أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۹۷۲۹۹
زمان انتشار: ۰۸:۳۲     ۱۳ آذر ۱۴۰۰
مذاکرات وین؛
عضو جمهوری‌خواه کنگره آمریکا گفت که آمریکا از اعمال فشار بر ایران در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» به تحت‌فشار قرار گرفتن از سوی ایران در دوران ریاست‌جمهوری «جو بایدن» رسیده است.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، هفتمین دور مذاکرات وین که از روز دوشنبه هشتم آذرماه در شهر وین آغاز شده بود، جمعه 12 آذرماه با نشست رسمی طرف‌های باقی‌مانده در این توافق پایان یافت.

نشست اختتامیه مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) بعدازظهر دیروز (جمعه) در هتل کوبورگ شهر وین برگزار شد.

هفته آینده گفت‌وگوها در وین ادامه می‌یابد/ طرف‌های مقابل برای مشورت به پایتخت‌ها می‌روند

علی باقری، رئیس هیئت ایرانی در این دوره از مذاکرات دیروز جمعه در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام گفت که طرف‌های مقابل برای ارائه پاسخ‌های مستدل، مستند و منطقی به پیشنهادهای ایران به پایتخت‌ها می‌روند و به‌زودی در هفته آینده گفت‌وگوها در وین ادامه خواهد یافت.

نماینده کنگره آمریکا: در پی اعمال فشار به ایران بودیم از سوی ایران تحت فشار قرار گرفته‌ایم/ بلینکن: بازگشت متقابل به برجام بهترین مسیر است

گفتنی است در پی رایزنی‌های روزهای گذشته در وین، هیئت جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه گذشته، ۲ سند را در اختیار طرف مقابل قرار داد.

دو سند ایران در این دور از مذاکرات
در این زمینه علی باقری گفت: چهارشنبه دو سند را در اختیار طرف مقابل قرار دادیم. سند اول دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در مورد موضوع لغو تحریم‌ها و همین‌طور سند دوم در مورد موضوع اقدامات هسته‌ای ایران است که در اختیار طرف مقابل قرار گرفت. قاعدتاً طرف مقابل باید این اسناد را بررسی و آمادگی لازم را برای گفت‌وگوها و مذاکرات جدی با جمهوری اسلامی ایران در مورد متن‌های ارائه‌شده کسب کند.

معاون سیاسی وزیر خارجه ارائه ۲ سند از سوی ایران به طرف مقابل شامل لغو تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای را نشانه جدیت جمهوری اسلامی خواند و گفت: امیدواریم بعد از ارائه پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران به طرف مقابل آن‌ها بتوانند در کوتاه‌ترین زمان به یک جمع‌بندی برای ورود به گفت‌وگوهای جدی با جمهوری اسلامی ایران در مورد دو سندی که ارائه شده است، برسند.

جزئیات پیشنهاد هیئت ایران به طرف اروپایی
پس از گزارش منابع خبری درباره ارائه دو پیش‌نویس جدید از سوی طرف ایرانی به هیئت اروپایی، یک روزنامه قطری به نقل از منبعی مطلع در وین گزارش داد که پیشنهادهای جدید ایران شامل اصلاحاتی در پیش‌نویس‌های دوره‌ قبل است.

وزارت خارجه روسیه هم بعد از اتمام این دور از مذاکرات با اشاره به عزمی که مشارکت‌کنندگان از خود نشان داده‌اند، اعلام کرد که در گفت‌وگوهای دوشنبه بر ادامه فعالیت دو کارگروه موافقت شد.

باقری: سند سومی هم هست
علی باقری چهارشنبه‌شب هم در گفت‌وگو با خبرگزاری کیودو ژاپن در پاسخ به این سؤال که در دو سند ارائه شده از سوی ایران به طرف‌های مقابل آیا موضوع رفع تحریم‌ها گام‌به‌گام خواهد بود یا به‌صورت یکجا؟ خاطرنشان کرد: رفع تحریم‌ها گام‌به‌گام نیست.

وی همچنین درباره مدت‌زمان راستی آزمایی نیز بیان کرد: سه سند داریم که هنوز سند سوم به طرف مقابل تحویل داده نشده است.

معاون سیاسی وزیر خارجه دیروز جمعه هم در مصاحبه با یک شبکه لبنانی اظهار داشت: «پیشنهادهای ایران به قدرت‌های جهانی را نمی‌توان رد کرد و این پیشنهادها بر اساس بندهای توافق سال ۲۰۱۵ هستند».
وی افزود که ایران انتظار دارد دیگر طرف‌ها پاسخ حقوقی و ادله منطقی خود را به پیشنهادهای طرف ایرانی ارائه کنند.

نماینده کنگره: از «اعمال فشار به ایران»به «تحت‌ فشار قرار گرفتن از سوی ایران» رسیدیم
کلاودیا تنی، یک عضو جمهوری‌خواه کنگره آمریکا هم گفت که آمریکا از اعمال فشار بر ایران در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» به تحت‌فشار قرار گرفتن از سوی ایران در دوران ریاست‌جمهوری «جو بایدن» رسیده است.

وی در توییتر نوشت: «ما از تحت فشار قرار دادن ایران در دوران ترامپ به تحت فشار قرار گرفتن از سوی ایران در دوران بایدن رسیدیم. نتیجه؟ اینکه ایران بیش از هر زمان دیگر به بمب نزدیک شده است.»

روزنامه نیویورک‌تایمز نیز چهارشنبه در مقاله‌ای به قلم «توماس فریدمن» نوشت که «موشه یعلون» وزیر جنگ اسرائیل که در زمان امضای برجام به‌شدت با این توافق مخالف بود، اخیراً در کنفرانسی گفته است که تصمیم ترامپ برای خروج از این توافق «اشتباه بزرگی» بود که با تشویق نتانیاهو صورت گرفت.

موشه یعلون در این کنفرانس گفته بود که خروج از برجام «بدترین تصمیم در ده سال گذشته» در ارتباط با ایران بوده است. پس از او «گادی ایسنکات» از فرماندهان ارشد صهیونیستی نیز که از حامیان خروج از برجام بود در سخنانی گفته است که اقدام ترامپ به ضرر اسرائیل تمام شد چراکه ایران توانست پس‌ازآن به‌سرعت برنامه هسته‌ای خود را توسعه دهد.

توماس فریدمن در ادامه نوشت که تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از برجام با تحریک و تشویق نتانیاهو یکی از «مخرب‌ترین، احمقانه‌ترین و ضعیف‌ترین تصمیمات مرتبط با امنیت ملی آمریکا پس از سرد بود.»

او تأکید کرده که ایران در این دور از مذاکرات به دلیل پیشرفت‌هایی که در برنامه هسته‌ای خود کرده، اکنون با دست پر حاضر شده است.

روزنامه لبنانی البناء هم چهارشنبه گذشته به نقل از یک دیپلمات سابق آمریکایی که در خصوص ایران کار می‌کرد، بدون ذکر نام او نوشت: «با ترورها و عملیات‌های خرابکارانه؛ و [واشنگتن] موفق هم نشد برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند.»

نشریه انگلیسی: آمریکا برای توافق به ایران التماس می‌کند
روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت عربی» هم روز پنجشنبه در یادداشتی نوشت: آمریکا برای مذاکره به ایران التماس می‌کند.

در این یادداشت آمده است: ایران به شکل سازمان‌یافته‌ای در حال پیشبرد برنامه‌های خود نظیر غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ درصدی و محدود کردن نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و توسعه موشک‌های بالستیک و افزایش نفوذ منطقه‌ای است.

این روزنامه می‌نویسد: اکنون‌که ایران به مذاکرات وین بازگشته است تلاش می‌کند با شروع مذاکرات کارت‌های بیشتری در سرتاسر منطقه کسب کند. در چنین شرایطی واشنگتن طوری رفتار می‌کند که گویی به ایران برای این مذاکرات غیرمستقیم التماس می‌کند و مدام بر راه‌حل دیپلماتیک اصرار دارد.

ایندیپندنت عربی می‌نویسد: این مقامات آمریکایی در برابر اقدامات ایران در منطقه که مغایر منافع آمریکا و متحدانش در منطقه است، لب بسته‌اند تا در مسیر رسیدن به توافق با تهران به مشکلی برنخورند.

عصبانیت هیئت ایران از قرائت بیانیه آمریکا/ هیئت ایرانی در مذاکرات وین: ما را تهدید نکنید!

یک رسانه انگلیسی از واکنش تند تیم مذاکره‌کننده ایران به قرائت بیانیه «رابرت مالی»، نماینده آمریکا در امور ایران در مذاکرات وین خبر داده است.

پایگاه میدل‌ایست‌آی نوشته مذاکرات شروع بسیار سختی داشته‌اند. این پایگاه نوشته است: «میدل‌ایست‌آی متوجه شده که یک کشور اروپایی با قرائت بیانیه رابرت مالی، رئیس هیئت آمریکایی، ایران را عصبانی کرده است. هیئت ایران اعتراض کرده و گفته که آمریکا جزو گفت‌وگوها نیست و سپس خطاب به حاضران در اتاق گفته: «ما را تهدید نکنید».»

میدل‌ایست‌آی نوشته نماینده کشور اروپایی مذکور عقب‌نشینی کرده و به ایرانی‌ها اطمینان داده که بیانیه هیئت آمریکایی از آن به بعد قرائت نخواهد شد.

یک منبع مطلع در وین: موضع مقتدرانه ایران، طرف اروپایی را به عقب‌نشینی وادار کرد

یک منبع مطلع در وین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به انتقاد یکی از روسای هیئت‌های مذاکره‌کننده اروپایی در مذاکرات جاری مبنی بر این‌که ایران در مذاکرات رویکرد سخت‌گیرانه‌ای را اتخاذ کرده، اظهار داشت: رئیس هیئت مذاکره‌کننده چین در پاسخ به وی به برخوردهای دوگانه غرب در قبال تکثیر و گسترش سلاح‌های هسته‌ای اشاره کرد و امضای پیمان دفاعی آکوس بین بریتانیا، آمریکا و استرالیا در ماه سپتامبر را به طرف اروپایی یادآور شد.

وی افزود: هیئت ایرانی نیز در واکنش به این انتقاد بی‌اساس، در قبال تهدید ایران هشدار داد. به گفته این منبع مطلع، واکنش هیئت ایرانی و همچنین پاسخ نماینده چین باعث شد که نماینده کشور اروپایی از موضع خود عقب‌نشینی کرده و عنوان کند که درباره سخنانش سوءتفاهم پیش آمده است.

روایت دیپلمات‌های اروپایی از پیشنهادهای ایران در مذاکرات وین

خبرنگار روزنامه وال‌استریت ژورنال خبر داد که دیپلمات‌های ارشد سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان)

مدعی شده‌اند که پیشنهادهای ایران با برجام مغایر بوده است.

وی همچنین به نقل از این دیپلمات‌ها افزود که برخی دیگر از پیشنهادات ایران نیز فراتر از مفاد برجام بوده است.

این دیپلمات‌ها مدعی شدند که پیشنهادهای ایران در این نشست، با متن مذاکره شده در شش دور قبلی مذاکرات وین تغییر داشته و باعث ایجاد نگرانی و ناامیدی شده است.

دیپلمات‌های سه کشور اروپایی ادعا کردند که تهران تقریباً از تمامی سازش‌های سختی که پس از ماه‌ها کار سخت حاصل شده،‌ به عقب بازگشته و خواستار تغییرات بزرگی شده است.

طبق شنیده‌های غیررسمی، هیئت‌های اروپایی خواستار موکول شدن مذاکره به زمانی دیگر و بازگشت به پایتخت‌های خود شده بودند. درخواست اروپایی‌ها برای ترک زودهنگام جلسه مذاکرات پس از برگزاری تنها دو جلسه کارشناسی از منظر ناظران به‌عنوان عدم جدیت طرف اروپایی ارزیابی می‌شود.

همچنین پایگاه «میدل‌ایست‌آی» از درخواست‌های مکرر هیئت اروپایی برای به تعویق افتادن جلسات مذاکرات خبر داده بود.

پیش‌ازاین منابع خبری گزارش داده بودند عدم استقلال مذاکره‌کنندگان اروپایی و وابستگی آن‌ها به هیئت آمریکا به یک عامل اخلال در مذاکرات تبدیل شده است.

امیر عبداللهیان: درباره آمریکا و سه کشور اروپایی خوش‌بین نیستیم

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بود که رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران به‌گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیئت ایرانی را در این گفت‌وگوها تشکیل خواهد داد.

نماینده کنگره آمریکا: در پی اعمال فشار به ایران بودیم از سوی ایران تحت فشار قرار گرفته‌ایم/ بلینکن: بازگشت متقابل به برجام بهترین مسیر است

بر همین اساس، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران بامداد پنجشنبه از در دسترس بودن توافق خوب در وین، اما به یک شرط، خبر داد و در پیامی توییتری نوشت: «اگر غرب حسن‌نیت نشان دهد، توافق خوب در دسترس است. هیئت ایرانی مذاکراتی منطقی، قوی، متین و نتیجه محور را دنبال می‌کند»

امیر عبداللهیان دیروز جمعه در گفتگوی تلفنی با همتای ژاپنی هم گفت: با عزم جدی و دستور کار روشن به وین رفته‌ایم، اما درباره اراده و نیت آمریکا و سه کشور اروپایی خوش‌بین نیستیم.

باقری:­ توپ در زمین آمریکایی‌هاست نه ایران/ طرح «کمتر در برابر کمتر» و «برجام پلاس» رد می‌شود

گفتنی است علی باقری مذاکره‌کننده ارشد هیئت ایرانی در مذاکرات «وین» پنج‌شنبه 11 آذرماه با «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین با نماینده اتحادیه اروپا و نمایندگان سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) عضو برجام در وین دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی روز چهارشنبه 10 آذرماه هم با «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین با رؤسای سه هیئت اروپایی حاضر در مذاکرات به همراه مورا دیدار و در خصوص نقشه راه گفت‌وگوها و نتایج به‌دست‌آمده در روزهای گذشته بحث و تبادل‌نظر کرد.

باقری در مصاحبه با وبگاه انگلیسی «میدل ایست آی»، مسئولیت آمدن به پای میز مذاکرات بر عهده آمریکا و نه ایران است.

این رسانه انگلیسی در ادامه نوشت که علی باقری در این مصاحبه گفته است که ایران تحت هیچ‌گونه فشاری حاضر به توافق درباره برنامه غنی‌سازی هسته‌ای خود نیست و این‌که توپ دقیقاً در «زمین آمریکا است».

وی با اشاره به این‌که واشنگتن برجام، قطعنامه ۲۲۳۱ و قوانین بین‌المللی را نقض کرده و هم‌اکنون مسئولیت تمامی این‌ها بر عهده این کشور است، در این خصوص گفت: «موضوع مذاکرات در حال حاضر به ایران ارتباطی ندارد به ایالات‌متحده ارتباط پیدا می‌کند بنابراین هم‌اکنون توپ در زمین آمریکایی‌ها است. آمریکایی‌ها باید تحریم‌ها را رفع کنند».

باقری همچنین گفته است: بررسی طرح «کمتر در برابر کمتر» و «برجام پلاس» رد می‌شود

درباره مسائل منطقه‌ای با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم

میدل ایست آی ادامه داد که مذاکره‌کننده ارشد ایران همچنین تأکید کرده که تهران آمادگی گفت‌وگو با ایالات‌متحده درباره مسائل منطقه‌ای را ندارد و جمهوری اسلامی در «تماس دائمی» با همسایگانش است و قبل از سفر به وین به امارات عربی متحده و کویت سفر کرده است.

وی همچنین تأکید کرد که ایران «کاملاً صراحت» دارد که درباره برنامه موشکی خود وارد مذاکره نمی‌شود.

باقری در این خصوص گفت: «در مورد توانمندی‌های دفاعی‌مان، معیار ما، تأمین و تضمین منافع ملی است و کاملاً واضح است که هیچ‌کس بر سر امنیت ملی خود مذاکره نمی‌کند».

گروسی: احتمال توافق در مذاکرات وین وجود دارد

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنج‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه «فرانس ۲۴» در واکنش به دور جدید مذاکرات «رفع تحریم‌ها» در وین تصریح کرد که همچنان احتمال رسیدن به توافق اولیه همچنان محتمل است اما «زمان کمی باقی مانده است».

وی در پاسخ به سؤالی درباره احتمال توافق در مذاکرات فعلی وین گفت: «موضوع پیچیده‌ای است اما با توجه به اراده سیاسی که در بین مذاکره‌کنندگان وجود دارد، همواره احتمال توافق وجود دارد. نکته خوبی که باید اشاره کنم این است که آن‌ها مجدداً از اول مذاکرات را آغاز نکردند. پیش‌تر 6 دور مذاکرات انجام‌گرفته است و دور فعلی، دور هفتم است که از اول سال در جریان است و در خصوص طیفی از موضوعات هسته‌ای ازجمله مسائل فنی و رفع تحریم‌ها گفت‌وگوهایی انجام گرفته است اما می‌توانم بگویم که عناصر زیادی در آنجا وجود دارد و احتمال توافق همچنان هست».

تغییراتی در مقایسه با ۲۰۱۵ به وجود آمده اما طرف‌ها خواهان بازگشت به شکل اولیه برجام هستند

گروسی سپس در پاسخ سؤال مجری شبکه «فرانس ۲۴» در خصوص این‌که از سال ۲۰۱۵ تغییرات زیادی در برنامه هسته‌ای ایران به وجود آمده، تصریح کرد: «بله دیگر گذشته‌ها گذشته است و مواد هسته‌ای بیشتری غنی‌سازی شده است و نسل جدیدتری از سانتریفیوژها در حال چرخش هستند. تغییراتی در مقایسه با آن زمان (سال 2015) به وجود آمده است اما دو طرف از بازگشت به شکل اولیه این توافق (برجام) سخن می‌گویند و این هدف سیاسی است».

ایران خواهان اجرای کامل نه جزئی برجام است
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سؤالی درباره فرضیه کاهش غنی‌سازی اورانیوم ایران در قبال رفع جزئی تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی گفت: «این چیزی نیست که من از آن‌ها (طرف ایرانی) شنیدم. آن‌ها در خصوص بازگشت به اجرای کامل برجام به‌ویژه در خصوص دریافت مزایای کامل این توافق بسیار قاطع هستند همان‌طور که در توافق اولیه ۲۰۱۵ اشاره شده بود و شامل جریان‌های مالی و دسترسی آن‌ها به بازار مالی و شماری محرک‌ها به آن اشاره شده بود».

مسکو: ادعای بن‌بست در مذاکرات وین اشتباه است

وزارت خارجه روسیه پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌ای درباره مذاکرات فعلی وین برای «رفع تحریم‌ها» علیه جمهوری اسلامی ایران و احیای برجام تصریح کرد که تمامی طرف‌های مذاکره‌کننده یک هدف را دنبال می‌کنند و آن بازگشت سریع توافق هسته‌ای به چارچوب توافق شده بدون هرگونه پیوست یا معافیت و اطمینان از تداوم اجرای برجام است.

نمایندگی روسیه در وین با انتشار یک پیام در صفحه توییتر در این خصوص نوشت که وزارت خارجه روسیه درباره مذاکرات وین برای احیای برجام بر این اصل است: «تمامی طرف‌های ذی‌ربط با یک هدف مشابه روبه‌رو هستند و آن بازگشت توافق هسته‌ای به چارچوب توافق شده بدون هرگونه پیوست یا معافیت و اطمینان حاصل کردن از ادامه حیات این توافق می‌باشد.»
وزارت خارجه روسیه همچنین با اشاره به برخی گزارش‌ها مبنی بر بن‌بست در مذاکرات وین ادامه داد: «آن‌هایی که ادعا می‌کنند ما در بن‌بست هستیم، اشتباه می‌کنند.»

وزارت خارجه روسیه همچنین در خصوص روند مذاکرات فعلی وین توضیح داد: «مهم است که مذاکرات در جریان بر اساس نتایج ۶ دور قبلی است که از آوریل تا ژوئن ۲۰۲۱ انجام گرفت و روسیه تلاش‌های زیادی برای تحقق این امر انجام داده است.»

بلینکن: بازگشت متقابل به برجام بهترین مسیر است

وزیر امور خارجه آمریکا که روز جمعه به وقت محلی در کنفرانس مجازی جهانی به میزبانی خبرگزاری رویترز سخن می گفت، در پاسخ به سوالی در خصوص مذاکرات وین و ادعاهای قبلی اش مبنی بر خوش بین نبودن به حسن نیت ایران مدعی شد: ما همچنان معتقدیم که بهترین مسیر پیش رو دیپلماسی و بازگشت متقابل به پایبندی به برجام است.

نماینده کنگره آمریکا: در پی اعمال فشار به ایران بودیم از سوی ایران تحت فشار قرار گرفته‌ایم/ بلینکن: بازگشت متقابل به برجام بهترین مسیر است

وی اذعان کرد که تصمیم برای خروج از این توافق یک اشتباه فاجعه بار بود.

بلینکن در عین حال درباره کاهش تعهدات برجامی ایران طبق مفاد این توافق در پی نقض یکجانبه برجام از سوی آمریکا مدعی شد که ایران با وجود فشار حداکثری، از این اقدام برای نقض تعهدات خود در این توافق استفاده کرده است.

وی در راستای تکرار ادعاهای واشنگتن و رژیم صهیونیستی از برنامه صلح آمیز هسته ای ایران در حالیکه هم رژیم صهیونیستی و هم آمریکا دارای زرادخانه های هسته ای هستند، گفت که ما در ماه های گذشته شاهد بوده ایم که ایران همچنان به پیشرفت خود ادامه می دهد و از سانتریفوژهای پیشرفته تری استفاده می کند و غنی سازی در سطح بالاتری انجام می دهد.

بلینکن در حالیکه غربی ها در این دور از مذاکرات وین آماده بررسی متون پیشنهادی ایران درباره لغو تحریم‌های ظالمانه و مسائل هسته‌ای نبودند و فرصتی برای مشورت با پایتخت های خود خواسته اند، مدعی شد که پیشرفت های هسته ای ایران فرصت برای بازگشت به پایبندی به توافق و استفاده از مزایای آن را کوتاه می کنند.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه ادعاهای خود افزود که پیش از انتخابات ایران شش دور مذاکرات داشتیم. در حقیقت پیشرفت واقعی بدست آوردیم و اختلافات خود را حل کردیم و به بازگشت به پایبندی مشترک دو کشور به تعهداتشان نزدیک شدیم.

بلینکن در حالی که غربی ها آماده بررسی متون پیشنهادی ایران در این دور از مذاکرات نبودند و انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا ضمن واقع گرا توصیف کردن مذاکرات وین اعلام کرد که مذاکرات شاید هفته آینده به نتیجه برسد، مدعی شد آنچه ما در چند روز گذشته شاهد آن بوده ایم این است که به نظر می رسد ایران برای انجام اقدامات لازم جهت بازگشت به پایبندی جدی نیست و به همین دلیل ما این دور از مذاکرات در وین را به پایان رساندیم.

این مقام دولت بایدن در ادامه ادعاهای خود افزود در طول این روند با شرکای خود از جمله کشورهای اروپایی، روسیه و چین و همچنین اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج فارس از نزدیک مشورت خواهیم کرد و خواهیم دید که ایران علاقه ای برای تعامل جدی دارد یا نه.

بلینکن همچنین در تداوم سیاست شکست خورده واشنگتن مبنی بر اعمال فشار بر ایران و هراس از پیشرفت های برنامه صلح آمیز هسته ای ایران ادعا کرد اما پنجره فرصت در حال بسته شدن است زیرا آنچه غیر قابل قبول است و ما اجازه آن را نخواهیم داد این است که ایران در مذاکرات تاخیر ایجاد کند و همزمان به گسترش برنامه هسته ای خود ادامه دهد.

وی در راستای تکرار لفاظی های آمریکا و رژیم صهیونیستی مدعی شد همانطور که همیشه گفته ایم اگر مسیر بازگشت به پایبندی مشترک به توافق به بن بست بخورد، ما به دنبال گزینه های دیگر خواهیم بود.

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد ما در مورد این گزینه ها کارهای زیادی انجام داده ایم و در مورد آنها با سایر کشورها گفتگو کرده ایم اما حرف نهایی این است که حل مساله هسته ای به صورت دیپلماتیک در راستای منافع همه است و موثرترین روش برای رسیدگی به آن است.

بلینکن همچنین در راستای هراس واشنگتن از نفوذ منطقه ای ایران و بدون اشاره به حضور کشورش در منطقه ای که هزاران کیلومتر از خاک آمریکا دورتر است، مدعی شد که مشکلات بسیار زیاد دیگری وجود دارد که از ایران نشات می گیرند از جمله رفتار ایران در منطقه و حمایت از گروههای مقاومت.

وزیر خارجه دولت بایدن مدعی شد بنابراین، بازگرداندن محدودیت های هسته‌ای اولین قطعه مهم و حیاتی برای رسیدگی به چالش‌های ناشی از ایران است.

بلینکن با ادعای اینکه اکنون ما با شرکای خود اختلاف نداریم، اذعان کرد در گذشته میان ما اختلاف وجود داشت و آمریکا به دلیل خروج از توافق منزوی بود و این امر در مورد ایران صدق نمی کرد.

وزیر خارجه آمریکا در حالیکه غرب باید به متون پیشنهادی ایران پاسخ دهد و توپ در زمین آنهاست، مدعی شد که ایران در روزهای آینده باید تصمیمات دشواری بگیرد.

وی همچنین مدعی شد که ما یا به پایبندی به این توافق باز خواهیم گشت یا به این مشکل به روش های دیگر رسیدگی خواهیم کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها