يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۵۵۹۵
زمان انتشار: ۰۸:۵۶     ۱۶ آبان ۱۴۰۰
اجرای روند پر فراز و نشیب واکسیناسیون در سراسر جهان، چشم انداز پایان همه گیری کرونا را بیش از هر زمان دیگری در ۲ سال گذشته روشن کرده است.
 
به گزارش پایگاه 598، به نقل از میزان، براساس جدیدترین آمار‌ها تاکنون حدود ۲۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری همه گیر «کرونا» مبتلا شده‎اند که بیش از ۵ میلیون نفر از آن‌ها جان خود را از دست داده و بیش از ۲۲۶ میلیون نفر از این بیماری بهبود یافتند.
 
اما پرسش مهم در این روز‌ها این است: روند فعلی همه گیری کرونا چگونه است و این همه گیری چه زمانی پایان می‌یابد؟
 
به گزارش «رویترز و دویچه وله»، با وجود همه پیش بینی‌ها و ارزیابی‌ها در مورد پایان همه گیری کرونا، آن چه مشخص است «کووید ۱۹» تا سال‌ها یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در جهان باقی خواهد ماند.
 
از سوی دیگر، کاهش روند ویرانگری موج شیوع کرونای نوع «دلتا»، تلاش‌ها برای ترسیم بازه زمانی تقریبی پایان کرونا را تشدید کرده است.
 
کارشناسان بهداشت و دانشمندان بر این باورند که همه گیری کرونا در سال ۲۰۲۲ به بیماری بومی تبدیل می‌شود و نخستین کشور‌هایی که شاهد خروج از روند همه گیری هستند، کشور‌هایی هستند که دارای ترکیبی از ۲ فاکتور نرخ بالای واکسیناسیون و مصونیت طبیعی باشند.
 
کارشناسان و دانشمندان همچنین هشدار می‌دهند که با وجود این، ویروس کرونا همچنان ویروسی غیرقابل پیش بینی است که با انتشار در جمعیت‌های واکسینه نشده در حال جهش است.
 
در همین حال، هیچکدام از این کارشناسان و دانشمندان، سناریوی «روز قیامت» را که براساس آن ویروس کرونا تا حدی جهش می‌یابد که در برابر ایمنی سخت به دست آمده، مقاومت کند، رد نمی‌کنند.
 
با وجود این، آن‌ها در مورد پشت سر گذاشتن بدترین بیماری همه گیر جهان در سال آینده در شمار زیادی از کشور‌ها ابراز اطمینان کردند.
 
یک اپیدمیولوژیست سازمان بهداشت جهانی نیز ادعا کرد که سال ۲۰۲۲ سالی است که ویروس کرونا تحت کنترل درخواهد آمد.
 
وی همچنین از آسودگی خیال مردم در کنار گذاشتن اقدام‌های احتیاطی ابراز تعجب و نگرانی کرد.
 
این پیش بینی براساس تصمیم سازمان بهداشت جهانی برای واکسینه کردن ۷۰ درصد جمعیت جهان – سقف مورد نیاز برای مصونیت جمعی- اعلام شده است.
 
براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در ماه آگوست تقریبا در تمام نقاط جهان رو به کاهش بوده است.
 
البته در این میان قاره سبز یک استثنا محسوب می‌شود و سویه «دلتا» بیماری کرونا در کشور‌های مختلف این قاره افراد را مبتلا می‌کند.
 
استثنای دیگر کشور‌هایی مانند سنگاپور و چین هستند که به دلیل قرنطینه شدید از مصونیت طبیعی اندکی برخوردارند؛ هرچند نرخ واکسیناسیون در این کشور‌ها بالاست.
 
برخی از کارشناسان بر این باورند که کرونا در نهایت شبیه سرخک خواهد شد که همچنان در جوامع با نرخ واکسیناسیون پایین، شیوع دارد.
 
برخی دیگر نیز آینده کرونا را چیزی شبیه به «آنفولانزا» به عنوان یک بیماری تنفسی فصلی می‌بینند که طی ۲ تا ۵ سال آینده مرگ و میر بالاتر از حد متوسط را در برخی کشور‌ها سبب شود؛ هرچند فشار بر سیستم بهداشت و درمان و اعمال اقدام‌های احتیاطی بعید به نظر می‌رسد.
 
در مورد آمریکا پیش بینی می‌شود که کرونای بومی شده سالانه ۵۰ تا ۱۰۰ هزار مرگ را رقم بزند که رقمی بالاتر از ۳۰ هزار تلفات سالانه «آنفولانزا» محسوب می‌شود.
 
طی هفته‌های گذشته وضعیت شیوع کرونا و تلفات این بیماری بدون تغییر باقی مانده است، اما در زیر می‌توانید جدیدترین روند گزارش شده از شیوع کرونا در نقاط مختلف جهان را ببینید:
 
- ثبت بیش از ۲ برابری موارد جدید ابتلا: آسیا: چین؛ آفریقا: چاد، کومور، اتیوپی، گامبیا؛ اروپا: آندورا، اتریش، بلژیک، کرواسی، جمهوری چک، دانمارک، مجارستان، هلند، نروژ، لهستان، سن مارینو، اسلواکی، اسلوونی
 
- ثبت موارد جدید ابتلا: آسیا: ارمنستان، جمهوری آذربایجان، بوتان، قبرس، گرجستان، ژاپن، اردن، کره جنوبی، قرقیزستان، لائوس، لبنان، مالدیو، عمان، قطر، عربستان، سنگاپور، تاجیکستان، ویتنام؛ آفریقا: بنین، جمهوری آفریقای مرکزی، مصر، مالی، موریتانی، موریس، نامیبیا، نیجر، سومالی؛ آمریکا: آرژانتین، باربادوس، بولیوی، شیلی، کلمبیا، جمهوری دومینیکن، اکوادور، السالوادور، پاراگوئه، پرو، ترینیداد و توباگو، اروگوئه؛ اروپا: آلبانی، بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، ایسلند، ایرلند، ایتالیا، لتونی، لیختن اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، مونته نگرو، مقدونیه شمالی، پرتغال، روسیه، اسپانیا، سوئد، سوئیس، اوکراین؛ اقیانوسیه: نیوزیلند، پاپوآ گینه نو، وانواتو
 
- بدون تغییر در نرخ موارد ابتلا: آسیا: افغانستان، تایوان؛ آفریقا: گینه بیسائو، لیبی، سنگال، سیرالئون؛ اروپا: بلاروس، صربستان
 
- ثبت موارد کمتر ابتلا: آسیا: بحرین، بنگلادش، برونئی، میانمار، هند، اندونزی، ایران، عراق، قزاقستان، کویت، مالزی، مغولستان، نپال، پاکستان، سریلانکا، سوریه، تایلند، ترکیه، امارات، ازبکستان، فلسطین، یمن؛ آفریقا: الجزایر، بوتسوانا، بورکینافاسو، کامرون، کنگو، جمهوری دموکراتیک کنگو، گینه استوایی، اتیوپی، گابن، غنا، گینه، کنیا، لسوتو، ماداگاسکار، مالاوی، مراکش، موزامبیک، نیجریه، رواندا، سیشل، آفریقای جنوبی، سودان جنوبی، توگو، تونس، اوگاندا، زامبیا، زیمبابوه؛ آمریکا: باهاما، بلیز، برزیل، کانادا، کاستاریکا، دومینیکا، گواتمالا، گویان، هائیتی، هندوراس، جامائیکا، مکزیک، پاناما، سنت لوسیا، آمریکا، ونزوئلا؛ اروپا: کوزوو، مولداوی، موناکو، رومانی، انگلیس؛ اقیانوسیه: استرالیا، فیجی
 
- ثبت موارد جدید ابتلا به نصف: آسیا: کامبوج، فیلیپین، تیمور شرقی؛ آفریقا: آنگولا، بوروندی، کیپ ورد، ساحل عاج، جیبوتی، اسواتینی، لیبریا، سائوتومه و پرینسیپ، سودان؛ آمریکا: آنتیگوا و باربودا، کوبا، گرانادا، نیکاراگوئه، سنت کیتس و نویس، سنت وینسنت و گرنادین ها، سورینام
 
- عدم ثبت موارد جدید ابتلا: اروپا: واتیکان؛ اقیانوسیه: جزایر مارشال، ساموآ، جزایر سلیمان.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها