أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۹۲۳۳۹
زمان انتشار: ۱۰:۳۹     ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
دلهره‌های مادران باردار و دهن کجی بیمه‌ها!
هزینه‌های بالای غربالگری و به دنبال آن بی‌توجهی و دهن کجی شرکت‌های بیمه باعث شده است که سه‌ماهه اول و دوم بارداری برای برخی از مادران باردار به یک غول بزرگی از استرس ناشی از به وجود آوردن یک موجود ناقص تبدیل شود.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از فارس، آزمایش‌ها و سونوگرافی‌های متعدد دوران بارداری هزینه زیادی دارند؛ یکی از پرهزینه‌ترین این آزمایش‌ها، آزمایش‌های غربالگری است اما سوالی که اینجا پیش می‌آید این است که چرا اینگونه آزمایش‌ها در لیست آزمایش‌های تحت پوشش بیمه‌ها نیستند!؟

مادران در طول دوران بارداری با نگرانی‌های متعددی روبرو هستند که می‌توانیم بگوییم سلامتی جسمی و ذهنی جنین مهم‌ترین نگرانی این دوران برای والدین است اما برای اطمینان از این موضوع و خلاصی از این دغدغه‌ها مادران باید آزمایش‌های متعددی انجام دهند یکی از این آزمایش‌ها آزمایش غربالگریست که بین هفته ۱۱ تا ۱۳ بارداری قابل انجام است.

در نگاه اول اینکه با یک آزمایش نسبتا ساده یک خانواده از نگرانی‌هایشان رها شوند و یک مادر با خیال آسوده و به دور از استرس، دوران بارداری خود را سپری کند حتما یک امتیاز ویژه به حساب می‌آید.

اما زمانی که از هزینه‌ این آزمایش‌ها باخبر می‌شویم آن هم در حالی که اکثر بیمه‌ها این آزمایش‌ها را تحت پوشش خود قرار نمی‌دهند می‌بینیم که به جای حل مشکل نگرانی از سلامت جنین یک مشکل به مشکلات خانواده‌ها اضافه می‌شود چون پرداخت این هزینه‌ها بدون حمایت بیمه‌های تکمیلی می‌تواند برای خانواده‌ها آن هم در این شرایط اقتصادی کمرشکن باشد.

بیمه سلامت فقط بخش محدودی از آزمایشات ژنتیک را پوشش می‌دهد، آن هم آزمایشاتی که چندان گران نیستند، در چنین حالتی  بیمه‌های تکمیلی هم کمکی به افراد تحت پوشش خود نمی‌کنند و در این صورت هزینه‌ خانواده‌ها برای پرداخت هزینه بیمه و هزینه‌ درمان دو برابر می‌شود.

پوشش ندادن این آزمایش‌ حساس توسط بیمه‌های درمانی می‌تواند باعث افزایش تولد نوزادان معلول و رها شدن این کودکان شود که این موضوع مشکل بزرگتری را در جامعه رقم می‌زند.

آزمایش‌های غربالگری مشمول بیمه نمی‌شوند

استرس تولد فرزند ناقص به دلیل عدم توانایی در پرداخت هزینه غربالگری

رمضانی یکی از شهروندان ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه سیاست رهبری و نظام تشیع بر این است که فرزند آوری شود گفت: در ایلام برای غربالگری اول و دوم که برای تعیین سلامت بچه اهمیت زیادی دارد حدود ۷۰۰ تا ۹۰۰ تومان هزینه می‌شود و بیمه هم هیچ حمایتی نمی‌کند.

وی افزود: شوهرم کارگر است و درآمدمان کفاف زندگیمان را نمی‌دهد به همین علت باید استرس سالم بودن بچه را به دلیل توانایی نداشتن در پرداخت هزینه غربالگری، تا زمان دنیا آمدن آن متحمل شوم؛ اگر فرزندم دچار بیماری‌های متعدد باشد چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

آزمایش‌های غربالگری مشمول بیمه نمی‌شوند

هزینه‌های غربالگری تحت پوشش بیمه نیستند

سهرابی یکی دیگر از شهروندان ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: خانمای باردار در حالت عادی دچار استرس می‌شوند و در این شرایط بد اقتصادی نیز پرداخت هزینه آزمایش‌ها و سونوگرافی‌ها آن هم بدون هیچ حمایتی، استرس‌ها و دغدغه آنها را نیز دو برابر می‌کند.

وی افزود: ما هزینه‌ی بیمه تکمیلی می‌دهیم اما در برخی موارد مانند غربالگری که انجام آن دارای اهمیت است شرکت‌های بیمه توجهی نمی‌کنند.

آزمایش‌های غربالگری مشمول بیمه نمی‌شوند

بهتر است که آزمایشات غربالگری انجام شوند

فاطمه میرزامرجانی متخصص زنان و زایمان در گفت‌وگو با فارس گفت: انجام آزمایشات غربالگری برای خانم‌های باردار اجباری نیست؛ در مرحله‌ی اول به مادر باردار با توجه به شرایطی که در آن قرار دارد مشاوره داده می‌شود و مادر به اختیار خودش می‌تواند این آزمایشات را انجام دهد یا از انجام آنها صرف نظر کند؛ ولی بهتر است که با توجه به نظر پزشک این آزمایش‌ها انجام شود.

وی افزود: این آزمایش‌ها هیچ گونه صدمه‌ای به جنین نمی‌رسانند و بین هفته ۱۱ تا ۱۳ قابل انجام است؛ هزینه‌ی غربالگری اول و دوم که برای سلامت جنین از اهمیت بالایی برخوردار بوده حدودا ۹۰۰ تومان است؛ یک روش دیگر غربالگری nipt بوده که هزینه انجام آن ۳ میلیون و ۷۰۰ تومان است.

این متخصص زنان ادامه داد: تاکنون هیچکدام از بیمه‌ها آزمایش‌های غربالگری را تحت پوشش قرار نداده‌اند و تنها برخی بیمه‌ها مثل نیروهای مسلح و بیمه‌های تکمیلی تا حدودی پوشش بیمه‌ای دارند.

با وجود اینکه پزشکان بیماران خود را مجبور به انجام این آزمایشات نمی‌کنند اما زمانی که مادر می‌داند انجام این آزمایشات تا چه اندازه می‌تواند در کاهش استرس‌هایش کمک کننده باشد و همچنین از میزان سلامتی جنین خود آگاه شود و در صورت نیاز از به دنیا آمدن کودکی که دارای ناهنجاری ذهنی یا جسمی است جلوگیری کند، حتما خود را موظف به انجام آن می‌داند.

آزمایش‌های غربالگری مشمول بیمه نمی‌شوند

عدم پاسخگویی مسوولین شرکت‌های بیمه‌ای

این در حالی است که مسوول بیمه سلامت، بیمه تامین اجتماعی، بیمه‌ تکمیلی حاضر به مصاحبه با خبرنگار فارس نشدند؛ چرا باید چنین شرکت‌هایی با این همه مشتری پاسخگوی یک سوال ساده از طرف خبرنگارها نباشند؟

برای هر خانم بارداری احتمال داشتن فرزندی با نقص ژنتیکی و مادرزادی وجود دارد که حال این احتمال با ازدواج‌های نزدیک فامیلی و مشکلات ژنتیکی یا نواقص مادر و پدر و یا سلامت آنها و سن بارداری، تغذیه و امکانات مناسب کمتر یا بیشتر می‌شود، اگر چه در حالت طبیعی این احتمال بالا نیست اما با انجام تست‌های غربالگری که سال‌هاست در ایران انجام می‌شود، احتمال تولد فرزند با نقص و اختلال فیزیکی را می‌توان تا حدودی پیش بینی کرد.

حاملگی با تغییرات عمده‌ای در عملکرد غددی - عصبی همراه است و از آنجا که سه ماهه اول بارداری سن پایه‌ای و حساس برای شکل گیری ارگان‌های حیاتی جنین است (از مغز تا کلیه، قلب و ...) بنابراین استرس مادر در این ماه‌ها می‌تواند جنین را در معرض مشکلات زیادی قرار بدهد.

یکی از عواملی که موجب بروز نگرانی مادر می شود این است که از زمانی که مادر بار دار می شود هزینه های مختلفی را باید پرداخت کند و پرشکان هم مرتب گوشزد می کنند که آزمایشات مختلف و سونوگرافی های مورد نیاز برای بررسی سلامت آنها و جنین شان الزامی است.

برخی از خانواده‌ها از هزینه‌های بالای تست‌های غربالگری گلایه دارند و همین امر می‌تواند به استرس‌ها و دغدغه‌های آنها اضافه کند بنابراین لازم است که مسوولین مربوطه برای رفع این مشکلات تصمیماتی جدی اتخاذ کنند و چاره‌ای بیاندیشند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها