أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۹۲۶۹۸
زمان انتشار: ۱۹:۵۶     ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
مدیرعالی حرم مطهر رضوی مطرح کرد
مدیرعالی حرم مطهر رضوی با اشاره به این که برنامه‌های دهه پایانی صفر با توجه به مخاطبان خاص و همزمانی این دهه با هفته دفاع مقدس برنامه‌ریزی شده است، مراسمات این دهه را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از ایسنا، محمدمهدی برادران در نشست اعلام برنامه‌های دهه آخر صفر که صبح امروز در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، در خصوص برنامه‌های معرفتی و تبلیغاتی آستان قدس رضوی در دهه پایانی صفر اظهار کرد: پیش از شیوع ویروس کرونا حرم مطهر رضوی در دهه آخر صفر میزبان بیش از ۴ میلیون زائر و مجاور بود اما محدودیت‌های موجود در شرایط فعلی برنامه‌های دهه پایانی صفر نیز با توجه به محدودیت‌های موجود برنامه‌ریزی و برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: مراسمات از نظر محتوا با توجه به نقش هدایتگری امام رضا(ع) و همچنین توجه به امر به معروف و نهی از منکر برنامه‌ریزی شده و از منظر قالب نیز تلاش کرده‌ایم نوآوری را رعایت کرده و توجه ویژه‌ای به شعر آیینی و تولید آن داشته باشیم؛ به شکلی که توجه به بانوان و دختران زائر، مخاطبان خاص مانند معلولان، جانبازان، ناشنوایان و... را مد نظر قرار داده‌ایم.

مدیرعالی حرم مطهر رضوی ادامه داد: همچنین تلاش کرده‌ایم با تعامل هیات‌های مذهبی نظم و انضباطی که در پذیرایی از زائران دهه پایانی صفر مد نظر داریم را محقق سازیم. با توجه به شرایط کرونایی مراسمات ویژه‌ای برای کادر بهداشت و درمان پیش‌بینی کرده‌ایم که با حضور پزشکان و کادر درمان برگزار خواهد شد. همچنین همزمانی دفاع مقدس با دهه پایانی صفر برنامه‌های ویژه‌ای برای بسیج سپاه، ارتش، نهادهای نظامی، پیشکسوتان دفاع مقدس و از همه مهم‌تر جانبازان در نظر گرفته شده است.

برادران اضافه کرد: برنامه محوری حرم مطهر رضوی در ۱۰ شب پایانی صفر و در صحن پیامبر اعظم(ص) قبل و بعد از نماز مغرب و عشا برگزار خواهد شد. در این مراسم از سخنرانان برتر کشور مانند حجج اسلام رفیعی، خاتمی و... دعوت شده است؛ همچنین مداحانی مانند مهدی میرداماد، مجید بنی‌فاطمه و.‌.. در این برنامه حضور خواهند داشت. به علاوه از شاعران ملی و استانی نیز برای حضور در این مراسم دعوت به عمل آمده است.

وی تصریح کرد: این برنامه‌ها با همکاری مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی و همراهی رسانه ملی از شبکه یک نیز پخش خواهد شد. به این ترتیب با توجه به محدودیت سفرها تلاش کرده‌ایم با استفاده از ابزار رسانه، عزاداری امام رئوف، رحلت رسول اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) در منازل برگزار شود.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی عنوان کرد: در جهت استفاده از ظرفیت اقوام مختلف استان‌های کشور مراسمات آذری‌زبان‌ها با همکاری آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان و اردبیل به مدت چهار شب برگزار خواهد شد. همچنین برپایی مراسم مربوط به هیات‌های مازندران به مدت ۳ شب و برگزاری مراسم استان یزد، استان اصفهان، استان خراسان شمالی به مدت یک شب برنامه‌ریزی شده است. در این مجالس با اتکا به سخنرانان و مداحان استان‌ها عزاداری انجام خواهد شد که پوشش حداکثری در شبکه‌های استانی با کمک مرکز رسانه اتفاق خواهد افتاد.

برادران خاطرنشان کرد: عزاداری به سبک چهارپایه‌خوانی در صحن پیامبر اعظم(ص) و مراسم عزاداری ویژه ناشنوایان در مدرسه «خیرات‌خان» برگزار خواهد شد. همچنین مراسم ویژه‌ای برای نابینایان در مدرسه «میرزاجعفر» تدارک دیده شده است. از جمله مراسمات دیگر این دهه می‌توان به برنامه روزانه بانوان اشاره کرد که در محل زینبیه صحن امام حسن مجتبی(ع) برگزار خواهد شد.

وی عنوان کرد: برنامه‌ای با حضور جانبازان دفاع مقدس در مسجد گوهرشاد برنامه‌ریزی شده و همچنین عزاداری نوجوانان در قالب هیات نوجوانان در صحن قدس و به مدت ۱۰ روز با مداحی، دکلمه‌خوانی توسط نوجوانان برگزار خواهد شد. برای معلولان نیز برنامه جداگانه‌ای پیش‌بینی شده که در قالب هیات عزاداری برای عرض تسلیت به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند. از سایر ارادتمندان به بارگاه حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) و اهل بیت(ع) در ادیان و مذاهب مختلف دیگر نیز دعوت کرده‌ایم تا مراسم عرض ارادت و عزاداری آن‌ها را شاهد باشیم.

مدیرعالی حرم مطهر رضوی اضافه کرد: دکلمه‌خوانی در روز ۲۹ صفر توسط چهار دکلمه‌خوان فارس‌زبان، ۲ دکلمه‌خوان ترک‌زبان و یک دکلمه‌خوان عرب‌زبان و همچنین با حضور دکلمه‌خوانی از اهل سنت اجرا خواهد شد و مهدی رسولی نیز در این مراسم ذکر مصیبت‌ خواهد کرد. مراسم خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا(ع) در صحن انقلاب یکی دیگر از برنامه‌هاست که با سخنرانی تولیت آستان قدس رضوی و حضور مداحان و شاعران اهل بیت(ع) و دکلمه‌خوانی و مراسم شمع‌گردانی طبق مراسم آیینی پیشین برگزار خواهد شد که این برنامه نیز پوشش حداکثری رسانه‌ای در شبکه‌های ملی و فضای مجازی خواهد داشت. برگزاری مراسم شام غریبان حضرت رضا(ع) نیز در صحن انقلاب صورت خواهد گرفت.

برادران خاطرنشان کرد: به مناسبت هفته دفاع مقدس برنامه‌هایی برای نیروهای مسلح، پزشکان، پرستاران و فعالان جهادی حوزه سلامت در صحن پیامبر اعظم(ص) تدارک دیده شده است. علاوه بر برنامه‌های مربوط به حوزه تبلیغات حرم مطهر رضوی که بیان شد، مراسمات آیینی و اجرای برخی از موقوفات پیش‌بینی شده که ناظر بر موقوفات خاص بوده و با کمک معاونت اماکن حرم مطهر برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین تمهیداتی در حوزه معاونت خدمات زائرین برنامه‌ریزی شده که اغلب در حوزه بهداشتی است. پایش میدانی روزانه جهت ارزیابی میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مانند ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی میان فرش‌ها توسط خادمیاران، مجموعه دانشگاه علوم پزشکی و مراکز بهداشت انجام می‌شود.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی در خصوص نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حرم مطهر رضوی گفت: در این رصدهای میدانی بارها توسط مجموعه‌های ملی و استانی به عنوان الگو در سطح ملی و به صورت مکتوب مطرح شده‌ایم. به گونه‌ای که درصد رعایت پروتکل‌ها در حرم مطهر تفاوت معناداری با سایر مراکز دارد. تلاش شده در برگزاری این مراسم‌ها حداکثر رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت گیرد؛ به شکلی که در شرایطی که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح شهر ۴۵، ۵۵ و ۶۰ درصد اعلام می‌شود، این میزان در حرم مطهر رضوی حداقل ۸۵ و حداکثر ۹۰ درصد باشد.

برادران عنوان کرد: روزانه توزیع ماسک به صورت رایگان انجام می‌شود و از ابتدای شرایط کرونایی تاکنون بالغ بر ۲۴ میلیون ماسک در حرم مطهر توزیع شده است. همچنین در این مدت حدود ۶۰۰۰ لیتر مواد ضدعفونی‌کننده دست و ۳۷ هزار لیتر مواد ضدعفونی‌کننده سطوح استفاده در حرم استفاده شده تا بتوان حداکثر اصول بهداشتی را رعایت کرد. همچنین در این ایام تبرکات حرم در میان علاقه‌مندان امام رضا(ع) و افرادی که قصد داشتند در حرم حضور داشته‌ باشند، توزیع می‌شود. تعداد محدودی از خادمین حرم به همراه بسته‌های متبرک در مراسم اربعین به نیابت از سایر خدام شرکت کرده‌اند که بسته‌های متبرکی را با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و اخذ مجوز دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت عراق به صورت محدود توزیع کرده‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها