کد خبر: ۴۹۲۰۹۸
زمان انتشار: ۱۵:۱۳     ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
انتقاد از قرار دادهای سه ماهه کارگری؛
رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با بیان اینکه متأسفانه 96درصد جامعه کارگری امنیت شغلی ندارند گفت:‌ برخی از کارگاه‌ها قراردادهای سه ماهه و حتی یک ماهه با کارگران منعقد می‌کنند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از فارس، با بیان اینکه متأسفانه 96 درصد جامعه کارگری با وجود اینکه در مشاغل با ماهیت مستمر مشغول کار هستند و در کارگاه‌های مختلف با سوابق 10 تا 15 سال و حتی بیشتر مشغول کار هستند، اما قراردادهای موقت کار سه ماهه، 6 ماهه و حتی یک ماهه دارند، گفت: عدم امنیت شغلی برای کارگران کرامت نیروی کار را خدشه‌دار کرده است، ما نباید کار را بهانه کنیم و مسؤول ایجاد شغل کارگر نیست، بلکه دولت است که طبق قانون اساسی موظف است شغل ایجاد کند.

وی گفت: آقای عبدالملکی وزیر تعاون، کار می‌گوید دولت مسؤول شغل است و طبق قانون اساسی باید دولت شغل مناسب، مسکن مناسب به عنوان حق هر ایرانی تهیه کند. اکنون که وضع دولت خوب نیست، نباید کارفرماها را رها کنیم و هر شرایطی را به کارگران تحمیل کنند هدف ما در شورای عالی کار این است که حداقل‌های زندگی برای خانوار کارگری را از طریق حداقل مزد تأمین کنیم.

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: شعار دولت سیزدهم تمکین از قانون است و طبق ماده 41 قانون کار شورای عالی کار هر ساله بر اساس دو شاخص نرخ تورم که از سوی مرکز آمار ایران اعلام می‌شود و همچنین سبد معیشت خانوار باید دستمزد کارگران را تعیین کند، اگر تورم کاهش پیدا کند، به همان میزان باید مقدار دستمزد هم تعیین شود.

علی‌بیگی در مورد اینکه با توجه به تورم امسال آیا امکان دارد شورای عالی کار به ترمیم حداقل مزد بپردازد، گفت: از نظر قانونی برای ترمیم حداقل دستمزد منعی وجود ندارد و طبق ماده 41 می‌توان جلسه شورای عالی کار را برگزار کرد، اما بعید می‌دانم چنین اتفاقی در سال جاری بیفتد.

وی همچنین در مورد اینکه قانون کار از کارگر موجود و نه از خود کار حمایت کرده است، گفت: این وظیفه دولت است که بخش خصوصی را حمایت کند و از منابع ملی در اختیار بخش خصوصی و بخش تعاون قرار دهد، تا آنها با سرمایه‌گذاری به ایجاد اشتغال بپردازند، نه اینکه وام‌های در اختیار افراد به نام تولید قرار دهد که آنها ماشین مدل بالا تهیه کنند.

وی گفت:‌دولت موظف است از بخش خصوصی و تعاونی حمایت کند.

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در مورد اینکه چه تعداد کارگر بیمه‌شده داریم گفت: در حال حاضر 14 میلیون کارگر بیمه شده تأمین اجتماعی شامل بیمه اختیاری و اجباری و خویش‌فرما داریم که اکثر آنها دارای بیمه اجباری هستند.

علی‌بیگی در مورد بیکاری در بین فارغ‌التحصیلان گفت: امروز بخش عظیمی از بیکاران، جوانان و به ویژه تحصیل‌کرده‌ها هستند که نتوانستند شغلی به دست بیاورند که برای فعالیت بخش خصوصی باید دولت حمایت کند تا از این طریق شغل ایجاد شود و از دانش این فارغ‌التحصیلان در این فعالیت‌ها استفاده شود.

وی در مورد اینکه ایجاد شغل در بخش تعاونی به نسبت بخش صنعت چگونه است، گفت:‌به هر حال شغل در بخش تعاونی ارزان‌تر از سایر بخش‌ها است باید دولت جامعه را به سمت انجام کارهای گروهی هدایت کند، متأسفانه تا کنون کار گروهی جواب نداده است.

علی‌بیگی در مورد این که باید از کار و نه فقط کارگر موجود حمایت شود،  تأکید کرد: ما به عنوان نماینده کارگران شاغل هستیم دولت نماینده کارگران بیکار است، من موظفم از کارگر شاغل  حمایت کنم و دولت موظف است طبق قانون اساسی که گفته است هر ایرانی باید دارای شغل مناسب و مسکن مناسب باشد از کارگران بیکار حمایت کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها