يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۳۴۶۲
زمان انتشار: ۱۲:۵۱     ۱۱ مهر ۱۴۰۰
محققان پس از بررسی داده‌ های ماهواره‌ای به این نتیجه رسیده اند که گرم شدن آب اقیانوس‌ ها باعث تیرگی زمین در سال های اخیر شده است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از sciencedaily، محققان در سال‌های اخیر بار‌ها میزان نور سیاره زمین را اندازه گیری کرده اند. براساس یک مطالعه جدید، گرم شدن آب اقیانوس‌ها باعث کاهش روشنایی زمین شده است. محققان با استفاده از اطلاعات چندین دهه اندازه گیری نور زمین و همچنین اندازه گیری‌های ماهواره‌ای دریافتند که در دو دهه گذشته افت قابل توجهی در بازتاب زمین یا آلبدو مشاهده شده است. طبق نتایج جدیدی که در مجله AGU Geophysical Research Letters منتشر شده است، زمین در حال حاضر تقریبا نیم وات کمتر در متر مربع نسبت به ۲۰ سال پیش نور منعکس می‌کند و بیشترین میزان افت در سه سال اخیر را تجربه کرده است. زمین حدود ۳۰ درصد از نور خورشید را که بر روی آن تابیده است، منعکس می‌کند.

چرا کره زمین در حال تاریک‌شدن است؟ + عکس

میزان خالص نوردریافتی زمین از خورشید به چه مواردی بستگی دارد؟

فیلیپ گود، محقق موسسه فناوری نیوجرسی گفت: " بعد از تجزیه و تحلیل داده‌های سه سال گذشته آلبدو افت آن برای ما بسیار شگفت آور بود." داده‌های مربوط به زمین از ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۷ توسط رصدخانه خورشیدی Big Bear در کالیفرنیای جنوبی جمع آوری شده است. دانشمندان پس از مشاهده آخرین داده‌ها متوجه کاهش نور کره زمین شدند. در رابطه با میزان خالص نور خورشید که به زمین می‌رسد دو نکته مهم وجود دارد؛ روشنایی خورشید و بازتابندگی سیاره زمین.

چرا کره زمین در حال تاریک‌شدن است؟ + عکس

تغییرات در آلبدو با تغییرات دوره‌ای درخشندگی خورشید ارتباطی ندارد. براساس اندازه گیری‌های ماهواره‌ای که به عنوان بخشی از پروژه ابر‌های ناسا و سیستم انرژی تابشی زمین (CERES) انجام شده است، در سال‌های اخیر کاهش ابر‌های منعکس کننده و کم ارتفاع در شرق اقیانوس آرام مشهود بوده است. همان ناحیه در سواحل غربی آمریکای شمالی و جنوبی که افزایش دمای دریا به دلیل معکوس شدن شرایط آب و هوایی به نام نوسان ده ساله اقیانوس آرام ثبت شده است. تیرگی زمین به میزان جذب بیشتر انرژی خورشیدی توسط سیستم اقلیمی زمین نیز مرتبط است. هنگامی که این انرژی خورشیدی اضافی در جو زمین و اقیانوس‌ها وجود داشته باشد احتمالا به گرم شدن کره زمین کمک کند، زیرا تاثیر نور اضافی خورشید به همان اندازه‌ کل آب و هوای انسانی در دو دهه گذشته است.

چرا کره زمین در حال تاریک‌شدن است؟ + عکس

ادوارد شویترمن دانشمند سیاره‌ای در دانشگاه کالیفرنیا گفت: " این واقعاً نگران کننده است. بسیاری از دانشمندان امیدوار بودند که زمین گرمتر منجر به افزایش ابر‌ها و آلبدوی بالاتر شود که این امر به تعدیل گرمایش و متعادل سازی سیستم آب و هوایی کمک می‌کند. اما شواهد نشان می‌دهد که عکس این قضیه صادق است."

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها