أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۹۱۹۰۷
زمان انتشار: ۱۲:۵۱     ۱۸ شهريور ۱۴۰۰
سازمان غذا و داروی ایالات متحده در مورد مصرف برخی داروهای مربوط به آرتروز هشدار داد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از العین، سازمان غذا و داروی ایالات متحده نسبت به ۳ دارویی که آرتریت روماتوئید را درمان می‌کنند هشدار داده است، زیرا باعث ایجاد تعدادی از بیماری‌های جدی و منجر به مرگ می‌شوند.

این لیست شامل Xeljanz، AbbVie's Rinvoq و Lilly's Olumiant است که همگی متعلق به یک گروه از مهار کننده‌های JAK هستند.

این اولین بار نیست که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به این دارو‌های مهم در درمان بیماران مبتلا به آرتریت هشدار می‌دهد؛ به گونه‌ای که قبلاً در مورد لخته شدن خون و لنفوم پس از مصرف این دارو‌ها هشدار داده بود.

یک بررسی تازه FDA افزایش خطرمصرف مهار کننده‌های JAC را شامل حمله قلبی، سکته مغزی، سرطان، لخته شدن خون و مرگ معرفی کرده است.

FDA پس از انجام یک مطالعه بزرگ پس از فروش یکی از این دارو‌ها (Xeljanz) که به افزایش خطر عوارض جانبی مرتبط با قلب و سرطان در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید مرتبط بود، به این تصمیم خود رسید.

یک کارآزمایی بالینی تصادفی در مورد داروی Xeljanz نشان داد که خطر لخته شدن خون فقط در دوز بالاتر از ۱۰ میلی گرم دو بار در روز افزایش می‌یابد، اما نتایج نهایی آزمایش نشان داد که خطر افزایش در دوز کمتر نیز وجود دارد.

در مورد Olumiant و Rinvoq، سازمان غذا و داروی آمریکا تصدیق کرد که هیچ آزمایش ایمنی قابل توجهی برای آن‌ها انجام نشده است و گفت: "بنابراین، خطرات به طور مناسب ارزیابی نشده است. ".

اما از آنجا که آن‌ها مکانیزم عمل را با Xeljanz به اشتراک می‌گذارند، FDA معتقد است که این دارو‌ها ممکن است خطراتی مشابه آنچه در آزمایش ایمنی Xeljanz مشاهده شده است داشته باشند.

سازمان غذا و دارو از تولیدکنندگان خواسته است تا هشدار‌های قبلی در مورد این دارو‌ها را بررسی کنند تا اطلاعات مربوط به خطرات مربوط به بیماری‌های قلبی عروقی، بدخیمی، ترومبوز و مرگ را شامل شوند.

جاناتان گریر پزشک روماتولوژیست مبتلا به آرتروز در فلوریدا، در مورد این هشدار اظهار داشت که هنگام در نظر گرفتن این یافته‌های بازنگری شده، چند نکته را باید در نظر داشت.

گریر گفت: "این مطالعه دقیق نیست؛ زیرا تنها یک زیر گروه از بیماران یعنی مردان بالای ۵۰ سال که حداقل یک عامل خطر بیماری قلبی عروقی داشتند را شامل شده است. "

وی افزود: "این یافته‌ها ممکن است برای سایر گروه‌های جمعیتی، مانند زنان یا افرادی که این عوامل خطر را ندارند، قابل تعمیم نباشد. "

FDA دارو‌های فوق را برای درمان آرتریت روماتوئید (RA) به تنهایی یا ترکیبی، و Xeljanz و Xeljanz XR را برای درمان آرتریت پسوریاتیک (PsA) و کولیت اولسروز تأیید کرده است. این دارو‌ها با مسدود کردن آنزیم‌های خاصی که باعث التهاب می‌شوند، فعالیت سیستم ایمنی را کاهش می‌دهند.

عوارض جانبی شایع مهارکننده‌های JAK علاوه بر خطرات آن‌ها شامل عفونت‌های تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی، عفونت‌های سینوسی، برونشیت، سردرد، سرفه، فشار خون بالا، بثورات تهوع و زونا می‌شود.

هدف از این هشدار‌های به روز شده این است که FDA استفاده از این دارو‌ها برای برخی از بیماران که در درمان با انواع دیگر دارو‌ها شکست خورده اند را محدود کند.

همچنین به پزشکان هشدار می‌دهد که هنگام تجویز دارو برای افرادی که دارای عوامل خطر خاصی هستند، مراقب باشند، یا زمان و نحوه استفاده از دارو را محدود کنند.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها