يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۲۰۸۰
زمان انتشار: ۰۹:۵۸     ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
مدیریت میدانی جواب داد؛
ارزانی سیمان نخستین وعده وزیر صمت بود که محقق شده و حالا خبر از کنترل قیمت فولاد و کاهش 30 درصدی قیمت جوجه یکروزه در هفته آینده هم به گوش می‌رسد. این اتفاقات که بدون رفع تحریم‌ها یا پیوستن ایران به FATF رخ داده، نوید‌دهنده تحقق سایر وعده‌های دولت سیزدهم است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از روزنامه کیهان، ارزانی سیمان نخستین وعده وزیر صمت بود که محقق شده و حالا خبر از کنترل قیمت فولاد و کاهش 30 درصدی قیمت جوجه یکروزه در هفته آینده هم به گوش می‌رسد. این اتفاقات که بدون رفع تحریم‌ها یا پیوستن ایران به FATF رخ داده، نوید‌دهنده تحقق سایر وعده‌های دولت سیزدهم است.


این خبرهای خوب اقتصادی در حالی طی کمتر از یک ماه رخ داده که دولت قبل طی هشت سال در توجیه مشکلات کشور به ویژه گرانی‌ها مقصر را تحریم‌های خارجی می‌دانست و بر همین اساس سیاست محوری دولت تدبیر و امید حول مذاکره با خارجی‌ها برای بهبود همه شئون کشور از اقتصاد و صنعت هسته‌ای تا
آب خوردن، شکل گرفت. این درحالی بود که هرچه زمان می‌گذشت واقعیت‌ها نشان می‌داد مسیر ترسیم شده دولت روحانی برای حل مشکلات سرابی بیش نبوده چرا که آمریکایی‌ها نه تنها حقوق طبیعی مردم ایران برای رفع تحریم‌های ظالمانه را به رسمیت نشناختند بلکه زیر توافق‌شان با دولت قبل زدند و به باج‌خواهی بیشتر پرداختند.


اما مسئولان دولت جدید و خصوصا شخص آقای رئیسی در ایام انتخابات و پس از آن اعلام کردند می‌توان وابستگی امور کشور به مذاکره با غربی‌ها و رضایتمندی آنان را به حداقل رساند. این دیدگاه نقطه مقابل آن چیزی بود که جریان غربگرا می‌گفت. مسئولان دولت مردمی معتقدند با تکیه بر توان داخلی و نیروهای جوان در کنار اصلاحات ساختاری و مدیریتی می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد.


با همین رویکرد، دولت به جلوداری رئیس‌جمهور، حضور فعال در حوزه‌های مختلف کاری و بازدیدهای میدانی را سرلوحه کار قرار داده و کمر به حل مشکلات مردم بسته است. این موضوع سبب شده زمینه اجرای برخی وعده‌هایی که رئیس‌جمهور و وزرا در روزهای نخست استقرار دولت دادند فراهم شود و امید است با ادامه این وضعیت، اعتماد آسیب دیده دولت و ملت ، دوباره ترمیم گردد.


آرامش بازار سیمان
یکی از مشکلات جاری کشور که مردم را به شدت نگران کرده بود، گرانی مصالح ساختمانی و به ویژه افزایش جهشی نرخ سیمان در ماه‌های پایانی دولت تدبیر و امید بود.
در روزهای اوج گرمای تابستان و افزایش خاموشی‌ها، اولویت به مصارف خانگی داده شد و کارخانه‌های سیمان مانند برخی صنایع دیگر ناچار به کاهش ساعات تولید شدند. دلالان هم با سوءاستفاده از این مشکل و در سایه انفعال دولت، قیمت هر کیسه را تا 110 هزار تومان هم بالا بردند.
اما با روی کار آمدن دولت جدید، وزیر صمت وعده کنترل این آشفتگی و منطقی شدن قیمت سیمان طی دو هفته را داد و حالا در زمانی کوتاه‌تر از آنچه بیان شده بود، این وعده تحقق یافته است.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، سیدرضا فاطمی امین با اشاره به نشست روز یکشنبه 21 شهریور خود با جمعی از نمایندگان به ریاست علی نیکزاد نایب رئیس مجلس در خصوص موضوع تنظیم بازار سیمان، فولاد و کالاهای اساسی که در کمیسیون تلفیق مجلس برگزار شد، گفت: طبق قولی که در زمان رأی اعتماد به نمایندگان ملت داده شد، خوشبختانه قیمت سیمان به نرخ پیش از قطعی برق بازگشت و قیمت آن در بورس به کیسه‌ای 25 هزار تومان رسید.وی افزود: این درحالی است که بسیاری معتقد بودند وقتی نرخ کالایی در ایران بالا می‎‌رود، دیگر پایین نخواهد آمد اما این اتفاق خوشایند رخ داد.


کنترل بازار با اصلاح ساختار

اما این اتفاق میمون و حائز اهمیت در حالی رخ داد که تحول خاصی در شرایط بین‌المللی برای رفع تحریم‌های ظالمانه رخ نداده و ادعاهایی همچون ضرورت پیوستن به FATF برای رفع مشکلات کشور هم به وقوع نپیوسته، ولی التهاب بازار سیمان فروکش کرده است، این وضعیت نشان می‌دهد مشکل اصلی همت مسئولان و ضعف مدیریتی بوده و آن ادعاها سرپوشی برای کم‌کاری و سوءمدیریت‌ها بوده است. این موضوع را در سخنان وزیر صمت نیز می‌توان دریافت.


عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه نرخ سیمان فله نیز به 360 تومان رسید که همان قیمت سه ماه قبل است، تأکید می کند: کاری که ما برای کنترل قیمت سیمان انجام دادیم اصلاح ساختار بود و با روش‌های تعزیراتی، موردی و همچنین ایجاد جو روانی قیمت‌‎ها به اینجا نرسید به طوری که تعادلی که در بازار ایجاد شد، نرخ سیمان را کاهنده کرد.


یکی دیگر از اصلاحات ساختاری وزارت صمت در بازار سیمان، ایجاد شفافیت از طریق عرضه تولیدات در بورس کالا است. فاطمی امین در این زمینه یادآور شد: تا دو هفته آتی، تمامی خرده‌فروشان و عاملان فروش سیمان وارد سامانه تجارت و بورس خواهند شد تا در بورس و در حوزه عمده فروشی و خرده‌فروشی به یک روال معقول دست یابیم.


برنامه‌های فولادی
یکی دیگر از حوزه‌های مورد توجه وزارت صمت، بازار فولاد است که مانند سیمان، درگیر ساختار دلالی و همچنین سوءمدیریت است. برنامه‌های وزیر جدید برای این صنعت هم باعث شده امیدواری‌ها برای حذف دلالی و واقعی شدن قیمت‌ها در این بازار افزایش یابد.
فاطمی امین درباره اقدامات صورت گرفته در بازار فولاد نیز گفت: قیمت فولاد بر سایر محصولات بازار موثر بوده و بر فضای روانی بازار نیز اثرگذار است؛ در این حوزه سه راهکار تعریف شده که طی سه ماه عملیاتی خواهد شد.
وی اضافه کرد: در مهرماه رصد کامل اطلاعاتی از زنجیره فولاد را دنبال می‌کنیم تا تمام تولیدات مقاطع فولادی، شمش و محصولات در سامانه جامع تجارت عرضه شود و رانت‌ها و چند قیمتی بودن فولاد از این طریق از بین برود.


وزیر صمت افزود: در مرحله دوم ساختار بازار را اصلاح خواهیم کرد و تأثیر ابلاغ قوانین و مقررات جدید را در آبان ماه خواهیم دید و امضاهای طلایی تا آن زمان از بین خواهد رفت.
فاطمی امین تصریح کرد: در آذرماه نیز در ساختار صنعت فولاد اصلاح ساختاری خواهیم داشت که به سمت کاهش قیمت تمام شده حرکت کنیم و رقابت سازنده‌ای برای کاهش هزینه‌ها در بازار فولاد را شاهد باشیم و بازار فولاد تحت تأثیر نوسانات ارزی نباشد.


احتمال کاهش ۳۰ درصدی قیمت جوجه یک‌روزه

اهتمام به اصلاح ساختارهای فسادزا در کنار اقدامات فعالانه در حوزه مدیریت، این انتظار را در بین مردم و فعالان اقتصادی بوجود آورده که بدون توجه افراطی به تحولات بین‌المللی، در سایر بازارها نیز می‌تواند ثبات ایجاد شود. یکی از این موارد، احتمال کاهش ۳۰ درصدی قیمت جوجه یکروزه در هفته جاری است که در دولت قبل به 11 هزار تومان هم رسیده بود.
نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با بیان اینکه براساس تصمیمات جدید وزارت جهاد کشاورزی بسیاری از درخواست‌های جوجه‌ریزی منتفی شده است، گفت: با این تصمیمات از التهاب بازار جوجه یکروزه کاسته شده است و پیش‌بینی می‌کنیم قیمت جوجه یکروزه در این هفته ۳۰ درصد کاهش پیدا
کند.


حبیب اسدالله‌نژاد در گفت‌و‌گو با ایسنا ادامه داد: بسیاری از تولیدکنندگان براساس برنامه‌ریزی‌هایی که کرده بودند کمتر از ۹۰ روز فاصله جوجه‌ریزی داشتند اما وزارت جهاد دستورالعملی صادر کرده است که فاصله جوجه‌ریزی باید دقیقا ۹۰ روز باشد. از آن طرف هم واحدهایی که جوجه‌ریزی می‌کنند باید ۲۰ درصد کمتر از پروانه فعالیت خود جوجه‌ریزی انجام دهند. همچنین برای زنجیره‌ها نیز ۳۰ درصد مازاد جوجه‌ریزی
ممنوع شد.


تحول در واردات واکسن
یک مثال دیگر برای بیان تأثیر تحول مدیریتی بر بهبود کارکردهای سازمانی، موضوع تأمین واکسن مورد نیاز کشور است که این روزها دغدغه نخست جامعه به شمار می‌رود.
در دولت قبل واردات واکسن به کندی صورت می‌گرفت و در بسیاری از مواقع، مراکز تزریق واکسن به دلیل اتمام واکسن تعطیل می‌شد، اما در هفته‌های اخیر و با روی کار آمدن دولت جدید می‌شنویم که در یک فرصت کوتاه، آمار واردات واکسن به بیش از 50 میلیون دُز رسیده و انبارهای وزارت بهداشت پر شده است. به همین پشتوانه، آمار روزانه تزریق واکسن از یک میلیون و 200 هزار دُز فراتر رفته و مسئولان در تدارک رساندن این آمار به روزانه دو میلیون دوز هستند.


اما نکته قابل تأمل این است که در همین مورد هم تحولات مدیریتی و اهتمام مسئولان در پیشبرد کارها چشمگیر بوده است. یکی از نخستین کارهای سید ابراهیم رئیسی پس از استقرار در پاستور، تماس با روسای جمهور کشورها از جمله چین و تأکید بر تأمین واکسن مورد نیاز کشور بوده است و به موازات این اقدام، بدنه دولت از وزارت خارجه تا معاونت‌ها و سایر وزارتخانه‌ها برای این کار بسیج شدند که نتیجه آن گسترش واردات و تسریع واکسیناسیون بوده است.
همه این تغییرات، از یک سو بیانگر واهی بودن آن چیزی بود که جریان غربگرا درباره حیاتی بودن مذاکرات هسته‌ای بیان می‌کرد و از سوی دیگر چراغ امید حقیقی را در دل مردم روشن کرده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها