أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۹۴۰۶۶
زمان انتشار: ۱۳:۰۵     ۲۱ مهر ۱۴۰۰
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با وجود مشکلات فعلی، بازاری بهتر از بورس وجود ندارد که سهامداران بتوانند سرمایه‌های خود را برای کسب بازدهی بیشتر وارد آن بازار کنند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از ایرنا "مهدی عباسلو" امروز (چهارشنبه) به اصلی ترین عوامل تاثیرگذار بر روند نزولی بازار اشاره کرد و افزود: نخستین موضوع، مسایل مطرح شده در خصوص توافق بر سر برجام و احتمال کاهش نرخ ارز است که در وضعیت فعلی، این موضوع به عنوان مهمترین مساله در ریزش بازار تلقی می شود.

وی اظهار داشت: با توجه به شکل گیری توافقات بین ایران و عربستان و ارائه مجوز بازگشایی دفاتر کنسول گری در دو کشور، این احتمال وجود دارد که توافق برجام به زودی به مرحله نهایی برسد؛ بنابراین ترس فعلی بازار ناشی از احتمال افت قیمت دلار است.

عباسلو خاطرنشان کرد: تجربیات به دست آمده حاکی از آن است که نمی توان چندان شاهد کاهش شدید قیمت ارز در بازار بود، شرایط اقتصادی حاکم در کشور نشان دهنده آن است که قیمت و ارزش واقعی ارز باید در محدوده های فعلی باشد و نباید زیاد در انتظار کاهش شدید نرخ ارز در بازار بود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: سهامداران باید نسبت به این موضوع آگاه باشند که حتی اگر نرخ دلار وارد مدار نزولی شود کوتاه مدت خواهد بود،  زیرا به طور حتم نرخ ارز دوباره به محدوده های فعلی باز می گردد.

شایعه‌ای که در بازار به حقیقت پیوست

وی به دیگر عامل موثر در بازگشت شاخص بورس به مدار نزولی تاکید کرد و افزود: شایعه تغییر رییس سازمان بورس و نیز دیگر ارکان این بازار از جمله مسایل تاثیرگذار بر روند اخیر معاملات بورس بودند، این خبر در ابتدا و در میان فعالان حاضر در بازار همراه با شک و تردیدهایی بود، اما اکنون به نظر می رسد جنبه عملیاتی یافته است.

عباسلو با بیان اینکه این امر به عنوان یکی از ریسک های بازار تلقی می شود و بهتر است که اگر قرار بر تغییر رییس سازمان بورس است هر چه زودتر این اقدام اجرایی شود، خاطرنشان کرد: نباید اجازه داد تا تغییرات مدیریتی سازمان بورس، زمینه ایجاد اثرات فرسایشی و منفی در بازار فراهم شود، در

صورت عدم تغییر بهتر است ابهام ایجاد شده در این زمینه برطرف شود تا بازار بتواند بر مدار صعودی خود بازگردد.

خروج نقدینگی

این کارشناس بازار سرمایه افزود: انتشار اوراق و خروج نقدینگی از بازار باعث ایجاد ترس در این بازار شد و نباید در زمانی که شاخص بورس وارد روند منفی می شود خروج نقدینگی از بازار صورت گیرد.

وی ادامه داد: این مسایل باعث ایجاد بی اعتمادی نسبت به معاملات بازار سرمایه می شود، انی موضوع سبب جلوگیری سرمایه گذاران از ورود سرمایه هایشان به بورس و حتی خروج نقدینگی ها از این بازار خواهد شد.

عباسلو با تاکید بر اینکه به طور حتم به دنبال کاهش قیمت ارز به دلیل توافقات ایجاد شده در برجام بسیاری از شرکت ها از این اتفاق، منتفع خواهند شد، گفت: صنعت خودروسازی، بانکداری و بیمه به دلیل بهبود معاملات بین المللی از این اتفاق، منتفع خواهند شد، پس چه دلیلی دارد که اکنون این صنایع هم ترس از توافق در برجام و کاهش نرخ دلار داشته باشند و با قرار گرفتن در صف فروش منجر به روند منفی بازار شوند.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است که روند منفی در این صنایع ناشی از وجود جو منفی در بازار است که به شدت این صنایع را تحت تاثیر خود قرار داد.

فرش قرمز برای سهامداران با انتشار گزارشات مثبت شرکت های بورسی

وی به انتشار گزارشات مثبت سه و ٦ ماه شرکت های مانند پتروشیمی و پالایشی ها اشاره کرد و اظهار داشت: انتشار گزارشات منجر به ورود دوباره سهامداران به بازار و تصمیم برای خرید سهام با ارزش خواهد شد، اما باید در ابتدا جو بی اعتمادی از سر بازار برداشته شود تا بتوان دوباره شاهد ورود نقدینگی های کلان به این بازار باشیم.

عباسلو به عدم جذابیت بازارهای موازی با بورس مانند خودرو، ارز، سکه، طلا و مسکن برای سرمایه گذاری تاکید کرد و گفت: سهامداران نسبت به این موضوع واقف هستند که با سرمایه گذاری در این بازارها، مشمول مالیات می شوند و دیگر بازدهی خوبی نصیب سرمایه گذاران نخواهد شد.

سه ریسک مهم و تهدیدکننده معاملات بورس

این کارشناس بازار سرمایه به ریسک های تهدیدکننده معاملات بورس تاکید کرد و افزود: بازار سهام در نیمه دوم سال تحت تاثیر سه ریسک خواهد بود، مسایلی مانند نرخ ارز، قیمت گذاری دستوری و افزایش نرخ بهره بر روند بازار تاثیرگذار هستند و می توانند منجر به تاثیرات منفی بر معاملات شوند.

وی اظهار داشت: در مقابل، پیش بینی های صورت گرفته حاکی از افزایش قیمت نفت و فلزات اساسی در نیمه دوم سال جاری است که این مسایل می توانند با تاثیر مثبت بر روند معاملات بازار همراه شوند.

عباسلو وضعیت بازار در نیمه دوم سال را بهتر از نیمه نخست ارزیابی کرد و گفت: تعیین تکلیف موضوع برجام و مسایل مربوط به مدیران سازمان بورس از  جمله عواملی هستند که بر تصمیم گیری سهامداران تاثیرگذار هستند و سبب جذابیت سرمایه گذاری در بورس نسبت به دیگر بازارها خواهد شد، زیرا بازاری بهتر از بازار سهام وجود ندارد.

شاخص کل بازار بورس روز گذشته (سه‌شنبه، ۲۰ مهرماه) با ۳۸ ‌هزار و ۷۷۲ واحد کاهش در جایگاه یک ‌میلیون و ۴۱۸ هزار واحدی قرار گرفت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها