أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۹۱۹۴۷
زمان انتشار: ۱۰:۴۲     ۲۰ شهريور ۱۴۰۰
حجت‌الاسلام عالی گفت: اسباب معنوی و مادی جای یکدیگر را نمی‌گیرند. در روایت داریم یکی از جاهایی که خداوند دعا را اجابت نمی‌کند، این است که انسان جای استفاده از اسباب مادی موجود، صرفا دعا کند. در این صورت خدا اجابت نخواهد کرد.

به گزارش پایگاه 598، حجت‌الاسلام مسعود عالی در مراسم عزاداری دهه اول هیأت ریحانةالحسین (س) به چند شبهه در خصوص عزاداری و حرم‌های اهل بیت (ع) و دوران کرونا مطرح است، پاسخ داد و اظهار داشت: گاهی شبهه می‌کنند: مگر حرم‌های معصومین (ع) و هیأت‌های عزاداری که جلوه‌ای از حرم‌هاست، دارالشفاء نیستند؟ اینجا مریضی در کار نیست. چرا باید رعایت کنیم؟ یا در شبهه دیگری می‌گویند مگر در گذشته شیعیان برای زیارت اباعبدالله الحسین (ع) دست و پا می‌دادند و حتی جان می‌دادند، پس چرا ما باید عقب‌نشینی کنیم و بترسیم از جان خود و مجالس را محدود کنیم؟

وی افزود: این شبهات را یا افرادی مطرح می‌کنند که غرض ندارند و یا افرادی هستند که غرض و مرض دارند.

عالی گفت: خداوند متعال در دنیا کارهای خود را با دو اسباب پیش می‌برد؛ هم با اسباب مادی و هم با اسباب معنوی کارهای بندگان را پیش می‌برد. به طور مثال، انسان اگر رزق یا علم می‌خواهد باید زحمت بکشد و کار کند تا به آن‌ها دست پیدا کند. اگر بیماری دارد و دنبال شفاست، باید سراغ دکتر و درمانگاه برود و این‌ها همه اسباب است.

سنت خداوند چگونه است؟

این سخنران مذهبی تصریح کرد: این سنت خداست که هرچیزی را به وسیله اسباب به انسان می‌دهد و این تغییر نخواهد کرد و برای انبیاء نیز همین گونه بوده است. یکی از انبیاء الهی مریض شد و به خداوند فرمود: توکل بر تو می‌کنم تا خودت که مریضی دادی، خودت هم شفا دهی. پروردگار فرمود: هزار سال هم بنشینی شفا نمی‌دهم تا سراغ آن گیاه بروی و خود را درمان کنی. آن را هم من حکیمانه قرار داده‌ام. ما نباید خیال کنیم که اسباب مادی مسئله‌اش از خداوند جداست و تنها مسائل معنوی مرتبط با خداست. خدا به پیامبر خود هم می‌فرماید تا خود را به وسیله اسباب مداوا کند.

عالی افزود: نه اسباب معنوی جای اسباب مادی را می‌گیرد، یعنی اینکه دعا و مناجات را کنار بگذاریم و صرفاً سراغ دکتر برویم، نه اینکه برای کسب علم سراغ مدرسه و دانشگاه نرویم و تنها توسل کنیم.

اسباب معنوی و مادی جای یکدیگر را نمی‌گیرند

وی افزود: گاهی اسباب مادی که حاصل علم بشر است، جواب نمی‌دهد و باید سراغ معنویات برویم. بنابراین اسباب معنوی و مادی جای یکدیگر را نمی‌گیرند. اگر کسی تنها بخواهد با دعا علم و روزی به دست بیاورد، خداوند به او نمی‌دهد. در روایت داریم یکی از جاهایی که خداوند دعا را اجابت نمی‌کند این است که انسان جای استفاده از اسباب مادی موجود، صرفا دعا کند، در این صورت خدا اجابت نخواهد کرد.

عالی گفت: در سوره هود داریم که حضرت هود به امت خود می‌گوید: «وَیَا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیْکُمْ مِدْرَارًا وَیَزِدْکُمْ قُوَّةً إِلَىٰ قُوَّتِکُمْ وَلَا تَتَوَلَّوْا مُجْرِمِینَ؛ و ای قوم، از خدای خود آمرزش طلبید و به درگاه او توبه کنید تا از آسمان بر شما رحمت فراوان نازل گرداند و بر قوت و توانایی شما بیفزاید، و زنهار به نابکاری و عصیان روی مگردانید.» یعنی زمانی که دعا و استغفار کنید نیروی معنوی به نیروی مادی اضافه می‌شود و دو نیرو خواهید داشت. سنت الهی این است که با این دو اسباب در دنیا کار می‌کند.

این سخنران مذهبی گفت: زمانی که امیرالمومنین (ع) ضربت خورد، امام حسن و امام حسین (ع) پزشک یهودی برای او آوردند و ایشان هم رد نکردند و آن طبیب هم کار خود را انجام داد.

مگر حرم و هیأت دارالشفا نیست، چرا ماسک بزنیم؟

وی افزود: برخی می‌گویند مگر حرم و هیأت دارالشفا نیست، آنجا کسی مریض نمی‌شود، چه نیازی به رعایت هست؟ پاسخ این است که در اینجا اسباب معنوی وجود دارد اما اسباب معنوی جای اسباب مادی را نمی‌گیرند. در این شرایط حفظ فاصله و ماسک زدند اسباب مادی برای حفظ سلامتی است و اسباب معنوی آن‌ها کم نمی‌زد. اگر رعایت نکنیم، حتی در حرم معصوم (ع) و هیأت بلا سر ما می‌آید. مگر در مسجد ارک آتش‌سوزی نشد و ۷۰ نفر از بین نرفتند؟ در حرم امام رضا (ع) مگر چندسال قبل بمب نگذاشتند؟ باید در این مکان‌ها مراعات صورت می‌گرفت تا اتفاق رخ ندهد. شکی در دارالشفا بودن این اماکن نیست، اما خود خداوند می‌فرماید برای اینکه اسباب معنوی را بدهم، باید اسباب مادی را رعایت کنید.

عالی گفت: در شبهه دوم می‌گویند مگر زمانی برای زیارت امام حسین (ع) جان نمی‌دادند، دست و پا قطع نمی‌شد، چرا باید حالا رعایت کنیم؟ برای امام حسین (ع) باید خطر را به جان خرید. این مغالطه دارد. زمانی که شیعیان برای زیارت جان خود را می‌دادند، دشمنان اسلام با اصل دستگاه مخالف بودند و شیعیان با جانشان حفظ می‌کردند، اما در این شرایط چه کسی به دنبال تعطیل شدن هیأت است؟ می‌گویند هیأت‌ها باشد، اما با فاصله و رعایت. بنابراین این مغالطه است که زمان حال را با آن دوران مقایسه کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها