يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۰۹۹۳
زمان انتشار: ۰۹:۱۹     ۰۱ شهريور ۱۴۰۰
سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس از ورود این کمیسیون به موضوع اجرای برجام خبر داد.

به گزارش پایگاه 598، علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به دریافت گزارش بیست و دوم اجرای برجام توسط وزارت امور خارجه از سوی مجلس گفت: از آنجایی که محتوای این گزارش به عنوان آخرین گزارش وزیر امور خارجه دولت آقای روحانی نکات قابل تاملی نسبت به واقعیت بیرونی ماجرا دارد، کمیسیون اصل نود به پرونده اجرای برجام ورود کرده است و در حال بررسی گزارش وزارت امور خارجه است.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس با بیان اینکه دولت یازدهم و دوازدهم در اجرای قوانین مجلس از جمله قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تخلفات و کوتاهی‌هایی داشته است، تاکید کرد: سند منتشر شده توسط وزارت امور خارجه جز اسنادی است که کمیسیون برای جمع‌بندی نظر خود نسبت به اجرای برجام در چارچوب قوانین مجلس حتما مورد توجه قرار خواهد داد.

خضریان با بیان اینکه کمیسیون در رابطه با این موضوع از نظرات مشورتی و پژوهش‌های صورت گرفته توسط مراکز پژوهشی و فکری کشور استفاده خواهد کرد، افزود: اندیشکده ایتان اخیرا گزارشی مستند و کارشناسی منتشر کرده که در اختیار نمایندگان نیز قرار گرفته است. این گزارش از این حیث که روایت متفاوتی نسبت به آنچه که وزارت امور خارجه درباره برجام و اجرای آن در گزارش آورده، قابل توجه است.

رئیس کمیته سیاسی، نظامی و امنیتی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی با بیان اینکه گزارش ارسال شده از سوی وزارت اموز خارجه حاوی اشکالات متعددی است، از اشکالات کوچک تا گزاره‌های بسیار مهم و البته غلط، به چند اشکال اشاره کرد و گفت: برای مثال ما شاهدیم که در گزارش برای چندمین بار ادعا شده است که توافق هسته‌ای شکاف عمیقی میان حاکمیت آمریکا و رژیم صهیونیستی ایجاد کرد، در حالیکه اولا هدف اصلی توافق رفع تحریم‌ها بوده و نه ایجاد شکاف میان دشمنان، و ثانیا ما شاهد همگرایی بالایی در سال‌های اخیر میان این دو رژیم در قبال ایران بوده‌ایم. اکثر کارشناسان معتقدند که همکاری میان رژیم صهیونیستی و آمریکا از جنس تقسیم کار میان پلیس خوب و بد است و به نظر می‌رسد وزارت امور خارجه متوجه این مهم نشده است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس در ادامه افزود: ما شاهد هستیم در گزارش وزارت اموز خارجه بیان شده است که در برجام رعایت هم‌زمانی و تناظر میان اقدامات ایران و طرف غربی شده است! در حالیکه با بررسی ساده می‌توان فهمید که برجام از نظر زمان‌بندی اجرای اقدامات متناظر نبود و ابتدا ایران اقداماتش را عملی و روی زمین انجام داد و بعد طرف غربی به رفع تحریم پرداخت که البته در آن هم ابهامات فراوانی وجود دارد.

خضریان با اشاره به وجود پدیده عجیب مکانیزم حل اختلاف (ماشه) در برجام افزود: یکی از مشکلات جدی در توافق هسته‌ای که وزارت امور خارجه به آن هیچ اشاره‌ای نکرده است، مکانیزم حل اختلاف یا همان مکانیزم ماشه است. این مکانیزم به گونه‌ای طراحی شده بود که در هر صورت به ضرر ایران بود و برای همین ایران نتوانست از ظرفیت آن برای پیگیری نقض عهدهای آمریکا استفاده کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس پیرامون گزارش وزارت امور خارجه درباره تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: در گزارش وزارت امور خارجه ادعا شده است که برجام مانع اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران شد. در حالیکه در زمان اجرای برجام ما شاهد اعمال تحریم‌های متعدد از سوی آمریکا بودیم که از همان روز اجرای برجام آغاز شد. تصویب مجدد قانون تحریم ایران و تصویب قانون بسیار مهم کاتسا از تحریم‌های مهمی بود که در دوره اجرای برجام علیه ایران تصویب شد و برجام به هیچ عنوان نتوانست نه روی کاغذ و نه در میدان عمل مانع آن شود.

رئیس کمیته سیاسی، نظامی و امنیتی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به اینکه کمیسیون در نظر دارد جمع‌بندی خود در مورد گزارش وزارت امور خارجه را در صحن علنی مجلس قرائت کند، افزود: وزارت امور خارجه با ارسال گزارش مفصل خود به مجلس، ادعاهای فراوانی درباره موفقیت‌های برجام خصوصا درباره رفع تحریم‌ها، مطرح کرده است که بسیاری از آن‌ها مخدوش است. کمیسیون اصل ۹۰ وظیفه خود می‌داند که این ادعاها را به صورت کارشناسی بررسی کند.

خضریان با تاکید بر اینکه کمیسیون اصل ۹۰ تخلف‌های صورت گرفته در اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را پیگیری خواهد کرد، گفت: تخلف دولت در اجرای قانون به قوه قضاییه فرستاده شده و مجلس پیگیری را متوقف نکرده است. مجلس اجازه نمی‌دهد که عده‌ای به خاطر منافع جناحی خود، حق مردم ایران را ضایع نمایند. همانطور که پیش از این کمیسیون نسبت به تخلفات آقای صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها ورود کرده بود، پیرامون ارجاع تخلفات آقای ظریف در وزارت امور خارجه به مراجع ذی‌صلاح اقدام خواهد کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها