا به کرونا شده اند و مجبور شدیم به جای ۴ شیفت، با ۳ شیفت فعالیت کنیم. صحبت‌های مطرح شده در رسانه، دلسردی ایجاد می‌کند. واحدهای پلی اتیلنی نمی‌توانند زیر ۶۰ درصد فعالیت کنند، زیرا اصلا واحد نمی‌تواند کار کند.  

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شهید تندگویان همچنین گفت: طیف گسترده‌ای از محصولات را در گریدهای مختلف داریم که به صورت هفتگی آن را به بازار عرضه می‌کنیم. ادعا کردند که فروش را مهندسی می‌کنیم، اما آمارها دقیقا برعکس این را نشان می‌دهد. این مسئله قابل پیگیری از بورس است؛ هر هفته که روی یکی از گریدها رقابت ایجاد شود، در هفته آینده اش عرضه بیشتری در آن گرید انجام می‌دهیم تا التهاب بازار از بین برود.

واردات ۱۰ هزار تن محصول خارجی با قیمت بالاتر از محصول داخلی

او با اشاره مجدد به سخنان معاون وزیر صمت در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما،  اضافه کرد: طی دو سال گذشته التهابی نداشتیم و رقابت‌ها عادی بوده است. قیمت پایه‌ای که برای محصولات شرکت پتروشیمی شهید تندگویان قرار داده اند، ۲۱ هزار تومان است، اما بلافاصله بعد از پخش آن مصاحبه، روز بعد محصول وارداتی مشابه از خارجی، با قیمت پایه ۳۱ هزار تومان عرضه شد!

قاسمی شهری تاکید کرد: این محصول وارداتی به فروش نرسید. شب اعلام کردند که پتروشیمی شهید تندگویان با ظرفیت ۴۵ درصدی فعالیت می‌کند و فردای آن شب، ۵ هزار تن محصول مشابه را وارد کردند و مجموع واردات این محصول، ۱۰ هزار تن بود! امیدوارم استنباط من غلط باشد، اما استنباط من این است که دلیل آن مصاحبه که اعلام کردند پتروشیمی شهید تندگویان نمی‌تواند نیاز بازار را تامین کند، این بود که بتوانند محصول وارداتی را با قیمت ۳۱ هزار تومان عرضه کنند.

او با اشاره به اظهارات خلاف واقع گفت: این‌ها باعث می‌شود تا برای اثبات کذب بودن گزارش ها، تلاش بیشتری انجام دهیم. در گذشته عمر یکسری از دستگاه‌ها و تجهیزات ما تمام شده بود و، چون از قبل، پیش بینی لازم صورت نگرفته بود، تا دور زدن تحریم‌ها و وارد کردن آن‌ها کمی زمان برد و کمی تولیدات ما به تاخیر افتاد، اما بر اساس برنامه‌ای که به ما داده بودند، کف عرضه را رعایت کردیم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شهید تندگویان گفت: هفته گذشته یک روز به دلیل کرونا، بورس تعطیل شد و در آن روز عرضه نداشتیم، اما امسال خوشبختانه نه تنها کف عرضه را رعایت کردیم، بلکه این آمادگی وجود دارد که عرضه بیشتری را هم داشته باشیم. هر آن چه که تولید کنیم، کاملا در بازار عرضه می‌شود و اگر ستاد تنظیم بازار برای ما عرضه اضافه را تشخیص دهد، برای این کار نیز آمادگی داریم.

او همچنین یکی از اقدامات مثبت این شرکت را تولید گرید مورد نیاز تولید پارچه چادر مشکی برشمرد و گفت: چیپس این گرید را تولید کردیم و توسط صنایع پایین دستی داخلی کشور، آن را به چادر تبدیل کردیم و این یکی از افتخارات ماست.

قاسمی شهری در ادامه با اشاره به شیوع بیماری کرونا اظهار کرد: خوشبختانه پیش از شیوع این بیماری، برای تولید گرید مورد نیاز ماسک و گان پزشکی کارهای مقدماتی را انجام داده بودیم و توانستیم به محض شیوع کرونا، کشور را در این زمینه تامین کنیم. همچنین یکی از واحدهای ما که توان تبدیل از گرید نساجی به گرید بطری را داشته باشد، قراردادهایش تمام شده و به زودی آغاز کار به پیمانکار ابلاغ می‌شود تا یک واحد جدید به واحدهای ما افزوده شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها