يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۱۷۹۰
زمان انتشار: ۱۵:۱۳     ۱۶ شهريور ۱۴۰۰
حرف‌های ضد و نقیض مسئولان وزارت علوم و وزارت بهداشت درباره نوع بازگشایی دانشگاه‌ها از مهر جامعه دانشجویی را بر سر دو راهی قرار داده است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، با شیوع ناگهانی ویروس کرونا از اسفند ۹۸ تمامی دانشگاه‌های جهان آموزش مجازی را پیش گرفتند و آموزش‌های حضوری را تعطیل کردند؛ چرا که سلامت دانشجویان اولویت مهم وزارتخانه‌های کشور بود.

با وجود اینکه ۳ ترم از آموزش‌های مجازی می‌گذرد و به گفته مسئولان کشور زیرساخت‌های این نوع آموزش‌ها تقویت شده است، اما آموزش‌های حضوری همچنان طرفداران خود را دارد.

مسئولان وزارت خانه‌های علوم و بهداشت طی گفته‌های اخیر خود تاکید کرده اند که شرط اصلی حضوری شدن دانشگاه‌ها تزریق دو دز واکسن است و بدون انجام این امر بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها به هیچ عنوان امکان پذیر نخواهد بود.

اما ضد و نقیض‌هایی در خصوص بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها یا ادامه پیدا کردن روند آموزش‌های مجازی در میان حرف‌های مسئولان وزارت علوم و بهداشت وجود دارد که نشان می‌دهد آن‌ها تصمیم مناسبی در این زمینه اتخاذ نکرده اند و به همین ترتیب با گفته‌های خود جامعه دانشگاهی را بر سر دو راهی بازگشایی حضوری یا ادامه یافتن آموزش‌های مجازی قرار داده اند.

لزوم برگزاری آموزش‌های ترکیبی دانشگاه‌ها از مهر

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی مصاحبه اخیر خود خبر داد: آموزش‌های مجازی را دیگر قبول نداریم و دانشگاه‌ها بایستی از مهر ۱۴۰۰ به صورت ترکیبی و با ظرفیت محدود دانشجو بازگشایی شوند، یعنی نیمی از آموزش‌ها باید حضوری و نیمی دیگر مجازی باشد.

این موضوع در حالی است که هنوز جمعیت کثیری از دانشجویان کشور واکسینه نشده اند و اگر دانشگاه‌ها باز شوند و آموزش‌های حضوری همانند سابق ادامه پیدا کنند در این دوران همه گیری بیماری کرونا دیگر معلوم نیست که چه اتفاقی بر سر محصلان این مرز و بوم می‌افتد و آمار مبتلایان و فوتی‌ها چند هزار برابر خواهد شد!

آموزش‌ها در مهر همچنان مجازی است

اما در مقابل، معاون آموزشی وزیر علوم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به اینکه واکسیناسیون دانشجویان تا مهرماه کامل نمی‌شود و بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، آموزش‌ها حضوری نیست.

خاکی صدیق گفت: بنابراین برنامه‌هایی که قبل از پیک پنجم کرونا مبنی بر بازگشایی کلاس‌های دانشگاه‌ها برای ورودی ۹۸ به قبل اعلام شده بود، فعلاً منتفی است و آموزش‌ها را نمی‌توانیم به صورت حضوری انجام دهیم.

گفتنی است؛ پیش از این مقرر بود؛ کلاس‌های دانشگاه‌ها برای دانشجویان ورودی ۹۸ به قبل به دلیل تکمیل مقطع تحصیلی، پایان نامه و رساله حضوری می‌شود.

هم اکنون دز اول تزریق واکسن به تمامی اعضای هیئت علمی، استادان و کارکنان دانشگاهی کشور به پایان رسیده است و دز دوم واکسیناسیون هم طی چند روز آتی آغاز می‌شود، اما برخی دانشگاه‌های کشور مدعی هستند که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هنوز اطلاعیه‌ای بر مبنای واکسیناسیون دانشجویان به دانشگاه‌ها اعلام نکرده است و آن‌ها همچنان منتظر این خبر هستند تا بتوانند واکسیناسیون دانشجویان را هم تمام کنند.

ضد و نقیض گویی مسئولان درباره بازگشایی دانشگاه‌ها/ آموزش‌ها حضوری یا مجازی؟

تزریق دو دز واکسن شرط لازم برای ورود به کلاس هاست

شعله خداداد معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اظهار کرد: در حال حاضر هیچ اطلاعیه‌ای از نهاد‌های ذی ربط در خصوص واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به دست ما نرسیده است.

او افزود: طبق خبر‌های ارسال شده از همکارانمان در دانشگاه‌های دیگر متوجه شدیم که قرار بود واکسیناسیون تمامی دانشجویان کشور از اوخر شهریورماه به ترتیب مقاطع تحصیلی برای دکتری، ارشد، کارشناسی و کاردانی آغاز شود.

خداداد تصریح کرد: در حال حاضر خبر‌هایی به گوشمان می‌رسد که واکسیناسیون گروه‌های صنفی به علت کمبود واکسن متوقف شده است، اما با این وجود لیست تمامی دانشجویان دانشگاه را به وزارت علوم و وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا ارسال کرده ایم تا تزریق واکسن برای آن‌ها به خوبی انجام شود و تاکنون زمان دقیقی در این زمینه به دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اعلام نشده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: دز اول واکسیناسیون دانشجویان خوابگاهی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در اواسط مرداد ۱۴۰۰ انجام شده است، اما مابقی دانشجویان هنوز واکسینه نشده اند و در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم تزریق دز دوم واکسن کرونای دانشجویان خوابگاهی را هم همانند گذشته در داخل دانشگاه انجام دهیم.

چند روز پیش معاونت دانشجویی دانشگاه تهران اعلام کرد که طبق اطلاعیه‌ای از سوی وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا به ما اعلام شد که واکسیناسیون دانشجویان را که به تازگی آغاز کرده بودیم متوقف کنیم و آن را در روز‌های آتی انجام دهیم.

ضد و نقیض گویی مسئولان درباره بازگشایی دانشگاه‌ها/ آموزش‌ها حضوری یا مجازی؟

واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه تهران متوقف شد

سعید حبیبا معاون دانشجویی دانشگاه تهران درباره واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه تهران اظهار کرد: تمامی دانشجویان دکتری وخوابگاهی دانشگاه تهران واکسینه شده اند.

او افزود: وزارت بهداشت و وزارت علوم لیست کلان تمامی دانشجویان دانشگاه‌های کشور را از سمت دانشگاه‌ها دریافت کردند تا به اینصورت واکسیناسیون دانشجویان را با اولویت و نوبت دهی شروع کنند و تا پایان این هفته یا حداکثر هفته آینده تزریق واکسن به دانشجویان ارشد و کارشناسی آغاز خواهد شد.

حبیبا با بیان اینکه واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه تهران در سراسر کشور در محل زندگی شان انجام می‌شود، تاکید کرد: از آن جایی که در حال حاضر واکسیناسیون دانشجویان خوابگاهی دانشگاه تهران انجام شده است؛ بنابراین طبق هماهنگی‌های وزارت علوم و وزارت بهداشت واکسیناسیون دانشجویان خوابگاهی کارشناسی و ارشد و دکتری در نزدیکی منزلشان انجام می‌شود.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران گفت: واکسیناسیون دانشجویان را آغاز کرده بودیم، اما یک اطلاعیه‌ای از ستاد ملی مقابله با کرونا به دستمان رسید تا واکسیناسیون را فعلا متوقف کنیم و آن را تا حداکثر هفته آینده اجرایی کنیم.

علی اکبر حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت و درمان درباره جزئیات بازگشایی دانشگاه‌ها اظهار کرد: با تمهیداتی که از قبل اندیشیده شده بود، واکسیناسیون اساتید و دانشجویان از شهریور ماه آغاز شده است و در حال حاضر تقریبا دو سوم دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی واکسن دریافت کردند. امیدواریم واکسیناسیون دانشجویان و اساتید تا پایان مهرماه به اتمام برسد.
او افزود: تمامی امتحانات ترم جاری دانشگاه علوم پزشکی حضوری برگزار خواهد شد و کلاس‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز حضوری خواهد بود.

حقدوست گفت: شروع کلاس‌های دانشجویان جدیدالورود مجازی است، اما کلاس‌های عملی و رفع اشکال این دانشجویان به صورت حضوری خواهد بود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت و درمان بیان کرد: اگر دانشجویی بیماری زمینه‌ای داشت بدون درج در سنوات می‌تواند از مرخصی تحصیلی استفاده کند.

مسئولان تکلیف نوع آموزش های دانشگاهی از مهر را مشخص کنند

با توجه به اینکه هنوز واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه‌های وزارت علوم و بخشی از دانشجویان وزارت بهداشت آغاز نشده و زمان هم به صورت دقیق مشخص نیست، اما وزارت بهداشت در مهر نوع آموزش‌ها را بر مبنای ترکیبی و وزارت علوم بر مبنای مجازی تاکید کرده است؛ چرا که شرط اصلی حضور دانشجویان در خوابگاه‌ها تزریق دو ذز واکسن است و بدون آن بازگشایی حضوری امکان پذیر نخواهد بود.

 

بنابراین سخنان مطرح شده از سوی مسئولان وزارت علوم و بهداشت در خصوص چگونگی نوع آموزش دانشجویان در مهر همچنان ناهماهنگی‌هایی وجود دارد که جامعه دانشجویی را بر سر دو راهی گذاشته و تکلیفشان را هنوز مشخص نکرده است، چزا که وزارت علوم روی آموزش های مجازی و وزارت بهداشت روی آموزش های ترکیبی یا حضوری تاکید دارد؛ بنابراین انتظار می‌رود تا این دو وزارت خانه در ابتدا تصمیم اصلی را در این زمینه اتخاذ کنند و سپس دانشجویان را در جریان تصمیم نهایی قرار دهند تا این بی نظمی‌ها هر چه سریع‌تر به اتمام برسد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها