يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۱۵۰۳
زمان انتشار: ۱۱:۴۴     ۱۱ شهريور ۱۴۰۰
متخصصان می‌گویند بروز علائمی مانند تب، لرز، سرماخوردگی و درد محل تزریق واکسن کرونا، طبیعی است و ایجاد این علائم به علت تحریک سیستم دفاعی بدن در برخی افراد است.

به گزارش پایگاه 598، خبرگزاری صدا و سیما نوشت: علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی چندی پیش با بیان مطالب بالا تأکید کرد: برخی علایم و عوارضی که بعداز تزریق واکسن کرونا دیده می‌شود جزو عارضه‌های شایع پس از تلقیح واکسن هستند و بروز آن‌ها طبیعی است و معمولاً عوارض ناشی از آن گذراست و با درمان‌های نگهدارنده بهبود پیدا می‌کند.

وی افزود: اگر در پاندمی کرونا قرار نداشتیم، به طور طبیعی و در شرایط غیربحرانی، بین پنج تا هفت سال طول می‌کشید تا یک واکسن، به‌طور کامل مراحل مطالعاتی و بررسی عوارض جانبی را طی کند، اما به‌دلیل بحران کرونا زمان مطالعه واکسن‌ها کاهش یافته تا از تلفات بیشتر کرونا جلوگیری شود، عوارض ناشی از واکسیناسیون در نگاه کلی، به‌مراتب کمتر از خود بیماری کروناست، بنابراین منطق اقتضا می‌کند که واکسیناسیون کرونا در افراد انجام شود.

هم اکنون میزان مرگ و میر ناشی از کرونا روزانه از مرز ۷۰۰ نفر گذشت و واکسینه شدن تنها راه مصونیت در مقابل این بیماری است تا شرایط زندگی به حالت عادی برگردد، اما ممکن است برخی از افراد واکسینه شده دچار عوارضی شوند که کوتاه مدت بوده و جای نگرانی نیست.

بنا بر این گزارش، تا کنون ۱۸ میلیون و ۷۸۹ هزار و ۶۱۶ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۸ میلیون و ۷۱۱ هزار و ۹۷۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۲۷ میلیون و ۵۰۱ هزار و ۵۸۶ دُز رسید.

همچنین علیرضا رییسی معاون بهداشت وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز گفته بود که اثربخشی همه ۲۷ میلیون دز واکسن تزریقی شامل اسپوتنیک، سینوفارم، آسترازنکا، برکت و حتی بهارات مناسب بوده است.

هم اکنون واکسینه شدن تنها راه مصونیت در مقابل کرونا است و جوامعی که واکسیناسیون را در اولویت قرار داده‌اند در حال حاضر به شرایط عادی برگشته اند که همین مسأله نشان می‌دهد واکسن کرونا مؤثر است.

شایع‌ترین عوارض جانبی پس از دریافت واکسن کرونا درد، قرمزی و تورم در محل تزریق، سردرد، درد بدن، لرز، تب گذرا و یا علائمی شبیه آنفولانزای خفیف است که طی یک الی دو روز بهبود می‌یابد، توجه داشته باشید اگر این عوارض بیش از ۳ الی ۴ روز ادامه داشت، حتما به پزشک مراجعه کنید.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، اگر بعد از تزریق واکسن، علایم شدیدی مثل سردرد شدید، درد شکم، علایم عصبی، درد قفسه سینه، مشکل در تنفس و یا هر علامت ناتوان کننده دیگر، داشتید، حتما به پزشک مراجعه، بعد از تزریق واکسن برای کاهش درد و تب می‌توانید از کمپرس سرد و قرص استامینوفن استفاده کنید.

پس از تزریق واکسن کرونا، با ورود به سایت «salamat.gov.ir» در سامانه خوداظهاری عوارض احتمالی واکسن کرونا، عوارضی که بعد از تزریق واکسن داشته اید را وارد کنید تا از طریق مراکز خدمات جامع سلامت پیگیری‌های الزم برای شما انجام شود.

علی گنجی متخصص بیماری‌های عفونی در این زمینه می‌گوید: عوارض ناشی از واکسن را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم بندی کرد و در دسته اول عوارض ابتدایی، طبیعی و نرمال شامل درد، قرمزی، تورم در محل تزریق، تب، بی حالی، سرگیجه، ضعف، درد عضلانی و تهوع است که این عوارض ناشی از پاسخ سیستم ایمنی نسبت به واکسن بوده و زمانی که واکسن به خوبی کار کند به تبع آن عوارضی نیز به دنبال دارد و معمولاً دو تا سه روز پس از دریافت واکسن از بین می‌رود، اما در صورتی که چند روز پس از دریافت واکسن علائمی، چون تاری دید و سردرد‌های طولانی مدت به صورت عوارض ثانویه ایجاد شود حتماً باید به پزشک مراجعه کرده و تحت نظر باشند.

وی اظهار می‌دارد: افراد مبتلا به بیماری‌های دیابت، فشار خون، بیماری قلبی عروقی، التهابی، خودایمن و در گروه‌های پرخطر قرار دارند و عملکرد واکسیناسیون در این گروه‌ها بسیار موثر بوده و می‌تواند فواید بیشتری از ضرر‌های آن داشته باشد و عوارض ناشی از بیماری و مرگ و میر حاصل از آن به مراتب بیشتر از عوارض نادری است که پس از تزریق واکسن می‌تواند اتفاق بیفتد، اما توصیه می‌شود که این افراد بر اساس توصیه‌های پزشک مربوطه واکسن خود را دریافت کنند.

گنجی تصریح می‌کند: افرادی که سابقه شوک آنافیلاکسی دارند حتما قبل از تزریق واکسن این موضوع مهم را با همکاران مربوطه در مراکز تجمیعی در میان بگذارند و همچنین پس از تزریق واکسن، در صورت وجود سابقه واکنش‌های آلرژیک از جمله آلرژی غذایی، دارویی و نظایر آن فرد ۱۵ تا ۳۰ دقیقه پس از تزریق واکسن باید در محل واکسیناسیون بماند.

این پزشک می‌افزاید: ممکن است مصرف دارو‌های مسکن پیش از دریافت واکسن پاسخ ایمنی بدن را کاهش دهد از این رو از دریافت آن‌ها دوری کرده و از ورزش‌ها و کار‌های سنگین روزانه نیز پس از دریافت واکسن پرهیز شود.
عوارض واکسن‌های کرونا در سامانه وزارت بهداشت ثبت می‌شود

دکتر علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این زمینه می‌گوید: تمام عوارض واکسن کرونا توسط واحد‌های واکسیناسیون به ثبت می‌رسد، در صورتی که عارضه‌ای بروز کند ابتدا مراکز بهداشتی آن را در سامانه خود ثبت می‌کنند؛ وزارت بهداشت نیز یک سامانه داخلی راه‌اندازی کرده که تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور موظف هستند قبل از پایان ساعت اداری هرروز، عوارض مرتبط با واکسن کرونا را در آن سامانه ثبت و گزارش کنند.

وی گفت: یک تیم کارشناسی مستقر است و این عوارض را تحلیل می‌کند، بنابراین تمام عوارض گزارش‌شده، در سامانه متمرکزی در وزارت بهداشت ثبت و بررسی می‌شود.

فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونا در تهران افزود: تاکنون عارضه‌ای جدی و قابل توجه از واکسن‌های کرونای تزریق‌شده گزارش نشده، اما باید توجه داشت که میزان بروز عارضه در افراد، در تناسب با میزان واکسیناسیون است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها