أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۹۲۴۵۷
زمان انتشار: ۱۳:۴۵     ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
دو سال است که مدارس به دلیل شیوع کرونا در کشور تعطیل شده و بچه ها به صورت آنلاین درس می خوانند اما امسال زمزمه های بازگشایی مدارس به دلیل واکسیناسیون همگانی به گوش می رسد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از فارس، دو سال است که مدارس به دلیل شیوع کرونا در کشور تعطیل شده و بچه ها به صورت آنلاین درس و مشق خود را دنبال می کنند و آخر سال هم امتحان می دهند، در این مدت خیلی از خانواده ها از این وضعیت راضی و خیلی های دیگر هم شاکی بودند که نمی توانند از پس درس و مشق بچه ها بر بیایند، یک عده به اینترنت و فضای مجازی دسترسی سخت تری داشتند و یک عده هم شرایط خوبی برای استفاده در مراکز شهر داشتند. در گزارش اول به مقدماتی در زمینه نظم و ترتیب در خواب و بیداری ، تغذیه و آمادگی جسمانی بچه ها می پردازیم که از اینجا می خوانید.

در این گزارش تلاش داریم به راهکارهایی برای ایجاد انگیزه در کودکان برای درس خواندن بپردازیم درست است که بچه ها در این دو سال نیز به صورت آنلاین تحصیلاتشان را ادامه دادند اما طبق آمارها درصدی از بچه ها به خاطر عدم حضور دل به درس نمی دادند و در کلاس های آنلاین هم یکی در میان شرکت می کردند بنابراین انگیزه تحصیل در آنها ممکن است که ضعیف شده باشد.

به طور کلی برای ایجاد انگیزه در کودکان برای درس خواندن راهکارهایی وجود دارد که خانواده ها می توانند بدان بپردازند.

بچه‌ها را برای سال تحصیلی جدید آماده کنیم

۱-انگیزه درس خواندن را همچون یک بازی در آنها پرورش دهید

درس خواندن، مطالعه و یادگیری کودکان و نوجوانان، موضوع مهمی است که به صورت مستقیم بر آینده آن ها تاثیر می گذارد. شاید آن ها در این سنین اهمیت این موضوع را درک نکنند، اما آگاهی والدین از این موضوع، این مساله را به یکی از دغدغه های مهم آن ها تبدیل کرده است. همه والدین دوست دارند که فرزندان درس خوانی داشته باشند، ولی گاهی اوقات با مقاومت فرزندانشان رو به رو می شوند. 

والدین به طور مداوم از کودکانشان خواستار برتری در تحصیلشان هستند. کودکان نمی خواهند درس بخوانند، آن ها همچنین از اهمیت درس خواندن آگاه نیستند. شما به عنوان والدین ممکن است از اهمیت درس خواندن برای موفق شدن در کار و زندگی صحبت کنید. اما کودکان این موضوع را متوجه نمی شوند و مجذوب بازی ها و سرگرمی هایشان هستند.

هنگامی که کودک شما حریصانه یک بازی کامپیوتری را برای عبور از یک مرحله معین انجام می دهد، او خود انگیخته است و یک نیروی درونی او را به سمت موفقیت سوق می دهد. اما وی فاقد نیروی درونی برای درس خواندن است، لذا این جا، جایی است که والدین باید پا به صحنه بگذارند.

ما می خواهیم، انگیزه برای درس خواندن، همانند بازی های کامپیوتری، از درون کودک نشات بگیرد. اگر شما مشاهده می کنید که کودکتان به طور جدی و با پشتکار فوتبال تمرین می کند و یا بازی های کامپیوتری انجام می دهد، این بدین دلیل است که او احساس خوبی دارد و این موضوع برایش اهمیت دارد. اغلب اوقات، کودکان با انگیزه هستند، اما نه در راهی که شما فکر می کنید باید انگیزه داشته باشند. بنابراین راه حل این است که با شناسایی علایقشان، تشویق و پاداش دادن به طور مناسب، به آن ها کمک کنید. 

۲-درباره آن چه یاد می‌گیرد سوال کنید، نه درباره نمراتش

به جای این که کودکتان را برای نمرات پایینش تنبیه کنید، از او بپرسید که چه چیزی در مدرسه یاد گرفته است و آن ها را به شما یاد دهد. اگر در جایی اشتباه کرد، او را اصلاح کنید. هنگامی که او با زبان خودش به شما تدریس می کند، درس هایش را برای خودش تکرار می کند و لذا به یادگیری بهتر او کمک خواهد کرد.

۳-بچه‌تان را با دیگران مقایسه نکنید

با احترام به تفاوت‌های فردی دانش‌آموزتان، هرگز آنها را با یکدیگر مقایسه نکنیم. این را باید بدانید که در دنیا هوش های مختلفی وجود دارد و بچه شما ممکن است که در زمینه ای مستعد باشد که بچه های دیگر نباشند باید استعداد او را کشف کنید نه اینکه بدنبال مقایسه او با دیگران باشید.

۴- برای موفقیت‌شان پاداش در نظر بگیرید

البته جایزه و پاداش نباید به منظور باج دهی باشد. منتها برای موفقیت دانش‌آموزان پاداش در نظر بگیرید. منتظر نباشید تا افت تحصیلی اتفاق افتد و سپس موفقیت آنها را تحسین کنید.

بچه‌ها را برای سال تحصیلی جدید آماده کنیم

۵-درباره مشکلات درسی و ریشه یابی آن با بچه ها صحبت کنید

اینطور نباشد که مشکلات درسی آنها را پشت گوش بیاندازید یا اینکه به آنها منتقل نکنید بهتر است که درباره مشکلات درسی با آنها صحبت و گفت وگو کنید و به فراخور سن علل آن را ریشه یابی کنید.

۶-سخت گیری و انضباط زیاد نداشته باشید

بهتر است درباره مسائل عاطفی و درسی دانش آموزتان حساس باشید  و اورا کنترل کنید اما سخت گیری زیاد نداشته باشید بلکه کوشش و تلاش او را همراه با یادگیری ستایش کنید نه اینکه برای نمره و چیزهای دیگر سخت گیر و منضبط باشید وقضاوت های جور و واجور از او کنید بطوریکه باعث درگیری ذهنی یا کاهش علاقه او به یادگیری شود.

اگر بچه ها در این دوران کرونا از دوستانشان فاصله گرفته اند آنها را تشویق کنید که دو مرتبه دوست پیدا کنند و خود این دوست داشتن در مدرسه به انگیزه های آنها کمک می کند.

۷-الهام بخش کودکتان باشید

بهتر است خودتان الهام بخش بچه ها باشید خودتان کتاب خوان باشید تا بچه ها هم به این سمت گرایش پیدا کنند، فراموش نکنید اگر به فرزندتان فشار بیاورید او فقط در برابر خواسته های شما مقاومت می کند. به کسی که در زندگی شما انگیزه بخش بوده فکر کنید و مانند او باشید.

دو در را در نظر بگیرید یکی دری که والدینی می روند که می خواهند به کودکشان انگیزه بدهند تا او کار درست را در زندگی انجام دهد مثل اینکه صبح از خواب بیدار شود، به مدرسه برود و وظایفش را انجام دهد و موفق باشد اما در شماره دو برای والدینی که می خواهند کودکی داشته باشند که کارهای خوب بکند یعنی بر او اثرگذار باشند تا او به مسائل مختلف علاقه نشان دهد نه اینکه فقط کار درست را انجام دهد. در شماره یک ممکن است به او فشار بیاورد، تنبیه و التماس و غر و باج و جایزه داشته باشد تا کودک راضی شود اما در شماره دو دیالوگ های مختلفی دارد. مثل اینکه به جای «آیا تکالیفت را انجام داده‌ای؟» بهتر است بگویید: «چرا امروز تکالیفت را انجام دادی ولی دیروز انجام ندادی؟ متوجه شدم که دیروز تکالیف هندسه را انجام ندادی، ولی امروز تکالیف تاریخ را انجام دادی. هندسه و تاریخ چه تفاوتی برایت دارند؟» محققی باشید که جستجو و کاوش می‌کند و به کودک کمک کنید تا انگیزه‌های خود را کشف کند.

۸-شما بی تقصیر هستید

در نهایت اگر با وجود همه این کارها باز هم بچه شما بی انگیزه است، مقصر شما نیستید بهتر است قدری از او فاصله بگیرید تا بتواند انتخاب کند گاه نزدیک بودن زیاد به بچه ها باعث می شود که آنها نتوانند کاری انجام دهند. تماشای آنها از دور هم باعث می شود شخصیتشان را کشف کنیم و هم خودشان بهتر خودشان را درک کنند. شما به عنوان پدر و مادر وظیفه دارید کمک کنید تا بچه علایقش را بشناسد و بفهمد چه کسی هست و برای رسیدن به اهدافش تلاش کند بنابراین هیچ والدینی نباید به جای بچه ها کاری انجام دهند و به جای آنها فکر کنند اجازه دهید خودشان با کفش های خودشان در این مسیر قدم بگذارند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها